Daca ne intrebam cum poate o janta sa ajunga in cativa ani asa:
... iar unele dedicate de iarna sa arate ca noi chiar si dupa 4 ierni... Raspunsul scurt ar fi: neglijenta. Din intamplare aceasta este "rezerva mea". Mai exact o pana data jos de pe masina, anvelopa originala de fabrica schimbata ca s-a spart si aruncata in portbagaj. Deci plimbam degeaba niste zeci de kg. Chiar asa, sa o cantaresc.
Doar ca totusi putem face ceva sa nu se mai ajunga acolo?
In primul rand trebuie sa intelegem ce se intampla? Pai simplu, a oxidat aluminiul. Desi oxideaza mai greu ca fierul, nu este ferit nici el de acest fenomen.
Si o sa spuneti poate, pai cum naiba fac astia rotile alea "polished aluminium" sau "diamond cut", "diamond finish" sau mai stiu eu cum prefera sa le numeasca fiecare si nu au nimic? Ca doar sunt premium, sunt la moda, se spune ca sunt mai scumpe ca alea clasice vopsite.
E drept ca rotile sunt trecute prin "cutite" pentru acest aspect, doar ca lasate asa probabil ca ar ajunge ca in poza de mai sus dupa prima iarna sau primele spalari cu solutii acide.
Si atunci producatorii acopera materialul cu un strat de lac, la fel ca orice alta janta, doar ca nu are si vopsea sub ea. Bun! Cam cat lac?
In mod normal, pe masinile Subaru si pe din ce in ce mai multe masini, stratul de lac are undeva intre 30 si 40 microni. Am inteles ca este un standard international pentru un anumit minim (parca 30 este). De aici in functie de cat de premium este sau nu marca, mai pot pune si mai mult. Asta se aplica la caroserie.
Cat lac a pus Subaru pe jantele astea diamond cut in 2008?
R: Cam cat pun si pe caroserie. Din masuratori am vazut intre 28 si 42 microni. Cautati pe net sa vedeti cat inseamna asta comparativ cu un fir de par.
Apoi mi-a trecut prin minte, ca fapt divers sa masor si "Made in China" de pe Hyundai, unde de fabrica am tot "diamond cut".
Na belea! Citiri intre 98 si 140 dar cel mai des in jur de 120. Oook. In 2008 garantia era de 3 ani parca si la Hyundai in 2018 am prins cu 6 ani.
Acum, ideea nu e sa arat cat de mult difera producatorii intre ei. Spuneam ca motivul postarii este evitarea acestei situatii care necesita reconditionare de durata si scumpa.
Cumparati o pensula de genul acesta (costa 7 lei):
Sau daca vreti sa depuneti mai mult efort, una de la magazinele de detailing, mai scumpa si care face acelasi lucru. Important este sa aiba corpul de plastic, nu de tabla. Tabla rugineste si sigur o sa zgariati janta. Iar coada daca este de lemn o sa traga apa si apoi o sa crape sau se rupe.
Apoi in functie de cat timp are fiecare, un minim ar fi ca la spalatorie sa dati cu spuma si sa folositi pensula cat timp solutia isi face treaba pe caroserie. De preferat ar fi sa spalati cu atentie jantele din cand in cand fie acasa daca va permite locatia fie la spalatoriile self-service intr-o zi si la o ora cand putini se duc la spalatorie. Alocati timp suficient!
Sau cumparati tot din comert solutii dedicate pentru jante, recomand sa cititi eticheta sa nu fie acide, si sa curatati jantele inainte de a va apuca de caroserie. Solutiile din spalatorii sunt de obicei acide, pentru ca trebuie sa curete repede si bine si fara sa atingi masina. Doar ca pot avea efectul opus in timp. Mai bine folositi samponul normal sau o solutie speciala dedicata jantelor.
Clatiti
bine si daca aveti timp si dispozitie, protejati-le cu o ceara. Orice fel de protectie este mai buna decat deloc. Dar clatirea este foarte importanta. Vad pe multi cum pleaca cu spuma pe masini sau atarnand pe la praguri, pe la roti etc. Solutia activa o sa continue sa lucreze. Si o sa lucreze direct in lacul si vopseaua care protejaza. IAr daca a dat de un punct de rugina, o sa il faca si mai mare. Odata strapunsa protectia, vezi in prima poza rezultatul. Spalati si clatiti bine mai ales in zona prezoanelor. De acolo incep problemele pentru ca ramane stransa apa si mizeria si detergentii si sarea de pe drumuri.
Protejati-va investitia. S-au scumpit masinile si serviciile. Este un foarte mic efort cu un foarte mare beneficiu.
Cat despre rotile mele, o sa vina la un moment dat o postare mai ampla in jurnalul de bord al lui Frosty. Sper ca va este de folos informatia.