6850 lei tacsa vietii. 242g CO2/Km.
Impresii atunci sa fie, rabdare sa cititi va rog, iar ajutorul va fi mult apreciat cu prima ocazie (radler, lapte, ce vreti voi).
Ieri dimineata pe la 11 eram la inmatriculari in Piatra Neamt, imi luam numerele si dovada inlocuitoare a certificatului. La 12 plecam spre Brasov. Am mers ca porcu', cautand sa prind lumina pentru a monta numerele.
Partea tare fu ca odata intrat in casa, cu 10 minute inainte de a fi bezna, nu gaseam cheia masinii. Avusese grija matza s-o ia de la locul ei si s-o lase sub o masa.
Pus numerele pe niste suporti provizorii, si de parca faza cu cheia n-a fost de ajuns, cand s-o pornesc s-o dau afara, vad martor ulei bord aprins. Abia. Opresc motorul, astept cateva secunde sa scada presiunea din sistem, pun contactul, martorul aprins normal (tare). O pornesc, martorul se stinge (kind of), si ramane slab aprins. Opresc, ma duc la calculator si gasesc
asta. Intamplarea facea ca afara plouase, deci era clar, aceeasi imprejurare si la mine. Imi vine inima la loc, si revin la planul initial.
Planul ala initial era sa urc in Poiana, rampa putand contribui la o eventuala fierbere a motorului. Fata statea in dreapta cu Torque pornit, si cu ochii in "coolant temp". In traficul aglomerat dinainte de urcare, cum malakay anuntase deja ca s-ar intampla in cazul unei garnituri intepate, temperatura a stat cam jos, in jur de 85. Cat am stat intr-o coloana lunga, a crescut putin, iar imediat ce m-am pus in miscare a cazut iar.
Pe drumul de Poiana, fata imi tot reamintea sa merg incet. Am luat-o treptat (pe fata), si am crescut viteza si acceleratia progresiv. Dupa o succesiune de serpentine urcate mai tare, temperatura a ajuns la 95 de grade, si imediat am ajuns. Eu urmaream valoarea de 96, unde porneste la mine ventilatorul. Deci... nimic. Garnituri intregi se pare, ceea ce era la momentul ala o veste minunata. Raman (inca) sceptic, si ma uit inainte de orice pornire a motorului in vas, dupa nivel scazut. N-am avut incarcator de telefon la mine, asa ca la urmatoarele urcari (au mai fost), n-am mai urmarit torque.
Ca sa inchei subiectul racirii - am sa cumpar un buson de vas nou, cel la 108kPa, pe original. In lumina noilor informatii, furtunul de radiator tare tind sa cred ca-i de la busonul ce deschide prea tarziu. Am sa incerc totodata sa-mi fac divaisu' aratat de andea, ca sa stiu clar ce se intampla.
Cum merge... sunt multe de spus.
Ok, cat am mers cu ea in Italia (alea 5 minute) si in curte la RAR (alea 20 de secunde) mi s-a parut lesinata sub 3000rpm. Eram extrem de interesat sa ma lamuresc odata, imi formasem o idee ca masina asta e moarta la mers normal si trebuie turata ca sa miste cat de cat, cu consum de vaca insetata. Deci nu. E mai bine decat initial crezusem, se poate merge cu ea in conditii satisfacatoare (dar nu mai mult de atat) pana-n 3000rpm. Turbo la a mea incepe sa miste de la ~2700rpm. Da, de la 3000rpm stie sau banuieste toata lumea ce se-ntampla, nu ma leg de regimul ala inca.
Insist, ca sa nu se inteleaga gresit. Nu sunt deloc extaziat de cum trage masina la turatii joase, dar merge. Cand voi face bucati motorul, iar asta se va intampla cu siguranta candva, cred ca trec de la 8:1 la 8.5:1, am vazut p-afara pistoane care maresc raportul de comprimare. Voi relua la momentul potrivit.
Mi-a mai placut foarte mult ca nu face urat la subturare. Nu subturare in sarcina, nu fac asa ceva niciodata, ci mers in coloana ca melcul, pe palier, cu 2 la ora, la relanti, in treapta intai. ICV-ul, sau cine o fi responsabil de mersul regulat la turatia aia, face treaba excelent, am lasat-o de test sa mearga singura (acceleratie neatinsa) in 750 de ture in treapta 1 si nu scade sub valoarea asta, nu tremura, nu da semnele specifice.
Am zis cred, sau daca nu, zic acum. In Italia, in alea 5 minute, s-a-ntamplat de multe ori, deci cu frecventa mare, sa se puna-n nas la accelerare brusca de la mers constant, apoi sa smuceasca extrem de urat si violent. Era una din marile nelinisti dupa proba de atunci, ma asteptam la sonde, senzori, trial and error, bani multi si nervi. Nu, nu mai face. Face altele, da' nu mai smuceste violent.
Banuiala mea e ca filtrul de benzina n-a fost schimbat de foarte mult timp, daca nu niciodata. Am sa sectionez filtrul vechi, l-am pastrat din greseala. Ssunt curios ce-i in el. Nu, nu cu flexul.
Am zis ca nu mai smuceste violent. Dar mai scutura. De exemplu, la accelerare plina de la 3000 la 6000 sa zic, nu trage uniform si cursiv, mai are unele sincope mici pe alocuri. Sincer sa fiu, asa face si japoneza cealalta, de noua, doar ca asta face mai tare. E normal, ori ba? Daca e normal, eu sunt perfect impacat cu situatia, chiar imi place cand o masina are toane de genul, ii da personalitate. Daca nu e normal, deschis la sugestii si propuneri de remediere sunt.
Evident ca orice scuturare de genul e amplificata de starea deplorabila (zic eu) a suportilor motor si cutie. Aia-i alta treaba, se va rezolva cat de curand cu para-discutatii si laudatii "suporti de grupa".
Ca sa raman la motor, cred ca pretenii japonezi au cam gresit-o cu generatia asta la insonorizare. Sau la toate, dar altele nu stiu cum sunt. Masina e inacceptabil de silentioasa, iar motorul se aude de la foarte incet spre deloc. O sa spuna unii ca e masina de familie cu usoare valeitati sportive, si doar STI-ul e masina sport. Fie. Dar chiar si la o masina normala, fie ea cat de slaba, ai nevoie sa auzi motorul. Iar eu, la asta, cu aeroterma pe mediu de exemplu, nu-l aud deloc, stau cu ochii beliti in turometru, ceea ce-mi cam displace. Nu e blocant, dar vreodata, daca nu ma adaptez, am sa incerc sa scot insonorizantul capotei sau ceva.
Ca am adus vorba de turometru... Ok, masina de familie, turometrul intr-o parte, mic si timid, vitezometrul mare in centru. N-are nimic, tablou de bord de STI sau de WRX de dupa 2003, am vazut la Mihai ca merge.
La motor n-as mai avea ce sa zic. Nu trage la ture joase, trage sus, scutura.
Da, bate la rece, ca din prima zi. Cand schimb curelele, verific daca nu-i din ceva accesoriu, da' cel mai probabil e cuzinet, piston, bolt, ax cu came, samd. Nu ma consum, dimpotriva, astept sa se amplifice, ca sa fac motorul bucati.
Si poate cel mai palpitant detaliu - cum trage. Da, trage frumos. Nu, nu ma da pe spate. Trage de aproximativ 200 cai si/sau 300Nm. E ce trebuie, si (momentan) e suficient.
Cutia de viteze. Si aici sunt multe.
Cel mai naspa lucru, cu care va trebui sa traiesc - e lunga. Etajare luuuuuunga, zici ca-i diesel. Aici da, recunosc, e masina de familie. Cand o sa m-atinga rau microbul, 6MT, indiscutabil.
Cea mai naspa potentiala problema - in frana de motor, in treapta 1 (stiu, nu se face, da' prezint un simptom), se aude un sunet de frecare ingrozitor, foarte puternic si dubios. Se aude mai slab in 2. In 3 e abia perceptibil, si tot asa.
E normal, sau nu? Daca nu e normal, Mihai, rulmenti dif central cumva, asa facea si la tine?
Contactor mers inapoi defect, sau ceva in zona aia. In marsarier, se aprinde slab lampa, de parca n-ar avea masa. Daca sprijin putin maneta cu mana, se aprinde corect.
Dimineata am facut o manevra de intoarcere din 3 miscari pe o straduta si a pocnit ceva sub masina, in marsarier, si cu directia bracata la capat, desi n-am atins nimic, chiar daca era denivelat terenul. Ceva tensiuni prin transmisie ma gandesc. Astept sa mai faca, sa-mi dau seama exact cand apare.
In rest merge foarte ok, maneta misca cum trebuie, nu agata, toate bune. Insist pe feelingu' manetei. Intra greu, cursa-i mica, e foarte fain. De fapt toate comenzile-s greoaie, adaug ambreiajul, franele, directia. Imi place mult chestia asta.
Franele, am mai zis, aparent slabe rau. Aici iar se contrazice masina, de data asta e sport, cu asistare la franare slaba. Masina franeaza puternic, sa fie clar, doar ca trebuie sa rupi scaunul si pedala pentru asta. In momentul asta nu vreau frane de STI, cel mult placute mai aderente, de dragul confortului. Dar in timp mai vad.
Directia merge greu, ceea ce mie-mi place. Raza de bracaj imensa, da' m-oi descurca eu. Precizie, chestii, dupa ce mai merg cu ea.
Suspensia...
Precizez, eu n-am mers tare cu ea aseara, ori cel putin nu la limita la care sa ma simt eu in siguranta, inca o invat, inca o descopar, inca mi-e totusi teama.
Dar... ruliul ma asteptam sa fie mult, mult mai mare, din ce poze am vazut pe net. Mi se pare arhisuficient pentru inceput, aveam ganduri de bare mai groase, insa nici nu ma gandesc pentru moment.
In situatii in care Swiftul ar fi scartait din pneuri, ori ar fi aruncat fundu', asta nu zice nimic, e complet neimpresionata, o doare-n toba. M-a incantat chestia asta. Si atat pentru moment, sper sa nu trebuiasca s-o scot trasa din vreun sant ca sa vin cu alte impresii mai tarziu. Recunosc, mi-e putin aiurea fara ESP. Dar, dupa ce o invat, sper sa ma bucur de ea altfel.
Tot despre suspensie... Italia, tara cu strazi ok. Incredibila pe parte de articulatii, sa ma bata uimirea, niciun joc, nicio bataie, dupa 113.000km. Si discutam despre un Subaru, care se zvoneste c-ar fi terci pe articulatii. F-le mm lor de drumuri si drumari de Romania!!!!(injur in minte acum, in ciuda bucuriei de mi-o da starea masinii).
Si am mai uitat ceva pe suspensie. E confortabila, mai confortabila decat Swiftul, mai rigida decat o masina obisnuita. Si o chestie tare de tot... O masina normala, cu tractiune, pe incetinitoare de exemplu, va avea fata mai moale decat spatele, pe motiv de punte spate rigida, fund usor. Asta in schimb, ca e grea si la dos, ca e break si are mecanica si acolo, in plus din cauza tendoanelor longitudinale extrem de lungi ale puntii spate din ce am vazut pe sub ea... e mai moale de fund. Deci daca ai dat cu fata in conditii bune, spatele nu va fi problema, ala trece fara sa scuture. Imi place mult asta.
Si mai are o chestie pe mecanica, un zgomot. La inceput facea la schimbare in usoara forta din 2 in 3, in jur de 3500-4000rpm, un sunet ca de blow-off, d-ala de imita veveritele. De fapt e un zdranganit ca de tabla, dar nu reusesc sa-l localizez, daca e sub masina, la motor, sau sub bord. Momentan n-am ce-i face, am sa misc toate alea pe sub ea cand prind un elevator. Daca suna cunoscut cuiva, sa spuna.
Si constat cu uimire c-am omis cea mai importanta chestie, insusi motivul pentru care am cumparat-o. Da, are frana de motor, lua-le-ar naiba de masini noi si moderne si cu feature-uri de prosti. Si da, mi-a iesit varf-calcai din prima. Si orice rev-match iese la fix, cat potrivesc din gaz, atat face. Nu ma ajuta vocabularul sa explic cat e de bine...
________________________________
Sa trec la chestiile domestice.
Mai intai, partea haioasa. Am zis, masina a fost lovita superficial in fata, i-a fost scoasa bara pentru reparatii, probabil si proiectoarele, data fiind zona in care s-a chituit. Eu am scos-o la randu-mi, si am scos proiectoarele. Le-am pus la loc FIX cum erau, am scris pe ele, pe spate, stanga si dreapta, ca-s bou si prefer sa-mi usurez viata.
Comparatie intre o poza de pe net si un proiector de la mine. Incercuite sunt inscriptiile "Subaru".
Iata si rezultatul. In poza sunt aprinse pozitiile si proiectoarele. Nu se vad varfurile brazilor. Dar credeti-ma, se vad perfect, luminate de proiectoarele mele fiind. Adica proiectoarele bat 2 fascicule late, puternice, joase. Dar le bate rotite la 90 de grade. Italieni prosti si roman batut in cap. Rezolv diseara.
Farurile-s chioare pe faza scurta, Swiftul, cu xenoanele vietii, face din noapte zi, la ala n-am folosit faza lunga aproape niciodata. Aici frec maneta continuu, chiar daca le-am setat pe inaltime maxima. Va urma polish, ca-s matuite, dar nu m-astept la minuni. Si probabil becuri d-alea scumpe, cu denumiri atragatoare.
La fel ca la Swift, NU am martor in bord pentru faza scurta, la interior n-am nicio informatie ca ar fi aprinsa faza scurta sau doar pozitia. Daca la Swift se explica prin prezenta pozitiei "auto" de pe maneta si a senzorului de lumina, aici nu se explica, punct. Trag de maneta, sau ma uit la ea, si aia e.
Maneta de stergatoare e ciudata, spalatorul e pe buton in capat, iar cand tragi e o cursa. Diferit de orice altceva am condus.
Clima manuala e ok, da' tre' frecata continuu, ca se abureste ca la balamuc. Detaliez mai incolo.
Pedala de acceleratie e articulata nu doar in perete, ci si sub pedala. E funny.
SCAUNELE... oribile. Erau oribile la Swift, aici sunt o clasa de oribilitate peste. Pentru anatomia mea (am coloana putin stramba) e NASPA! Vreau suport lombar. Mai vad eu. Nu ma leg de sprijinul lateral, e clar ca acolo stam bine de tot. Mai am pana sa fac uz de sprijinul ala, repet, n-am fortat.
Geamurile fata scartaie ingrozitor la coborare, centura soferului scartaie de-mi tiuie urechea stanga. Imi plac de mor prostiile astea, ca rade lumea de mine si ma distreaza asta. Creca nici nu le repar.
Volanul e imens.
Capota e lunga rau (motor longitudinal), iar la primele manevre nu vedeam decat priza de intercooler, insa mi-a trecut. Luneta e la mama dracu'. Am sa ma readaptez repede, am condus o Laguna 3 un an, doar ca de atunci am mers doar cu Twingo si Swift.
Greieri - nimic, absolut nimic!
Legat de zgomotul la interior, o adaugire: pasajele rotilor spate nu au carenaje, se aude orice pietricica sau firicel de praf. Am sa caut sa fac ceva, sa improvizez ceva. In plus, am traume de la Dacia 1310. Am zis cumva ca masina asta RAMANE? Ei, va trebui sa ramana si neruginita.
Alta parte haioasa, ce-i da personalitate: e leoarca la interior.
Cand am ajuns ieri la ea, era ud afara, probabil plouase de curand. Geamurile, c-asa-i Subaru, nu au rame. Intre geamuri si chederele de sprijin era ud. De la ploaie! In spate aveam niste foi ramase de la RAR. Umede. Ieri seara am frecat ventilatia, AC-ul si degivrarea constant, ca sa vad p-unde merg, desi NU ploua!
Si ciresica de pe tort... La final, dupa ce am adunat +100km pe nesimtite, am oprit la spalatorie ca sa fac ultime retusuri pe unde n-am demontat inca, si probabil n-am sa desfac prea curand (zona buson rezervor, sine bare longitudinale, stergatoare geamuri laterale). In masina ploua. Mai putin decat la Dacie in conditii similare de turbojet, da' nah... Personalitate, me like.
Daca-mi amintesc, completez.
Edit, ca mi-am amintit - nu are impuls semnalizarea, si parca mi-as dori. Insa e departe de a fi o prioritate, probabil c-o sa stea asa mult timp, sau pururi.
Si dupa inca vreo 30 km astazi prin oras si periferie... E greoaie in trafic, pretentioasa la comenzi, crosetarea benzilor nu prea merge facuta cum fac cu Swiftul, se umfla greu turbina, ea cu totul e grea si are inertie mare, iar daca-s in treapta nepotrivita nu face nimic. Cutia lunga ma obliga sa bag in 1 din mers, ceea ce eu nu prea faceam. Plecarile de pe loc implica mai multa patinare, si se fac mai incet. Sincer sa fiu, in oras ma cam obliga la un mers mai calm, ceea ce-i bine. Imi place tot mai mult, cu km ce trece.
Si mi-am luat anvelope de iarna, 205/50/17, dupa ce le-am ales in detrimentul 215/50. Ajung saptamana viitoare si vor merge pe jantele originale. Le-am gasit
ieftin, in conditiile-n care pe alte saituri costa dublu. Nu ma deranjeaza ca-s fabricate-n mileniul trecut. Cunosc producatorul de la anvelopele de bicicleta, unde-i printre cei mai titrati. La masini nu stiu ce se pricep sa faca, si nici nu vreau sa stiu. Voi afla
Si alta editare - intr-adevar, erau proiectoarele inversate stanga-dreapta. Cum singura pozitie de montaj posibila era cu ele rotite 90*, situatia era cea din poza. Acum matura asfaltul, nu mai bat pe acoperisuri, e ok. Imi amintesc de ala de le verifica la ITP, de ce clipea repetat dupa ce s-a uitat in ele