ANPC-ul a raspuns politically correct, ceea ce nu ma mira deloc, si asa a murit.
Aveam o promisiune de sustinere dar n-am mai auzit nimic, deci e gata.
Mi-am inceput anul 2021 luandu-mi jante.
Pe 3 ianuarie ieseam pe DN1 sa le culeg. A fost poate
ingramadeala in trafic de Romania a vietii mele.
Cu concursul si sacrificiul vanzatorului, rotile ajungeau, totusi, rapid la mine.
Apoi acasa.
Inventar greutate:
- 9.2kg rotile de STI cu 17x7.5" care crapa si se indoaie;
- 9.7kg rotile Sparco Drift, cu 17x8", insa cu adevarat solide;
- 10kg Speedline Corse/Turini 18x8".
Incepeau sa se contureze probleme mari de aliniere cu caroseria, mai ales cu anvelopele de le doream.
Iar asta urma sa-mi ocupe tot restul iernii si inceputul primaverii, pana aveam sa ies cu masina din garaj.
13 ianuarie, primeam anvelopele si mergeam la Autokino pentru amestecare cu cea mai incapatoare masina mica.
Dupa un montaj de exceptie, atent, cu banda de protectie si grija ca sa nu-mi fie zgariate jantele noi...
Eram gata pentru prima proba.
Doar ca am avut probleme neasteptate. Nu prea puteam sa ridic roata. Ori cel putin nu la fel de usor ca inainte.
Motivul...
...adica 3kg in plus pe roata, din cauza anvelopelor.
Referitor la spatiu, era rau de tot la momentul ala.
La o preliminara si grabita estimare, pe spate, unde erau problemele, aveam de crescut caderea de la 1*20' la 3* pentru a castiga 18mm la distanta aripa-anvelopa, ceea ce credeam eu la momentul ala a fi suficient.
Si de aici urma chinul.
Pe 14 ianuarie descopeream ca bratele mele fata de STI Spec-C, minuate de altfel pe parte de dinamica, nu mai sunt utilizabile.
Am sa fac o exceptie si n-am sa mut toate detaliile aici, chiar sunt multe, enorm de multe probe, simulari, masuratori si calcule.
Cand imi trebuie informatii, le gasesc altundeva.
Au plecat astea de la mine...
...desi acum regret.
Inapoi la "sa fac loc pentru anvelope sub caroseria de impreza brec".
Ce am facut:
- crescut caderi din amortizoare la toate 4 colturile prin metoda proprie, cu saibe de camber bolts;
- crescut caderi si caster fata cu flanse excentrice;
- schimbat brate fata din Spec-C la brate de STI normal.
Astea sunt saibele.
Am folosit toate cele 4 saibe, cate una pe colt.
Spate...
Fata.
Pentru ca spatele tot nu era ok, am mai adaugat si saibele vechi, recuperate de pe fata, pe celalalt surub de fixare amortizor/portfuzeta.
Crestere colectie brate fata si inlocuire (iar)...
O veste buna fu si faptul ca bara antiruliu de brate cu caster mare nu provoaca contacte nesanatoase, asociata fiind bratelor cu caster normal. Invers era nasol, am detaliat prin 2019.
Si ultimul pas, flanse excentrice care sa dreaga pierderea de caster de la bratele normale si sa creasca camberul si mai mult, pentru a ajuta rotile sa intre unde le este locul.
A urmat o usoara reajustare/scurtare a capetelor de bara de pe caseta de directie 2015+, pentru ca cresterea severa de camber a afectat convergenta. Si o geometrie unde am mers cu zero peste tot, astfel incat anvelopele sa reziste cat de cat.
Sinteza:
- 18x8, ET48 cu semi-s 235/40 (masurat 240 real). Asta fu neinspirata intriga;
- am crescut garda la sol cu arcurile originale;
- am crescut caderile pe spate matrasind amortizoarele la -4*;
- am crescut caderile pe fata matrasind amortizoarele + flanse excentrice la -3*;
- am (re)centrat rotile fata cu aripile cu brate de STI normal;
- am (re)crescut casterul de la 3.5 la 4.3 grade, compromis acceptabil fata de 5-ul dinainte, cu aceleasi flanse excentrice.
Comparatie caderi normale si roti iesite in afara versus caderi crescute si roti bagate sub aripi.
Asta fu varianta extrem de scurta a povestii roti + adaptare roti.
De notat e ca n-am dorit sa roluiesc aripile spate, si inca tot nu vreau. De aici acea cadere de 4 grade, atipica si pentru masinile de circuit.
Ma rog, vad c-au mai fost si niste usoare ajustari pe aparatorile de noroi, dar astea intra la categoria desert.
Si adaugare sticare pe jante, luate de pe ebay, ca nu le aveam, fiind jante accesoriu "original" Subaru.
In 21 aprilie, dupa cateva ploi bune care au spalat sarea, ieseam pentru prima oara cu ea in 2021.
Garda la sol avea sa mai scada 10mm, foarte imbucurator.
Istoricul variatiei de garda la sol de cand e la mine:
Efectele schimbarilor:
- acceleratie off-boost si franare mai slabe, ca-s rotile grele;
- amortizare mai slaba, ca-s anvelopele rigide;
- volanul revine mai greu pe centru si e iar oarecum vag, pentru ca am revenit la caster aproape normal;
- viteza din bord = viteza GPS, pentru ca-s rotile mai mari;
- aderenta in viraje e altceva, gratie caderilor si semi-slickurilor. Totusi, ciudat e ca la limita supravireaza. Subvirare inca n-am avut.
Pe 24 aprilie,
baterie Exide, cu 40mm mai ingusta. Diferenta mare la scos/bagat bateria pe masina. A, si cu 500g mai usoara decat
vechea Varta.
7 mai,
vaselina siliconica in
burdufurile de cablaj hayon...
Tot 7 mai, reluare vechi obiceiuri...
21 mai, schimb de ulei anual la 3100km...
30 mai, in garaj, impins de pe rampe ca sa nu uzez portiera, plecat ca vaca, trecut peste ce opritoare i-am pus eu la roti,
oprit in perete si
ciufulit bara, care dupa spalatorie a cedat de tot.
Carpita ca un artist, ca si-asa era carpita si prin alte parti. E mai buna decat noua acum.
Si daca tot eram acolo, am descoperit ca in 6 ani de cand am masina, niciodata nu mi s-a-nchis hayonul la al 2-lea clic. Dupa cateva ore de reglaje, am reusit s-o fac sa se inchida perfect, netrantit, si cu lufturi impecabile.
De vreo luna ploua, deci sta in garaj, unde se joaca matza cu ea.
Si cu asta am ajuns la zi.
Astept sa scada preturile la STI-uri busite.