In Romania chiar si mentalitatea auto a fost inhibata si are mult de recuperat din pacate, iar daca vorbim de Anglia si inca cateva locuri vorbim la superlativ deoarece motorsposrtul, industria auto si tot ce tine de ea pe orizontala sunt de o deschidere greu de imaginat, in timp ce in Romania nu avem 3km de circuit si Tom este "obligat" da se duca sa se dea in Ungaria, eu prin Austria, Cehia... altii cine mai stie pe unde ...
Cred ca e cazul sa fac o lamurire prin care sa se inteleaga sa softul nu face altceva decat sa puna in valoare mecanica si motorul sa functioneze corect.
Pentru a face performanta masina are nevoie de piese de calitate, nu neaparat scumpe dar piese corecte care sa dea randamentul dorit. Totul costa bani, sume rezonabile daca sti ce trebuie.
Cand o masina vine la tuning eu prefer ca aceasta sa fie verificata, sa aibe revizia facuta, iar in functie de caz sa fie pregatita corespunzator pentru setare.
Un set de bujii noi originale cu distanta intre electrozi facuta cat spune proiectantul. Nu incercati cu alte piese si aici va spun din experienta, folositi originale. Testand am realizat ca in comparatie cu bujiile originale sunt foarte putine bujii care dau rezultate bune. Nu as spune despre acele bujii faptul ca sunt proaste, dar in mod cert sunt nepotrivite. Cu aprinderea stock, cu ecu stoc din care nu poti seta dwelltime(unghiul Dwell responsabil cu timpul de incarcare al bobinelor) bujiile originale dau un randament exceptional.
Deasemenea trebuie verificat catalizatorul daca masina nu este noua, de preferat anularea lui prin indepartare mecanica(necesita soft pt a functiona corect si fara erori in bord). Multi dintre proprietarii de aici nu au avut masnile astea de noi si daca s-a mers incet, daca, s-a stricat un motor care a aruncat ulei, antigel spre cat... atunci ne miram de ce masina scoate cu xx cai mai putin decat in carte.
Intercoolerul trebuie curatat lafel si tubulatura de admsie, debitmetrul pentru ca se mai aseaza mazga, pot exista prelingeri de ulei... acestea cand se mareste debitul de aer, presiune in turbo sunt antrenate si duse in motor creeand cateva detonatii deloc utile si placute. In general dupa o perioada de acalmie a sofatului masna in functie de vechime, uzura poate acumula putin ulei pe zona de admisie, iar la prima talpa il antreneaza in ardere detonant usor, dupa care totul revine la normal.
Pe langa o revizie serioasa si o verificare serioasa mecanica pentru setare noi preferam o pregatire a masinii daca este posibil.
Este recomandat sa utilizam in primul rand o pompa cu un debit de benzina superior la modlele turbo, este o masura de siguranta inginereasca nu se refera la faptul ca pompa stoc nu asigura debitele insa o pompa nu trebuie sa lucreze la mai mult de 80%.
Pregatirea:
- suport de sonda lambda suplimentar sub scaunul soferului cu iesire orizontala spre stanga, astfel incat sa se permita montarea sondei fara ca aceasta sa ainca undeva. (exista si alte modalitati dar aceasta e cea mai buna, noi avand un suport universal adaptabil)
- suport senzor EGT la iesirea din chiulasa(SE GAURESTE GALERIA SAU CHIULASA si nu e necesar la masini de performanta medie)
- restul de sonde cum ar fi senzor de presiune suplimentar, senzor de detonatii, posibilitatea de a monta afr la fiecare cilindru se monteaza de la caz la caz in functie de aplicatie.
La o masina stock care nu are prea multe modificari si in special admisie, turbo si injectoare schimbate treaba e putin mai simpla.
Cine are astazi curiozitatea sa ne faca o vizita o sa gasesca pe dyno incepand cu orele 10 o Lancia Delta HF Integrale - Autotehnica in configuratie de rally ce a fost pilotata si urmeaza sa fie din nou pilotata de paul Andronic. Se reface setarea pentru un turbo mic si cu restrictor copatibil cu grupele de curse de rally.