Mi-e atat de drag shortblockul nou ca n-am rezistat, ring gap!
Introductiv, de dragul de-a se intelege ceva.
Segmentii au fante, ca nu-s continui. Fantele alea au distanta intre ele, pentru ca in functionare, segmentul se dilata, spira se alungeste, diametrul camasii ramane, fanta se micsoreaza.
Fanta NU trebuie sa fie niciodata zero. Daca e zero, iar segmentul se mai lungeste, neavand unde sa se mai duca, isi va creste diametrul exterior. Camasa ramanand la diametru interior cvasi-constant, segmentul va frana pe camasa, ca un sabot in tambur. Timp in care, pistonul isi va continua miscarea, ca n-are de ales. Ghici ciuperca cine se rupe intr-o astfel de situatie.
Apoi, gapul ala difera intre segmentul 1 si 2, gapul 2 e mai mare ca sa permita evacuarea presiunii in jos, in continuare.
Daca se acumuleaza presiune intre segmentii 1 si 2, segmentul 1 va fi suflat in sus, presiunea va scapa pe langa el, se va acumula iar si tot asa. Apare un soi de pulsatie a primului segment sus-jos. Mai mult, apare si o pulsatie radiala, segmentul ala se agita ca disperatul acolo, cu un singur efect: uzura prematura si el, si canalul din piston.
Da, veti spune ca primul segment se dilata mai mult, fiind mai cald. Aici e cu dus si-ntors, e mai cald pe ardere, ca pe admisie e racit. Apoi, am vazut astazi, segmentul 2 e mult mai lat, logica personala imi spune ca se dilata mai mult.
Aici am lasat manualul sa decida, care manual spune ca 2 e mult mai larg. Fie.
Si de ce am marit gapurile? Aici, macar aici, e simplu. Gapul de fabrica e ridicol de mic. Subaru a facut gapurile mici ca sa nu consume ulei si sa fie motorul eficient. Efectul secundar - se intampla, "uneori", sa se rupa umerii pistoanelor. Nush de ce.
Am o problema cu pistoane rupte, dar am si o problema cu consumul de ulei. Totusi, prima problema e mai suparatoare pentru mine. Cat ulei va consuma... Anunt mai pe la vara.
Bun, intentia era sa scot pe rand pistoanele, ca sa nu fac vreo duda si sa-mi para rau. Dar cum sa imping bolturile daca partea opusa e blocata... Manualul zice ceva de un divais dedicat. Asa ca mi-am facut si eu unul, mi-a luat 2 minute. A functionat absolut ceva de vis numarul 1, n-a dat niciun rateu.
Minunat, pistonul nu mai e legat de biela. Dar blocul e adunat, arborele cotit pe pozitie, cum sa-l imping afara...
Am incercat cu superglue, iar cat asteptam sa se usuce petul de apa pe piston, m-a lovit ideea vacuumului. Am cautat "ventuza de desfundat chiuveta" pe google, deja plecam spre vecini sa cer una, si cu telefonul in mana, vad ca
asta seamana cu o planetara
Asa ca ma intorc rapid in casa si caut prin cutii un burduf de STI. Il spal bine, il sterg, si ma pregatesc sa-l ajustez ca sa-l leg de divaisul de vacuum. Ce vorbesti, era de acolo, facut special parca.
Deci nu stiu sa va explic IN CE HAL suge sedeveul asta pistoane de 2.0. Flawless, n-a scapat de pe piston, n-a cazut vreun piston. Vis numaru' 2.
Clestele de segmenti de am pus o poza cu el cu cateva luni in urma e o mizerie, aveam sa scot segmentii cu mana. Cel mai bun video pe care l-am gasit pe subiect
e asta.
Eu zic ca n-am stricat niciunul, dar nimic nu e sigur.
Polizor manual de segmenti avea sa-mi puna WIM la curier maine, dar aveam draci pe mine azi, asa ca, cu inspiratie
de aici...
Cateva idei, sa ma ajute data viitoare, daca si cand o fi aia:
- material se ia din segment la apasare ffff usoara. Altfel, nu se ia nimic. Vezi scantei, inseamna ca se duce mult.
- vezi scantei, te opresti, mai faci un drum la bloc, mai freci lerele o data.
- alinierea pistonului cu camasa e totul la masuratoare. Totul!
- se incepe cu segmentul 2, cu grija la aliniere. Pentru segmentul 1, odata montat 2-ul pe piston, alinierea e implicita. De fapt se incropeste o nenorocita de cala, fie strunjita, fie la pila. Functioneaza infinit mai bine decat pistonul.
Capetele segmentilor, sa ma ierte Subaru, dar nu erau grozav de paralele. Am avut grija mare la aspectul asta, sa corectez. Partea asta mi-a iesit. E incredibil cum, in imprejurari optime, se vad 5 microni cu ochiul liber. In poza sunt capete paralele, n-am poza cu capete strambe.
Pentru bagat pistoanele inapoi la locul lor am avut ce trebuia.
Bun, de fapt mai degraba rau, ce nu mi-a prea iesit au fost gapurile
Pistoanele sunt in ordinea interventiei. Urmaream valorile cu albastru.
De exemplu, primul a fost 2-ul. Am stat la asta 3 ore, polizam, masuram, parea ca nu iau nimic. De fapt nici nu luam, ca apasam prea tare. Sau polizam si masuram o valoare imensa, pentru ca nu aliniam pistonul cu camasa. Cand am prins parte din spiluri, era tarziu, deja luasem mult din 1. Ca sa ajung la 0.6mm pentru segmentul al 2-lea, am polizat 2 ore.
La al 2-lea vad ca am amestecat nefericit apasarea usoara cu durata anterioara de polizare, de am luat prea mult din seg 2.
La al 3-lea creca mancasem sau ceva, ca ala a iesit frumi.
La ultimul m-am dus sa fac o ultima corectie de paralelism (scantei, nenica) si s-a dus naiba tot (rad acum).
O varianta ar fi sa mai iau un set de segmenti, sa echilibrez gapurile, ca arata ca ciuru' acum.
O alta varianta ar fi sa stau naiba cuminte, ca macar prima zecimala e buna. Si pentru ca aplicand un interval de toleranta similar celui OEM, sunt within spec lejer. Si pentru ca am pus silicon pe dopurile si capacul ala din spate, dupa ce am curatat la cel de fabrica cu scancituri.
Dar e o lupta, va dati seama. Mai vad.
WIM, zi, tu ai lasa asa sau ai repeta? Ca ce-a spus andea nu zic, el e rational.