Cum baietii de la ENEOS sunt chiar langa mine la munca, le-am facut o vizita sa ii intreb de Sustina 0w-50
Iata ce am aflat:
densitate la 20 grade C: 0,847
vascozitate 40 grade C: 104
vascozitate 100 grade C: 18
HTHS: 4.0
TBN: 6.4
pour point: -45 grade C
flash point: 232 grade C
Ambalaje: 1l si 4l
Pret: ~220 lei pentru 4l si ~57 pentru 1l = total 5l cat are nevoie Subaru undeva la 270 lei
Initial chiar am vrut sa il incerc, dar cu un TBN asa mic e clar ca trebuie schimbat la 3 luni si 1500km. Cum la mine se simte miros de benzina in ulei dupa ce fac niste km, e clar ca am nevoie de ceva mai rezistent (de, e si motorul vechi).
Ca si comparatie o sa pun detaliile pentru trei dintre cele mai utilizate uleiuri de la Motul pe care le-am avut si eu in Motor si confirm ca au fost bune pentru anotimpul/conditiile utilizarii:
300v 15w-50
PROPERTIES
Viscosity grade SAE J 300 SAE 15W-50
Density at 20°C (59°F) ASTM D1298 0.868
Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 122.9 mm²/s
Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 18.1 mm²/s
HTHS viscosity at 150°C (302°F) ASTM D4741 5.3 mPa.s
Viscosity index ASTM D2270 164
Pour point ASTM D97 -39°C / -38.2°F
Flash point ASTM D92 238°C / 460.4°F
TBN ASTM D2896 8.25 mg KOH/g
300v 5w-40
PROPERTIES
Viscosity grade SAE J 300 5W-40
Density at 20°C (68°F) ASTM D1298 0.895
Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 74.2 mm²/s
Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 13.1 mm²/s
HTHS viscosity at 150°C (302°F) ASTM D4741 4.53 mPa.s
Viscosity Index ASTM D2270 180
Pour point ASTM D97 -36°C / -33°F
Flash point ASTM D92 216°C / 420°F
Sulfated ash ASTM D874 1.17% weight
TBN ASTM D2896 10.3 mg KOH/g
X-cess 4w-40
PROPERTIES
Viscosity grade SAE J 300 5W-40
Density at 20°C (68°F) ASTM D1298 0.850
Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 86.2 mm²/s
Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 14.2 mm²/s
HTHS viscosity at 150°C (302°F) ASTM D4741 3.7 mPa.s
Viscosity Index ASTM D2270 170
Pour point ASTM D97 -36°C / -32.8°F
Flash point ASTM D92 230°C / 446°F
Sulfated ash ASTM D874 1.1% weight
TBN ASTM D2896 10.1 mg KOH/g
Am mers pe X-cess iarna asta si a fost foarte bine ca s-a incalzit repede. In primii 1500km nu a mancat nimic. Acum cred ca am cam 2500 km sau peste si am completat 200ml si miroase deja a benzina.
Cred ca il schimb cu 300v 5w-40 dupa cum scrie in fisa tehnica, utilizat de SWRT, WRC, Renault Cup. Fata de X-cess are un TBN mai mare (sunt putin surprins, fiind un 300v totusi), dar si un HTHS mai bun, cum era de asteptat fiind ulei pentru "motoare de curse". 15-50 clar exceleaza la HTHS, dar nu ma coafeaza prin TBN-ul scazut si ar trebui sa il tin mai putin, probabil doar cele 3 luni de vara. Iar mie imi trebuie ceva sa ma tina din Martie pana in Octombrie.
Sper ca aceste informatii sa ii ajute si pe cei care nu sunt hotarati ce sa foloseasca.
Definitii:
HTHS = (High Temperature High Shred) rezistenta/ungerea oferita de ulei la temperatura inalta (150 grade C) si presiune/solicitare/frecare agresiva/abraziva. Importanta pentru canalele inguste prin care trece uleiul in conditiile de maxima utilizare.
TBN = (Total Base Number) capacitatea uleiului de a absorbi (neutraliza) factorii deterioranti ai uleiului (benzina, apa) care l-ar face sa isi piarda proprietatile de ungere. Se mai cunosc si sub denumirea de "detergenti". Daca mai stiti de la chimie cum baza neutralizeaza acidul. Cam asta e aici, cu mentiunea ca si baza se consuma si daca este 10 cand uleiul e nou, daca ajunge la 3 deja trebuie schimbat fiind in pericol sa nu mai protejeze motorul.