2002 WRX SW
Subaru club Romania

2002 WRX SW

Re: 2002 WRX SW
« Reply #3420 on: June 16, 2024, 14:46:22 PM »
Ca tot vorbim de mici bug-uri …
Atentie celor care folosesc alt senzor map :)) omni mai exact ! Acu ceva timp la fel ne-am batut creierii si aproape mi-am desfacut motoru de la o casuta nebifata 🤣

Succes si let there be BOOST mai mare asa  ;) Asculta de Vali si lasa toti caii liberi …
Detoate , STI sa fie

Muttley

  • 5072
Re: 2002 WRX SW
« Reply #3421 on: June 16, 2024, 14:49:28 PM »
Awwwwww, mersiiiiii...
Da' m-e frica, bre, ca daca se imprastie imi las vene lungi.

Vesc-am agatat in gard furtunul ala, il vezi tu cand treci p-aici.

Ausma, tu ar trebui sa stii cel mai bine, ca-n ianuarie 2022 eram acolo si plecam cu ruginitura in 6 trepte.
Am 2 ani juma' in care numai la conserva asta am muncit. Desi nu pare, NU imi place sa fac asta!!!
Niciun boost, nimic, las' sa doarma caii aia  >:( >:( >:(
« Last Edit: June 16, 2024, 14:59:12 PM by Muttley »
WRX SW 2002

NicNic

  • 191
Re: 2002 WRX SW
« Reply #3422 on: June 16, 2024, 23:10:18 PM »
Felicitari, Dan!
Desteapta-te romane!
Traiasca capra vecinului!

  Visi - un SH 2009 diesel

Muttley

  • 5072
Re: 2002 WRX SW
« Reply #3423 on: June 21, 2024, 08:42:48 AM »
Ieri amfoxla Cluj si am mancat doo ciorbe ancentru pe avari.
Insa amploarea "dezastrului" urmare a ceea ce se ezista-n poza poate fi cuprinsa doar intr-o postare mai elaborata, ce va trebui sa mai astepte putin, ca e prea cald pentru loguri d-alea cu densitate aer ridicata.

Firasca tumnesio ce-a iesit...  ???
Adica sunt si putin ezitant sa mai apas butonul de dezaburire si s-o calc in 2...  :'(



WRX SW 2002

Forester

  • 3098
  • The other right!
Re: 2002 WRX SW
« Reply #3424 on: June 21, 2024, 08:52:21 AM »
N-ai tampoane rezistente la motor si te trezesti cu el in brate? se fac planetarele spaghete? Sar bratele articulatiilor din bucsi? Se indoaie barprizu'? Toate la un loc?  ;D ;D
Ford Kuga FHEV AWD ST-Line X 2024
Ex Forester SG 2.5XT 2006
Ex Forester SG 2.0x 2008

Muttley

  • 5072
Re: 2002 WRX SW
« Reply #3425 on: June 21, 2024, 08:55:10 AM »
Aaaaa... nu. Ca am fost prevazator cu alea, le-am pregatit din timp, sunt chiar neimpresionate.
Dar se aplica ce am zis mai in urma, dupa ce am mers cu SG-ul ala isteric: prea mult nu-si are rostul.
Adica si acum, cum e asta, e putin prea mult.
Bine, e doar parerea mea, de fricos desavarsit.
WRX SW 2002

Muttley

  • 5072
Re: 2002 WRX SW
« Reply #3426 on: June 22, 2024, 04:37:56 AM »
Offtopic, dar nu prea.

In vacanta de iarna, nici nu mai caut in urma, faceam spume ca n-am nici chiulase frezate, nici piese de prin jurul motorului livrate, eram practic blocat. Faceam spume, nu alta, epuizasem si filmele de pe HBO, si prostiile de pe youtube, si ciudatele de pe Tinder, ma urcam pe pereti.
Pe 2 ianuarie, ultima zi de concediu, in jur de 10 dimineata, deschideam mica publicitate. Iar 15 minute mai tarziu eram in masina (in aia mica, ofcors) si plecam la Iasi sa-mi iau (alta) bicicleta. In sacosa am luat-o, ca vanzatorul o modificase deja, dar eu am vrut-o-n configuratia de baza, ca nu-mi trebuiau prostiile de le-a pus el. Asa ca era maruntita.



Ajuns acasa, am pus cadrul pe cantar. Asta a fost greseala aia mare...
Echipat cu ax spate, ureche UDH, colier fixare tija de sa, adaptor etrier +20 si suruburi, rulmenti pedalier si amortizor greu. Ok, lipsa surubul de bascula, da' ala-i aluminiu.
Si atunci mi-a dat cu virgula...



Adica daca scad balastul, se duce spre 1700g.
Introductiv, in 2014 modificam un Epic S-Works (varful de gama) din 2010 pentru o distinsa don'suara, il faceam si mai light weight decat il scosese producatorul, si din vagi amintiri, ala avea pe la 1800g. Chel, marime M, 26er. De fapt am cautat si gasit poza.
La fel ca la turbo, tehnologia carbonului pare-se c-a evoluat enorm intre 2010 si 2022.
Dacat zic, asta de mi l-am luat mie e marime XL.

Deci mi-a dat cu virgula pentru ca am vazut oportunitatea imensa de un light weight build. De data asta pentru mine, cumva cuprins fiind de ceva vreme de un soi de criza a varstei a 2-a, deci exista si componenta motivationala.
Si astfel, desi nu voiam, desi fix asta-mi mai lipsea in conditiile-n care aveam o masina fara motor in garaj, ma trezeam cu un build paralel. Mult mai simplu, dar consumator de timp si de finante. Finante cu care oricum, eram grav pe minus de mult.

Deci bicicleta pe care tocmai mi-o cumparasem era un Epic Evo 2022, fabricatie octombrie 2023 urma sa vad foarte tarziu, dupa postarea asta, noroc cu bicla cocotata pe masina. Echipare de baza, XL. Si gri, ca fostul Epic, de care ma bucurasem vreo 12 ani.
Cateva luni mai devreme imi luasem un Epic Comp, acelasi an. Dar voiam versiunea Evo, fara al lor idiot Brain la suspensia spate pe care-l car degeaba dupa mine. Aia pentru ca, am mai tot zis, imi plac chestiile simple si basic.

Stanga - Epic Comp, crosscountry cu brain, curse de 100mm fata+spate. O bicicleta superba de altfel, am facut niste ture de neuitat cu ea in alea cateva luni, dar... brain. Care-mi statea pe, culmea, creier.
Dreapta - Epic evo, downcountry, suspensie simpla (adica perfecta), 120 fata, 110 spate.



Si pentru ca aia rosie era echipata decent, cu GX and such, iar asta gri era versiune de baza cu NX, iar eu oricum eram lefter, le-am amestecat, am schimbat echiparile intre ele.



Astfel, de la 13.2kg original, cea gri a ajuns la 12.2kg... peste noapte. Si cu cheltuiala minima.
Pentru ca o luasem cu banii de piese de motor, cu comanda deja plasata, trebuia sa scap urgent de cea rosie. Am pus-o la vanzare la un pret de nerefuzat, ianuarie fiind, si am avut noroc.
Stres de proiecte entuziaste paralele.

Si muream, inroseam saiturile de piese de afara in cautare de reduceri, imi faceam calcule, ajunsesem pana si pe saituri din China, in cautare de componente usoare si ieftine.
Aia pentru ca in conditiile cheltuielii monstru cu Subaru, eu tot voiam bicicleta de sub 10kg, iar rabdare nu aveam.
Totusi, nivelul alarmant de dubiosenie al componentelor chinezesti m-a facut sa ma temperez si s-o iau incet. Ce se poate, fie, ce nu, mai incolo. Oricum, imediat ce mai ajungea un transport de piese pentru Subaru uitam de bicicleta. Si oricum, era iarna.
_________

Asadar, sa definesc intentia.
1) sub 10kg. Numere, dar un tel de genul asta te ajuta la orientare. Ca atunci cand iti stabilesti 300 cai si-ti ies 220. Macar incerci.
2) am vazut la americani ca cineva a facut una de 8kg. Extravaganta deplina, insa bicicleta aia e scobitoare. Trebuie ori sa fii super talentat ca sa n-o rupi, ori daca esti muritor de rand, sa o folosesti la 20% din ce poate originalul. Ca urmare, mi-am impus sa nu fac compromisuri la rezistenta. Aia pentru ca sunt mediocru ca skiluri, dar sa ma dau imi place.

Deci bicicleta originala, 13.2kg.
Am taiat 1kg imediat, sarind la un nivel superior in gama de echipare si coborand de la roti si anvelope de trail la XC. Sau mai ales eliminand dropperul. 12.2kg.
Mai aveam de scos 2kg, dar fara sa o stric.

In continuare am sa detaliez componentele, comparandu-le cu ce avea bicicleta in configuratia intermediara, de 12.2kg.
Unde am uitat sa fac poze, am luat de pe net.
Alte componente nu le-am cantarit deloc, ca am uitat, de exemplu camasa si cablul de schimbator.
Ordine cronologica sau de montaj.
Stanga - vechi, dreapta - nou.

Prima componenta inlocuita - tija de sa, ca o aveam.



Vazusem pe net ca Evo S-Works are un amortizor cu mult mai usor. Dar nou, chiar si la reducere, o avere. Plus ca vine cu tune neutru, iar pe mine ma bate subiectul de fine tuning amortizor. Ideal ar fi fost un amortizor de pe un S-Works, deja acordat cu geometria bicicletei. Si l-am gasit prin Timisoara, ca nou, la mai putin de jumatate din pretul celui nou. Are si sticker Specialized pe el, perfectiune.
Asta a fost modificarea delicata, scapasem de ea chiar devreme.



Cel mai bun prim upgrade la orice bicicleta - rotile.
Exista roti de sub 1kg, insa le-as rupe rapid, am avut prea multe roti in astia 35 de ani de pedalat, deja cam stiu ce mi se potriveste. Probabil as fi ok cu ceva la 1300-1400g, dar si alea costa averi.
Erau pe net la vanzare unele de trail, m-am uitat la ele peste o luna. Ba ca-s prea grele, ba ca n-au centerlock la discuri, ba ca butucul spate are reviewuri proaste, ba ca n-am bani. Dar n-am rezistat, erau noi si mai ales la juma' de pret.
Abia astept sa crape butucul ala din spate, tai din ele 200g imediat.

Vechi 25mm internal, nou 30mm. Combinat cu schimbarea de material si rigiditate, iese o mare diferenta, pe care pana si eu o simt de data asta.



Am pus amortizorul si rotile pe ea, iar in forma asta am pedalat-o cand am avut timp si mi-a permis vremea pana astazi.
Iar odata scapat de stresul Subaru, ori macar avandu-l functional, am zis sa continui cu restul.
Ca chestie, Subaru sta afara de peste o saptamana, il kk ciorile si-l pija matzele, iar bicicleta se lafaie prin garaj. Gen... prioritati  :-[



Iata-le-n ordinea montajului cat de cat. Ori macar a pozelor.

Cred ca asta e cea mai ieftina reducere de greutate. Dar nu stiu cat de sigura, cacamerele astea din plastic nu-s foarte bine vazute.
Si nu, nu vreau tubeless, nu sufar ideea de solutie antipana, si mai ales s-o reimprospatez o data la cateva luni, si sa desfund valve.



Anvelopa spate deja era foarte usoara. Dar cum oricum schimbam tot de pe bicicleta, ca mai faceam una din piesele ramase, au fost si astea.



Anvelopa fata in schimb, desi usoara, era dezastru pe pietroaiele din zona ori din turele de-mi plac mie (gol alpin). Spatele sa fuga, dar fata e bai daca pierde aderenta, iar asta n-avea neam. Deci aici am adaugat grame, alegand un model cu care am mers mult in trecut, nu grozav la chestii extreme, dar un all-rounder bunicel zic eu.



Baidauei, anvelope mari, 2.35 si 2.4. Sau 60mm. Ar fi fost grame bune cu 2.25, dar am vrut confort.

Exista discuri foarte eficiente la evacuarea caldurii, flotante, cu butuc din aluminiu, sau altele de tip sandvis, cu otel la exterior si aluminiu la mijloc. O singura data am patit sa raman fara frane din cauza de supraincalzire si a fost dubios. Dar sunt grele discurile astea. Mai sunt altele foarte usoare, dar decupate mai ceva ca svaiterul. Ori exagerat de subtiri, doar ca sa taie la cantar. N-am vrut nimic de genul, ca vreau frane.
Deci am ales ceva nici prea greu, nici prea transparent. Sunt curios cum vor fi, ca sunt unele geometrii care vibreaza urat si habar n-am cum sunt astea, e ceva constructor spaniol (Galfer) despre care n-am mai auzit pana acum.



Pinioanele GX deja erau usoare. Insa XO/XX sunt alt nivel de executie. In afara de pinionul mare care e din aluminiu, restul de 11 pinioane sunt frezate dintr-un singur bloc de otel.
Ca executie, ca tehnologie, caseta asta e cea mai impresionanta piesa de bicicleta pe care o stiu. Dar poate nu stiu eu multe.
10-52 vechiul, 10-50 noul.



Astea au fost rotile.

Au fost si unele piese pe care le-am adaugat ca sa ma autosabotez si mai tare, doua exemple mai jos.
- torque caps roata fata, ca daca tot le accepta furca, de ce nu.
- o aparatoare de pietre pentru articulatia basculei spate, printata dupa un model 3D pus la liber de un american de treaba.



Suporti de bidoane din carbon armat cu nailon, la reducere. Si foarte usori, comparat cu unele exotisme scumpe.



La pedale n-am ce zice decat ca am vrut platforme (nu ma vad cu clipless veci, nici macar pe cursiera nu folosesc) si sa fie mari. Le-am luat p-alea mai usoare si care nu costa cat o garsoniera.



Saua de bicicleta e responsabila pentru abandonul acestui sport al multora. De-a lungul anilor am avut zeci de sei, uneori imi puneam toate sperantele in cate vreun model super fancy, unde dezamagirea era proportionala doar cu pretul. Pana am descoperit una in Decathlon, la 100 de lei. De dama chipurile, dar abia se citeste insemnul ala. Imposibil de confortabila la doar 143mm latime.
Si totusi, o vreme am sa incerc saua lor. Sper sa-mi placa.



Chestia din dreapta e weightless... Nu mi-a venit sa cred cand l-am ridicat din cutie.
Din pacate pentru buget, a dat tonul pentru restul componentelor transmisiei.
Si impune constrangere de 8-bolt la fixarea foii, ca doar p-asta l-am gasit la reducere, chipurile exclusiv pentru powermeter. Dar merge bine-mersi cu foaie simpla 8-bolt.



Caconsecinta, un 8-bolt generic.
Exista si mai usoare la acelasi pret, insa daca ma uit la poza nu-mi inspira nimic bun. In special dintii sunt parca mai ingusti, ca sa mai taie 2g si de acolo.
Deci am luat ce mi s-a parut mai... plin.



Daca v-ati intrebat vreodata care e castigul de greutate la trecerea la nituri hollow.



Din nou, angrenajul a obligat la cheltuiala si la schimbator si maneta. Dar am avut noroc de reduceri mari la astea.
Schimbator cu cusca de carbon. Scump rau retail. Avantaj pe greutate - cam subtire.



Aici, zero castig la cantar, insa ar face bine sa ma dea pe spate experienta schimbatului vitezelor. Am eu o treaba cu asta, dupa cum s-a mai vazut.
Apropo, exista si alea electronice si wireless. N-am incercat niciodata, cica-s spectaculos de misto. Am eu totusi o banuiala ca nu-s de mine. Drive by cable si la masina, si aici, multumesc.



Iar asta fu transmisia.

La asta e interesant.
Ambele 120mm cursa, asta noua mai usoara cu mult, ca nah, varf de gama. Dar ce e interesant e ca Reba e cu brate de 32, Sidu' asta nou de 35. Exista versiune de Sid cu 32, alte minus 200g, dar chiar am vrut brate groase. Nu simt eu flexul furcii, ca nu-s la nivelul ala, dar totusi, arata mult prea bine 35-ul.
Altfel, reduceri de costuri mascate drept reduceri de masa. Au eliminat marcajele de sag de pe uppere, au inlocuit rozeta de reglaj rebound cu... un imbus ( ??? ) si capacul obisnuit de la aer, mare si etans, cu un capac mic de amortizor.
In apararea ei, pare sa lucreze cam... wow.



Pipa de ghidon - cea mai usoara pipa ieftina de pe piata germana. Exista si de 5 ori mai scumpe, dar la aceeasi greutate, nu ma prind de faza. Iar asta cica-i fara limita de disciplina sau greutate.
Ghidonul, asta-i si mai dubios. 800mm latime, adica lat bine, aprobat inclusiv pentru enduro. Dar sub 200g, cam anormal. Si ca sa fie complet, e si cel mai ieftin.
Stanga sus e ce venise pe aia rosie, stanga jos e ce am folosit in ultimii 12 ani, pe motiv de pozitie optima.



Tot ghidon-related, comparatie pe frana fata. Diferenta e aceeasi pentru spate.



Si legat de frane, aici a fost caterinca.
Eu imi pregatisem cu maaaaaaare atentie hardware-ul de fixare discuri si etriere. Titan la suruburi, iar pentru adaptorul de disc fata de 180, imi luasem ceva super decupat si light. Interesant, cel mai bun pret adaptor la playbike, in Romania, Brasov, mult mai ieftin decat afara. Doar ca sa descopar la montaj ca am fost neatent cand am citit specificatiile furcii. Accepta disc de minim 180, spre deosebire de orice alta furca de XC care pleaca de la 160, unele chiar 140.
Adica adaptorul si suruburile lungi - useless, imi aruncau etrierul in afara discului.
Fie primit, grame in minus.
Dar poza comparativa e frumi.



Si tot la capitolul suruburi, asta e wow. Otel originalul vs aluminiu gaurit de sus pana jos, si nici macar nu e scump. E surubul de preload rulmenti furca.



Bicicleta a venit cu Sram si la frane, si la maneta de viteze. Evident, cu Match Maker.
Pentru combinatia maneta frana Shimano cu maneta de schimbator Sram, ca sa nu fie doua coliere pe ghidon in dreapta, am descoperit ca exista un adaptor de la I-SPEC EV (Shimano) la Match Maker (Sram), deloc ieftin, asa ca l-am luat.
Cantarul mi-a dat inca un motiv sa ma bucure manevra, 2 grame grase in minus.
Insa odata probat, adaptorul atomic s-a dovedit a fi o panarama cu tolerante cam largi si cu ajustabilitate de pozitie limitata. In comparatie, un colier pe ghidon il plimbi forever.
Deci a ramas colierul standard, iar eu la Wolf Tooth nu ma mai uit niciodata.
Putina teapa aici. Dar poza frumi si de data asta.



Mansoanele originale nu mai erau, dar erau unele identice si jumulite intr-o cutie, numai bune pentru comparatie.
Cele noi sunt cele mai usoare mansoane groase pe care le-am gasit. Si costa fix 8 euro.



Aici iar am adaugat greutate.
Dropper nu vreau, ca e greu si oricum, n-am nevoie sa cobor saua oricat de abrupta devine poteca.
Dar mai schimb ansamblul tija-sa. Si vreau sa fac asta repede. Deci sa fie QR.



Iar dupa tot deranjul asta... NU mi-a iesit  :'( :'( :'(



Pe de alta parte, mi-a iesit chiar bine, pentru ca am adaugat multe grame deliberat.
Sau pentru ca pe bicicleta se afla suporti de bidon, pedale, fork fender, tot soiul de protectii cadru, chestii care nu se iau in considerare la cantariri oficiale.
Ori pentru ca pot scurta tija de sa (idee avuta si de kkkkkennnnyyyyyy) si ghidonul, care la 800mm deja stiu sigur ca mi-e prea lat, dar n-am cu ce sa tai carbon.
Si pentru ca asa zic eu.

Fiind practic bicicleta mea preferata dintre zecile de biciclete pe care le-am construit de-a lungul anilor, am zis ca merita o sedinta foto deosebita, executata de un fotograf bun (kkkkkennnnnyyyyyy), cu un telefon rasarit, intr-un mediu neaflat in paragina.

Si si-a batut joc de ea, impreuna cu matzele alea ale lui de caini  >:(





Dar au fost si poze bune, inclusiv cu Uberul, asa cum ii spun eu cand imi cara bicicleta.





Iar una absolut de exceptie.
Asa arata pozele oficiale de pe net, de-si vand afurisitii bicicletele la suprapret cu ajutorul lor.



Multumex, kkkeeeeeeeeennnnnnyyyyyyyyyy!!!

Cat a costat - cam jumatate din pretul modelului aproximativ echivalent de producator.
Un fel de best-buy, si e echipata de parca as fi construit-o eu.

Un mic sentiment de vinovatie ma incearca, ca andea imi tot cerea loguri in ultima vreme si au fost momente-n care m-am declarat ocupat, si am amanat de cateva ori. Scuuuuzeeeee!!!  ^-^
Urmeaza o lunga perioada de lins ranile creditarii. Am sa-i dau maica-mii indarat vreo 11 mii de iuro, ca deh, parallel buildz.

End offtopic.

_____________________

Edit mic, ca la prima tura am zis ca merge infranat. Tocmai revenisem de la oval la rotund, abia asa reusind sa imi dau seama de diferente. Deci, comanda.



Greutatea e irelevanta, e acelasi producator. Doar sper ca ovalitatea la 108*TDC, fata de chinezaria cu 90* dinainte, sa nu fie un neajuns prea mare, eu mergand cu cadenta relativ medie. Ma consolez cu ideea ca alea scumpe rau, Absolute Black, ei zic ca-s cu ovalitate la 110-116*, functie de dimensiune.

Si daca tot eram pe acolo...
Reglajul de preload Sram, plastic cu holsurub. Desi light, o prostie. Am adaugat grame, si e si scump, dar nu ma intelegeam deloc cu originalul. Asta e perfect.



Pentru a compensa, kit suruburi titan la fixarea foii, ca-mi stateau pe creier...



Ultimul surub din otel de pe bicicleta era la colierul triggerului. Iar ca sa se potriveasca capul in gaura din colier, a trebuit sa reduc de la 8.5 la 7.7mm, ocazie cu care a mai pierdut 60 de uimitoare miligrame.



I-ar mai lipsi un link de suspensie spate, specific S-Works, din carbon. Dar cica se cam rup, sper sa ma abtin totusi.
« Last Edit: July 12, 2024, 17:45:47 PM by Muttley »
WRX SW 2002

HammerAlp

  • 24
  • Seen it all,done it all,can't remember most of it!
Re: 2002 WRX SW
« Reply #3427 on: June 25, 2024, 08:06:03 AM »
pfff, cum e caseta aia de pinioane :-) Mno, lunga perioada de lins ranile se suprapune si cu lunga perioada de dat, asa ca pe total iese bine :-)
Subaru Forester SG 2.0 2008
Renault Megane GT 205 TCE 2017

Muttley

  • 5072
Re: 2002 WRX SW
« Reply #3428 on: July 01, 2024, 12:18:47 PM »
andea, corecteaza/adauga unde e cazul te rog.
Si tot introductiv, suntem la V25 de soft. Oficial, ca altfel, au fost mult mai multe. Cand esti american si te duci la tuner sa ti-o softeze, ai una. Insist, DOOJCINCI! A se intelege dedicarea celui de la laptop, in urmarirea si atingerea perfectiunii.

In ajunul drumului la Cluj, pe ciotul asta de autostrada din apropiere, la accelerare in 6, aveam palpaiala de baterie si (!) in bord.
Stiind ca borna minus nu sta bine de cand am masina (pare-se ca-i problema generala), i-am facut o mica ajustare. Are un miez din plastic care se interpune intre cele doua capete ce sunt stranse de surub. L-am subtiat, ca sa stranga mai mult.
Odata terminata isprava asta, abia acum (bou), am adaugat incarcarea pe btssm. Chestia aia cu volti. Vreo 15, deci masina mea mersese tot timpul asta cu incarcare excesiva, facea bypass releului regulator. S-a dovedit a fi o problema de contact in mufa verde de pe alternator. Care oricum era rupta din 2016, iar acum are si un pin ruginit binisor. Deci am sa comand mufa (si pini poate) noua de la i-wire candva. Acum e ok.

Defectul de incarcare, stiam din vremurile Daciei 1310, dopeaza toti consumatorii electrici. Aici, pompa de benzina ar fi fost energizer bunny. S-a ajustat softul cu noua turatie, acum normala a pompei, bine ca nu trebuia alternator nou, deci eram gata de drumul la Cluj.

La Cluj, ciorba in centru, caldurik, ajustari, pulluri, minuni.

Or fi fost si alte concluzii, andea, adauga pliz, dar ce-mi amintesc acum e ca dat fiind telul de putere retinut si alte imprejurari ce tin de proprietar si pretentiile lui pe alocuri in apropierea absurdului, masina va ramane MAF-based, fara speed-density, sau cum imi place mie sa spun, nu MAP-based.
Asta e bine, in sensul ca leakuri pe admisie se vor vedea in continuare, extra smoothness. Si e iar bine pentru ca nu anuleaza utilitatea kitului hibrid de SD. Adica ala relocheaza IAT in galerie si atat, restul e software. Or eu, avand IAT relocat... perfect si suficient, nu-l cumparasem degeaba.
E rau (sau poate-i doar paranoia mea) pentru ca senzorul MAF e din 2002, probabil merge bine inca, de vreme ce n-am reclamatii, dar as lua unul nou candva. Si costa de parca-i din aur.

De fapt, prima MARE provocare odata ajuns acolo a fost sa vedem de ce masina smuceste violent la low rpm si low load. Andea ajustase in trecut extra-injectia de benzina la apasarea pedalei dupa cum indicau toate semnele, in sensul imbogatirii. Si a fost tot mai rau, astfel incat ajunsesem acolo cu o mare ciuda pe masina, imi mancase zilele pe drum, in special in traficul infernal din orasul ala.
Si s-a trecut la singura ajustare pe care andea n-o incercase inca, pentru ca, zice el, n-avea sens, dar "hai sa vedem". Saracire injectie, parca vreo 10 procente fata de normal sa-i zic. Great success, masina se transformase in bine, redevenise normala, docila si utilizabila. Si asa e de atunci.

Pe drumul de intoarcere m-am oprit la Saschiz pentru poza si pentru a ma pregati moral de intoarcerea acolo din august, pentru TBT race. Faceam eu manevre de parcare p-acolo, motorul se tot subtura si tragea sa moara. Se pare cacompresorul de AC tinea neaparat sa opreasca motorul. De ce... No idea, dar probabil e semn de iminent deces.
De mentionat ca pana acolo am folosit AC-ul, si probabil era... nush, suprasolicitat de drumul lung si de caldura de afara. Cat am mai pornit frigul de atunci, n-au fost probleme. Dar am si evitat, am mers cu geamul deschis, de masina are 3 deshte de praf la interior.
Deci moral as fi pregatit de compresor de clima nou. Foarte ieftin si asta.

I-am facut si consumul pe aia 700km, foarte convenabil, avantajos, din ingrediente atent selectionate si ce termeni idioti se mai folosesc in atare imprejurari.
Macar e un consum rotund, simplifica mult calculele. M-ar fi nenorocit sa fi fost... 9 sa zic.



Ca sa raman la consumuri, ala de ulei nu pare sa existe, ori inca nu-l sesizez pe joja. Aia-i tare bine, ca nah, dremelul ala pe segmenti era o chestie nemaifacuta, ori macar nedocumentata pe net.
Pe de alta parte, nu si-a mai luat mers constant cu 400 la ora pe autostrada, si nici nu va mai pati asa ceva, cum nu prea are sens cu masina asta. Or ala e mare consumator de ulei la orice motor.

Revenind la AC, cu masina incinsa bine (o chestie extrem de usor de realizat, detaliez imediat), la relanti, cand pornesc clima, se aude un zgomot sinistru din cutia de viteze, o bataie tare urata. Seamana cu sunetul din filmul asta, desi volumul e mult mai mic la mine. Am gasit ceva pe la vecinii cu pemfe pe subiect, simptomele la mine-s identice. Load extra pe arborele cotit, fie el AC sau consumatori electrici - scandal. Calci ambreiaj - liniste. Cresti turatia - liniste. Cutia rece - liniste.
Logica imi spune ca la mine, arcurile periferice de pe discul de ambreiaj uprated sunt mai tari decat normal, iar asta le face ineficiente la mici pulsatii torsionale, si clampane chestii prin cutie.
Solutia - ulei mai gros in cutie. Cand o fi, am sa incerc un 80-90 in locul actualului 75-90.

Cea mai mare problema a noului motor, din pacate chiar e mare. Si are doua componente.
1) compartimentul motor e un furnal. Ca nu curge plastic topit sub masina si nu miroase a cauciuc ars e un miracol.
2) IAT-ul e foarte mare, la 50 grade zic mersi, la 60 e norma mea gresita pe caldurile astea.
De exemplu, am mai incercat in oras sa merg cu capota deschisa si am avut temperaturi semnificativ mai mici in admisie.
Ca urmare, povestea continua inca putin pe parte de motor. La momentul asta ma pot gandi la:
- turbo blanket si scut turbo facut de la zero de moi;
- scut de aluminiu motor;
- extractoare capota. Astea nu ma incanta absolut deloc, c-or sa bata la ochi, dar trebuie, ncsf.
Se vor petrece la iarna.

Apropo de batut la ochi, intr-o dimineata devreme, filtru cu fiola in cartier. Iese piti de la rutiera in mijlocul drumului, se uita lung la copaia mea ce venea incet spre ea, se gandeste, si-ntr-un final ma opreste. Scandal ca evacuare galagioasa, ca din ce an e masina, ca cu ce ma ocup de am un laptop pornit pe scaunul pasager. Dar faza spiciles fu cand m-a certat ca am modificat proiectoarele masinii, i-am pus unele prea mari. De parca eu m-am legat de botoxul din buzele ei.
Oricum, episodul mi-a deschis ochii catre neprevazut si ce rahaturi ti se pot intampla daca ai masina veche si daca piti de la rutiera, debordand de evlavie profesionala, nefiind obisnuita cu bancheta spate de Impreza, nu stie ca proiectoarele-s de fabrica.
Iar eu am nevoie de extractoare pe capota.
Aseara coboram Poiana si vad politie pe waze. Eram iar cu laptopul in dreapta, asa ca m-am bagat prin Schei, un cartier vertical si cu strazi late de 1m, numai sa-i evit p-aia. Adica pnl, deja mi-e real frica de ei. De fapt nu de ei, dar de ce le pot debita mintile sclipitoare de olimpici la logica.

Ca urmare, si evacuare silent pe to-do-listu' de la iarna.
Si proiectoare delete, impreuna cu o sigla de audi pe calandru, ca sa compenseze extractoarele.

______________________________

Iar hailaitu' ultimei perioade, adica prima pornire - prezent, a fost, in cel mai autentic stil Subaru... knockul.

Andea a tooooooooooooooooooooooooot dat inapoi avans, ca nu degeaba-s +25 de versiuni. Corectii de avans invatate la absolut fiecare log, d-alea inofensive inteleg, de -2.11*, care pe masura ce mergi se dau singure inapoi la zero. Dar intervin anumite conditii de aparitie, gen treapta, iar cand apar in 5 sau 6 deja incepi sa-ti faci griji.

Iar aici e faza d-aia weird, coincidenta, samd. Zilele trecute ii dau iar lui andea logurile obisnuite, imi spune ca ar cam da avansul inapoi in sus, ca deja e ridicol or smth, chiar nu mai retin ce-l facuse sa vina cu propunerea.
In paralel, eu ma mai plimbasem cu cotetul si observasem ca la mers prin oras, adica load redus, ture putine, temperaturile de apa si ulei stau cam sus. Apa 90-97 grade, cu ventilatoare pornite cam mult, uleiul la 90-92, tras in sus de apa fiind, el avand obiceiul pe la 82-85 in imprejurarile alea. Again, din experiente din tinerete, stiu ca avansul prea redus incalzeste apa.
Asa ca l-am rugat sa dea avansu-n sus linistit, sa vedem ce se intampla.

Iar ce s-a intamplat, s-a-ntamplat aseara, cand i-am dat din toate pozitiile, directiile si drumurile posibile. 4 grade de avans in plus, pentru o premiera absoluta, nemaivazuta in ultimele luni: nici macar o singura corectie de avans. Niciuna...
Daca cititi aici, tocmai ati aflat care-i cea mai dubioasa masina-n viata.

Pe langa lipsa inexplicabila de corectii de avans la aprindere (numit in popor si knock) si aparenta (inca nu-s sigur) revenire la normal a temperaturilor de racire/ungere, exista si un beneficiu obisnuit pentru cresterile de avans -  ::) ::) ^-^
Conform ultimelor estimari oficiale primite de la Cluj, 250CP/5800rpm @18psi. Aia pentru ca sunt eu paranoia si "termin repede", in loc sa ma duc in 6500-7000rpm. Aceeasi estimare spune ca mai sus, ar fi 270 cai. Pacat ca ma opresc la 6k, deci n-am sa-i simt, ma multumesc cu cuplul.
Iar astea se petrec in conditii de canicula nasoala si IAT-uri anormal de mari. Adica lucrurile pot s-o ia doar in directia fun. Pana se imprastie, ofcors.
Nu de alta, dar aseara eram terminat de bucurie cand am vazut ca, constant, rupe aderenta pe stanga fata din mers in 2, pe drept si uscat. E vis, si asta doar din 4 grade binecuvantate de dumnezeu (cadebou sunt).

Si ce am mai zis, spool repede tare. Si am sa mai zic o data: big port, raport de comprimare, evacuare ciudata, turbo modern, interventie divina si ce am mai pus p-acolo, sub capota aia parjolita.
In poze, treapta 3, aia cu spool @~3300 si treapta 4. Sunt cate 2 curbe pentru ca sunt 2 harti, una la 16psi, cealalta la 18.





Deci pana aici e bine.
Andea, completari va rugam.
Si, si aici, ca trebuie, n-am cum altfel. Eu am facut motor experimental, tu l-ai desavarsit. FELICITARI!  ^-^
« Last Edit: July 02, 2024, 12:23:34 PM by Muttley »
WRX SW 2002

andea79

  • *
  • 4017
Re: 2002 WRX SW
« Reply #3429 on: July 01, 2024, 19:10:24 PM »
multumesc de felicitari , de asemenea va transmit :) aici ne putem felicita linistiti ca nu ne vede nimeni :)

Muttley

  • 5072
Re: 2002 WRX SW
« Reply #3430 on: July 01, 2024, 19:16:32 PM »
N-are nica, las' sa fie liniste.
WRX SW 2002

WIM

  • 687
Re: 2002 WRX SW
« Reply #3431 on: July 02, 2024, 09:21:21 AM »
multumesc de felicitari , de asemenea va transmit :) aici ne putem felicita linistiti ca nu ne vede nimeni :)

Va vedem, va vedem  8)
Si, desigur, va felicit si eu cu aceasta ocazie  ;D

Re: 2002 WRX SW
« Reply #3432 on: July 02, 2024, 09:54:44 AM »
La cum a decurs tot proiectu , fizic NU avea cum sa nu mearga ! acuma... te asteptam la 24 psi :))))))))
Detoate , STI sa fie

Muttley

  • 5072
Re: 2002 WRX SW
« Reply #3433 on: July 02, 2024, 13:00:33 PM »
Multumesc, drajilor!  ^-^

Ieri am primit update soft, asa c-am iesit la loguri seara.
Loggerul din Romrider e greu tare de urmarit, asa ca eu imi selectez liniile de interes, sa fie albastre, si mai arunc un ochi ocazional, in special pe fine learnu' de reducere avans. Toaaaaate bune. Cu conditia sa ma uit pe fine learnu' selectat. Pana mi-au picat ochii pe feedback thingie ala...



Pe care feedback thingie eu nu l-am mai avut niciodata cu valori de reducere timing, in niciun log pana acum. Sau cel putin nu am vazut eu asa ceva.
Eram pe la 20km distanta de casa, m-am tarat limp mode pana-n curte, de frica sa nu las dara de piston pe drum.

Odata ajuns cu masina aparent intreaga acasa, internet, sa vad care naiba-i diferenta dintre learned si feedback, niciun succes. Andea, luni seara fiind, era ocupat.
Deci muream incet si sigur...

Asa c-am deschis logul, ca sa vad ce s-a-ntamplat acolo.



Si interpretarea mea:
- mergeam in treapta 4, coasting la 3800rpm, 25% pedala, cu AFR stoichiometric.
- am calcat-o brusc la 100%.
- in prima fractiune de nanosecunda, AFR-ul a saracit nesemnificativ, de la 14.7 la 14.8, moment in care a aparut corectia de avans.
- corectia s-a mentinut urmatoarele cateva milisecunde, ca-ntr-un final sa aiba un pas de micsorare inainte de a reveni la zero corectie.
Adica logica mea din topor vedea usoara, iiiiinsesizabila lipsa de benzina fix in conditiile alea: ture mari, mers constant si gaz plin.

Dar ce inseamna feedback quelquechose ala totusi... Ceva se legase de pe vreo 3 pagini de internet, insa andea avea sa confirme cateva ore mai tarziu. E o corectie spontana, apare in anumite conditii, sa le zicem deosebite, si mai ales, nu e memorata si reaplicata de ECU, pentru ca nu e grava. Mai mult, se prea poate nici sa nu tradeze detonatie, ci sa fie doar o masura de siguranta. Gen vezi nori de ploaie, iti iei umbrela. Nu te uda, dar preferi sa fii pregatit. La fel si ECU, in cazul de fata, a sesizat o usoara iesire din normalul de AFR, in directia aia gresita a saracirii, coroborat cu deschidere pedala. S-a gandit ca poa' sa ploua, asa c-a fost baiet gigea si a zis sa nu-mi imprastie motorul.

Pare-se ca andea mi-a confirmat teoria, ca m-am trezit dimineata cu V26, cu usoara imbogatire tip-in la ture medii-inalte.
Insa, cel mai frumi, milestone, piatra de hotar si impresionanta bucata din mail a fost... de fapt fac copy-paste, doar mi-a zis ca pot posta ce vreau.

"Treburile arata foarte bine zic eu deci nu trebuie nici macar sa faci log cu versiunea asta ... just enjoy the car"

Spiciles...  ^-^

Hai, topic closed  ^-^ ^-^ ^-^
WRX SW 2002

Re: 2002 WRX SW
« Reply #3434 on: July 02, 2024, 15:51:48 PM »
Eu am citit tot. Nu pot zice decat felicitari pt rabdare, stiinta si pricepere.
Si oleaca de noroc ca are cine sa mangaie softul

Muttley

  • 5072
Re: 2002 WRX SW
« Reply #3435 on: July 02, 2024, 16:08:02 PM »
S-a mai zis.
Ultima bucata nu e "oleaca de noroc", in lipsa, te uiti la ea. Si multi zic ca frumoasa n-ar fi...  ???
WRX SW 2002

Muttley

  • 5072
Re: 2002 WRX SW
« Reply #3436 on: July 05, 2024, 15:37:26 PM »
Se pare ca am deja ~2500km cu noul motor  ???
Fix acum acum m-am uitat, iar eu ii dadeam 100km speranta de viata. Ma rog, daca e sa-mi ramana pe cap, fie.

Ideea-i ca aseara, timp si chef avand dupa program, am zis sa ma uit sub ea, sa vad ce demigiuri are dupa rodaj, dupa pulluri asociate softarii, dupa mers prin canicula.

Dar mai intai, pentru ca statuse pe roti de mii de km, merita profitat de ocazie pentru a ma ocupa de o restanta: geometrie, ca alte brate (again) si m-am jucat si cu garda la sol. De mai multe ori, nici nu mai stiu in care ocazii.

Insa la asa ceva nici nu speram... Si anume convergenta zero peste tot  :o
Adica probabilitatea sa iesi pe zero si sa ai volanul centrat dupa interventiile alea... Ok, fie primit.

Iar caderile sunt ca-n poza, ceea ce nu e grozav, in sensul ca daca pun pivotii aia cu corectie de roll center, fata o sa scada si mai mult, iar diferenta fata de spate o sa arate ciudat. Mai vad, poate-i las pe mai incolo.
Partea buna-i cacaderile-s egale stanga-dreapta. Si doar n-am reglat nimic vreodata, doar le-am pus pe maxim. Cred ca-i o combinatie de tolerante stranse la piesele implicate (mentiune speciala KW) si noroc.



Ah, si anvelopele au wear indicators, extraordinar de utila faza. Totul uniform. Desigur, mai uzata fata, urmeaza o permutare candva.

Asta rezolvata, am saltat-o si m-am bagat cu lanterna.



Prima poza:
- plasticul de scut topit pare sa ramana cu convingere pe pozitie. Totusi, daca trag de el, chica. Asta e asa, de fenta, nu-mi pasa.
- iar asta m-a mirat si bucurat deopotriva: vopseaua de pe U-frame, unde l-am decupat, nu e arsa.
- filtrul de ulei nu are vopseaua arsa, cum am mai vazut in poze de pe net, unde evacuarea a ramas neacoperita.

Poza 2:
- se observa o nuanta rosiatica pe componente, nu-mi dau seama de ce  :angel:
- colierele alea din plastic de pe conducta de servodirectie, pe care am acoperit-o din a mea initiativa cu protectia termica ramasa de pe conductele vechi... rezista. Alea trebuia sa fi cazut de mult, topite. Ma foarte mir!
- furtunul de condens clima e ok.
- nu apare pe poza ca n-aveam cum face poza - furtunul de retur ulei din AOS pare umed, de parca are condens de ulei pe el. Cred ca e de la tentativele mele chinuite de a-l imbraca termic, cand am folosit toate unsorile posibile si n-am reusit. Dar las aici sa fie notat.

Poza 3 - sonda O2 narrow nu loveste in caroserie.

Iar per ansamblu, desi ma asteptam sa gasesc demigi monstru de la caldura... Nup! Chiar nimic... ??? ??? ???

___________________________

Am zis mai in urma ca la iarna ma ocup de heat management. Nope, n-am cum, nu am rabdare, nu ma lasa constiinta.
Reamintire, 3 chestii am in plan:
- pentru caldura radianta, alt scut turbo, artizanal.
- scut motor + louvers (extractoare) capota. Asta pentru flow aer.

Deci prima chestie - scutul motor.

Nu il cumpar pentru ca am incredere ca eu il pot face mai bine si mai adaptat configuratiei particulare a cotetului meu (baie de ulei, headerz, etc). Voi face o combinatie de cele doua din poza. IAG pentru forma generala, celalalt pentru extractoare si eventual conturul lateral.



Teorie.
De ce scut motor pentru reducere temperaturi in compartimentul motor? M-am intrebat acelasi lucru, pare contraintuitiv.
De fapt, temperaturile in compartimentul motor, logica si intuitia imi spun, fie vor scadea doar la viteza mare gratie extractoarelor din scut, fie vor creste si acolo. La viteza mica sau zero, eu cred ca va fi mai rau, cum scutul va inchide jos compartimentul motor, deja inchis sus de capota.

Insa unde andea spune ca se va simti un castig consistent, si tind sa fiu foarte de acord, e IAT-ul (temperatura de admisie).
Motivul: balansul de presiuni deasupra si dedesubtul intercoolerului. Dezvolt.
Flowul aerului ambiental prin intercooler, elementul activ de racire, e de sus in jos. Intra prin scoopul de pe capota, iese pe blocul motor, continua pe langa cutia de viteze, iese.
Conditia de existenta a flowului: presiune mare sus, presiune mica jos. Imi amintesc o chestie pe care mi-a zis-o, foarte clara si convingatoare, citez aproximativ - "poti sa ai 200km/h, daca presiunea din scoop e egala cu cea de sub intercooler, ai zero flow".
Deci am nevoie sa scad presiunea de sub intercooler.
De ce e presiune acolo aud intreband in sala... Pentru ca intra aer prin grilele radiatorului. Ala e normal sa intre, ala trebuie sa intre. Dar mai intra pe sub masina, pentru ca nu e scut motor.
Nu ma pricep deloc in domeniul asta, stiu ca avionul zboara pentru ca aerul de sub aripa parcurge o distanta mai scurta, bla bla. Si ca in botul masinii ai crestere de presiune, si ma gandesc ca aia refuleaza unde poate. Iar fara scut, refuleaza sub capota.

Andea imi propune de mult sa mai fac o proba cu scutul masinii, anterior topit. Am tot evitat, refuzat, dar again, nu pot continua asa.

Primul pas - indreptat fixarile scutului de pe U-frame, unde cineva probabil a incercat sa suspende masina din punctele alea (posibil si eu in trecut), iar piulitele s-au infundat, s-au dus in sus.
Am improvizat o scula, a functionat, a readus toate cele 3 piulite sudate in planul corect, insa nu si tabla dimprejur. Aia e, ncsf.



Scutul l-am (mai) coborat pentru a-l indeparta de evacuare (si) cu distantiere din furtun. Iar unde a patit gaura data trecuta, l-am izolat termic.



Astazi am fost la plimbare, am facut loguri cu telefonul, ca ma intereseaza doar IAT.
De exemplu, la mers constant la 3000rpm in 6, la logul din 1 iulie aveam intre 52 si 57 grade, acum am 45 constant.
Pe de alta parte, pe 1 iulie am mers seara, dupa canicula, la 26 grade.
Astazi, 24 grade, dupa ger. Alta presiune atmosferica, alta densitate aer.
Trimis logul mare lui andea, o sa vina el cu un educated guess, inclusiv pe pulluri ma gandesc. Ca scutul il scot imediat, mi-e aiurea sa merg cu el prins asa.

Andea, pliz, sa zici si daca scutul cutiei ajuta sau blocheaza. As zice ca tre' sa plece, dar n-am incredere-n parerile mele.



Acum astept salariul, ca am vazut la dedeman niste coli de aluminiu de 2mm grosime, mai mare dragu'.
WRX SW 2002

Muttley

  • 5072
Re: 2002 WRX SW
« Reply #3437 on: July 09, 2024, 15:30:36 PM »
Saptamana trecuta s-au mai facut niste teste.
Temperatura de sub intercooler, ca indicator al flowului de aer, s-a masurat cu un termometru cu fir.



Masuratorile au fost pe amagirea asta de autostrada din apropiere, ca sa se stabilizeze temps si ca sa fie conditii cu variabilitate redusa.

Cu scut motor, 26 grade exterior.
La dus: 44 IAT, 35 sub IC
La intors: 44 IAT, 31 sub IC

Fara scut, 24 grade exterior.
La dus: 43 IAT, 32 sub IC
La intors: 42 IAT, 30 sub IC

Odata aplicata corectia deltaT ambiental... la fel. Bummer...

Astazi am descoperit, zic eu, o eroare (grava) de conceptie din partea Subaru. Insa cum practica a demonstrat in ultimii ani, orice presupunere sau evrika moment am, se dovedeste a fi eronata.
Dar imi datorez sa ma duc acum si sa ma umplu de ulei de servo, aia e.
WRX SW 2002

Re: 2002 WRX SW
« Reply #3438 on: July 10, 2024, 09:33:34 AM »
Chiar eram mega curios de treaba cu scutul... eu le am date jos de ceva vreme ... strict sa vad pe jos cand si daca se imprastie motoru :)))
Good data here !
Detoate , STI sa fie

MihaiFlorescu

  • *
  • 13998
  • Life is too short to drive a boring car!
Re: 2002 WRX SW
« Reply #3439 on: July 10, 2024, 10:29:05 AM »
Si eu citisem ca la drum lung e mai bine cu scut pentru flow de aer prin intercooler si pe sub masina pentru aerodinamica, dar in oras ar fi mai bine fara, sa fie loc sa iasa aerul cald impins de ventilatoarele radiatorului din compartimentul motorului.
Am mers si cu si fara si am ramas fara in final pentru schimburi de ulei mai rapide si pentru inspectie vizuala mai usoara.
Scutul il mai pun iarna sa protejez cat de cat anumite componente de mizerie, sare etc.

Multumim de test, totusi. Nu aveam date exacte.
« Last Edit: July 10, 2024, 10:30:31 AM by MihaiFlorescu »