Ieri, fara matza si cu mine pe sub masina, s-a uitat pe pereti toata ziua. Asa ca astazi, in prima jumatate a zilei am avut
alte obligatii. Nu stiu cum s-au potrivit toate, are (ma rog, avem) o preselectie pentru un concurs de XC candva luna asta, si a vrut neaparat antrenament. La Pietrele lui Solomon, din toate locurile din univers. Si astazi nu stiu ce naiba a fost, da' toti locuitorii Brasovului si inca juma' de Ardeal erau ingramaditi intre centru si destinatia anterior amintita, o migratie in toata regula! Dupa o baie de multime care a durat vreo 3 ore, fum de mici si manele, am capitulat, ne-am intors in centru, am pus bicicletele inapoi pe masina si ne-am indreptat dezamagiti spre casa, ea ca n-a putut pedala, eu, tacit, ca n-am putut lucra la masina si nici n-am facut mare branza in schimb. Ca sa fie complet, in apropiere de casa a inceput ploaia...
Deci pe la 6 seara m-am apucat de treaba.
Am dat cu ceara ce mi-a mai ramas deasupra ansamblului de suporti, pe dedesubt dau cu alta ocazie (cam am de lucru sub masina pe parte de protectie), apoi l-am pus pe trancarici.
Eu am gandit ordinea asta:
- colturile de pe caroserie, adica traversele. P-aia din fata, care cere un cuplu enorm de 140Nm, am strans-o cu dinamometrica aproape de maximul de care e capabila, 110Nm. N-am mai gasit teava cu care le-am desfacut. Cand si daca ajunge-n vreun service pe vreun elevator, am sa rog sa fie restransa la 140. Altfel ramane asa.
- am lasat cutia jos de pe cric, am strans tamponul pe suportul longitudinal;
- la final, am strans tampoanele mici, care normal ar fi fost sa-si fi gasit pozitia corecta dupa pasii anteriori.
Chestia asta n-a durat mult, asa ca am zis sa mai arunc o privire la
caseta de directie, cum intre timp se uscase pe jos in fata masinii. N-au trecut 2 minute si desfaceam p-acolo...
Mansonul drept a iesit usor, nimic deosebit. La sofer insa, soc si groaza, brida care tine mansonul patrat e acoperita de conducte de servo. Ma rog, nimic neasteptat, toate tutorialele pe care le-am citit pomeneau asta. Pentru a avea sanse sa scot brida patrata, am desfacut pinionul cremalierei de pe coloana pentru a permite casetei sa coboare inca putin (observatie: e un filmulet pe yt unde unuia ii iese complet coloana de pe caseta. Am tras, insa n-a coborat mai mult de 10mm sa zic. Iar aia 10mm i-a coborat dupa ce am facut parghie cu o surubelnita, ca din proprie initiativa n-a vrut sa miste. Inainte de a desface am facut un semn cu un creion cu vopsea, pentru a respecta indexarea la remontare, in caz ca se detaseaza complet) si am indoit 2 conducte metalice. Cu greu au iesit, mai intai brida, apoi mansonul stang.
In momentul asta, cum stateam eu sub masina, constat ca nu prea mai vad. Ies, nori negri. Si-ncepe sa toarne... Era in jur de 7 juma'. Accuweatheru' de pe telefon spunea ca tine jumatate de ora si apoi iese soarele, asa ca am asteptat. Dupa jumatatea aia de ora a inceput sa toarne serios, asa ca am cedat si am intrat in casa. Pe la 8 jumate se oprea, era aproape intuneric. NORMAL ar fi fost sa continui maine seara, pe lumina, eventual soare, uscat... Dar n-am rezistat si am iesit, muream sa vad cum naiba inghesui eu mansonul nou in spatiul ala imposibil.
Cam astea au fost conditiile in care am stat o ora, intins pe spate, sub masina.
Am abuzat de explicatii si am facut pozele astea pentru ca, a jdemia oara, doresc sa reiterez: imi place masina asta la nebunie, niciun efort nu e prea mic. Inchei citatul.
Inapoi la problema...
Daca cineva, vreodata, se apuca de schimbat mansoanele casetei de directie la modelul asta (ca dupa 2004 au schimbat solutia tehnica), NU incercati pe uscat, NU incercati cu vaselina sau alte chestii vascoase. Crema de maini, crema de corp, ceva neutru chimic si apos, asta trebuie. Am citit ca cineva in state n-a reusit sa roteasca mansonul stang, si l-a pus cu crestatura in sus, desi corect e cu crestatura in fata, adica mansonul trebuie rotit 90*. Eram convins ca asa va fi si la mine, dar, chiar daca foarte greu, crema aia a facut sa nu fie si imposibil. Satisfactia din momentul ala e greu de exprimat in cuvinte. Arhitectura idioata a masinii asteia, din nou, e si mai greu de exprimat in cuvinte.
Am incercat sa imping caseta in sus pentru a baga la loc canelurile de pe coloana dar n-a miscat. M-am uitat sa vad daca nu sta arborele canelat stramb si impanat in priza, dar era bine. Probabil strangere mare, ceea ce in cazul asta nu e rau. Am sperat ca strangand caseta cu bridele, sa fie fortata si coloana sa intre.
Am inceput cu dreapta, unde nu pusesem crema, si mansonul statea cam aiurea. Am hotarat sa desfac, si sa pun crema pentru a-i permite sa-si gaseasca singur pozitia optima, si s-a asezat bine. Deci crema si in dreapta, desi in prima faza nu pare o idee buna. S-a dovedit a fi insa o idee excelenta.
Am strans si in stanga, m-am uitat plin de speranta la coloana. Intrase, insa nu de tot, lipseau vreo 3mm. Evident, fiind vorba de cuplajul care leaga rotile de volan, lucrurile nu puteau ramane asa. Rezolvarea - levier lung, ciocan, batut foarte usor in cuplaj. A intrat. Poza:
Surubul de pe coloana, conf youtube, ca in manuale n-am gasit deloc capitolul cu directia, ar fi de 23Nm. Am strans la 25, ca mai putin nu poate dinamometrica mea mare. Pare plauzibil cuplul asta.
Bridele le-am strans la mana tare. Am verificat cu dinamometrica si am depasit cuplul de ~60Nm care aparent ar fi corect acolo. Sa-mi fie de bine.
Astea-s bridele originale, imbatranite si intarite pe alocuri, moi in alte zone. P-alea noi n-am apucat sa le trag in poze. Dar sunt negre, stravezii si gelatinoase.
Asa arata puse pe masina, desi nu prea se vad.
Dreapta, apoi criminala aia din stanga.
Cea din dreapta se aseaza fix cum reclama
nenea asta aici. Nu mi se pare deloc o problema, cum caseta nu are umeri pentru centrare acolo, aia sunt in stanga. Doar arata urat si in coada de peste.
Esentialul insa... Si-au atins scopul! Facea la fel ca in film, pentru cine are chef sa vada. Am rugat pe cineva inainte de a desface sa miste de volan. Deplasare laterala a casetei cam 2mm in fiecare parte. Am scris pe la inceputul topicului ca directia e vaga si trage-n toate directiile, mai ales daca sunt sleauri si denivelari in asfalt. Atunci mi-a zis Mihai de mansoanele astea. Acum e complet teapana. Abia astept sa merg cu ea!
Si... cutia cu prostioare pentru dedesubtul masinii s-a golit
Toate-s pe masina acum.
Astept turbo blanketul pentru a putea incepe sa remontez sub capota, cum turbina e prima care intra la loc. Galeriei de admisie ii lipsesc valva mecanica de vapori benzina si furtunasele aferente. Astea vor veni impreuna cu distributia.
De aici mai departe e doar compartiment motor