2002 WRX SW
Subaru club Romania

2002 WRX SW

Muttley

  • 5126
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1020 on: August 11, 2016, 08:16:28 AM »
Nu, nu ma asteptam. Am si scris ca nu ma asteptam, ia vezi mataluta pasajul exact  ;)
I-am reclamat pentru ca i-am vrut scuturati si detonati asa cum am fost si eu.
WRX SW 2002

Muttley

  • 5126
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1021 on: August 17, 2016, 13:19:24 PM »
- bucsa brat dreapta 307 lei
- bucsa brat stanga 226 lei (reducere pe stanga  :D )

Alt fapt divers, poate ajuta pe cineva sa-si coboare costurile...
Bucsele au cod specific, stanga si dreapta. Apoi, bucsele sunt de fapt ansambluri, cusca de aluminiu + bucsa propriu-zisa. Elementele componente sunt identice, atat custile cat si bucsele. Diferenta e data de faptul ca bucsele sunt presate invers in custi.
In poza, custile-s orientate la fel, se vad bucsele ca-s invers (diametrul interior pe fata vizibila difera).



Concluzia - daca gasiti ca mine, semnificativ mai ieftine pe o parte, si aveti chef de mestereala si aveti o presa hidraulica imensa la indemana...  ::)
Eu n-am stiut, si n-am nici presa. Deci asta e.
« Last Edit: August 25, 2016, 22:48:12 PM by Muttley »
WRX SW 2002

daniel.gugu

  • 1384
  • Forester & Impreza
    • http://www.gg-dc.ro/
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1022 on: August 17, 2016, 14:02:48 PM »
Pai nu era mai simplu sa scoti bucsele vechi si sa pui poliuretanice ?
Iar bucsele vechi le poti scoate cu spiral de lemn si o mica panza de taiat metale ...  ;)

https://www.powerflex.co.uk/road-series/product-details/Front+Wishbone+Rear+Bush/1287.html
Subaru Impreza WRX STI '07 - alias "Galeata Albastra"
Subaru Forester 2.0 XT - daily car
Subaru Impreza 2.0 GT 4WD - PLUTO
Subaru Impreza Type R - GOOFY

Muttley

  • 5126
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1023 on: August 17, 2016, 14:09:00 PM »
Masina de zi cu zi, inca n-as pune poliuretan pe trenul de rulare  :(
Insa mersi pentru pont, daca vreodata ma razgandesc, asa voi face.
WRX SW 2002

daniel.gugu

  • 1384
  • Forester & Impreza
    • http://www.gg-dc.ro/
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1024 on: August 17, 2016, 14:33:28 PM »
Masina de zi cu zi, inca n-as pune poliuretan pe trenul de rulare  :(

De ce nu?
Subaru Impreza WRX STI '07 - alias "Galeata Albastra"
Subaru Forester 2.0 XT - daily car
Subaru Impreza 2.0 GT 4WD - PLUTO
Subaru Impreza Type R - GOOFY

Muttley

  • 5126
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1025 on: August 17, 2016, 14:41:20 PM »
Gropi, vibratii, disconfort, uzuri... chestii obisnuite pentru Romania.

Imi notez discret aici: am iesit sa dau cu degripant pe suruburile fata ale pieselor pe care urmeaza sa le schimb si iar, am gasit balta de antigel sub radiator, explicatia pentru pierderile (noi) din ultima vreme. Colierul de la furtunul de sus, capat radiator, nu inchidea, un T-clamp de la Hidraulica, cam lat cred, si nu strangea uniform pe stutul insuficient de lung.
Am pus un Murray in loc, diametru cam mare, dar atat am avut. Tin sub observatie.
Ah, si plasele de aluminiu din bara s-au desprins. Tre' un silicon ca lumea. Bine c-am vazut, am sa scot bara pentru 2 reparatii.
« Last Edit: August 19, 2016, 20:44:45 PM by Muttley »
WRX SW 2002

Muttley

  • 5126
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1026 on: August 21, 2016, 23:30:44 PM »
Din ce am citit prin mai multe surse, trebuie scos cadrul ala din fata ca sa ai acces la bucsele din spate.



Iar acolo-s jdemii de feluri de suruburi. Iar bucsele spate zici ca-s chirurgie pe creier dpdv complexitate a inlocuirii (revin cu detalii la final).
N-am facut asta la motor, si o fac la bucse. Adica am luat leptopul afara. Al prietenei, ma rog, ca bateria tine 5 secunde la al meu.



Pentru suruburile cadrului mi-am facut un sablon foarte simplu, ca sa nu-mi para rau la remontare.
Nici nu stiu ce diferente au, de lungime, de filet, de cap cheie. Cu sablonul ala nici nu mai conteaza.



Bun... bucsele din spate, am zis deja, sunt de-o idiotenie crasa. NU ai acces sa desfaci piulita de pe brat cu tubulara, sta caroseria in cale. Cred ca ar merge totusi cu o inelara, doar ca trebuie de 22, o dimensiune destul de atipica. Apoi, sunt stranse la 190Nm noi, adaugi coroziune and sheet si inelara devine cam degeaba.
Nu prea mi-a iesit accesul problematic in poza...



Dau putin inapoi: dimineata, ma ingrozeam citind in manual despre cupluri: 250Nm la cele 2 suruburi de pe cusca si 190Nm la piulita de pe bucsa. Si m-am dus prin magazine si talcioc sa caut dinamometrica mare, dar n-am gasit nimic. Bine, rau, nu-mi dau seama, cert e ca la piulite n-as fi avut ce face cu ea. Dar am gasit prese de arc, si mi-am luat. Interventie divina, vedeti acusi.

Apropo de aia 250Nm de la suruburi... Eram aproape sigur ca n-am nicio sansa sa le desfac cu un clichet cu patrat de 1 tol, dar n-am avut de ales, a trebuit sa incerc si sa sper ca nu plesneste. Asta e divaisu' care a facut posibila desfacerea. Alaturi, un clichet identic. Si culmea, n-a crapat. Nu se mai fac scule ca pe vremuri...



Cum ziceam, inelara de 22 n-am gasit. Singura varianta de a desface piulita, in afara de a scoate bratul cu totul, era sa slabesc si bucsa din fata. Ceea ce am si facut, bucsa spate a coborat exact unde o voiam. Dar si roata... s-a dus in balarii cu totul.



Motivul... alinierea portfuzetei cu caroseria s-a pierdut cand am desfacut ambele puncte de ancorare ale bratului, iar ansamblul s-a dus unde l-a impins arcul. Solutia... sa detensionez in mod convenabil arcul, pe o singura parte, astfel incat sa impinga in directia care-mi trebuie mie. Si... tocmai imi cumparasem prese de arc!



Manevra asta a recentrat bratul, si am putut astfel sa reangajez suruburile de fixare ale ambelor bucse, si cea mica si cea mare.
Bine, intr-un pas intermediar am pus bucsele noi. Grija la orientare daca cineva cauta inspiratie aici, nervura custii din aluminiu vine in jos.

Bucsele de palier de la antiruliu si bieletele au mers usor. Nimic de mentionat, cu exceptia faptului ca suruburile de la bielete se cam sudeaza pe bucsele metalice. 1 din 4 a iesit foarte greu, am rupt o surubelnita de dragul lui. Le-am uns cu vaselina inainte de remontare.

N-am strans nimic astazi. Am coborat masina de pe capre, am coborat-o de pe pietroaie, am miscat-o 2 metri cat sa se aseze toate in pozitia normala, apoi am urcat-o la loc pe pietre. Maine caut inelara de 22, si abia apoi strang tot. Orice flexibloc ce contine cauciuc se strange in pozitie de incarcare a masinii, nu pe capre, nu pe elevator. Sunt curios cum se procedeaza in service-uri fara canal. Probabil ca-ntr-un anumit fel, deloc ok.

Revenind la bucsele mari de brat, alea de am zis ca-s o tampenie, si ca-i complicat sa le schimbi.
Uitati-va ce aberatii implica:



Si traducerea... Ma rog, interpretarea mea.
Prima instructiune se refera la centrarea bucsei pe ax. La capete sunt 2 bucse axiale, niste inele din cauciuc, care lucreaza la accelerare puternica si la franare zic eu. Trebuie lasate jocurile alea, de 1.5mm intr-o parte si 1mm in partea cealalta. Abia astept cand strang, sa vad cum naiba ramane acel 1.5mm nealterat cand aplici 250 (!!!!) Nm pe cele 2 suruburi. In plus, bucsa va fi garantat putin stramba, sa vad unde si cum masor, si daca vor fi si stanga si dreapta strambe in mod asemanator. Apoi, daca nu ies cotele egale stanga/dreapta, nu zic sa iasa valorile alea, ci doar egale daca nu ies, masina va trage-ntr-o parte, si la accelerare, si la franare. In fine, mie mi se pare stupid ce-au facut ei acolo.
A 2-a zice ca inainte de demontarea bratului de pe masina (ei asa spun ca se face, eu n-am vrut s-o fac bucati pentru o bucsa), se marcheaza pozitia bucsei, iar la restrangere (si aici, cuplu imens, 190Nm) se respecta pozitia bucsei in raport cu bratul. Un fel de simulare a incarcarii suspensiei. Un fel de drob de sare legat cu sarma si patent, in loc sa fie pus undeva jos. Nu spun ca nu-i precisa metoda, desi clar nu prea este, spun doar ca e stupid. A 2-a oara.

Maine, sau cand o fi sa le strang, am sa incerc sa respect prima conditie. P-a doua o respect implicit, strangand pe masina. Doar ca 190Nm cu inelara... va fi cam interesant.

Concluzia: primele bucse posterioare de la bratele fata pe care le schimb la cazan sunt si ultimele. Poliuretan data viitoare. Fara centrare, fara bucse axiale si convergenta alandala pe franare si acceleratie. Fara stres cu strangerea in stare incarcata. Probabil ALK am sa pun, sa fie si directia mai cum vreau eu. Imi pare foarte rau ca n-am facut miscarea acum, dar n-aveam de unde sti ce le-a debitat mintea japonezilor de la suspensii Subaru.

Daca aveti observatii, ori am gresit in rationamentul meu p-undeva, va rog, spuneti, e foarte posibil sa zic tampenii  :D
« Last Edit: August 21, 2016, 23:36:48 PM by Muttley »
WRX SW 2002

Heliotropus

  • 2956
  • Do not be ignorant, choose science!
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1027 on: August 22, 2016, 09:25:46 AM »
La cum ne prezinti "blocul operator" consider ca orice interventie mecanica este de succes.
De curiozitate, mai ai si alte pasiuni? 
Doar educatia favorizeaza evolutia umana!

MihaiFlorescu

  • *
  • 14035
  • Life is too short to drive a boring car!
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1028 on: August 22, 2016, 09:48:38 AM »
In service au si elevator platforma, nu doar cu brate. Cel putin cam asa am vazut la Neortic si AK. Cele de cartier au majoritatea doar cu brate care ridica de la praguri.

Eu stiu ca in manual scrie ce ai facut tu, dar prin service am auzit ca se prefera metoda: dat jos bratul si dezechipat sau schimbat cu brat (bascula) nou/a complet echipata cum am vazut ca se vand cu totul deja montat pe ele.

Muttley

  • 5126
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1029 on: August 22, 2016, 09:54:28 AM »
Pai in manual nu scrie ce am facut eu. Manualul prevede scoaterea bratelor de pe masina. Eu am aplicat metoda "lenes", am lasat bratul si m-am incapatanat sa schimb bucsa mare asa.
Heli, nu am. Mecanica imi place, fie masini, fie biciclete. Intotdeauna pe rand (am faze, cativa ani masina, apoi cativa ani biciclete. Acu-s in faza masina, m-am ingrasat 1.5kg in ultimul an).

_____________________________________

Si o sinteza a cuplurilor, la ce am facut pe fata.

Cadru in forma de U:
- 2 suruburi mici fata, 34Nm;
- 6 suruburi mari mijloc, 55Nm;
- 4 suruburi mijlocii spate, 71Nm (nu e greseala).

Bucse brat:
- suruburi cusca spate, 250Nm;
- piulita bucsa spate, 190Nm;
- bucsa fata, 100Nm.

Antiruliu:
- paliere, 25Nm;
- bielete pe bara, 45Nm;
- bielete pe brate, 30Nm.
__________________________

Si pregatitor, la amortizoarele spate (pag 34 in manualul "Chassis"):

- amortizor pe portfuzeta, 220Nm;
- flansa pe caroserie, 20Nm;
- flansa pe amortizor, 55Nm (teoretic, ca practic n-am cheie crowfoot).

Fata (vezi semnificatie mai sus):

- 175Nm;
- 20Nm;
- 55Nm.
« Last Edit: September 23, 2016, 17:19:54 PM by Muttley »
WRX SW 2002

Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1030 on: August 22, 2016, 11:15:26 AM »
Chiar daca dai jos bratul, bucsa dintre brat si sasiu trebuie stransa la "pozitia normala a a masinii pe asfalt", daca la asta se refwrea Mihai cand a precizat ca service-urile dau jos tot bratul.
Daca lucrezi pe elevator, cu un cric hidraulic pentru cutii si motoare, ridici ansamblul rotii. Problema vine atunci cand strangi ceva la antiruliu, necesitand ridicarea cu un al doilea cric si a rotii pereche.
Track: 2003 Impreza STI JDM
Off-Road&Daily: 2009 Forester 2.0 NA
Ex: 2001Impreza WRX wagon

Muttley

  • 5126
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1031 on: August 25, 2016, 21:33:09 PM »
Un coleg mi-a dat dinamometrica lui care strange pana la 210Nm si o inelara de 22. Reamintire, 250Nm si 190Nm pe bucse.
Ieri seara m-am apucat de strans. Provocarea majora a fost sa respect acele cote imbecile, 1mm fata si 1.5mm spate (langa piulita). Nicio sansa... Am aproape contact in fata si gap mare in spate, dar macar sunt la fel stanga/dreapta. Probabil ca pe franare va sta bine pe traiectorie, iar la accelerare puternica se va duce putin imprastiat. Cum nu accelerez absolut niciodata tare in treapta 1... treaca. In plus, bucsele stau si stramb, dupa cum ma asteptam, deci cotele alea-s o fantezie totala.
Acum... ideea ar fi sa astept sa se uzeze astea, deci vreo 10-15 ani, ca apoi sa trec la poliuretan. Dar sigur nu rezist atat. Dar vad in timp, mai am obiceiul de a uita. D-aia-mi si notez aici atat de multe  ;D





Si notite despre cuplu... Intins pe sub masina, chircit in toate pozitiile, n-am reusit decat vreo 200Nm pe suruburi si sa transpir ca niciodata. La piulite, cu inelara, culmea, a mers mai bine. Pe stanga am tras cu ambele maini, asezat in fund in spatele rotii, iar in dreapta am impins inelara cu piciorul. Naiba stie ce cupluri au iesit, dar sunt stranse binisor zic eu. Cand pun poliuretan scot bratul.
Primele picaturi de ploaie au aparut cand terminam de strans ultima piulita. Deci pauza pana azi.



Am rezolvat adineauri cu antiruliul si am pus cadrul "U" inapoi pe troaca. Inainte de asta, am mai imbalsamat p-acolo, ca mi-am refacut stocurile de ceara la spray.
De fantezie, poze cu bielete de break si bucse palier.





Alta notita pe mai tarziu: pe dreapta, piulita de 12mm de pe brat e moarta. Data viitoare am de taiat, dar cred ca va avea suruburi kitul de bielete Whiteline.

Si mi-a mai picat fisa de o chestie in seara asta...
Initial, avand de gand sa pun poliuretan, avand si nemultumirea legata de directia extrem de... la fel pe toata cursa casetei, imi era clar ca trec la ALK. Dar ALK-ul cere obligatoriu o chestie care imi displace maxim - distantiere, multe distantiere si saibe suprapuse pe cadrul U, iar ala are o groaza de fixari.

Pentru cine nu stie, asta pentru ca bucsa avand cusca mult mai inalta nu are loc.

Asa ceva mi-e clar de pe acum ca n-am sa fac veci. Dar exista loc sa cobor cam 5mm cusca actuala. Distantiere direct pe bucsa, da, aia as face.
Deci la cum vad lucrurile acum:
- bucse poliuretan din linkul lui daniel.gugu;
- distantiere frezate pe custile OEM, pentru a le cobori ~5mm, si a modifica unghiul de fuga probabil insesizabil;
- cadru fara distantiere.
O alternativa ar fi un cadru aftermarket, care deja lasa loc o groaza pentru ALK, da' costa mult mai mult decat as da eu pe niste tevi sudate...

Edit: i-am remontat (in sfarsit) scutul din plastic central. Suruburile au intrat greu, posibil din cauza vopselei de pe suportii de cutie, pe care i-am spoit in vara.

Poate duminica am timp de amortizoarele spate.
« Last Edit: August 26, 2016, 09:29:11 AM by Muttley »
WRX SW 2002

Heliotropus

  • 2956
  • Do not be ignorant, choose science!
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1032 on: August 26, 2016, 18:37:43 PM »
...
Poate duminica am timp de amortizoarele spate.

"Dacă nu poți să-ți termini treaba în primele 24 de ore, lucrează noaptea.."   ;)
Doar educatia favorizeaza evolutia umana!

Muttley

  • 5126
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1033 on: August 26, 2016, 20:30:39 PM »
Asta tre' sa fie vreun proverb chinezesc d-al tau.

Bun... pregatitor pentru inlocuirea amortizoarelor spate, am trecut pe la magazin si mi-am luat o tubulara lunga de 19.
Apoi am facut 2 masuratori.





Putin mai tarziu, tubulara era compromisa.
Intentia era sa... hexagon, 60 de grade la o reasezare a cheii, deci sa am deschidere pe la 70 grade. Am scapat flexul prea adanc si am aproape 90. Daca cedeaza la aia 55-60Nm, nu-i problema, iau alta si mai incerc o data  ;D







Inelara n-am gasit prin garajul proprietarului, deci ma voi baza exclusiv pe inventia din poze, atat la demontare cat si remontare.

Apoi... pentru ca Subaru, avem cadere (carosaj, camber, samd) si pe spate. Reglajul se pierde la inlocuirea amortizoarelor, pentru ca gaurile de fixare pe portfuzeta pot avea abateri de pozitie.
Asa ca:
- am scos cotetu' in strada, pe un asfalt aproximativ drept;
- l-am lasat sa se opreasca din inertie, fara frana;
- am marcat in dreptul rotilor spate cu vopsea pe jos, ca sa pot s-o plantez in acelasi loc dupa ce schimb amortizoarele;
- din ata de cusut si o piulita mica mi-am facut un pendul fin (norocul meu fu ca nu prea batea vantul);
- am masurat cu sublerul de adancimi distante diametral opuse, sus si jos, intre janta si ata, si mi le-am notat.





Cand va fi sa termin cu amortizoarele, reglajul il voi face in acelasi loc, urmarind aceleasi valori.
Rezultatele tradeaza o inclinare a masinii spre dreapta. E normal, e din cauza rambleului drumului. Sunt doar valori de reper.

Si cineva mi-a spus c-o sa mi se inalte troaca de fund dupa ce-i pun amortizoare noi.



O sa vedem si cu cat!  ;)
« Last Edit: August 26, 2016, 20:36:36 PM by Muttley »
WRX SW 2002

Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1034 on: August 26, 2016, 21:22:57 PM »
Romanian dream: arcuri de Break pe spate.  :D
Track: 2003 Impreza STI JDM
Off-Road&Daily: 2009 Forester 2.0 NA
Ex: 2001Impreza WRX wagon

Muttley

  • 5126
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1035 on: August 26, 2016, 21:27:47 PM »
Da, chiar. Dar nu si la mine.
WRX SW 2002

Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1036 on: August 26, 2016, 21:51:50 PM »
Daca nu ma insel, in service piulita pe tija amortizorului se strange cu pistolul pneumatic, fara a tine contra.
Track: 2003 Impreza STI JDM
Off-Road&Daily: 2009 Forester 2.0 NA
Ex: 2001Impreza WRX wagon

Muttley

  • 5126
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1037 on: August 26, 2016, 22:00:42 PM »
Asa se pare. Multe se fac in service.
WRX SW 2002

Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1038 on: August 26, 2016, 22:05:45 PM »
....................................................................
Si cineva mi-a spus c-o sa mi se inalte troaca de fund dupa ce-i pun amortizoare noi.
..................................................................

Nu-i problema. Exista solutii si la asta . Te plimbi o vreme cu niste saci de nisip in portbagaj !!   ;D   ;D  .  La altii a mers   :D
.........va asigur ca greselile ortografice, ortoepice, de punctuatie, morfosintactice si folosirea inadecvata a unitatilor lexico-semantice imi apartin, mi le asum, dar la scoala sa stiti ca tot nu ma duc !

Muttley

  • 5126
Răspuns: 2002 WRX SW
« Reply #1039 on: August 26, 2016, 22:09:50 PM »
Asta-i teren minat  :D
WRX SW 2002