Ok, sa incerc o sinteza a ultimelor 3 zile. Incerc sa le condensez cat de mult.
Vineri nu mai retin decat ca am mers sa iau un octane booster, dar n-am rezolvat absolut nimic cu el.
Sambata eram pus pe treaba.
Precizez de pe acum ca masina era pe carberry de cateva saptamani/luni, nu mai stiu.
Istoric: pus carberry la Cluj, pus inapoi OEM aici, cand a venit WIM in vizita, pus la loc carberry la Pfaizar cand ma enerva prea tare NPS-ul (contactorul de punct mort). Si asa a ramas.
Revenind, primul pas - sa verific nivelul de ulei la rece.
Era unde incepe tronsonul torsionat al jojei, am scos cam 600ml ca sa-l readuc la maxim. Semn naspa, ca mi se contamineaza cu galeata. Semn cumva bun, ca presiunea redusa de ungere e de la uleiul belit, nu de la cuzineti violati.
Neavand miros de 15 ani, am chemat un vecin in vizita. L-am invitat sa miroasa joja de ulei a Ignisului ca sa-si calibreze nasu'. Apoi s-o miroasa p-a Sugarului. Cum era de asteptat, duhnea a benzina. Cateva ore mai tarziu, avea sa-mi revina si mie mirosul (se intampla total random), zic imediat in ce imprejurari.
Pasul 2.
Descoperisem de cateva luni "flood crank" sau cum i-o zice. Dai la demaror cu acceleratia blana, injectia se taie, motorul invarte si atat, circuitul de ungere se amorseaza.
Ei, cand faceam eu asta, dupa manevra, pornea ingrozitor de urat. Andea a explicat ca "flood crank" curata balta (baltile?) de benzina din galerie, ce in conditii de pornire normala, ajuta. Or fara balti, porneste uscat, sarac, balbait.
In lipsa de alte ipoteze pentru contaminarea cu benzina, am zis ca poate carberry face ceva gresit, poate taie aprinderea si lasa injectia... Asa ca cu redresorul pe baterie am bagat un log de invartit la demaror cu pedala-n podea.
Insa pare ok, IDC neglijabil, cvasi-zero...
Din pacate, imediat dupa manevra asta, am avut o surpriza nu doar nasoala, dar si dubioasa.
A pornit foarte urat, subturat, balbait, ingrozitor. Dupa cateva accelarari blande pe loc, am iesit din masina ca sa gasesc dezastru in spatele ei. Dar nu exagerez, DEZASTRU. Perete, bicicleta, podea, usa, toate ca-n poza.
Am impins-o afara din garaj, iar la repornire am mazgalit si pavelele. Aia e.
Funinginea aia nu s-a dus nici cu diluant, nici cu jprei de frane. Dar s-a dus cu un degresant minune. In fine.
De ce funingine totusi? Nu stiu. In principiu, benzina nearsa, amestec bogat, amestec contaminat. De ce? Ma bate...
Cu nivelul de ulei readus la normal si dupa un reset ECU, am plecat sa fac loguri pana la Pfaizar. Din pacate, corectiile de avans la aprindere au reaparut de la prima pedala, la fel de agresiv, -6*.
Si aici intervine chestia dubioasa. Andea, atentie la bucata asta.
Cu softul OEM rescris la Pfaizar, pe drumul de intoarcere, corectiile s-au temperat masiv. Si ca intensitate (intre -2* si -4*), si ca frecventa, si ca ocurenta. In schimb, de data asta auzeam tacaneala de avans, ma simteam ca in facultate, cand invarteam prea mult delcoul spre stanga.
Si mai ciudat, ce auzeam nu se regasea in corectii. Gen aveam knock audibil de la volan, dar ECU, impreuna cu senzorul de detonatie, nu auzea nimic. Dar sa admitem ca auzeam eu aiurea.
Si ca o paranteza... Carberry baga learned values imediat, de la primul pull. OEM tot da ca disperatul alerte de knock, dar in LV nimic.
A 2-a poza e comparatie de LV intre carberry si OEM+. Iar captura cu OEM e dupa 2 zile de pulluri constante, pe serpentine, pe autostrada, peste tot. Nimic in LV, absolut nimic, se face ca ploua.
Cumva, as fi tentat sa spun ca e mai performant si capabil carberry. Din pacate, la mine nu merge. Pornirile la rece-s ca naiba, relantiul e oribil inclusiv la cald (se bataie masina stanga-dreapta), spool face foarte tarziu si masina se simte sesizabil mai inceata. Si cel mai probabil, e ceva problema mecanica ascunsa care conduce la toate astea.
Cu romul OEM ajustat de Vali, merge foarte-foarte ok.
Sa revin...
In continuare ramanea dilema cu contaminarea.
Asa ca m-am dus, logic, la AOS.
Am gasit un topic, l-am citit repede, aveam o banuiala.
https://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=2898330Totusi, daca deschideti separat filmul de pe youtube, veti vedea un disclaimer bine ascuns in comentarii. Omu' avea motorul refacut prost.
Dar un lucru era sigur: un retur de ulei in baie blocat umple AOS-ul, il infunda, si cam ce se duce in admisie...
Si asta-i traseul final pentru scurgerea uleiului. Coboara, urca, apoi coboara din nou.
Diferenta de nivel dintre capete exista si ar trebui sa fie suficienta.
Am gasit in urma poza clara cu returul meu spre baie. Stiam ca nu e panta ideala, dar mai stiam ca 6 ani a functionat.
Asa ca am masurat distanta de la AOS la capota cu grija, cu subler, cu dinamometrica, cu lanterna si cu un pachet gol de tigari slim.
Parea ca e loc sa-l mai salt o pozitie.
Verificat la final gapul cu niste banda dublu adeziva groasa si vopsea peste. Nicio urma pe capota. Iar ambele (AOS si capota) fiind fixe, sunt ok.
Traseul furtunului a ramas ca inainte, cu o burta pe traseu pe care o pot elimina doar scotand intercoolerul, ceea ce detest, deci alta data. Totusi, diferenta de altitudine dintre capete a crescut cu 12.5mm. Absolut semnificativ.
Paranteza: cu furtunurile de intrare AOS desfacute si cu mirosul revenit din senin, am simtit duhoarea de benzina care venea pe furtunuri din motor.
Si teoria mea ar fi dupa cum urmeaza:
- carberry a venit cu boost target mai mare, 16.2psi fata de 15.5 inainte. Desi pe loguri vad si 17.x psi, repet, masina trage mai slab. Ceea ce ma duce cu gandul la "ceva e in neregula, ceva e infundat, sau ceva scapa (compresie)".
- boost mare dar care nu se traduce printr-o acceleratie mai rapida, ar putea insemna blow-by foarte mare. Mai ales ca discutam de un motor cu +160kkm. Dintre care, 113k naiba stie cum au fost. Iar 50k, desi cu intretinere buna, si-a luat omor constant si sustinut. Si ma gandesc ca (poate) AOS-ul a fost coplesit de situatie si s-a overfilled, pana a inceput sa impinga ulei in admisie.
- de ce contaminare cu benzina? Din acelasi motiv. AOS plin, blowby-ul nu mai avea unde sa se duca, in afara de carter/baie ulei. Totusi, +600ml... Greu de crezut.
Explicatia 2 - injector obosit, care curge. Va dura pana ma lamuresc.
Si, spre a mea deruta, tind sa cred ca e mai plauzibila explicatia asta, pentru ca, urmeaza.
Andea a avut o idee geniala astazi. Sa scot furtunurile de iesire AOS din turbo inlet si sa le bag intr-un recipient, apoi sa plec s-o zapacesc.
Astfel, aveam sa aflu cam cat amar de ulei ajunge in admisie.
Spre reala-mi bucurie...
...nimic. Un AOS uimitor de functional, ce tine admisia curata. Ce ar fi adunat cu carberry, nu stiu, again, eram pe OEM+. Ce toarna inapoi in baie insa... Probabil e jale acolo, dar asta e motorul cu ardere interna. As putea afla repetand manevra cu furtunurile de intrare AOS, alea ce vin din bloc si chiulase, dar nu prea-mi pasa si nici nu e relevant. Poate daca m-oi plictisi vreodata.
Si un ultim detaliu...
Astazi am impins-o afara din garaj si am pornit-o afara, cu "servetel" la fund, sa vad ce improasca.
Nimic...
Totusi, neelocvent.
Cred ca ieri a scuipat in halul ala pentru ca eram dupa "flood crank", super saracita pornirea, posibile rateuri, presiune mare pe evacuare, pulsatii ce au "suflat" evacuarea si catalizatoarele.
Concluzii n-am.
Pareri am droaie.
- de 2-3 ani, masina mea da rateuri pe evacuare. Parca inainte nu facea.
- de 2-3 ani, masina mea consuma mult.
- de 2-3 ani, motorul meu nu mai face debit maxim de aer ca inainte, echivalentul a 260 cai. Acum nu trece de 240.
- acum asta.
As zice ca motorul e obosit. Compresie slaba, indiferent de cauza. Pot fi supape arse, segmenti dusi. Pot fi jocuri de supape zapacite (se verifica la 100kkm, si aici n-au fost verificate vreodata. Iar in 2017, cand am scos capacele si am schimbat garniturile, nu stiam ca se verifica, am ratat oportunitatea). Pot fi catalizatoare arse, cum a sugerat Andea cand ne-am vazut in Cluj. Sau injectoare defecte. Si cate or mai putea fi.
Totusi, o concluzie am. Sub nicio forma nu montez downpipe-ul ala nou. Ramane pentru dupa rebuild.
Si repet, carberry pare misto. Comunica cu ECU parca mai eficient, are functii utile (flood crank e preferatul meu (OEM-ul de wrx 2002 nu stie), CEL flash). Dar, acum, cu motorul meu, in starea asta, nu vrea sa mearga.
Si inca o concluzie, sau wishful thinking mai degraba - ar trebui sa profit de motorul asta ca sa-mi fac mana cu softurile. Macar monitorizare, ca artistul, in continuare, e la Cluj.
Totusi, sunt motoare delicate, ori poate-s eu prea neinteligent. Gen dupa rebuild, mi-as dori sa nu fie probleme tampite, gen +600ml de benzina in ulei sau detonatii urate, de le aud cu urechea, ori nori negri de funingine in evacuare.
Am scris mult, dar am scris tot.
Andea, sper sa ai rabdare si timp, sarumana!