Si-o sa zica multe.
Ieri i-am schimbat uleiul, i-am pus MAF-ul nou (il montasem de proba cu Pfaizzzer pe cel vechi), am umplut-o de scule. Am adormit pe la 1 noaptea, la 5 nu mai aveam somn. Am plecat din BV pe la 8 cred, cu planul de a ajunge in jur de 10 la Sovata. De ce Sovata? Pentru ca spre norocul meu, Andea isi petrecea uichendul acolo si era dispus sa-si iroseasca timpul cu tigaia mea. Convenabil pentru mine, Clujul fiind mult mai departe.
N-am apucat sa fac 10-15km dupa ce am plecat de acasa si CEL. Scanez, P0171, amestec sarac. In prima parcare am oprit si am schimbat MAF-ul, am restetat ECU, si n-a mai aparut. Explicatia mea - oringul celui nou e mai subtire, cred ca scapa aer in vacuum. Sau nu stiu. Am sa-i pun oringul vechi celui nou si mai incerc asa.
Am ales ruta scurta, prin Praid. Ce sa zic... interesant drum. Niste portiuni pustii, inguste, cu gropi, surpari de drum... Satele de o autenticitate rara... Am sa mai merg pe acolo, cum ziceam, interesant.
La 10:30 ma intalneam cu Vali si ne apucam de treaba pe o caldura atroce, fara sa avem un loc cu umbra in parcarea hotelului.
Ce urma sa se faca:
- acordare software cu hardware. Pe hardware, catless uppipe principalul, apoi maruntisuri, admisie, putina evacuare, apoi restul, care-s si mai marunte, probabil neglijabile - turbo blanket, AOS, phenolics;
- crestere boost maxim in limite sigure. 13.61psi standard, 18psi pe softul Prodrive, in conditiile in care nu se anuleaza garantia si emisiile nu se inrautatesc. I-am zis de ceva vreme lui Vali ca sunt de acord cu 15psi, ca e masina de zi cu zi, ca e motorul uzat, ca vreau sa tina totusi cum e acum. M-a anuntat azi ca a pregatit 15.5 si am fost de acord. Precizez ca sunt impacat si relaxat cu cresterea de boost pentru ca, in ordine: nu pun decat CO99 Petrom si 100 OMV, am AOS care curata aerul din admisie, nu dau in ea ca sadicul, nu depasesc 6000rpm.
Manevra principala a zilei - strecoara-te sub bord si baga agrafe de papetarie in mufa alba si cupleaza mufele verzi ca sa se scrie. Constata ca nu merge, scoate, reincearca, in medie de 3-5 ori pana o ia. Apoi scoate si desfa ca sa se logheze. Faceam cu randul, ca
prea era aiurea, iar soarele prea puternic.
Vali a scris ce pregatise, din amintiri, cu un avans la aprindere foarte mic. Intentia era de a-l creste din aproape-n aproape pana se ajunge la un maxim sigur. Masina era moarta insa, nu facea boost. Si am tinut-o asa de cateva ori. Scrie, probeaza, modifica, si iar de la capat. Si tot nu facea boost, faceam reprize de accelerare in 2, 3 si parca si 4, si nu sarea de 11-13 psi. Se contura inevitabilul - trebuie umblat la tija de wastegate. Probabil ca la reparatia turbinei, aia a fost dereglata. Sau poate nu, dar clar e ca descarca prea devreme, iar softul nu putea compensa din comanda solenoidului deficitul de control mecanic.
Pentru mine, apogeul trairilor a fost in clipa in care am ridicat capota sa ma uit cam ce am de facut pentru a ajunge la filetul tijei. Adica trebuia scos ecranul termic al turbinei, tinut de jur-imprejur de 7 suruburi. Ca sa ajung la suruburi, trebuiau scoase: intercooler, AOS cu tot cu tentacule, probabil conducte de directie date mai intr-o parte, si tot nu mi se parea ca rezolv sigur. Asta cu soarele arzand deasupra, intr-o parcare de hotel, presat de previziunile pesimiste ale interventiei.
Doar ca sa iasa Vali triumfator din masina si sa spuna ca i-a venit O IDEE!!! Sa dea el detalii, dar era ceva cu compensare boost in functie de temperatura. Foarte posibil sa zic prostii. Am pus agrafele, am cuplat mufele verzi, am mers in proba. Si a facut ce trebuia sa faca. Si dintr-o masina lesinata, care nu prea trage, care ezita, s-a transformat in cu totul altceva. +30 de grade afara, iar ea tragea ca vaca.
Au mai urmat: o masa la restaurantul hotelului care a durat urmare a asteptarii... nici nu stiu, vreo 2 ore poate? Si o ultima verificare, la insistentele mele. Undeva pe la 6000rpm in 4, masina s-a pus brusc in nas, senzatia inconfundabila de limitare. Era detonatie, iar poticneala aia violenta erau de fapt 2 grade de avans in jos. Incredibil cum se simte! A ajustat Vali AFR-ul din 10.5 in 10.3 in acel punct, verificare, totul perfect. Iar masina zbura, da' parca am mai zis.
Drumul inapoi a fost prin Sighisoara, mai lung dar mai rapid. Masina a mers superb.
Consum de benzina BV - Sovata, probe toata ziua si drum intoarcere nu tocmai civilizat pe alocuri - 10.5l/100km.
Si estimarea de putere acum...
Asta e o captura de ecran din seara asta, cand m-am jucat putin cu un prieten.
Sus e incercuit debitul maxim de aer. In tabelul de la
linkul asta pare sa corespunda ce am eu unui 250-260 cai. Evaluarea e complet orientativa si putin reprezentativa in lipsa unei valori initiale.
Pe de alta parte, mi-a spus Vali ca adaugarea de 1psi la valoarea de boost corespunde unei cresteri de 12-15CP. La fel, nu se stie de la ce s-a plecat. Dar indiferent daca tigaia avea 218 cai sau 137, chiar se simte de parca are 24-30CP in plus acum.
Jos e incercuit maximul de boost din timpul ultimelor distractii. Un psi lipsa. Inteleg de la Vali ca variatiile astea-s normale, asa ca nu ma impacientez. Apropo de variatii, sunt curios cam ce debit maxim de aer am pe racoare. Noaptea asta sau maine dimineata nu voi verifica, sunt rupt. Alta data.
In concluzie: 25 iunie 2016, cu aproximatie 9 luni dupa ce am cumparat-o.
Pare sa mearga in sfarsit bine. De fapt nu, merge mai mult decat bine. De vazut cat o s-o tina pasa asta buna