Offtopic, dar nu prea.
In vacanta de iarna, nici nu mai caut in urma, faceam spume ca n-am nici chiulase frezate, nici piese de prin jurul motorului livrate, eram practic blocat. Faceam spume, nu alta, epuizasem si filmele de pe HBO, si prostiile de pe youtube, si ciudatele de pe Tinder, ma urcam pe pereti.
Pe 2 ianuarie, ultima zi de concediu, in jur de 10 dimineata, deschideam mica publicitate. Iar 15 minute mai tarziu eram in masina (in aia mica, ofcors) si plecam la Iasi sa-mi iau (alta) bicicleta. In sacosa am luat-o, ca vanzatorul o modificase deja, dar eu am vrut-o-n configuratia de baza, ca nu-mi trebuiau prostiile de le-a pus el. Asa ca era maruntita.
Ajuns acasa, am pus cadrul pe cantar. Asta a fost greseala aia mare...
Echipat cu ax spate, ureche UDH, colier fixare tija de sa, adaptor etrier +20 si suruburi, rulmenti pedalier si amortizor greu. Ok, lipsa surubul de bascula, da' ala-i aluminiu.
Si atunci mi-a dat cu virgula...
Adica daca scad balastul, se duce spre 1700g.
Introductiv, in 2014 modificam un Epic S-Works (varful de gama) din 2010 pentru o distinsa don'suara, il faceam si mai light weight decat il scosese producatorul, si din vagi amintiri, ala avea pe la 1800g. Chel, marime M, 26er. De fapt am cautat si
gasit poza.
La fel ca la turbo, tehnologia carbonului pare-se c-a evoluat enorm intre 2010 si 2022.
Dacat zic, asta de mi l-am luat mie e marime XL.
Deci mi-a dat cu virgula pentru ca am vazut oportunitatea imensa de un light weight build. De data asta pentru mine, cumva cuprins fiind de ceva vreme de un soi de criza a varstei a 2-a, deci exista si componenta motivationala.
Si astfel, desi nu voiam, desi fix asta-mi mai lipsea in conditiile-n care aveam o masina fara motor in garaj, ma trezeam cu un build paralel. Mult mai simplu, dar consumator de timp si de finante. Finante cu care oricum, eram grav pe minus de mult.
Deci bicicleta pe care tocmai mi-o cumparasem era un Epic Evo 2022, fabricatie
octombrie 2023 urma sa vad foarte tarziu, dupa postarea asta, noroc cu bicla cocotata pe masina. Echipare de baza, XL. Si gri, ca fostul Epic, de care ma bucurasem vreo 12 ani.
Cateva luni mai devreme imi luasem un Epic Comp, acelasi an. Dar voiam versiunea Evo, fara al lor idiot Brain la suspensia spate pe care-l car degeaba dupa mine. Aia pentru ca, am mai tot zis, imi plac chestiile simple si basic.
Stanga - Epic Comp, crosscountry cu brain, curse de 100mm fata+spate. O bicicleta superba de altfel, am facut niste ture de neuitat cu ea in alea cateva luni, dar... brain. Care-mi statea pe, culmea, creier.
Dreapta - Epic evo, downcountry, suspensie simpla (adica perfecta), 120 fata, 110 spate.
Si pentru ca aia rosie era echipata decent, cu GX and such, iar asta gri era versiune de baza cu NX, iar eu oricum eram lefter, le-am amestecat, am schimbat echiparile intre ele.
Astfel, de la
13.2kg original, cea gri a ajuns la 12.2kg... peste noapte. Si cu cheltuiala minima.
Pentru ca o luasem cu banii de piese de motor, cu comanda deja plasata, trebuia sa scap urgent de cea rosie. Am pus-o la vanzare la un pret de nerefuzat, ianuarie fiind, si am avut noroc.
Stres de proiecte entuziaste paralele.
Si muream, inroseam saiturile de piese de afara in cautare de reduceri, imi faceam calcule, ajunsesem pana si pe saituri din China, in cautare de componente usoare si ieftine.
Aia pentru ca in conditiile cheltuielii monstru cu Subaru, eu tot voiam bicicleta de sub 10kg, iar rabdare nu aveam.
Totusi, nivelul alarmant de dubiosenie al componentelor chinezesti m-a facut sa ma temperez si s-o iau incet. Ce se poate, fie, ce nu, mai incolo. Oricum, imediat ce mai ajungea un transport de piese pentru Subaru uitam de bicicleta. Si oricum, era iarna.
_________
Asadar, sa definesc intentia.
1) sub 10kg. Numere, dar un tel de genul asta te ajuta la orientare. Ca atunci cand iti stabilesti 300 cai si-ti ies 220. Macar incerci.
2) am vazut la americani ca cineva a facut
una de 8kg. Extravaganta deplina, insa bicicleta aia e scobitoare. Trebuie ori sa fii super talentat ca sa n-o rupi, ori daca esti muritor de rand, sa o folosesti la 20% din ce poate originalul. Ca urmare, mi-am impus sa nu fac compromisuri la rezistenta. Aia pentru ca sunt mediocru ca skiluri, dar sa ma dau imi place.
Deci bicicleta originala, 13.2kg.
Am taiat 1kg imediat, sarind la un nivel superior in gama de echipare si coborand de la roti si anvelope de trail la XC. Sau mai ales eliminand dropperul. 12.2kg.
Mai aveam de scos 2kg, dar fara sa o stric.
In continuare am sa detaliez componentele, comparandu-le cu ce avea bicicleta in configuratia intermediara, de 12.2kg.
Unde am uitat sa fac poze, am luat de pe net.
Alte componente nu le-am cantarit deloc, ca am uitat, de exemplu camasa si cablul de schimbator.
Ordine cronologica sau de montaj.
Stanga - vechi, dreapta - nou.
Prima componenta inlocuita - tija de sa, ca o aveam.
Vazusem pe net ca Evo S-Works are un amortizor cu mult mai usor. Dar nou, chiar si la reducere, o avere. Plus ca vine cu tune neutru, iar pe mine ma bate subiectul de fine tuning amortizor. Ideal ar fi fost un amortizor de pe un S-Works, deja acordat cu geometria bicicletei. Si l-am gasit prin Timisoara, ca nou, la mai putin de jumatate din pretul celui nou. Are si sticker Specialized pe el, perfectiune.
Asta a fost modificarea delicata, scapasem de ea chiar devreme.
Cel mai bun prim upgrade la orice bicicleta - rotile.
Exista roti de sub 1kg, insa le-as rupe rapid, am avut prea multe roti in astia 35 de ani de pedalat, deja cam stiu ce mi se potriveste. Probabil as fi ok cu ceva la 1300-1400g, dar si alea costa averi.
Erau pe net la vanzare unele de trail, m-am uitat la ele peste o luna. Ba ca-s prea grele, ba ca n-au centerlock la discuri, ba ca butucul spate are reviewuri proaste, ba ca n-am bani. Dar n-am rezistat, erau noi si mai ales la juma' de pret.
Abia astept sa crape butucul ala din spate, tai din ele 200g imediat.
Vechi 25mm internal, nou 30mm. Combinat cu schimbarea de material si rigiditate, iese o mare diferenta, pe care pana si eu o simt de data asta.
Am pus amortizorul si rotile pe ea, iar in forma asta am pedalat-o cand am avut timp si mi-a permis vremea pana astazi.
Iar odata scapat de stresul Subaru, ori macar avandu-l functional, am zis sa continui cu restul.
Ca chestie, Subaru sta afara de peste o saptamana, il kk ciorile si-l pija matzele, iar bicicleta se lafaie prin garaj. Gen... prioritati
Iata-le-n ordinea montajului cat de cat. Ori macar a pozelor.
Cred ca asta e cea mai ieftina reducere de greutate. Dar nu stiu cat de sigura, cacamerele astea din plastic nu-s foarte bine vazute.
Si nu, nu vreau tubeless, nu sufar ideea de solutie antipana, si mai ales s-o reimprospatez o data la cateva luni, si sa desfund valve.
Anvelopa spate deja era foarte usoara. Dar cum oricum schimbam tot de pe bicicleta, ca mai faceam
una din piesele ramase, au fost si astea.
Anvelopa fata in schimb, desi usoara, era dezastru pe pietroaiele din zona ori din turele de-mi plac mie (gol alpin). Spatele sa fuga, dar fata e bai daca pierde aderenta, iar asta n-avea neam. Deci aici am adaugat grame, alegand un model cu care am mers mult in trecut, nu grozav la chestii extreme, dar un all-rounder bunicel zic eu.
Baidauei, anvelope mari, 2.35 si 2.4. Sau 60mm. Ar fi fost grame bune cu 2.25, dar am vrut confort.
Exista discuri foarte eficiente la evacuarea caldurii, flotante, cu butuc din aluminiu, sau altele de tip sandvis, cu otel la exterior si aluminiu la mijloc. O singura data am patit sa raman fara frane din cauza de supraincalzire si a fost dubios. Dar sunt grele discurile astea. Mai sunt
altele foarte usoare, dar decupate mai ceva ca svaiterul. Ori exagerat de subtiri, doar ca sa taie la cantar. N-am vrut nimic de genul, ca vreau frane.
Deci am ales ceva nici prea greu, nici prea transparent. Sunt curios cum vor fi, ca sunt unele geometrii care vibreaza urat si habar n-am cum sunt astea, e ceva constructor spaniol (Galfer) despre care n-am mai auzit pana acum.
Pinioanele GX deja erau usoare. Insa XO/XX sunt alt nivel de executie. In afara de pinionul mare care e din aluminiu, restul de 11 pinioane sunt frezate dintr-un singur bloc de otel.
Ca executie, ca tehnologie, caseta asta e cea mai impresionanta piesa de bicicleta pe care o stiu. Dar poate nu stiu eu multe.
10-52 vechiul, 10-50 noul.
Astea au fost rotile.
Au fost si unele piese pe care le-am adaugat ca sa ma autosabotez si mai tare, doua exemple mai jos.
- torque caps roata fata, ca daca tot le accepta furca, de ce nu.
- o aparatoare de pietre pentru articulatia basculei spate, printata dupa un model 3D pus la liber de un american de treaba.
Suporti de bidoane din carbon armat cu nailon, la reducere. Si foarte usori, comparat cu unele exotisme scumpe.
La pedale n-am ce zice decat ca am vrut platforme (nu ma vad cu clipless veci, nici macar pe cursiera nu folosesc) si sa fie mari. Le-am luat p-alea mai usoare si care nu costa cat o garsoniera.
Saua de bicicleta e responsabila pentru abandonul acestui sport al multora. De-a lungul anilor am avut zeci de sei, uneori imi puneam toate sperantele in cate vreun model super fancy, unde dezamagirea era proportionala doar cu pretul. Pana am descoperit una in Decathlon, la 100 de lei. De dama chipurile, dar abia se citeste insemnul ala. Imposibil de confortabila la doar 143mm latime.
Si totusi, o vreme am sa incerc saua lor. Sper sa-mi placa.
Chestia din dreapta e weightless... Nu mi-a venit sa cred cand l-am ridicat din cutie.
Din pacate pentru buget, a dat tonul pentru restul componentelor transmisiei.
Si impune constrangere de 8-bolt la fixarea foii, ca doar p-asta l-am gasit la reducere, chipurile exclusiv pentru powermeter. Dar merge bine-mersi cu foaie simpla 8-bolt.
Caconsecinta, un 8-bolt generic.
Exista si mai usoare la acelasi pret, insa daca ma uit
la poza nu-mi inspira nimic bun. In special dintii sunt parca mai ingusti, ca sa mai taie 2g si de acolo.
Deci am luat ce mi s-a parut mai... plin.
Daca v-ati intrebat vreodata care e castigul de greutate la trecerea la nituri hollow.
Din nou, angrenajul a obligat la cheltuiala si la schimbator si maneta. Dar am avut noroc de reduceri mari la astea.
Schimbator cu cusca de carbon. Scump rau retail. Avantaj pe greutate - cam subtire.
Aici, zero castig la cantar, insa ar face bine sa ma dea pe spate experienta schimbatului vitezelor. Am eu o treaba cu asta, dupa cum s-a mai vazut.
Apropo, exista si alea electronice si wireless. N-am incercat niciodata, cica-s spectaculos de misto. Am eu totusi o banuiala ca nu-s de mine. Drive by cable si la masina, si aici, multumesc.
Iar asta fu transmisia.
La asta e interesant.
Ambele 120mm cursa, asta noua mai usoara cu mult, ca nah, varf de gama. Dar ce e interesant e ca Reba e cu brate de 32, Sidu' asta nou de 35. Exista versiune de Sid cu 32, alte minus 200g, dar chiar am vrut brate groase. Nu simt eu flexul furcii, ca nu-s la nivelul ala, dar totusi, arata mult prea bine 35-ul.
Altfel, reduceri de costuri mascate drept reduceri de masa. Au eliminat marcajele de sag de pe uppere, au inlocuit rozeta de reglaj rebound cu... un imbus (
) si capacul obisnuit de la aer, mare si etans, cu un capac mic de amortizor.
In apararea ei, pare sa lucreze cam... wow.
Pipa de ghidon - cea mai usoara pipa ieftina de pe piata germana. Exista si de 5 ori mai scumpe, dar la aceeasi greutate, nu ma prind de faza. Iar asta cica-i fara limita de disciplina sau greutate.
Ghidonul, asta-i si mai dubios. 800mm latime, adica lat bine, aprobat inclusiv pentru enduro. Dar sub 200g, cam anormal. Si ca sa fie complet, e si cel mai ieftin.
Stanga sus e ce venise pe aia rosie, stanga jos e ce am folosit in ultimii 12 ani, pe motiv de pozitie optima.
Tot ghidon-related, comparatie pe frana fata. Diferenta e aceeasi pentru spate.
Si legat de frane, aici a fost caterinca.
Eu imi pregatisem cu maaaaaaare atentie hardware-ul de fixare discuri si etriere. Titan la suruburi, iar pentru adaptorul de disc fata de 180, imi luasem ceva super decupat si light. Interesant, cel mai bun pret adaptor la playbike, in Romania, Brasov, mult mai ieftin decat afara. Doar ca sa descopar la montaj ca am fost neatent cand am citit specificatiile furcii. Accepta disc de minim 180, spre deosebire de orice alta furca de XC care pleaca de la 160, unele chiar 140.
Adica
adaptorul si suruburile lungi - useless, imi aruncau etrierul in afara discului.
Fie primit, grame in minus.
Dar poza comparativa e frumi.
Si tot la capitolul suruburi, asta e wow. Otel originalul vs aluminiu gaurit de sus pana jos, si nici macar nu e scump. E surubul de preload rulmenti furca.
Bicicleta a venit cu Sram si la frane, si la maneta de viteze. Evident, cu Match Maker.
Pentru combinatia maneta frana Shimano cu maneta de schimbator Sram, ca sa nu fie doua coliere pe ghidon in dreapta, am descoperit ca exista un adaptor de la I-SPEC EV (Shimano) la Match Maker (Sram), deloc ieftin, asa ca l-am luat.
Cantarul mi-a dat inca un motiv sa ma bucure manevra, 2 grame grase in minus.
Insa
odata probat, adaptorul atomic s-a dovedit a fi o panarama cu tolerante cam largi si cu ajustabilitate de pozitie limitata. In comparatie, un colier pe ghidon il plimbi forever.
Deci a ramas colierul standard, iar eu la Wolf Tooth nu ma mai uit niciodata.
Putina teapa aici. Dar poza frumi si de data asta.
Mansoanele originale nu mai erau, dar erau unele identice si jumulite intr-o cutie, numai bune pentru comparatie.
Cele noi sunt cele mai usoare mansoane groase pe care le-am gasit. Si costa fix 8 euro.
Aici iar am adaugat greutate.
Dropper nu vreau, ca e greu si oricum, n-am nevoie sa cobor saua oricat de abrupta devine poteca.
Dar mai schimb ansamblul tija-sa. Si vreau sa fac asta repede. Deci sa fie QR.
Iar dupa tot deranjul asta... NU mi-a iesit
Pe de alta parte, mi-a iesit chiar bine, pentru ca am adaugat multe grame deliberat.
Sau pentru ca pe bicicleta se afla suporti de bidon, pedale, fork fender, tot soiul de protectii cadru, chestii care nu se iau in considerare la cantariri oficiale.
Ori pentru ca pot scurta tija de sa (idee avuta si de kkkkkennnnyyyyyy) si ghidonul, care la 800mm deja stiu sigur ca mi-e prea lat, dar n-am cu ce sa tai carbon.
Si pentru ca asa zic eu.
Fiind practic bicicleta mea preferata dintre zecile de biciclete pe care le-am construit de-a lungul anilor, am zis ca merita o sedinta foto deosebita, executata de un fotograf bun (kkkkkennnnnyyyyyy), cu un telefon rasarit, intr-un mediu neaflat in paragina.
Si si-a batut joc de ea, impreuna cu matzele alea ale lui de caini
Dar au fost si poze bune, inclusiv cu Uberul, asa cum ii spun eu cand imi cara bicicleta.
Iar una absolut de exceptie.
Asa arata pozele oficiale de pe net, de-si vand afurisitii bicicletele la suprapret cu ajutorul lor.
Multumex, kkkeeeeeeeeennnnnnyyyyyyyyyy!!!
Cat a costat - cam jumatate din pretul modelului aproximativ echivalent de producator.
Un fel de best-buy, si e echipata de parca as fi construit-o eu.
Un mic sentiment de vinovatie ma incearca, ca andea imi tot cerea loguri in ultima vreme si au fost momente-n care m-am declarat ocupat, si am amanat de cateva ori. Scuuuuzeeeee!!!
Urmeaza o lunga perioada de lins ranile creditarii. Am sa-i dau maica-mii indarat vreo 11 mii de iuro, ca deh, parallel buildz.
End offtopic.
_____________________
Edit mic, ca la prima tura am zis ca merge infranat. Tocmai revenisem de la oval la rotund, abia asa reusind sa imi dau seama de diferente. Deci, comanda.
Greutatea e irelevanta, e acelasi producator. Doar sper ca ovalitatea la 108*TDC, fata de chinezaria cu 90* dinainte, sa nu fie un neajuns prea mare, eu mergand cu cadenta relativ medie. Ma consolez cu ideea ca alea scumpe rau, Absolute Black, ei zic ca-s cu ovalitate la 110-116*, functie de dimensiune.
Si daca tot eram pe acolo...
Reglajul de preload Sram, plastic cu holsurub. Desi light, o prostie. Am adaugat grame, si e si scump, dar nu ma intelegeam deloc cu originalul. Asta e perfect.
Pentru a compensa, kit suruburi titan la fixarea foii, ca-mi stateau pe creier...
Ultimul surub din otel de pe bicicleta era la colierul triggerului. Iar ca sa se potriveasca capul in gaura din colier, a trebuit sa reduc de la 8.5 la 7.7mm, ocazie cu care a mai pierdut 60 de uimitoare miligrame.
I-ar mai lipsi un
link de suspensie spate, specific S-Works, din carbon. Dar cica se cam rup, sper sa ma abtin totusi.