Am fost sa fac geometria.
Rezultatele de anul trecut aici.
______________________
Sa incep cu spatele, unde lucrurile-s cat de cat ok.
Caderea se apropie de verticala, a crescut cu ~1 grad. Diferenta stanga/dreapta se mentine. Ma rog, a scazut ca valoare, pentru ca e proportionala cu unghiurile pr-zise, dar e aceeasi. Se poate remedia prin folosirea de camber bolts pe spate. Nu le exclud, mai ales ca mi-a promis cineva un set, dar in lipsa lor am sa ignor diferenta asta pentru moment.
Desi valorile-s pe rosu, personal imi convine, uzura anvelopelor va scadea semnificativ, iar spatele va iesi in derapaj mai usor, adica masina ar fi in teorie mai neutra (default e subviratoare rau). Insa din cauza valorilor de pe fata (urmeaza), n-am castigat de fapt nimic la capitolul asta, ci dimpotriva.
Convergenta e reglabila, deci ok acolo, aparent e pe nominal.
______________________
Acum fata, unde e supararea mare.
Inclinarea longitudinala a pivotului, cea care determina compromisul dintre "directie usoara" si "revine singura", numita-n popor si "fuga", neajustabila in mod normal, e in parametri. Cum am mai povestit, eu am s-o ajustez candva, dar nu e o prioritate acum.
In schimb e foarte ciudat ca a crescut. Inaltandu-se masina ar fi trebuit sa scada. Mai mult, s-au inversat mic cu mare. Cauze posibile: schimbul de bucse mari de brat pe care l-am facut recent, ce a defazat putin bratele sau, pur si simplu eroare normala a standului (parca a fost si un cutremur mai acatarii recent).
In fine, ok asta.
Convergenta, reglabila fiind, s-a tras la nominal. Dar inainte de reglaj era
destul de aiurea, ceea ce explica instabilitatea pronuntata pe traiectorie a masinii.
Si tristetea mare... caderea pe fata. E pozitiva
Explic pentru cine ar putea fi interesat:
- patrulater deformabil, cu brat mare jos si mic sus - la ruliu, cand suspensia se comprima, tinde sa se negativizeze mult. Caroseria se inclina mai putin. Se aduna si da negativ. Din cauza asta, nominalul caderii e pozitiv, astfel incat in viraj, roata sa fie cat mai perpendiculara pe sol;
- arhifolositul McPherson, inclusiv cazul de fata - se negativizeaza si aici atunci cand se comprima, dar mai putin decat variatia de unghi a caroseriei sub efectul ruliului. Adunate, da pozitiv. In consecinta, la o masina cu dinamica de fabrica, se merge pe cadere negativa, astfel incat in viraj, roata sa fie, din nou, cat mai perpendiculara pe sol.
Iar a mea e pozitiva, pe dos! Adica in viraj va fi si mai pozitiva, adica pata de contact pneu-sol redusa, aderenta redusa. Reamintire, si pe spate e cam acelasi lucru.
Culmea, asta nu-i tot! Masina e mai inalta, centrul de greutate e mai sus decat era inainte.
Si asa, practic am omorat un WRX acolo unde, in mod normal, ar fi excelat: stabilitatea.
Acum sa nu se inteleaga ca masina e compromisa. Diferenta fata de niste valori normale de cadere si garda la sol probabil ca e greu sesizabila de catre un sofer normal, eu inclus. Dar... sta pe creier
Solutii:
- camber bolts, atat fata cat si spate. Pe fata sunt deja sus, ar trebui sa mai adaug un rand jos. E ultimul lucru pe care l-as face masinii asteia, absolut ultimul. Pe spate da, dar din cu totul alt motiv, ca sa anulez diferenta aia de cadere si atat;
- bare antiruliu mai groase. Reduc ruliul, rotile raman "mai perpendiculare" pe sol. Insa cand nu exista ruliu exista derapaj subit si violent. Neavand vreo afinitate pentru santuri si copaci devine simplu - categoric nu;
- arcuri mai scurte. Scad valorile de cadere, coboara si centrul de greutate, arata masina muuuuuuult mai bine. Pare solutia ideala, dar n-avem drumuri ideale. Ma mai gandesc;
- desfacut intr-o sambata si ovalizat gaurile
de sus de jos de pe amortizoarele fata. Simplu, efect garantat, ieftin, bataie de cap minima. Se rezolva problema caderii de pe fata.
Am timp sa ma mai gandesc.
Am uitat, s-au verificat una-alta pe fata. Cica am joc in caseta. Am pus mana, dar e extrem de mic, dpmdv e irelevant. Oricum, am niste idei in ce priveste o modificare radicala a directiei si implica o caseta noua. Deci nu-i bai.
Bieleta de pe stanga, pentru referinte ulterioare, s-a desfacut doar incalzita cu flacara. De 2 ori, timp de vreun sfert de ora in total...
Am frecat-o azi vreo 40 de km, iar oriunde am avut loc i-am dat, cred c-am avut consumul vietii mele. N-a-ntrerupt macar o data. Deci mai astept...
In schimb, parca nu trage cine stie ce. E posibil ca din cauza intreruperilor avansul sa fi dat inapoi? Andea ce zice?