Din ce am citit prin mai multe surse, trebuie scos cadrul ala din fata ca sa ai acces la bucsele din spate.
Iar acolo-s jdemii de feluri de suruburi. Iar bucsele spate zici ca-s chirurgie pe creier dpdv complexitate a inlocuirii (revin cu detalii la final).
N-am facut asta la motor, si o fac la bucse. Adica am luat leptopul afara. Al prietenei, ma rog, ca bateria tine 5 secunde la al meu.
Pentru suruburile cadrului mi-am facut un sablon foarte simplu, ca sa nu-mi para rau la remontare.
Nici nu stiu ce diferente au, de lungime, de filet, de cap cheie. Cu sablonul ala nici nu mai conteaza.
Bun... bucsele din spate, am zis deja, sunt de-o idiotenie crasa. NU ai acces sa desfaci piulita de pe brat cu tubulara, sta caroseria in cale. Cred ca ar merge totusi cu o inelara, doar ca trebuie de 22, o dimensiune destul de atipica. Apoi, sunt stranse la 190Nm noi, adaugi coroziune and sheet si inelara devine cam degeaba.
Nu prea mi-a iesit accesul problematic in poza...
Dau putin inapoi: dimineata, ma ingrozeam citind in manual despre cupluri: 250Nm la cele 2 suruburi de pe cusca si 190Nm la piulita de pe bucsa. Si m-am dus prin magazine si talcioc sa caut dinamometrica mare, dar n-am gasit nimic. Bine, rau, nu-mi dau seama, cert e ca la piulite n-as fi avut ce face cu ea. Dar am gasit prese de arc, si mi-am luat. Interventie divina, vedeti acusi.
Apropo de aia 250Nm de la suruburi... Eram aproape sigur ca n-am nicio sansa sa le desfac cu un clichet cu patrat de 1 tol, dar n-am avut de ales, a trebuit sa incerc si sa sper ca nu plesneste. Asta e divaisu' care a facut posibila desfacerea. Alaturi, un clichet identic. Si culmea, n-a crapat. Nu se mai fac scule ca pe vremuri...
Cum ziceam, inelara de 22 n-am gasit. Singura varianta de a desface piulita, in afara de a scoate bratul cu totul, era sa slabesc si bucsa din fata. Ceea ce am si facut, bucsa spate a coborat exact unde o voiam. Dar si roata... s-a dus in balarii cu totul.
Motivul... alinierea portfuzetei cu caroseria s-a pierdut cand am desfacut ambele puncte de ancorare ale bratului, iar ansamblul s-a dus unde l-a impins arcul. Solutia... sa detensionez in mod convenabil arcul, pe o singura parte, astfel incat sa impinga in directia care-mi trebuie mie. Si... tocmai imi cumparasem prese de arc!
Manevra asta a recentrat bratul, si am putut astfel sa reangajez suruburile de fixare ale ambelor bucse, si cea mica si cea mare.
Bine, intr-un pas intermediar am pus bucsele noi. Grija la orientare daca cineva cauta inspiratie aici, nervura custii din aluminiu vine in jos.
Bucsele de palier de la antiruliu si bieletele au mers usor. Nimic de mentionat, cu exceptia faptului ca suruburile de la bielete se cam sudeaza pe bucsele metalice. 1 din 4 a iesit foarte greu, am rupt o surubelnita de dragul lui. Le-am uns cu vaselina inainte de remontare.
N-am strans nimic astazi. Am coborat masina de pe capre, am coborat-o de pe pietroaie, am miscat-o 2 metri cat sa se aseze toate in pozitia normala, apoi am urcat-o la loc pe pietre. Maine caut inelara de 22, si abia apoi strang tot. Orice flexibloc ce contine cauciuc se strange in pozitie de incarcare a masinii, nu pe capre, nu pe elevator. Sunt curios cum se procedeaza in service-uri fara canal. Probabil ca-ntr-un anumit fel, deloc ok.
Revenind la bucsele mari de brat, alea de am zis ca-s o tampenie, si ca-i complicat sa le schimbi.
Uitati-va ce aberatii implica:
Si traducerea... Ma rog, interpretarea mea.
Prima instructiune se refera la centrarea bucsei pe ax. La capete sunt 2 bucse axiale, niste inele din cauciuc, care lucreaza la accelerare puternica si la franare zic eu. Trebuie lasate jocurile alea, de 1.5mm intr-o parte si 1mm in partea cealalta. Abia astept cand strang, sa vad cum naiba ramane acel 1.5mm nealterat cand aplici 250 (!!!!) Nm pe cele 2 suruburi. In plus, bucsa va fi garantat putin stramba, sa vad unde si cum masor, si daca vor fi si stanga si dreapta strambe in mod asemanator. Apoi, daca nu ies cotele egale stanga/dreapta, nu zic sa iasa valorile alea, ci doar egale daca nu ies, masina va trage-ntr-o parte, si la accelerare, si la franare. In fine, mie mi se pare stupid ce-au facut ei acolo.
A 2-a zice ca inainte de demontarea bratului de pe masina (ei asa spun ca se face, eu n-am vrut s-o fac bucati pentru o bucsa), se marcheaza pozitia bucsei, iar la restrangere (si aici, cuplu imens, 190Nm) se respecta pozitia bucsei in raport cu bratul. Un fel de simulare a incarcarii suspensiei. Un fel de drob de sare legat cu sarma si patent, in loc sa fie pus undeva jos. Nu spun ca nu-i precisa metoda, desi clar nu prea este, spun doar ca e stupid. A 2-a oara.
Maine, sau cand o fi sa le strang, am sa incerc sa respect prima conditie. P-a doua o respect implicit, strangand pe masina. Doar ca 190Nm cu inelara... va fi cam interesant.
Concluzia: primele bucse posterioare de la bratele fata pe care le schimb la cazan sunt si ultimele. Poliuretan data viitoare. Fara centrare, fara bucse axiale si convergenta alandala pe franare si acceleratie. Fara stres cu strangerea in stare incarcata. Probabil ALK am sa pun, sa fie si directia mai cum vreau eu. Imi pare foarte rau ca n-am facut miscarea acum, dar n-aveam de unde sti ce le-a debitat mintea japonezilor de la suspensii Subaru.
Daca aveti observatii, ori am gresit in rationamentul meu p-undeva, va rog, spuneti, e foarte posibil sa zic tampenii