Mi-am luat ieri piulite pentru tampoanele motor, clasa de duritate 10, deschidere cheie 17mm (fata de anemicul 14mm de fabrica) si franare pe plastic. Manualul spune 85Nm, cuplu la care probabil erau stranse cele de pe masina de am rotunjit una, instructiunile Cusco spun 70Nm +/- 1.5. Am strans la 77. Am mai pus cate o saiba la fiecare piulita, pentru ca cele originale aveau un guler, ce am pus eu nu. Am strans definitiv si pitchul, ocazie cu care partea de sub masina, tampoane &co e gata!
Astea se petreceau aseara, si cum inca nu se intunecase de-a binelea, am zis sa scot fulia motor folsind minunata scula
Grimspeed.
Introducere:
- cele 4 suruburi mari si lungi, pe PCD mic sunt pentru a agata un animit tip de fulie - nu fulia mea;
- cele 3 suruburi mari si scurte, cu saibe din plastic, sunt pentru a agata
fulia lor;
- cele 4 suruburi subtiri sunt pentru fulia mea.
Rezultatul - suruburile s-au indoit de mai mare frumusetea:
Cu alte cuvinte - chinezarie ordinara "proudly american made", conceputa de un inapoiat. Fmm!
Problemele:
- americanii au folosit suruburi ordinare si moi, metric SAPTE! In conditiile in care in gaurile fuliei intra lejer M8!
- americanilor le fu lene, neproductiv si neprofitabil sa adauge si un disc distantier cu 4 gauri, care sa intre in cavitatea fuliei si sa nu permita indoirea suruburilor, asa cum pare-se ca
fac altii.
Bineinteles ca atunci cand s-au indoit suruburile, motorul s-a rotit invers! Daca mi s-au indoit supape ii halesc.
Am luat din Hornbach 4 suruburi M8 d-alea brunate, 4x7=28 de saibe grover (diametru exterior mic) si 4 piulite.
Am majorat gaurile de la M7 la 8 chior, am turnat saibele, am strans bine cu piulitele, am polizat pe exterior pentru ca degajarea din fulie e cam stramta, am taiat suruburile la lungimea necesara.
A iesit asta:
Potrivire perfecta pe fulie.
Ieri cand am indoit suruburile am folosit un ajutor, astazi am decis sa incerc singur. Clichetul legat de scula vietii l-am proptit in lonjeronul stang, cu o teava si o cala din lemn, sa nu zgarii. Pe clichetul de pe surub am pus un... scurt prelungitor.
Si a mers.
PS
Exista mai multe metode pentru desfacerea surubului de fulie:
- poate cea mai celebra - ajutor in masina proptit in frana, cutia in treapta superioara. Majoritatea spun ca functioneaza. Eu spun ca n-am de gand sa aplic 150Nm motor pe o transmisie blocata la roti nici in ultima instanta. E doar parerea mea. In plus, motorul se va roti inevitabil invers, pentru ca lantul cinematic arbore cotit - roti e plin de jocuri.
- metoda demaror. Probabil consta in blocarea cheii pe surub cumva (vezi faza cu lonjeronul) si actionat demarorul. Motorul se invarte orar, surubul ramane pe loc si se desface. Multi o lauda. Fie sanatosi.
- metoda
curea si alternator. Buna pentru Tico as zice. Aici, la 150Nm, oare ce pateste alternatorul ala? E incredibil cat o lauda lumea si cate laicuri are. N-as face asa ceva vreodata.
- un coleg de serviciu mi-a propus sa scot demarorul si sa blochez volanta cu o surubelnita infipta-n dantura. Poate cea mai corecta varianta dintre toate, dar: aveam scula pe care am dat multi bani si d-al naibii voiam s-o folosesc, apoi n-as vrea sa sparg carcasa ambreiaj. Nu inca.
Scula o voi lasa cum e acum, pentru ca urmeaza:
- remontare fulie OEM;
- demontare fulie OEM cand imi iau fulie usoara (probabil cand voi schimba ambreiajul, o amestec cu o volanta usurata);
- apoi pot desface improvizatia sau uatevar.
Gata pauza, ma duc sa vad ce-i mai pot face pana vine afurisita de paturica.