Zi lunga si agitata, si cu final reportat pentru maine.
Mai intai, la 8 dimineata ma suna un cumatru c-are niste cauciucuri pentru mine. La 9 erau in portbagaj.
Fabricatie vara lui 2013, de parca mi-ar pasa. Adica e bine, m-asteptam la 2012 la cat au costat.
Bujiile nu le aveam inca, dupa amiaza urma sa sun dupa ele. Afara batea vantul ingrozitor si eu urma sa las 4 gauri in motor. Asa c-am parcat taraba intr-un colt al casei, sa fie mai ferita de vant, am lasat-o sa se-ncalzeasca vreo 10 minute si... la ora 10 m-am apucat sa desfac. Vas spalator parbriz, baterie, admisie aer. Totul a fost in mare graba, din dorinta ca atunci cand ajung sa masor compresiile, motorul sa se fi racit cat mai putin.
Bine, au fost emotii legate de tubulara de 12 pentru desfacut bobinele de aprindere, da' bagat in garajul proprietarului si cu el in telefon, am reusit sa gasesc tot ce-mi trebuie.
Cam asa arata divaisu' incropit de mine pentru scos si montat bujiile. N-am incercat cu un singur cardan, da' tind sa cred ca ar fi fost extrem de greu. A se nota, cheia aia de bujii din Hornbach si-a facut toti banii, si n-au fost deloc putini pentru o amarata de tubulara.
Asta am dat afara. Sunt NGK-urile cod original, alea de apar in manualul masinii, nu scrie Iridium pe ele. Probabil Platinium. Distanta dintre electrozi peste 1mm, centralul mancat pana la cotor. Clar nu erau in regula, si maine aflu daca de la ele-mi intrerupea.
In schimb, culoare uniforma la toate 4, gri cu usoare tente de cenusiu. Adica ok spre amestec sarac. Da, stiam de la CEL
Una peste alta, bujiile arata excelent in opinia mea, motorul functioneaza de la binisor spre bine. Mai multe urma sa aflu dupa masuratoarea compresiilor.
Din kitul compresmetrului am folosit furtunul flexibil, care, spre sansa mea, avea M14.
Ma asteptam la nevoia unui ajutor, care sa dea la cheie, dar am avut vizibilitate foarte buna de la volan, asa ca m-am descurcat singur.
Procedura pe care am aplicat-o e cea clasica, pe care o stiu de mult timp si am folosit-o la o masina ceva mai simpla. Acu', din cauza TGV-urilor alora, sa mai fi trebuit facuta vreo manevra electrica, sa suntez vreun circuit ca sa stea clapetele alea deschise... nu stiu, sa spuneti voi. Ce am facut:
- cum am zis, am incalzit-o cat de cat inainte de a demonta bujiile, pentru a avea cotele functionale (la cald) ale pistoanelor, segmentilor, cilindrilor, etc;
- toate bujiile afara. Asta elimina timpii de compresie ai motorului pe ceilalti 3 cilindri, iar acesta se-nvarte mult mai liber, iar bateria nu oboseste intre masuratori. Mai mult, turatia de antrenare creste mult, iar acuratetea afisarilor pe manometru creste si ea (varfurile de presiune se succed mai repede si mai curat). Or fi care masoara si cu restul bujiilor montate, nu stiu alte practici, mie asa mi se pare corect;
- la volan se apasa simultan si la podea atat ambreiajul cat si acceleratia. Ambreiajul pentru a nu trebui invartita de pomana si cutia, acceleratia pentru a nu permite aparitia vacuumului in galeria de admisie, vacuum ce o data ar frana motorul, a 2-a oara cred ca ar altera citirile (valori mai mici si mai imprecise). Nu stiu cum se face la masinile fly by wire, da' nu ma intereseaza, sa nu mai aud de ele;
- se actioneaza demarorul cu ochii-n manometru, pana ce afisarea se stabilizeaza la un maxim oarecare.
Valorile la mine le-am notat undeva pentru fiecare cilindru-n parte, da' chiar nu mai conteaza. Sunt absolut identice peste tot, un 8bar afisat de manometrul asta. Daca e valoarea reala, asta voi afla dupa ce-l voi verifica cumva, la cat a costat are voie sa arate ce vrea el. Ce e important insa, cel mai important de altfel... NU exista discrepante. Asadar, pe parte de compresii, un motor perfect echilibrat, uzat uniform si sanatos!
Partea de masuratoare a compresiilor a durat cel mai putin (maxim 30 min).
Carcasa filtrului de aer are 2 urechi in baza, in care se infig 2 picioruse din capac. Am una din urechi rupta. Am lipit-o pe la amiaza, si abia maine pot incerca sa pun traseul de admisie inapoi pe masina. D-aia spun ca finalul - maine.
Pe la 13:00 am plecat sa-mi iau bujiile, a durat cam o ora cred.
Pentru montaj, peste tot am citit ca nu trebuie folosita pasta antiblocare (anti seize), ca e izolator electric si strica masa bujiei. Nici macar nu stiu ce-i aia anti seize. Eu am pus o picatura de ulei proaspat pe filetul fiecarei bujii si atat, c-o fi bine sau rau, asa fac dintotdeauna.
In filmuletul de pe yt, ala zice ca se strange la mana, apoi 1/4 tura. Am zis sa fac asa, da' mi s-a parut extrem de slaba strangerea. Am plusat la 1/2 tura, si tot mi se pare slaba. Dar am lasat asa.
Pentru citirea jumatatii de tura, am mazgalit la ora 6 pe scula cu un marker, si am urmarit sa ajunga sus.
Pentru suruburile bobinelor am folosit cate o picatura de Loctite.
Bateria nu era montata deloc bine, ca m-am chinuit sa scot vasul de spalator, nu prea avea loc de filtrul de benzina. La remontare insa, vasul a intrat singur. Din nou, aplauze pentru mecanicii italieni si mecanici in general.
Cascand gura prin mataraia de sub capota, am vazut ca furtunul de apa dintre turbo si vas trage sa iasa de pe stutul turbinei. La capatul dinspre vas, intepat. Am apreciat eu ca as avea destul loc sa-l scurtez la ambele capete, ceea ce am si facut.
Pun poza aici ca un reminder pentru sine, ca altfel sigur uit sa-l comand.
Si s-a facut ora 16:00.
Asadar, 6 ore, cu mici pauze. Scad masuratorile de compresii, cautatu' sculelor si mersul dupa bujii si raman cu un 4-5 ore. Ori sunt eu lent, dar promit ca nu sunt, ori, Andrei, tu esti optimist cu alea 40 minute
Cam asta fu. Operatia nu e grea, da' e extrem de incomoda, trebuie toate sculele, prelungitoarele si cardanele. Si injuri mult, ca pozitiile-s uneori de-a dreptu' obscene.
A 3-a oara spun - maine proba. Se va lasa cu CEL mai mult ca sigur.
Sa nu uit!
A stat toata ziua cu borna scoasa. CUM FAC? Ma duc la un drum lung? Mihai, esti in Bucuresti maine dimineata?
Sau merg normal si invata si ea ce poate?
Edit: pentru cultura mea, care-i numaratoarea cilindrilor la asta? Daca ar fi sa ma iau dupa regula 1 la volant, ar da
1 - sofer spate
2 - pasager spate
3 - sofer fata
4 - pasager fata.
Obiectii?
Edit 2: malakay, sau altcineva, capac filtru, poate aveti vreunul si nu v-ati atasat emotional de el. Fara debitmetru, fara nimic altceva, doar capacul. Nu are cod, probabil vine carcasa completa ca piesa noua, si n-o fac. Mersi.