Cat am asteptat ziua asta, sa schimb amortizoarele
P-astea le pregatisem: 2 amortizoare Pedders, iar la insistentele coforumistilor de pe daciaclub, 2 flanse, aici am gasit Monroe.
Dupa amorsarea amortizoarelor, am dat de fantezie pe garniturile de sus cu un spray special.
Piulitele OEM sunt de 17, iar inelara am gasit prin garaj. Mi s-a recomandat sa slabesc piulitele cu ansamblul inca pe masina. Imaginea clasica, inelara si imbus... Am inceput cu dreapta, amortizorul bun, era mai umbra...
Asta da diferenta dintre amortizoarele stanga/dreapta, urechea de fixare a racordului flexibil de frana. Sau poate sunt si talerele altfel orientate, nu stiu, nu m-am uitat si la asta.
Clema se salta cu ceva dorn si ciocan. In cazul meu o pila lunga de drujba si o cheie reglabila
Suruburile de la portfuzeta, 220Nm, din nou, cheia fina cu teava de 1m.
Suruburile sunt drepte, nu sunt cu cama. Se pare ca pe spate caderea se regleaza de la brate... Am sa ma informez mai incolo.
Sus, ansamblul agatat intr-o piulita de flansa din cele 3, bagata cateva spire. Dupa scoaterea suruburilor, o surubelnita infipta-n loculul unuia dintre ele nu permite ansamblului sa cada dupa detasarea piulitei. Apoi, ansamblul se scoate usor inspre fata.
Fara probleme de rugina sus, lucru bun.
Accesoriile din cauciuc le-am refolosit, dupa ce le-am spalat inainte. Ceara pe platourile arcului, piesele vechi erau ruginite binisor.
Ansamblul se aseaza-n menghina, se comprima arcul cu presele, si ABIA APOI se desface piulita de pe tija amtortizorului. Se scot diverse de p-acolo, inclusiv arc. Arcul era ruginit sus, unde se suprapun spirele. Tratat cu feruginol. Se schimba amortizorul vechi din menghina cu cel nou, fixat cu ceva de protectie de data asta (am folosit o revista intre bacuri), se pun toate la loc, orientate bine si aliniate. Se strange piulita la cuplu, eu am strans la 65 in loc de 55, oricum, piulita n-a mai miscat inca de pe la vreo 10... Am avut noroc sa am un imbus de 6mm de calitate, luat demult de la Bosch. L-am "lungit" cu un accesoriu de la un cric hidraulic si n-a cedat. Tubulara decupata a functionat perfect, a rezistat si asta.
Am strans urcat pe o scara...
Presele jos, amortizorul pe masina. Sustinut semipuntea cu cricul in timp ce strangeam suruburile de pe portfuzeta, asta ca sa am unghi de cadere cat mai mic si pozitia semipuntii cat mai naturala, sa nu se "autoajusteze" la vreo groapa sau ceva. Strans la 110Nm, sau cat stie dinamometrica mea, apoi dat pana la 220 la "bunul simt" cu cheia de reglaje fine cu teava de gard. reatasat racordul de frana.
Sus, pe oala, piulitele flansei cred ca e bine sa se stranga cu masina pe roti. Probabil nu conteaza, dar ma simt eu mai bine asa.
Si cu asta am incheiat procedura de inlocuire amortizor.
Acum cel decedat...
Introductiv, accesoriile ansamblului:
- burduf antipraf;
- tampon de cauciuc jos pe talerul amortizorului;
- tampon de cauciuc sus, pe talerul flansei;
- tampon pentru capat de compresie din ceva burete elastomeric (ii zic asa pentru ca am gasit acelasi material in unele furci de bicicleta vintage si alea cica-s "furci cu elastomer").
Cam asa arata tamponul de compresie la capat la amortizorul defect. In afara de ce se vede-n poza, restul erau firimituri. Spre comparatie,
cel inca sanatos de pe dreapta.
Restul... varza si ele.
Tamponul inferior deformat (jos in poza), alungit si crapat. Burduful, jos, largit rau (
o poza cu cel de pe dreapta, se vede diametrul constant pe toata lungimea).
Practic, piesele flexibile pe care a ajuns uleiul din amortizor au fost distruse. Evident, a scapat doar tamponul de sus.
Burduf antipraf.
Tampon capat de cursa.
Tampon inferior arc.
Comandate...
Tigaia ramane o saptamana in agonie...
Si asta nu fu tot!
La inceputul zilei am bagat un cric hidraulic sub prag, sa salt masina, sa bag o capra dedesubt. Am indoit pragul. Dar am apucat sa pun capra pe ceea ce mie-mi parea a fi structura de rezistenta. Am indoit podeaua. Si-si mai aminteste cineva ce-mi placea mie la masina asta, caroseria in stare buna parca? Ei, s-a dus de suflet si aia
Astept piesele, pun repede amortizorul si plec naibii odata in concediu (nu cu cazanul, aia-i clar). Daca nu ajung pana vineri mai sta 2 saptamani ca-n ultima poza, se surpa de tot