Totul despre... roti!
Subaru club Romania

Totul despre... roti!

BOXER

  • *
  • 2352
  • +
Re: Totul despre... roti!
« Reply #260 on: May 07, 2021, 13:38:30 PM »
Daca este tot aliaj al aluminiului se aplica cele discutate anterior. Intr-adevar, jantele mai groase au mai mult material dar nici ele nu trebuie decalite.

Paradoxal, aliajele ferice pot fi vopsite in cuptor dar de obicei ele sunt vopsite la pistol sau manual.
ex. Impreza 2.0D
Forester 2.0MT
ex. Forester 2.5XT


Subaru Da, Lego Nu.

Re: Totul despre... roti!
« Reply #261 on: May 07, 2021, 20:29:38 PM »
Cum rotile au si senzori de presiune , am zis sa intreb aici , poate ma puteti ajuta: am schimbat rotile de iarna cu cele de vara, ambele OEM cu senzori. Mi-a aparut beculetul in bord dupa 20-30km , ce trebuie sa fac? Se imperecheaza singuri sau trebuie mers la AK? Este prima data cand folosesc rotile respective. Multumesc.

john_b

  • 188
Re: Totul despre... roti!
« Reply #262 on: May 07, 2021, 21:17:37 PM »
Ai mers peste 80 km/h cu mașina? Dacă nu, încearcă.

Re: Totul despre... roti!
« Reply #263 on: May 07, 2021, 21:43:57 PM »
Salut, da, am mers pe centura BV si pe minunata autostrada Cristian - Rasnov :) . Imi scrie , check user manual :)

Re: Totul despre... roti!
« Reply #264 on: May 09, 2021, 16:50:58 PM »
Tot nu am rezolvat, din ce am mai citit, ar trebui reprogramat totul prin OBD. Am mai citit si de clonare...ca sa nu mai trebuiasca iarasi reprogramati in iarna....Eu ma intorc la service-ul de roti sa vedem ce rezolvare au ei si apoi scriu aici , macar sa ramana pentru viitor, daca se mai loveste cineva de aceeasi problema.

L.E : Rezolvat : la fiecare schimb de roti trebuie scrise  prin OBD , ID-urile noilor senzori . Daca achizitionati senzori " blank" acestia se pot clona si nu mai trebuie scris nimic la fiecare schimb . Dupa rescriere acestia sunt recunoscuti dupa aproximativ 500m de mers cu masina.
« Last Edit: May 10, 2021, 09:47:42 AM by Sorin03 »

Re: Totul despre... roti!
« Reply #265 on: July 25, 2021, 01:44:22 AM »
Am de gand sa-mi iau niste jenti noi. Apare vre-o problema deosebita la 7.5Jx17 5x100 ET 51 ?
Din calculatorul online reiese: Suspension clearance:   100% clear (leaves even more room than OEM)
Fenders clearance:   Package 2 will stick out 4 mm (0.2'') farther. Acceptable for most cars.
Wheelwells clearance:The same. SPEEDOMETER:   The same.

Desigur ca nu am gasit cu gaura de centrare de 56.1... Ce vreau eu are 57.1, dar am reusit sa gasesc inele de centrare de la 57.1 la 56.1  ;D

BOXER

  • *
  • 2352
  • +
Re: Totul despre... roti!
« Reply #266 on: July 25, 2021, 09:50:09 AM »
Ideal ar fi sa folosesti roti cu acelasi diametru al gaurii centrale. Zona respectiva nu este de centrare, este element de rezistenta.
Cel mai probabil inelele sunt fabricate din plastic si ar fi bine sa ai un set de rezerva.

Tu stii daca doresti ca greutatea de deasupra rotilor (si fortele care apar in timpul rularii) sa actioneze asupra unor inele.  :)
ex. Impreza 2.0D
Forester 2.0MT
ex. Forester 2.5XT


Subaru Da, Lego Nu.

MihaiFlorescu

  • *
  • 14041
  • Life is too short to drive a boring car!
Re: Totul despre... roti!
« Reply #267 on: July 25, 2021, 12:32:49 PM »
Din câte știu, ai Impreza diesel. As merge pe un ET 50 sau cel mai bine 48, 45... Asta pentru că probabil acel 7.5j va fi acompaniat si de anvelope 225 sau 235? Ce vrei sa pui? Ideea e că o să te apropii cam tare de interior și este posibil sa atingi in carenaje când virezi și eventual ai și o mică denivelare sau ai viteza și se lasă mașina mai mult.

Re: Totul despre... roti!
« Reply #268 on: July 25, 2021, 14:48:26 PM »
Cele originale sunt 7Jx17 5x100 ET 55 cu cauciucuri de 205x50x17. M-am gandit ca raman cu aceesi marime de cauciucuri. 7.5J este maxim pentru 205x50x17. Orice sare de 205 modifica serios distantele pe acolo. Daca la 205 nu este decat o modificare de 4 mm (ceea ce este neglijabil) fara sa afecteze altceva, la 215 roata iese in afara 9 mm, umple spatiul rotii cu 5 mm mai mult plus o modificare de +1.5 % la vitezometru, la 225 deja roata se apropie cu 6 mm de amortizor, iese in afara 14 mm, umple spatiul rotii cu 10 mm mai mult plus o modificare de +3.2 % la vitezometru.  (conform http://www.rimsntires.com/specspro.jsp)
De la 225 in sus trebuie sa micsorezi ET-ul ca sa nu atinga de amortizor, asta insa iti arunca roata tot mai in afara si devine un cerc vicios, asa ca voi ramane la 205x50 care imi scoate roata in afara cu doar 4 mm fara alte modificari.
« Last Edit: July 25, 2021, 14:54:17 PM by Lup_Alb »

Re: Totul despre... roti!
« Reply #269 on: July 25, 2021, 15:57:33 PM »
Ideal ar fi sa folosesti roti cu acelasi diametru al gaurii centrale. Zona respectiva nu este de centrare, este element de rezistenta.
Cel mai probabil inelele sunt fabricate din plastic si ar fi bine sa ai un set de rezerva.

Tu stii daca doresti ca greutatea de deasupra rotilor (si fortele care apar in timpul rularii) sa actioneze asupra unor inele.  :)

Poti sa-mi spui exact ce forta actioneaza asupra inelului de pe butuc, ai gasit undeva exact datele tehnice, sau doar afirmatia ca acel cerc de pe butuc este element de rezistenta?  (nu pun intrebarea in derâdere sau ceva de genul).

Constructiv, prezoanele sunt cele care preiau si distribuie fortele prin contactul pe care il fac piulitele cu janta. Acela este punctul de transfer al fortei dintre ansamblul roata/janta si restul masinii (aici am modificat pt ca era eronat. Strangand piulitele pe prezon se genereaza forta de frecare dintre butuc si janta, aceeia fiind de fapt cea care preia fortele in acele puncte de contact dintre janta si butuc). Pana nu citesc un document tehnic din care sa rezulte ca acel cerc trebuie sa suporte o anumita forta, eu nu cred ca a fost proiectat cu acel scop.

Eu imi fac griji despre conicitate cea a piulitei si cea a gaurii din janta. Exista conicitate si in gaura din janta sau doar la piulita ?
« Last Edit: July 25, 2021, 21:21:09 PM by Lup_Alb »

BOXER

  • *
  • 2352
  • +
Re: Totul despre... roti!
« Reply #270 on: July 25, 2021, 17:17:38 PM »
Daca vrei sa stii forta poti aproxima imparting greutatea masinii la patru si vei afla cu cat este presat plasticul.

Prezoanele sunt pentru fixarea pe orizontal a rotii pe butuc. Teoretic masina poate rula si cu doua prezoane, fara ca ele sa se foarfece.
Documentele tehnice sunt scrise de proiectantii autoturismelor. Ei nu pun proiectele pe internet.
Daca ai timp si rabdare poti incerca sa discuti aspectele astea cu un profesor de rezistenta materialelor de la facultatile de transporturi.
Important este sa ii arati atat masina cat si butucul, prezoanele, piulitele si jantele.

In functie de modul in care a fost construit un autovehicul, poate fi adoptata si varianta de descarcare in prezoane. Trebuie sa fie dimensionat corespunzator si un otel potrivit.
ex. Impreza 2.0D
Forester 2.0MT
ex. Forester 2.5XT


Subaru Da, Lego Nu.

Re: Totul despre... roti!
« Reply #271 on: July 26, 2021, 22:10:29 PM »
Daca vrei sa stii forta poti aproxima imparting greutatea masinii la patru si vei afla cu cat este presat plasticul.

Aici eu te-as contrazice in aceasta privinta.

"According to a second common myth, the weight of the vehicle is supported by the hub pilot mating with the center bore of the wheel. If you don’t use hub centric rings, you transfer the weight of the vehicle to the lug hardware, and the wheel studs will break.

Fact is, the hub centric rings do not bear a load. The weight of the vehicle is actually supported by the friction between the wheel and its mounting surface on the axle. The friction is established and maintained once the lug hardware is properly installed and torqued to specs."

Argumentul care sustine aceasta afirmatie este urmatorul: Exista o diferenta de 0,1 mm intre cercul de centrare de pe butuc si gaura din janta (ex: 54.1 56.1 57.1 60.1 66.6 etc) Mai mult ca sigur ca cercul de pe butuc are 54 56 57 etc si cel de pe janta are 54.1 56.1 si tot asa. Daca ar avea aceesi dimensiune nu ar intra una peste alta nu ? Perfect centrate, un cerc de 56 nu se atinge cu unul de 56.1. Eu cred ca toti am schimbat la un moment dat o roata si am observat ca exista un anumit joc intre janta si cercul de centrare de pe butuc. Odata ce ai strans piulitele acele cercuri nu se mai ating...

Xander

  • 1287
  • Forester 2.0d ; Xv 2.0ie
    • Forester '09/ XV ‘20
Re: Totul despre... roti!
« Reply #272 on: July 26, 2021, 22:45:00 PM »
Pare-se ca se duc rulmenții mai repede și creste greutatea pe butuc.
Greutatea creste oricum in funcție de greutatea jantei raportata la greutatea OEM și in functie de greutatea cauciucului.(accelerările nu vor mai fi la fel )
https://tiresvote.com/articles/wheel-spacers-pros-and-cons-wheel-tuning/#the-cons-of-wheel-spacers
Drumul este mai spectaculos decât destinația.
Forester Boxer Diesel MY09
XV e-Boxer MY20

BOXER

  • *
  • 2352
  • +
Re: Totul despre... roti!
« Reply #273 on: July 26, 2021, 23:02:06 PM »
Aici eu te-as contrazice in aceasta privinta.

"According to a second common myth, the weight of the vehicle is supported by the hub pilot mating with the center bore of the wheel. If you don’t use hub centric rings, you transfer the weight of the vehicle to the lug hardware, and the wheel studs will break.

Fact is, the hub centric rings do not bear a load. The weight of the vehicle is actually supported by the friction between the wheel and its mounting surface on the axle. The friction is established and maintained once the lug hardware is properly installed and torqued to specs."

Argumentul care sustine aceasta afirmatie este urmatorul: Exista o diferenta de 0,1 mm intre cercul de centrare de pe butuc si gaura din janta (ex: 54.1 56.1 57.1 60.1 66.6 etc) Mai mult ca sigur ca cercul de pe butuc are 54 56 57 etc si cel de pe janta are 54.1 56.1 si tot asa. Daca ar avea aceesi dimensiune nu ar intra una peste alta nu ? Perfect centrate, un cerc de 56 nu se atinge cu unul de 56.1. Eu cred ca toti am schimbat la un moment dat o roata si am observat ca exista un anumit joc intre janta si cercul de centrare de pe butuc. Odata ce ai strans piulitele acele cercuri nu se mai ating...

Este o asamblare cu suruburi. E normal ca piesele sa devina o unitate.
Ce doream eu sa subliniez este ca prezoanele nu sunt calculate pentru a rezista la forfecare iar inelul/tubul central da.

Nu am stat sa masur jocul dintre janta si tub dar o voi face cu proxima ocazie.
Ai ridicat o tema distractiva pentru pasionatii de jante si sublere.  :)
ex. Impreza 2.0D
Forester 2.0MT
ex. Forester 2.5XT


Subaru Da, Lego Nu.

BOXER

  • *
  • 2352
  • +
Re: Totul despre... roti!
« Reply #274 on: July 26, 2021, 23:03:55 PM »
Pare-se ca se duc rulmenții mai repede și creste greutatea pe butuc.
Greutatea creste oricum in funcție de greutatea jantei raportata la greutatea OEM și in functie de greutatea cauciucului.(accelerările nu vor mai fi la fel )
https://tiresvote.com/articles/wheel-spacers-pros-and-cons-wheel-tuning/#the-cons-of-wheel-spacers

M-am abtinut de la tentatia de a monta asa ceva pe o alta masina. Am facut tot posibilul pentru a avea jantele cu offsetul potrivit.
ex. Impreza 2.0D
Forester 2.0MT
ex. Forester 2.5XT


Subaru Da, Lego Nu.

Re: Totul despre... roti!
« Reply #275 on: July 27, 2021, 01:43:05 AM »
Pare-se ca se duc rulmenții mai repede și creste greutatea pe butuc.
Greutatea creste oricum in funcție de greutatea jantei raportata la greutatea OEM și in functie de greutatea cauciucului.(accelerările nu vor mai fi la fel )
https://tiresvote.com/articles/wheel-spacers-pros-and-cons-wheel-tuning/#the-cons-of-wheel-spacers

Jantele vor fi 7.5Jx17 5x100 ET 51 greutate 10 KG,  cauciucuri 205x50x17 (se pare ca au jumatate de KG in minus) - comparate cu cele originale 7Jx17 5x100 ET55 greutate 10.5 KG, tot cu 205x50x17. Nu cred ca au in nici un caz nevoie de flanse.

Tot ce rezulta din noul setup  (conform calculatorului online) ar fi ca rotile o sa iasa cu 4 mm in afara plus ca este nevoie de un inel de centrare de 1 mm.

Jantele sunt astea: https://www.emag.ro/janta-aliaj-dotz-interlagos-dark-7-5jx17-5x100-et-51-mm-gaura-centrala-57-1-mm-oin76fp51e/pd/DBFDV3MBM/

Mi-ar fi placut si astea dar sunt model vechi si nu se mai gasesc, plus ca cel mai mare ET era pe la 41: https://www.wheelbasealloys.com/alloy-wheels/oz-racing/david/graphite-polished/17-inch
« Last Edit: July 27, 2021, 01:46:22 AM by Lup_Alb »

Re: Totul despre... roti!
« Reply #276 on: July 27, 2021, 08:36:02 AM »
Din ce faci inelul de centrare? Nu e cam subțire?

Xander

  • 1287
  • Forester 2.0d ; Xv 2.0ie
    • Forester '09/ XV ‘20
Re: Totul despre... roti!
« Reply #277 on: July 27, 2021, 09:27:50 AM »
Dacă o faci prea subțire, o găsești subțiată și capătă joc. Dacă o faci mai groasa consumi din lungimea prezoanelor și sacrifici siguranța roții.
Mai bine pui fără adaptoare.
« Last Edit: July 27, 2021, 09:33:37 AM by Xander »
Drumul este mai spectaculos decât destinația.
Forester Boxer Diesel MY09
XV e-Boxer MY20

Re: Totul despre... roti!
« Reply #278 on: July 27, 2021, 13:45:11 PM »
Dacă o faci prea subțire, o găsești subțiată și capătă joc. Dacă o faci mai groasa consumi din lungimea prezoanelor și sacrifici siguranța roții.
Mai bine pui fără adaptoare.

Se pare ca inca se mentine o mica confuzie ? Daca la astea te refereai. Faptul ca roata iese in afara 4 mm se datoreaza doar micsorarii ET-ului de la 55 la 51.
Flansele distantiere (de care eu sigur nu am nevoie si nu o sa folosesc) sunt de genul astea: http://trolii-auto.ro/flanse-distantiere-roti-4x4/?gclid=EAIaIQobChMI6M2a54aD8gIV5QyLCh0QQwrkEAAYASAAEgLTCPD_BwE

Inelele de centrare arata asa: https://www.bestride.ro/ro/inele-ghidaj-centrare-janta-76mm-67-1mm-din-abs/p?gclid=EAIaIQobChMImI-e5YeD8gIVGODtCh1DMQn2EAAYAiAAEgKnQPD_BwE

Din ce faci inelul de centrare? Nu e cam subțire?

Cu greu si cu multi bani (fata de valoarea lor reala) am gasit de cumparat: https://www.aluo.ro/ro/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_category_id=7&virtuemart_product_id=462&Itemid=771
« Last Edit: July 27, 2021, 13:53:33 PM by Lup_Alb »

Xander

  • 1287
  • Forester 2.0d ; Xv 2.0ie
    • Forester '09/ XV ‘20
Re: Totul despre... roti!
« Reply #279 on: July 27, 2021, 16:37:37 PM »
Am confundat flansele cu inelul.
Greseala mea. Pare ok inelul de centrare.
Nu știu cum rezista la rotile dezechilibrate.
La partea cu offsetul e treaba ta sa măsori sa nu îți atingă roata in cursa ei.
Drumul este mai spectaculos decât destinația.
Forester Boxer Diesel MY09
XV e-Boxer MY20