De curand, uitandu-ma la ruatele Sparco, am avut un moment de revelatie. Spitele sunt plate, nu curbate ca la jantele originale, butucul are niste depresiuni intre spite, cauciucurile stau intins... Absolut perfecte pentru ce vreau sa fac!...
Sau... hai s-o iau cu inceputul, ca dupa o rasfoire a topicului constat ca n-am pus aici o anumita poza
Asta-vara, cand eram cu rotile indoite in casa si cu cele de iarna pe masina, am cumparat chestiile de mai sus. Un echer si un profil din aluminiu cu sectiune patrata.
Sau s-o iau si cu inceputul inceputului. V-am tot plictisit pe aici cu amortizoarele de sedan, caderi pozitive, dorinta mea de a corecta problema, mai mult, de a-mi face toata geometria in regie proprie, nu doar convergenta, ca acolo e super-simplu.
Imi faceam eu planuri de abordare si m-am lovit de o mare piedica. Sfoara cu greutate la capat e ok, super precisa, dar cere o "podea" perfect orizontala, iar asa ceva nu prea exista. Mi-am amintit la momentul ala de nu stiu ce aplicatii android gratuite cu nivela. Am descarcat una, am incercat-o si am constatat ca e foarte-foarte precisa. La modul ca pot replica citirile, calibram telefonul la zero pe o suprafata oarecare, gen birou, il zapaceam, il agitam, iar la reasezarea pe aceeasi suprafata, valoarea afisata era tot zero! Deci senzorul de inclinatie din telefon, desi multi spun ca e varza, la chinezaria mea... merge corect
Iata o captura de ecran cu aplicatia. Am indicat acolo valoarea de inclinatie orizontala si butonul de reset la valoarea de referinta (zero, desigur). Absolut simplu!
Deci rationamentul ar fi:
- calibrare la zero a nivelei/telefonului;
- asezare latura lunga echer pe janta;
- asezare telefon pe latura scurta a echerului, citit valoare unghi cadere.
Dar cum sa parcurg pasul 1... pe ce sa calibrez? Pe capota, in portbagaj, pe intercooler (
)...? Imi trebuia o suprafata de referinta dreapta, paralela cu axele puntilor si n-o gaseam. Imi amintesc ca am deschis o poza cu masina, si imediat am descoperit solutia mult cautata! Barele de plafon! Alea longitudinale, de fabrica, care, in mod normal, ar trebui sa fie pozitionate destul de precis. Mai trebuia o punte de legatura transversala intre ele (evident ca barele de carat instalate deja nu erau bune, au abateri si mai ales sunt curbate), asa ca am cumparat profilul drept din poza de mai sus. Si astazi l-am asezat pentru prima oara pe masina.
Din motive evidente, gen foloseam telefonul ca sa fac poza, nu prea am avut cum sa-l imortalizez asezat pe bara
Deci asta e calibrarea la zero, indiferent de inclinatia drumului, fie ea panta sau rampa, rambleu sau debleu, sau combinatie de doua dintre astea.
Cu telefonul astfel setat la zero, urmeaza asezarea pe roata si citirea valorii unghiului de cadere. Din nou, simplu!
Si asta spuneam la inceputul postarii despre jantele astea noi. Permit asezarea perfecta a echerului, DOAR in 2 puncte, diametral opus, pe muchia jantei. Echerul nu atinge in spite, nici in butucul jantei, nici in anvelopa. Apropo, mazgaliturile alea cu marker albastru de pe echer reprezinta semne pentru cum ar trebui sa-l tai si decupez. Nu mai este nevoie!
Din nou, referitor la precizia aplicatiei. Am calibrat sus prin resetare la zero, am masurat jos, am reasezat sus. De fiecare data a afisat zero sus, si am repetat manevra de cateva zeci de ori. Deci precizie maxima.
Ce am aflat...
Dreapta spate are caderea usor mai mare decat pe stanga, la fel cu ce arata standul AK. Ca valori, -0.5* fata de -0.8* pe stanga. Oricat de OCD as fi, merge linistit lasata asa.
Dreapta fata la fel, o idee mai mare, lucru tradat si de faptul ca roata iese usor din gabaritul aripii. Am uitat valorile
Ambele de pe fata sunt pe foarte usor pozitiv, la fel cu ce arata standul AK.
Si ultimul lucru pe care l-am aflat, metoda de masurare functioneaza!
Notita personala...
...caderea... stanga, acolo e surubul de reglaj pe minim ...
Adica pe dreapta permite deja trecere in negativ, pe stanga trebuie ovalizare.
Si inca ceva, vad prin pozele din arhiva ca suruburile de fixare amortizor pe portfuzeta in fata sunt cam scurte. Aveam de gand sa ovalizez gaurile de jos de pe amortizoare in sensul cracanarii rotilor si sa sudez saibe plate peste, ca sa readuc gaurile la rotund in noua pozitie, ajustata. Asta ar fi readucerea bruta a valorilor la normal, reglajul fin facandu-se in continuare cu suruburile de sus, cu excentric.
Nu prea se poate, ca-s suruburile scurte si nu se mai infileteaza piulitele cat trebuie dupa ce adaug grosimile saibelor. Chestie care ma bucura nespus, chiar n-aveam chef sa scot amortizoarele iar, sa le duc in spinare la sudor, etc. Am sa le ovalizez si atat, oricum,
la multe masini cu McPherson se regleaza caderea astfel.
Cred ca ma ocup sambata!