Turbo-Timer
Subaru club Romania

Turbo-Timer

Turbo-Timer
« on: June 26, 2013, 14:59:25 PM »
Ca sa nu mai poluez threadul lui Ket am deschis un nou thread aici.
Avand in vedere ce s-a scris pe threadul lui Ket pot spune un singur lucru:sunt zapacit complet! :D :o
Quote
Ket:Are un sensor de temperatura si mentine turbina in functiune, chiar daca motorul a fost oprit, pana cand temperatura in turbina scade sub nivelul maxim presetat (100 grade Celsius, in general). Ideea este ca permite racirea treptata, evitand aparitia distorsionarilor materialului palelor si/sau a axului.

Quote
Sco: Turbo timerul e alimentat electric si invarte axul turbinei pana uleiul sa raceste suficient, din cate stiu eu. Ideea la montaj e sa ai grija sa ai alimentare si daca ai scos cheia din contact.

Quote
STI: turbo timerul mentine motorul pornit o perioada de timp calculata in functie de timpul stat in wot si temp ulei luat din ecu pentru a recirculat uleiul prin turbina si sa raceasca rulmentii si turbina


Ca sa inteleg si eu......sunt mai multe feluri de turbo timer?Unele mentin motorul pornit o perioada de timp pana se ajunge la o temperatura safe pentru turbina si unele mentin turbina invartind pentru a permite circularea uleiului pana se raceste la o temperatura adecvata?Daca se mentine doar turbina pornita ce o invarte?Un motoras electric?


Asta am gasit pe wikipedia:
A turbo timer is a device designed to keep an automotive engine running for a pre-specified period in order to automatically execute the cool-down period required to prevent premature turbo wear and failure. After a period of driving when a turbocharger has been working hard, it is important to let the engine run at idle speed for a period, allowing the compressor assembly to cool from the lower gas temperatures in both the exhaust and intake tracts. At the same time the lubricating oil from the engine is able to circulate properly so the turbine won't burn the lubricating oil that would otherwise be trapped within the charger with the turbine rotating at high speed. With regard to modern automotive turbochargers, the need for a turbo timer can be eliminated by simply ensuring the car does not produce any 'boost' (during driving) for several minutes prior to the ignition being shut off. Most turbo timers are based on digital electronics.

Turbo timers can usually be disabled by an external switch, this is normally done using the handbrake switch, or using an automatic one.

.......dar nu ma lamureste in totalitate!
« Last Edit: June 26, 2013, 15:06:05 PM by Dragosh10 »


Răspuns: Turbo-Timer
« Reply #2 on: June 26, 2013, 16:09:31 PM »
Cred ca am reusit sa ma lamuresc singur  :D :D :D ..........google is your friend!

In termeni simpli(asa ca mine  :D ):
Turbo-timer este un device electronic care permite mentinerea motorului pornit dupa scoaterea cheii din contact.Acest lucru se face pentru a mentine motorul pornit o anumita perioada de timp(presetata de sofer sau automat) pentru permite continuarea circularii lichidului de racire, pentru a cobora temperatura din turbo.Mai exact pentru a cobora temperatura uleiului.Ca sa nu fiarba in interiorul turbinei si ca turbina sa nu sufere scaderi bruste de temperatura.

Din cate inteleg eu, daca uleiul fierbe in turbo, dupa racire se usuca pe bilele rulmentilor si acestea nu mai sunt sferice, nu se mai invart, frecari imense ceea ce duce la deteriorarea rulmentului.
Pe langa asta scaderea brusca de temperatura(soc termic) duce si la craparea carcasei turbo.
Socul termic e valabil si invers:dupa pornire daca nu se lasa motorul pornit la relanti pentru a ajunge la o temperatura safe de lucru(preferabil temperatura optima dar nu e obligatoriu) si se intra direct in boost se poate ajunge la deteriorarea paletelor turbinei si decalibrarea axului acesteia.

Aceste informatii nu imi apartin, sunt doar culese de pe www si facut un mic rezumat.

Am mai gasit pe un forum o informatie cum ca orice Subaru turbo dupa 2002 nu are nevoie de turbo-timer.Despre asta nu stiu ce sa zic....... LINK:http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=465156


PS.Multumesc si lui SCO pentru link

Mihai.impreza

  • 733
  • Subaru impreza 1.6 TS
Răspuns: Turbo-Timer
« Reply #3 on: June 26, 2013, 19:35:46 PM »
Nu stii - te invat, nu poti - te ajut, nu vrei - TE OBLIG! :)))

Răspuns: Turbo-Timer
« Reply #4 on: July 03, 2013, 13:26:28 PM »
Eu il folosesc in permanenta, este activat de frana de mana, si am doua setari de timp, 1.5 minute daca e vorba de oprire dupa mers normal, de oras...etc...sau 3 minute dupa mers agresiv, cursa, run...etc...
Daca opresti motorul imediat si carcasa turbinei este incinsa la rosu, uleiul se va carboniza, si in timp, poate sa blocheze canalele de ungere sau poate sa distruga bucsa axului turbinei...

In schimb nu am auzit niciodata sa se strambe palele turbinei din cauza boost-ului la rece...ma pot gandi la alte efecte adverse...lipsa de ungere corespunzatoare pentru ca uleiul inca nu este destul de fluid este primul lucru care imi vine in minte acum....

Răspuns: Turbo-Timer
« Reply #5 on: July 03, 2013, 16:08:51 PM »


In schimb nu am auzit niciodata sa se strambe palele turbinei din cauza boost-ului la rece

Sincer, nici eu nu am auzit de treaba asta dar, cum am spus, ce am scris a fost doar un mic rezumat la ce am gasit eu pe internet!

Pana sa citesc in threadul lui Ket si sa fac nitel de research nu stiam cum fucntioneaza un Turbo-Timer.Am deschis acest subiect pentru a se acumula informatii despre el si cei care folositi/aveti experienta cu el sa va adaugati parerile/impresiile/experienta!

paulwhp

  • 1823
  • Think.Feel.Drive.
Răspuns: Turbo-Timer
« Reply #6 on: July 15, 2013, 18:20:47 PM »

Răspuns: Turbo-Timer
« Reply #7 on: October 27, 2013, 14:29:41 PM »
Eu abia ce l-am instalat. Are 2 moduri manuale care le-am setat pe 30 sec si 2 min si un mod auto prin care socoteste el cat trebuie sa mai tina motorul pornit bazat pe turatiile motorului. Super misto pana acum :)

andea79

  • *
  • 4037
Răspuns: Turbo-Timer
« Reply #8 on: October 27, 2013, 23:15:54 PM »
Si eu stiam ca pentru turbinele racite cu apa (cum sunt si pe Subaru de mai multi ani) nu este necesar un turbo timer. Nu strica nimic dar nici nu face nimic. Era necesar pentru turbinele care erau racite doar cu ulei dar pentru cele cu apa nu - in cazul in care turbina este incinsa apa din interior se vaporizeaza, vine "alta apa" pe alimentare ... si tot asa ... circuitul functioneaza singur si dupa oprirea motorului. Oricum se zice ca este benefic a tine motorul pornit dupa ce este incins macar 30 de secunde ...

Răspuns: Turbo-Timer
« Reply #9 on: November 01, 2013, 10:11:43 AM »
Deci rau nu face :) Pana acum mi se pare foarte misto, ca orice jucarie noua.

UXE

  • 1741
Răspuns: Turbo-Timer
« Reply #10 on: January 23, 2016, 20:12:40 PM »
Turbina de pe foresterul meu este racita cu apa sau cu ulei? Ca vad ca se discuta de ulei, apoi vine andea si zice de apa ca se evapora si deja s-a facut ceata.  Deci?


Acel circuit de care zice andea ca ar functiona si dupa oprirea motorului nu ar trebui sa se auda? Macar pompa care recircula apa. Eu n-am auzit nimic.


PS:  a schimbat careva pana acum acest surub? https://allwheeldriveauto.com/how-to-make-your-subaru-turbo-last/
« Last Edit: January 23, 2016, 20:34:26 PM by UXE »

andea79

  • *
  • 4037
Răspuns: Turbo-Timer
« Reply #11 on: January 23, 2016, 20:31:06 PM »
:) nu este nevoie de nici un circuit care sa functioneze -> apa circula singura :)

turbina nu este in cel mai de sus punct al sistemului de racire, deci dupa ce motorul se opreste, apa care este in turbo se incalzeste (preia din caldura turbinei) si fiind mai calda decat apa "de deasupra" turbinei se misca singura in sus pe sistem, fiind inlocuita de apa mai rece ... si tot asa circula singura :)

turbo mai vechi aveau doar linie de ulei si foloseau uleiul si pe post de racire doar ca uleiul nu mai circula singur dupa oprirea motorului/pompei (spre deosebire de apa presiunea la ulei scade o data cu oprirea motorului si conductele de ulei sunt mult mai inguste comparativ cu apa)

UXE

  • 1741
Răspuns: Turbo-Timer
« Reply #12 on: January 23, 2016, 20:33:42 PM »
Mersi andea de explicatii.  Dar acel surub ce rol are? Este un filtru?

andea79

  • *
  • 4037
Răspuns: Turbo-Timer
« Reply #13 on: January 23, 2016, 20:39:18 PM »
da, este un filtru pe linia de ulei catre turbo si ca orice filtru la un moment dat se poate infunda si ... uleiul nu mai circula cum trebuie spre turbo ....

nu stiu de ce e fun dar daca ei asa zic ... :)
http://oppositelock.kinja.com/random-fun-car-fact-subaru-shutdown-turbo-cooling-514111544
« Last Edit: January 23, 2016, 20:58:22 PM by andea79 »