Sa incerc sa fac un rezumat si aici.
Incep prin a zice ca 2 chestii mi-am dorit la masina asta inca de la inceput. Directie mai rapida si 6 trepte, ca-n rest e ok. Cine a urmarit topicul, a vazut ca tot plang dupa transmisie de 6 ani.
Cum spuneam in postul anterior, voiam musai rapoartele lungi (ca poate prind si autostrazi viata asta), DCCD (nice to have, si poate ma avantajeaza si la standul de frane de la ITP), 5x114 (nice to have + singurele jante faine de fabrica, pe alese. Si-mi trebuie jante de fabrica pentru ca wagon, nevoie de ET mare). Si ramaneam cu 2006-2007, doar UK sau EDM din cauza rapoartelor. Bine, mai era varianta de a lua cutie +2008, si restul pieselor separat, dar pretul total s-ar fi dublat. Avantaj la versiunile astea tarzii - autoblocant si pe fata. Nu ca mi-ar trebui mie, care merg doar cand e soare, doar cu 250ish cai si fara skiluri, dar daca tot fac pasul, sa fie de toate!
Daca in 2015-2016 o transmisie completa era 3700-4500$ la canadieni si gaseai peste tot, aflati ca-n ultima vreme s-a dus naibii piata, iar asta pe 2 cai: preturile s-au dublat brusc, iar transmisiile de vanzare au disparut. De exemplu
astia, au cam 3 luni de cand n-au nici macar o transmisie noua pe stoc. Inainte de criza covidut, aveau, cam in orice moment, cate 10 seturi, pe alese.
De vreun an am reinceput sa urmaresc anunturile. Nu gaseam, asa c-am hotarat, iau tigaie completa, din UK, la licitatie. Imi pastrez ce-mi trebuie si incerc sa scap de restul.
Asta era prin iunie 2021, dar inca nu incepuse nebunia cu preturile si penuria, si nu m-am bagat. Doar imi dadea incredere ca "se gasesc".
Apoi am realizat, incet si sigur ca nu se mai gasesc. Si am vazut si preturile la masini complete, care s-au CEL PUTIN dublat. Vedeti cat e un STI pe mobile. Motivul pentru scumpiri, cred eu, e reorientarea hotarata a industriei auto catre electrificare. Iar daca lucrurile continua in aceeasi directie, o sa devina interesant.
De sarbatori a aparut alta, de data asta intreaga/nelovita. M-am luat cu altele, am ratat licitatia finala, s-a dus. Stiu ca avea rezerva de pret.
Ca apoi, pe 6 ianuarie, sa reapara. Deci nu se vanduse prima oara.
Mi-am stabilit un plafon de pret, ce includea si adusul in curte, si m-am pregatit de licitatie. Imi amintesc ca am platit taxa de 100 lire pentru abonamentul de copart intr-o benzinarie de prin Campulung, eram cu kkkkkennnnnnyyyyy, el era in sedinta, tocmai ne intorceam de la vizionari de XT-uri. End fun fact.
Scurtata - masina NU s-a vandut nici de data asta. Anterior licitatiei live, pretul a fost umflat artificial de catre vanzator, care a licitat si el. Eu deja intram in licitatie cu plafonul de pret depasit. Iar in timpul licitatiei live, n-a existat nici macar o oferta. Practic, maimutoiul ala si-a cumparat-o singur. Sper doar ca a avut taxe serioase de plata, asa, d-al naibii sper asta.
Pana la momentul asta n-a reaparut pe site.
Concluzia era ca e ciudata treaba si cu licitatiile alea, preturi saltate aiurea, asta pe langa taxe, adus, comisioane si altele.
Incepusem a ma uita pe marketplace, gumtree, ebay, peste tot. Cel mai ieftin STI hawk 10k lire. Ma resemnasem si incercam sa ma inarmez cu rabdare pentru urmatoarea licitatie. Speram eu la una tavalita in sant si cu mile/km putini.
Pana-ntr-o seara, cand eram la o carciuma cu unii de-i cunoscusem pe forum, desi nu-l mai frecventeaza, ametit si ghiftuit, si vad poza pe fb. Mihaistan cumparase un WRX cu swap de STI din Pitesti, si-l dadea pe bucati. Eu stiam anuntul, eram tentat cumva de masina, dar am zis nu, cum fostul proprietar e pilot de curse si, cel mai probabil o muncise-ntr-un mare fel.
Revenind, ii scriu lui Mihai, zice ca deja are client pentru transmisie, ca n-are, nici eu nu mai intelegeam, dar sa-l las sa se edifice. Era-ntr-o sambata seara. Ziua urmatoare, duminica seara, eram hotarat pe semipunti, urmand ca pe restul sa le iau de la americani, versiuni mai noi. Si totusi, ziua urmatoare, luni, era zi libera, uniri, AUR, d-astea. Si ma gandesc eu... Masina e la 120km distanta. O dezmembreaza un cunoscut, si mai e si functionala pe deasupra, deci pot proba transmisia. Ok, a fost a unui pilot, dar are doar 89k km, poate n-a apucat s-o rupa. Si ma autoinvit la Ploiesti...
N-are rost sa mai zic cat am dormit in noaptea aia, sau cat de zombie flausat am ajuns la atelierul lui Mihai.
Mi-au fugit si somn, si foame, cand am vazut asta.
A urmat proba de drum. Tot ce am verificat indica o transmisie in perfecta stare.
A urmat o privire sub masina. Aici nu mai era motiv de bucurie, totul murdar si ruginit, si m-am cam dezumflat.
Apoi m-am gandit ca Ploiesti nu e UK sau America de Nord, e ceva mai accesibil. Si ca as avea strict piesele care-mi trebuie, nu si restul unei masini, cu care n-am ce face ori n-am cui il vinde.
Asa c-am luat transmisia.
Mihai s-a apucat de desfacut, eu de drum la banca pentru credit.
Miercuri la amiaza ma pregateam de ridicare, amenajand locul pentru gazduirea noilor piese.
Iar miercuri noapte ma intorceam cu ele, aveti poza in urma, mai pun una.
Si cateva poze cu RUGINA!!!
Si aici incepeam sa descopar "bucuriile".
Introductiv, ca sa nu se interpreteze - Mihai a cumparat masina azi, tot azi eu il bateam la cap pentru piesele de swap, iar maine o facea bucati pe fuga, ca veneam eu dupa piese. Deci orice surprize am avut si voi mai avea cu gramada asta de fiare, el n-are nici cea mai mica legatura, nu a fost masina lui, el doar mi-a facilitat accesul la piesele necesare, si-i multumesc inca o data.
Deci... Ceva senzor spart, un volant omorat, astea nu conteaza, maruntisuri, si sigur am sa mai gasesc. Droaie am sa mai gasesc, sunt prea convins. Cardanul e mai problematic, dar se rezolva cu ajutorul lui Mihai.
Cu adevarat problematic e ca la fostul proprietar s-a-ntamplat inevitabilul, cu suruburile de fixare etrier. Suruburile se sudeaza pe filetul din aluminiu si ies impreuna cu cel din urma. Pacat ca s-a remediat gresit.
In poza, un surub ingrijorator de mare.
Desi am zis ca nu ma ating de piese pana le curat...
Etrierul, cu un filet majorat.
Partea nu buna, ci absolut salvatoare, era ca filetul era majorat la unul cu pas fin, astfel incat tarodul meu de refacut filete in Brembo a intrat la fix si fest.
Deci voi reface toate filetele din etriere, cum am procedat cu visinia care a fost la mine-n 2019. Prefer filet dimensiune originala in otel decat filet majorat in acelasi aluminiu moale.
Ramanea insa problema portfuzetei. O problema mult mai mica si mai ieftina, dar problema, oricum ar fi.
Macar de ar fi dat aia o gaura rotunda...
Solutii:
- bucsare press-fit - am eliminat-o cam din start, fiind vorba de etrierul de frana. Teoretic n-ar pati nimic, si ar iesi o reparatie corecta si fara riscuri. Dar tot nu m-ar incanta, pentru ca exista solutia urmatoare.
- alta portfuzeta. Luni verifica cineva de la curse in garaj. Poate am noroc sa gaseasca si am noroc sa ceara un pret normal.
- portfuzeta noua. N-ar fi o avere, dar necesita si rulment nou, care vine impreuna cu butucul, si deja se aduna de o avere. In plus, piese noi, iar celelalte chinuite si ruginite. Deci nu e o solutie asta, discrepanta prea mare.
O alta idee demna de mentionat - sa desfac sau sa nu desfac cutia, pentru inspectie. Sfatuit de mai multi, si afectat/socat de un film facut de un rus si pus pe iutub, am decis sa nu o desfac. Merge, merge bine, voi risca sa o pun asa. Singura temere e ca luni, cand s-a comportat perfect, erau zero grade exterior si uleiul neincins. Gen poate s-ar comporta diferit la cald/foarte cald. Dar prefer riscul in faza asta.
Pasii urmatori:
- spal piesele. Inca nu pot, e ger si ninge, si mai dureaza. In garaj nici nu m-as apropia de ele, iar de ieri nici nu le-am atins;
- sa fac totul bucati, sablez si vopsesc;
- inlocuire piese defecte, uzate, sau compromise de rugina, daca-s ieftine (suruburi, burdufuri, simeringuri). Altfel, punctul urmator;
- sa platesc de maxima urgenta si in avans creditul. Nu vreau si dobanda pe langa pretul initial;
- sa inlocuiesc piesele scumpe ce trebuie inlocuite (de exemplu timoneria. Arata ca dupa razboi. Sau tablele de protectie de la discuri daca trec prin ele);
- sa cumpar ambreiaj, volant, amortizoare (pe fata trebuie, iar daca tot ma apuc, iau si pe spate), anvelope pentru rotile de 5x114 pe care le-am luat de 3 ani deja, etc;
- s-o pun pe masina.
Estimez ca ultimul pas va avea loc iarna urmatoare. Ideea-i c-am gasit-o, am luat-o, am scapat de stres.
Asadar, 2022 - ultimul an cu 5 trepte.
Crec-atat momentan, am acoperit cam tot.