0 e presiunea atmosferica.
- e vacuum, + e presiune.
Valorile sunt masurate de senzorul MAP (manifold absolute pressure) in galeria de admisie, intre motor si clapeta de acceleratie. Clapeta de acceleratie e un robinet pentru aer, pe care il controlezi tu, cu pedala din dreapta.
Daca pedala e ridicata, clapeta e inchisa, turbina nu functioneaza, motorul suge pe timpul de admisie. Cum suge dintr-o tubulatura infundata (clapeta inchisa, rimembar?), presiunea va fi negativa. Corespunde franei de motor.
Daca pedala e apasata, valoarea se apropie de zero, ca se deschide clapeta.
Daca pedala e apasata de mult timp (ordinul zecimilor de secunda), turbina apuca sa faca presiune, si ai valori pozitive mari.
Revin cu desen.
In poza ai clapeta pe pozitia coresponzatoare neapasarii pedalei. Prin turbina intra insuficient de multe gaze de esapament pentru a antrena suflanta. Motorul se comporta asemanator unuia aspirat (non-turbo). Motorul are 4 timp, aici conteaza timpul de admisie. Motorul trage aer, clapeta e inchisa, iti apare in bord cu minus (vacuum).
Presupunand ca s-a inteles explicatia, acum interpretarile:
- minus - vacuum. Cand nu apesi pedala, adica frana de motor (cat o fi capabil CVT-ul sa faca);
- plus - accelerare, valoare cu cat mai mare cu cat accelerare mai puternica.
- nu se mai ajunge la valoarea negativa minima - scapari de aer intre motor si clapeta, clapeta nu se mai inchide cat trebuie, motorul e uzat, etc;
- nu se mai ajunge la valoarea pozitiva maxima - scapari de aer intre suflanta si motor, avarie turbo, etc, samd;
- se depaseste valoarea maxima - controlul turbinei in avarie, samd. Sau...
Lamuritu-te-am?