Intre timp m-a lamurit PTR pe mesagerie, spune ca e cod echivalent cu originalul, si-i multumesc pentru gestul altruist. N-am montat bobina pentru ca n-am mers cu masina speriat de gramezile de sare de pe drumurile din Brasov si nu desfac clipsuri si mufe de plastic la zero grade. In plus, urmeaza sa fac un drum mai lung in uichend, iar daca nu-i defect, prefer sa nu repar. Am s-o schimb saptamana viitoare cred.
Am editat zilele trecute postarea anterioara, ultimul pasaj, cu un update pe lockout bolts. Facut comanda azi, ajuns maine. Pretul - mult mai mic decat al ofertei din state. Fabricate in 2011, tavalite, de aici si reducerea. Suparare mare ca nu era niciun sticker in punga. Nu ca mi-ar fi trebuit, da' mai mergea unul in gramada maricica deja existenta.
Iar in seara asta am ajuns acasa cu o ora inainte de-a se innopta si m-am apucat de treaba.
Pentru acces, a fost suficient sa urc rotile din spate pe doua dale. Reamintire pe avantajele garzii la sol normale.
Cu un tarod M12 x 1.25 m-a ajutat un coleg, la magazinele de bricolaj nu exista tarozi cu pas mic. Pentru antrenarea tarodului ar fi mers o tubulara stelata (tiparul inelarei) de 8mm. N-am avut, dar a mers una ciudata, cu hexagonul intins intr-o parte si arc lamelar de retinere, folosita pentru capetele alea mici de scule, inteleg ca lumea-i numeste biti.
Un detaliu ce ma facea foarte curios era alinierea gaurilor din cadru cu piulitele. Ma asteptam sa am un decalaj relativ insemnat, cum unghiurile de cadere de pe spate sunt cam diferite la mine, nu mult, dar suficient cat sa ma deranjeze. Dar nu, erau destul de centrate.
Am marcat pe poza cele doua fete ale cadrului, cea de jos mai mare, cea de sus mai mica. Fiecareia ii corespunde un tronson de pe surub.
Faptul ca-s centrate cat de cat inseamna ca nu trebuie sa ma duc sa refac geometria spate.
Aici se vede ca tarodarea piulitelor sudate din lonjeroane este absolut obligatorie. Am vazut variante pe net cu periute de sarma subtiri, cu betigase de urechi... Nu, exclus. E jeg, e rugina, neaparat tarodare!
Am trecut cu tarodul de 2 ori prin fiecare din cele 2 gauri, sa fiu sigur ca-s perfect curate. Apoi am incercat suruburile. Deci nu, orice dezaxare, oricat de mica, va pune in tensiune cele 4 bucse. Asa ca n-am insistat, am lasat lenea la o parte si am desfacut cele 4 fixari ale cadrului. Am omis: la inceput, motivat de niste povesti horror de pe net, am pulverizat WD40 pe suruburi, iar la interior (habar n-am ce-i acolo), am pulverizat prin gaurile de lockout, indreptand paiul sprayului spre laterale. O fi ajuns sau nu la locurile vizate, nu stiu. Dar suruburile s-au desfacut. Greu, dar au cedat. Am sa revin asupra "greului" spre final.
Cu cadrul slabit, am pregatit suruburile de montajul final.
Precizez mai intai ca cele 2 tronsoane de pe surub intra pe cele 2 gauri din cadru absolut fest, chiar au strangere, se infileteaza destul de greu si oricum, am vazut dupa proba ca au ramas urme de frecare pe suruburi. Un lucru foarte imbucurator, pentru ca inseamna ca nu va vibra cadrul pe suruburi. Reamintire, din motivul asta ma orientam initial catre
Kartboy, in ideea ca acele mansoane din plastic (sau aluminiu conf RSD, nu stiu sigur din ce sunt) ar amortiza din vibratiile ce ar surveni urmare a jocurilor. Dar nu exista jocuri.
Ca sa ajut avansarea pe gauri, am uns cu vaselina tronsoanele drepte. Pe filete, ca de obicei, Loctite 243.
Observ acum ca se si vad urmele de frecare pe inceputuri. Perfect aici.
Am infiletat suruburile pana aproape de placare pe cadru. In pozitia asta am strans cele 4 suruburi de fixare ale cadrului. Revin asupra desfacerii grele: cuplul de strangere, am vazut in manual, e de 130Nm. Deci am avut mare noroc c-am reusit sa le slabesc. Desi erau -2*C afara si stateam intins pe jos, am transpirat binisor, si la desfacere si la strangere.
Apoi am trecut la lockouturi. Instructiunile indica 90Nm pe astea. Insa prima dezamagire... suruburile chiar placheaza pe cadru. Dezamagire pentru ca, reamintesc, Kartboy nu placheaza, adica lasa cadrul sa se deplaseze pe verticala daca doreste, unde cele 4 bucse din cauciuc ar putea sa lucreze.
In poza (click), acel "gap" de jos, unde americanul a incurcat vertical cu orizontal.
Si am continuat sa strang, incercand sa fiu atent la bucse, daca se taseaza. Din cauza pozitiei si a pasului mic al suruburilor, n-am reusit sa-mi dau seama. Tot speram sa se opreasca odata, sa nu deformez cadrul, sa nu strivesc bucsele... Dar nu, surubul tot avansa. Asa ca am mers pe o varianta de compromis - nu am strans la 90Nm ci la 80.
Am facut o poza cu o bucsa la final, dupa ce am strans lockouturile, iar cadrul (cred ca) a fost tras in sus. Poza "inainte" nu exista... Mi-a fost lene sa desfac si nici n-am vazut rostul, nu prea vad ce as fi putut face ca sa corectez.
In poza bucsa pare "trasa". Daca-ntr-adevar e asa, poaaaaate am sa am curiozitatea de a verifica la primavara. Acum n-am mai avut-o.
De ce nu-mi convine chestia asta, 2 motive:
- cele 4 tampoane s-ar putea sa fie strivite/in tensiune;
- cadrul chiar ca n-o sa mai miste pe verticala, asa cum, teoretic, Kartboy ar permite.
O fi rau? Sincer, nu-mi dau seama. O fi bine? Pentru NVH, categoric nu. Pentru altele, nu-mi dau seama.
Asta e o poza in care se vede zona de tampon ce ar putea fi presata. Pare masiva... Asta daca intr-adevar, acolo e tampon.
Asta e o poza in care se vede spatiul dintre cadru si lonjeron. In mijloc, auriu, lockoutul.
Iar aici, imaginea de ansamblu. Doua fixari de cadru si un lockout. In partea dreapta e la fel.
Iesit-am in proba.
NVH - nu. Ori nu-mi dau eu seama, ori nu este. Asta la mers normal, pe drumuri normale. Insa da, la 160 la ora exista un vuiet sacadat, cu frecventa destul de joasa. O rezonanta de la cardan presupun. Insa e discret, survine la o viteza cu care in mod normal nu merg nici pe autostrada si e foarte posibil sa fi existat si inainte, insa doar acum s-o fi perceput-o.
Am incercat si incetinitoare, si linii de cale ferata, nimic alterat. Poate pe o masina cu evacuare normala s-ar simti ceva schimbari, ori cineva cu ureche muzicala ar sesiza diferente. Eu nu.
Stabilitate... Reamintire, in curba larga, la schimbare de treapta in gaz plin si turatie mare, cand calcam ambreiajul, troaca se balansa in cel mai sinistru mod. Daca as fi genul care sa forteze masina la limita, sunt sigur ca-ntr-o atare situatie ar sari de pe drum. Acum, nimic, dar absolut nimic. Chiar aveam reflexul sa corectez din volan, insa nu, sta pe traiectorie perfect. Si nu mi se pare, aici sunt convins de schimbare.
Si mai facea inainte in curba, la frana de motor fortata, cu rev match insuficient sau lipsa. N-am avut ocazia in seara asta, insa sunt convins ca s-a remediat si meteahna asta.
Per total, multumit. Pentru ca:
- ieftin;
- relativ usor de montat;
- imbunatatirile pe stabilitate, pentru mine cel putin sunt majore;
- nu fac galagie decat in cazul ala exceptional.
Nu foarte multumit, pentru ca suruburile trag cadrul in sus. Insa o vad ca pe-o solutie provizorie, pana fie o sa ajunga pe troaca un cadru de STI fara tampoane, fie i-oi pune candva tampoane (bucse) din poliuretan. Un provizorat de cativa ani gen...
Pe spate vor mai urma o serie de rigidizari pe diferential, sunt 4 puncte in care se poate interveni. Insa la primavara, sau cand o fi sa onoreze furnizorul comanda. Planul e ca rigidizarile complete pe parte de propulsie de pe fata sa le am si pe spate. Primul pas e facut.