Atentie, post lung, ca si-asa n-am mai facut de ani buni.
Doua chestii n-am scos niciodata de pe masina asta: mocheta si motorul.
Dar am sa incep cu niste detalii contextuale.
De mic, de foarte mic, mi-a placut surubareala. Prin scoala primara faceam masinute teleghidate, retin ca am facut una din traforaj, si am dus-o la scoala la ora de atelier sa-mi dea betivu' ala nota de trecere. Apoi am inceput sa fac bucati biciclete, mi-am modificat Dacia 1310, apoi am trecut la Subaru. In 2016 o puneam la punct si eram fericit, abia asteptam sa sar din pat sau sa plec de la birou ori sa ma intorc din concediu ca sa surubaresc.
Retin in 2019, cand am schimbat ambreiajul, bratele spate si am instalat ceasuri, era o fericire, de revelion eram pe sub masina.
S-a terminat. Nu mai am chef deloc, bucuria si implinirea de odinioara s-au transformat in blazare si lipsa aproape totala de entuziasm. O fi varsta, pandemia, nu stiu, nu ma intereseaza, nu mai am chef.
Bun, si asta ma aduce la scosul motorului.
Vad ca-s deja 2 saptamani de cand am inceput sa dezechipez compartimentul motor.
Au mai fost cateva zile de uichend in care am incercat, am desfacut 2 piulite, apoi m-am dus sa ma uit la vreun film.
Alaltaieri, sambata, eram croit pe continuare. Am intrat in garaj, m-am uitat la masina, apoi am zis ca ma bag in pat sa mai stau 10 minute, si am dormit 5 ore ca porcu' si a fost minunat.
Ca urmare, o chestie care unii spun c-ar trebui sa dureze 2h, la mine fu fara numar.
Si ca o a 2-a urmare, am sa fac motorul asta cat pot de bine. Nu fac rabat de calitate la piese, la costuri, si sper sa tina cat mai mult. A jdemia oara: nu mai am chef!
Ador masina asta, e vis, e perfecta, e tot ce-mi puteam dori. Dar sa ma mai lase-n pace. Prefer sa pedalez toti muntii din tara asta decat sa stau sa lucrez la ea.
Bun, ce ma cam deruta era palanul pe care l-am luat odata cu macaraua, are 4 lanturi, si tineam neaparat sa le folosesc pe toate, pentru stabilitate optima. Mai mult, fiecare lant cu cate un profil L la capat. Si eram hotarat sa le leg de galerie, dar deloc impacat cu ideea.
Am intrebat pe toata lumea cum scot ei motoare, fiecare are stilul lui.
M-am uitat pana si-n manualul de service, unde m-am mirat sa constat ca se ridica in 2 puncte, mai mult, in diagonala, si mai mult, la inaltimi diferite.
Am dat o ultima cautare pe google si l-am gasit pe cel mai antipatic om, cu vocabular limitat la "sucker", dar... recunosc ca
m-a salvat.
Asa c-am mers ieri dupa carabine. In fata, la compresor, deschiderea e foarte mare, pe la 20mm, le-am luat pe cele mai mari disponibile prin bricolaje, de 120mm, si le-am polizat usor blocatoarele. Au mers. In spate merg oricare, eu am luat de 100.
Inca una cu restul divaisurilor de ridicare pe pozitie.
Am omis o chestie.
Eu ma grabeam sa scot motorul cat inca e vremea calda. Am un garaj foarte mic si scurt, e practic garaj de parcat masina si atat, nu atelier. Si vedeam operatia intamplandu-se afara, in curte.
Dar nu, am avut loc in casa. Am impins masina in spate pana am lipit-o-n perete, am facut niste probe cu macaraua, parea, surprinzator, sa fie loc.
Apoi, motorul asta, echipat, e ditai bolovanul, mare si greu. Desi parea treaba abordabila intr-o persoana, imi programasem un ajutor pentru seara asta, luni.
Dar eram eu ieri, la 10 seara in garaj, cu o macara legata de motor, si trebuia doar sa apas manivela. Si cum rabdarea imi lipseste cu desavarsire de cand ma stiu...
In poza:
- fata e pe rampele joase
- motorul e la maxim sus, mai mult nu ridica macaraua.
Explicativ pentru ultima linie.
Cand mi-a venit prima oara macaraua, in urma cu foarte multe luni, pistonul hidraulic curgea pe la pistonasul de actionare. Facut retur piston, asteptat inlocuitor.
Noul piston curgea la fel de minunat, de data asta pe la un buson. Am gasit un oring de AC, am rezolvat scurgerea, dar pistonul nu mai are ulei cat ar trebui in el. Si, cred eu, e limitat in cursa.
Ei, si eram eu cu un motor partial scos, care nu trece de traversa radiator. Sa-l pun inapoi, cam greu. Am masurat cat imi trebuie, am masurat rampele. Parea cu potential de salvare, asa c-am luat repede un cric si am lasat-o pe roti. Functionase.
Dar asta nu-nseamna ca nu va trebui sa caut ulei hidraulic, ca va mai fi si operatiunea inversa.
Pentru ca e un moment marcant in relatia mea cu masina asta, mai pun cateva poze.
Si ultima, din dimineata asta, cand dupa trezire m-am dus direct in garaj, sa vad daca n-a cazut ala p-acolo.
In concluzie... A mai ramas mocheta cred...