Nenea Lorian, de la monocilindrul lui Nikolas Otto si pana la motorul masinii lu' matale, tehnologia a evoluat, desi principiul de baza a ramas acelasi. Si a evoluat cu tot cu pasii intermediari.
Adica acum avem:
- GPL, GNC, flex, samd - motoarele s-au adaptat combustibililor astora, n-au ramas la reteta de benzina;
- pompe de apa electrice (termo management la unii) - motorul se incalzeste imediat, apoi se mentine la temperatura optima ceva de speriat;
- supraalimentare in cascada, in trepte, in triunghi, variabila, cu 2, 3, 4 turbine sau turbina si compresor - adio lag, consum mare, bla bla;
- si ce te doare pe tine - CVT. Si adaptarile de rigoare, ce ating inevitabil si motorul.
Hai sa-ti explic pe scurt cum functioneaza CVT-ul. Ai 2 fulii, intre ele o curea. Fiecare fulie are 2 jumatati, se apropie sau se departeaza. Astfel, cureaua, aproximativ trapezoidala in sectiune, calca pe un diametru mai mare sau mai mic. Cealalta fulie isi variaza diametrul de maniera contrarie, astfel incat cureaua sa nu faca burta sau sa nu se rupa.
Click aicijea.
Partea fascinanta (in teorie cel putin) e ca nu mai ai 6 trepte de viteza, 1, 2, 3, 4, 5 si 6, trepte definite fiecare de cate un raport de transmitere FIX, determinat de raportul diametrelor celor 2 pinioane aferente fiecarei trepte. Fuliile alea se apropie si se departeaza intre 2 pozitii, cu o infinitate de pozitii intermediare. Adica... ai o infinitate de trepte.
Cine alege in ce treapta din infinitatea aia va merge XT-ul tau cand il pui pe chilot automat? Un calculator de cutie de viteze. Ce parametri va folosi te aud intreband? Simplu: viteza si SARCINA! Unde sarcina = inclinatia drumului (panta sau rampa), incarcarea masinii (porc de Ignat sau doar o matza). Sarcina mai inseamna cat apesi d-ta acceleratia, dar discutam pe cazul cruise control-ului, dupa cum ai impus.
In concluzie: repeta tu experimentul cu pilotul automat cand urci o rampa lunga. Turatiile vor fi mult mai mari, promit. Si mai repeta-l in sens invers, cand cobori. S-ar putea sa fie mai mici.
Si nu mai purta grija turatiei. Automata, si CVT-ul prin excelenta, gandeste pentru tine. Tu trebuie doar sa te preocupi cat de repede vrei sa ajungi sau cati bani ai de aruncat pe combustibil, ambele criterii reflectandu-se-n tratamentul pe care-l aplici pedalei din dreapta.
Ce am zis eu pe alt topic era pentru un Padurar cu cutie manuala, unde puterea decizionala a soferakeului e mult, infinit mai insemnata decat in cazul tau, si cu impact mare asupra fiabilitatii cuzinetilor.
Concluzia a 2-a: aceeasi nota
In plus:
Turatie (rot/min) Viteza (Km/h)
1300 70
1500 90
1700 100
1800 110
De ce n-ai 1300 rpm si la 110 la ora? Din cauza sarcinii, pentru ca la 110 la ora frecarea cu aerul e cu mult mai mare decat la 70 la ora.
Si daca o mai rumeg putin... da, probabil ca nu va avea viata lunga motorul. 1800rpm la 110 la ora, fie el si motor modern cu pompa de ulei performanta, mi se pare putin. Sau erai tu la vale?
Zic asta amintindu-mi de o alta gaselnita recenta a constructorilor, GSI-ul (Gear Shift Indicator), care-ti sugereaza pe CB in ce treapta sa mergi. Daca te iei dupa ala mergi numai cu motorul oprit.
Sau sunt eu paranoia, iar lucrurile-s ok si la turatiile alea. Dar sa nu uitam de consumerism si spiritul sau