Cu ajutor credincios alaturi, care nu facea decat sa vina sa ma trezeasca cand adormeam sub masina (am patit alaltaieri si ieri - varsta, csf...) i-am dat inainte cu schimbul de ambielaj.
Tutoriale excelente sunt pe iutub, mie
asta mi s-a parut cel mai bun, desi e cu GC aspirat.
Am sa incerc sa ma axez pe ceea ce consider eu a fi ponturi. Pe langa povestile mele obisnuite, desigur.
Pont nr 1, si cel mai important: daca aveti altceva mai bun de facut, nici sa nu va treaca prin cap. Service. Cum fac oamenii aia schimbul de ambreiaj in mai putin de 8 ore ma depaseste. Eu am vreo 3 zile si mai trebuie cel putin una. Nu, n-am dormit mult sub masina, pur si simplu e enorm de mult de munca.
Eu in continuare nu m-as duce-n service pentru asa ceva, ca la "enorm de mult de munca" sunt si destule chestii pe care le poti face mai atent acasa. Dar eu sunt tampit si nu se pune.
Continui cu ponturile serioase.
Prima tentativa de scoatere a dopului de la axul furcii s-a terminat asa:
Ar fi fost bine daca m-as fi oprit si as fi asteptat sa se deschida la bricolaje ca sa-mi iau o tubulara. Dar in trusa de scule de bicla am gasit un imbus de calitate...
Ceea ce nu recomand nimanui. Imbusurile astea sunt elastice, din simplul motiv ca e incovoiere pe o lungime mare.
Ca sa desfac nenorocirea aia de dop, am incropit scula asta:
Iar scula asta era ataaaat de elastica din cauza imbusului incat, inevitabil, cand a cedat stransoarea mortii, 3 degete au decelerat brusc la intalnirea cu masina si inca ma dor, 2 zile mai tarziu.
Renuntati, nu imbus clasic, folositi tubulare, sunt rigide.
^ asta e corcitura mea de scos cutii de viteze. Cric de 3t si adaptor cutie de pe ebay.co.uk.
Bun, e mult de munca. Dar e si greu. Ma refer la o chestie absolut exasperanta, care n-ar trebui sa fie, dar asa-i Subaru. Cutia iese si intra greu, e lipita de motor ceva de speriat. Probabil din cauza celor 2 centratoare de pe laterale. Nici nu stiu daca alea in mod normal stau pe motor sau pe cutie. La mine au iesit pe cutie.
Eu, lucrand singur, fara elevator sau canal, si mai greu.
Am tras, am smucit, am balansat, nu si nu. Pana n-am facut parghie intre cutie si cadrul fata, cum am vazut intr-un film, nicio sansa. Iar p-asta am facut-o astazi, ca ieri eram cu nervii la pamant si stateam intins intr-o balta de sudoare si lacrimi. Serios ca-i greu, nu recomand.
In momentul in care a cedat am fost realmente fericit.
Draga de ea, in sfarsit nu mai era pe masina, fmm...
Se spala si carcasa ambreiaj, si motorul. Ideal ar fi ca la motor sa se scoata volantul, sa se schimbe chestii p-acolo.
M-am uitat atent dupa urme de ulei in spatele volantului si nu, nu pierde. Cum volantul in afara de ceva mici fisuri radiale si decalire termica (da, stiu, o nimica toata) arata ok, adica fara zgarieturi, fie sanatos.
Faza e ca nu-mi scot din minte spanul gasit in motor la ultimul schimb de ulei. Ce simering de palier sau rectificare volant, nu-i mai dau mult...
Tot la capitolul "merge si-asa", cutia e umeda (doar atat, nu curge) la timonerie si la simeringul de planetara stang. Deci inca un motiv de 6 trepte.
Downpipe-ul, ziceam eu ca-l modific si repar. Fieratanie ruginita si de diametru mic. Fix asa il pun la loc, nu mai pierd timp cu prostii, mi-a cazut cu tronc un aftermarket.
Vechitura...
Discul, pe o parte era okish. P-ailalta mai avea o zecime de mm pana la nituri.
Reamintire, patina la boost in 2 si ridicare treptata a ambreiajului. Eu ma asteptam sa fie la nituri, iar volantul zgariat tot. Nu, era la limita. Inca putin si trebuia si alt volant.
Vad acum ca e mai uzat pe partea cu volantul. Din nou zic, alta data...
Apoi, ma cam suparau ceva oscilatii in transmisie la plecari usoare de pe loc si am pus-o pe seama perifericelor obosite din disc. Mai mult, pe rsd, cand am luat kitul acu' 2 ani, erau 2 versiuni. Am luat-o p-aia scumpa, ca mi s-a parut mie ca are periferice mai tari, duble. O duda. Am luat fiiiiiiiiix acelasi coduri cu ce era pe masina. Italianul, 'mnesio sa-l fi iertat deja, i-a luat ambreiaj scump si el cand l-a schimbat. Ca l-a schimbat, am gasit urme de ambreiaj schimbat.
Placa - FJC529
Disc - FJD031.
Oricum nu conteaza, eu alt ambreiaj de 5 trepte nu-i mai schimb. Sper...
Iar acum ma uitam cu deznadejde la asta mic din mijloc si nu stiam cum sa-l vad scos de acolo. Cu volantul afara ar fi fost simplu, da' eu nu voiam asa.
Pe forumul de dacii, un membru mi-a sugerat recent sa folosesc un conexpand.
Si am facut si un desen ca sa ma lamuresc ca e fezabil.
O plimbare la bricolaje mai tarziu, iata necesarul.
- conexpand de 12mm (ID rulment);
- tubulara de 32mm (OD-ul rulmentului);
- saibe de 8. Ca la 12mm vine cu M8;
- inca 2 piulite M8, in total 3.
Pe copaie...
Si afara:
Eu unul ma declar impresionat de solutia asta, a functionat minunat.
Rulment de priza nou:
Fieratanii noi...
Care se strang la cel mai idiot cuplu, 16Nm.
Hint important aici, adica am avut noroc sa aflu treaba asta, si e periculos.
Am strans cele 6 suruburi progresiv si-n stea. La final, am strans la cuplu. Pentru ca-s OCD, am mai strans o data la cuplu. Si da, erau slabe. Pentru ca nu e roata, e placa de presiune pretensionata. A 3-a oara erau ok.
Deci strangeti final, apoi mai strangeti o data, la fel de final.
Vaselina roz de la Exedy. Dubioasa culoare...
Am dat pe:
- caneluri disc;
- priza rulment volant;
- manson rulment (ala concentric cu priza canelata);
- gheare furca;
- ax furca.
Atat, si in strat foarte subtire, ca nu vreau sa patineze si asta cand ii dau cu boost patinat in 2. Tot nu inteleg de ce naiba patina cel vechi, da' fie.
Ei, la remontare m-am blocat in pozitia asta:
Hint: 2 surubelnite, una-n stanga, cealalta-n dreapta, ambele infipte-n gaurile de splint de planetara. Care aveti. Una fixa, invartiti de ailalta. Asa, se va roti arborele primar si doar asa va intra afurisitul in disc. Cand surubelnitele nu se mai pot roti e ok. Daca se pot roti, nu e ok. Sau n-aveti compresii...
Si ca veni vorba de planetare... Cea mai tare chestie de la motiunea de cenzura incoace: daca aveti wagon cu ecartament mic si va puneti brate de Spec C (la impresie artistica, ca orice brat wide e la fel la faza asta), ies planetarele cu mana. Nu trebuie desfacut nimic altceva!
Ah, si maxim de important, daca totusi va apucati de asemenea aventura, si mai ales singuri. Rabdare muuuuuuuuulta... Acum, la remontare, cand am vazut ca nu merge m-am dus sa fumez, mi-am facut un ceai, m-am jucat cu matza, m-am mai uitat o data la filmul de pe iutub. Explica ala asa frumos ca e chestie de milimetri si rabdare si verificari repetate... Daca va stiti cu dracu-n voi, nu, cutia de Subaru nu e ce va trebuie.
Si cel mai inaltator moment al schimbului de ambreiaj - clipsarea rulmentului de presiune in diafragma...
Inca 2 zile si termin de pus prostiile alea inapoi pe ea.
Edit: maine va arat cea mai faina scula de surubarit la tigai, abia mi-am luat-o si e bine si-asa decat niciodata. De departe cea mai faina!