Mai simplu decat crezi. La masinile recente, informatia de viteza a masinii e culeasa direct de la roti, cu ajutorul senzorilor ABS.
Ca o paranteza, pe care o deschid de dragul lui Heli, ca-l stiu mai pudic cand vine vorba de generalitati auto, asa functioneaza ABS-ul: senzorii citesc viteza de rotatie a rotii, iar daca asta devine subit zero, inseamna ca roata e blocata in timpul franarii. In situatia asta, presiunea din circuit e intrerupta catre acea roata, roata e deblocata, se reactiveaza presiunea, roata se blocheaza iar, din nou se deblocheaza, si tot asa, de cateva zeci, poate sute de ori pe secunda, astfel incat nu dai cu taraba-n sant sau in fundu' aluia din fata. Paranteza inchisa.
Intro... un pneu, montat pe o janta si umflat, are o raza exterioara. Dar raza asta poate avea mai multe valori, am sa zic de doua dintre ele, de dragul pledoariei. Sau hai, trei...
- raza libera - anvelopa umflata la nominal si nesupusa sarcinii (greutatii) masinii. E cea mai mare;
- raza statica - anvelopa umflata, pusa pe masina, masina pe sol. E putin mai mica, pentru ca anvelopa se lasa sub greutatea masinii;
- raza dinamica - umflata, pusa pe masina, masina pe sol, deplasandu-se cu viteza. E mai mica decat cea libera, pentru ca anvelopa e apasata de greutatea masinii, insa e mai mare decat cea statica, datorita fortei centrifuge (printre altele).
Urmand rationamentul, cea mai mica raza e atunci cand... roata are pana si sta pe janta
Ce depinde de raza rotii, Dragos? Viteza masinii! La o anumita turatie a rotii, daca raza e mare, viteza e mare. Si invers, daca viteza e aceeasi, o roata cu raza mica va avea o turatie mai mare. Principiu exploatat de taximetristii care-si pun anvelope joase ca sa fure la aparat.
Revenind, mai era o chestie neexploatata a senzorilor ABS si a capabilitatii lor de a masura viteza de rotatie a FIECAREI roti din cele patru: diferentele de viteza de rotatie
Cu alte cuvinte, o masina cu rotile umflate corect, va avea vitezele tuturor rotilor perfect egale. Evident, in cazul in care se deplaseaza drept, ca-n curba nu mai e valabil. Nu stiu cum stie calculatorul responsabil de TPMS daca e masina in curba sau nu, dar banuiesc ca e ceva la fel de simplu, gen senzor pozitie volan, ala de-i trebuie ESP-ului.
Deci cand o roata se dezumfla, va avea o viteza de rotatie... mai mare. Semnificativ diferita de a celorlalte trei. Si atunci incep sa bazaie chestii prin bord si sa se aprinda LEDURI!!!
Probabil ca nu e atat de precis sistemul, fiind unul indirect, comparat cu asta cu senzorii de presiune. Adica trebuie sa aiba niste tolerante, pentru cazul in care uzurile sunt insemnate intre fata/spate, sau anvelopele difera ca model. Poate Subaru are nevoie de precizie, sau vrea sa ia ochiul consumatorului cu valoarea efectiva a presiunii, nu doar cu un banal semnal de anomalie. Eu as alege ABS-ul daca as putea. Dar probabil ca-i ultimul lucru care ar putea prezenta interes la achizitia unei masini.
Iar m-am intins...