... o sa iti mananci nervii si tot spatiul cu caracatita de furtune ...
(pe care le-au pus peste turbina ... ideal )
Vali, tu chiar ai cautat pdf-ul si l-ai citit... Esti prea tare, multumesc!
Da, ai dreptate, e un cosmar al deviatiilor si furtunurilor. Chestia care m-ar ajuta e ca nu am CC (abrevierea-i Cruise Control de data asta), deci spatiul ala e cel mai aerisit din intregul compartiment motor la mine, parca cere sa plantez o caracatita acolo. Pentru ordonarea furtunurilor insa, protectia lor termica, mecanica etc, cred ca am sa gasesc rabdarea necesara.
Dragos, ideal ar fi sa citesti descrierea produsului, e si sectiunea intrebari frecvente si raspunsuri.
Dar sinteza, ca nu strica: orice motor genereaza gaze de carter, continand vapori de ulei, benzina, si (uneori, in anumita conditii) apa. Scoate joja unui motor pornit, sau busonul de umplere cu ulei, pune un servetel alb deasupra si tureaza-l. Dupa cateva secunde uita-te la servetel, vei vedea ca e uleios si murdar. Alea-s gazele. De retinut ca un motor turbo va genera mult mai multe gaze, ca presiunea in cilindru e mai mare si scapa pe langa pistoane in carter mai usor.
Gazele astea trebuie sa iasa, ca au presiune, si nu se poate acumula la nesfarsit, ar exploda garniturile motorului, in special simeringurile arborelui cotit.
Sistemul PCV (positive crankcase ventilation) recupereaza gazele astea din motorul de subaru prin 3 gauri din blocul motor: 2 in capete, pe capacele chiulaselor, si una in mijloc, cam in zona de imbinare a semiblocurilor. Ce face cu ele, le da afara? N-ar fi prea etic, cum gazele astea sunt foarte poluante. Merge la masini care circula putin si rar, dar nu este cazul masinilor ce se cumpara din magazin si indeplinesc norme de poluare. Nici macar masinile vechi, non-euro, nu dau gazele afara. Solutia - sunt recirculate in admisie, pentru a fi arse de motor. P-undeva-i bine, gazele astea contin si carburant, dar nu-i deloc bine din motivele astea:
- uleiul murdareste admisia, in special intercoolerul. Un intercooler acoperit la interior de ulei va raci mai prost. Putere mai mica, consum mai mare;
- uleiul, la caldura, se transforma-n niste depuneri nasoale, care nu fac bine (sectiune de trecere micsorata, etanseitati pierdute unde-s necesare, samd);
- poate cel mai important: uleiul ocupa volumul de amestec carburant ce ajunge in cilindru. Adica in loc de benzina, ai ulei. Uleiul nu arde cine stie ce, asa ca practic, cand tragi linie, cifra octanica a benzinei scade. Cand asta scade, mai ales ca are sanse sa scada necontrolat, pot surveni detonatii. ECU le poate corecta, dar intr-o anumita masura, si cu o anumita viteza de reactie. Unii spun ca poate face motorul poc, eu nu-s foarte impresionat de viziunea asta prapastioasa, cel putin nu in cazul meu, cu motor standard. Dar sunt de acord ca uleiul in admisie, impreuna cu detonatiile, duc la scaderi de avans. Adica putere scazuta, consum crescut. Si mai e o chestie... eu ii bag benzina de 99 sau 100, si uleiul asta imi trage cifra octanica in jos, iar asta ma enerveaza. Desi nu pare, eu o vad si ca p-o investitie pe termen lung, ca eu voi pastra masina, si fac economie la benzina. Nu pot sa cred ce-am scris =))))
Deci da-o naibii economie la benzina, AOS-ul tine admisia curata. Iar acum, desfacand admisia, si vazand cat ulei am in ea... Parca nu i-as mai da vreo cheie fara AOS in circuit.
Deci AOS-ul asta ia fiecare furtun important din circuitul PCV, unele au doar 10cm lungime, si-l deviaza pana la borcanul ala separator. Apoi il duce inapoi la destinatia de drept. Deci furtunul ala de 10cm, se transforma in 2 furtunuri, unul de juma' de metru, celalt de un metru. Si compartimentul motor era deja ingramadit grav. Inchipuie-ti...
Edit: am omis esentialul. AOS-ul ia gazele de carter si le separa. Uleiul se decanteaza pe fund ca e mai greu, iar aerul impreuna cu vaporii de apa si benzina, care-s mai volatili, isi continua drumul spre admisie. Unele modele au incalzire cu antigel, incalzire ce evita condensarea apei. Asta e importanta pentru ca uleiul decantat se intoarce in motor, in baia de ulei. Daca s-ar condensa apa, s-ar intoarce si ea in baie, iar motorul s-ar unge (partial) cu apa, ceea ce ar fi tragic.
_________________________
M-a trezit curierul. Mi-a adus asta: