ce ne mai place sa se uite lumea la noi sa zica uite si pe prostul ala !
parerea mea : toate modificarile hardware trebuie insotite si de modificari software .
In mod cert atunci cand montezi un BOV pe un model de serie se impune o ajustare la setarea electronica.
Asa este orice modificare hardware care induce efecte in functionarea motorului trebuie ajustata din soft.
BOV este o supapa de bypassare a aerului aflat in traseul de admisie intre turbina si clapeta de acceleratie.
In momentul in care pedala de accleratie este inchisa brusc in sarcina, turbina are o inertie de antrenare creeand un debit de aer ce este comprmat fara motiv in acea sectiune de traseu.
Acest aer este scos afara sau intors in admisie inante de turbina cu ajutorul acestei supape de bypaas.
Rolul aceste supape este dublu dar cel mai important fiind cel de protectie al turbinei si evitarea fortarii acesteia datorita unor fenomene pneumatice ce au loc.
Anularea BOV poate rupe paletele de la turbina sau chiar axul.
In acelasi timp are si un mic rol de anti-lag permitand pastrarea unei anumite presiuni in zona respectiva de admisie dar cu siguranta nu foarte periculoasa. Astfel ca daca s-a ridicat si s-a apasat rapid acceleratia la loc instalatia este putin sub presiune si se evita lagul de turbo.
Setarea acestei supape se face mecanic iar din soft se impune un reglaj pentru benjina injectata in acel regim.
BOV lucreaza pe direrenta de presiune dintre presiunea din turbo si cea din galeria de admisie.
BOV are o componenta elastica, cu un modul de elasticitate care mecanic rezista pana la o anumita presiune. La unele este reglabila tensiunea de apasare a supapei.
Este un joc de echilibru astfel incat cand avem presiune pozitiva pe tot traseul de admisie supapa sta inchisa si ne asigura ca tot aerul merge catre supape.
La inchiderea clapetei de acceleratie apare presiune negativa in galerie care comunica cu partea de comanda a BOV si creeaza dezechilibrul dand afara surplusul mare de aer comprimat de pana in clapeta, lasand turbo fara tensiune pe rotorul de admisie. Aerul e dat afara sau bypassat in admisie. Multi prefera sa-l dea afara si nu e rau sa facem asta plus ca suna si spectaculos.
In soft este necesar sa se intervina as spune chiar obligatoriu si o sa explic in trei cuvinte de ce.
Debitmetru are rolul de a masura debitul de aer care este tras de turbina. Se presupune ca acest aer intra in motor si atunci pentru el se introduce o cantiate de benzina astfel incat sa se obtina amestecul dorit AFR. Deci pentru acest aer intra si benzina. Masina nu masoara aerul bypasat ca sa stie sa taie respectiva cantiate de benzina in acel regim astfel introduce benzina fara aer ... amestec bogat nejustificat care poate dauna, cel mai rau putand sa spele pelicula de ulei de pe cilindri. Trecerea de la 200-300cp la ralanti este briusca si cantitatea de combustibil difera enorm.
In soft se fac ajustari ca pentru acele regimuri cantiatea de benzina sa fie controlata si sa nu creeze pericol.
La masinile de serie se compenseaza putin pt ca aerul nu e aruncat afara este bagat in admisie dupa debitmetru si nu e citi din nou... pana la urma ajunge tot in motor.
Nu va jucati cu focul!