Astept o zi ca cea de astazi de o iarna!
N-a fost teribil de cald, vreo 4 grade, da' cand vii de la -15, e parfum.
Am inceput cu ceva mai usor, bara antiruliu spate. Am cautat WD40-ul si in plapuma, nu mai este. Asa ca, lubrifiant de simeringuri furca. Inmuiat suruburile bridelor bucselor palier si piulitele care tin bara pe bielete. N-am desfacut direct pentru ca imi amintesc ca Pfaizzzer a avut probleme mari cu fixarile in zona.
Barele, una langa alta. Jos, vechi, 17mm. Sus, nou, 20mm. Reamintesc, nu pare mare diferenta, dar rezistenta materialelor are cai nebanuite. De fapt, cea noua e cu +60% mai rigida, am calculat undeva mai in urma.
Logic, bucsele vechi nu mai mergeau. Si mai logic, furnizorul meu pretios de piese nu coopereaza. Dar o fi ocupat cu altele, asa ca nu-i fac scandal, desi ar merita.
Cu un dremel am ajustat bucsele, am folosit pietre abrazive cilindrice. La inceput, ca sa iau grosul, ceva de diametru mic, apoi, pentru finisare si circularitate, ceva mai mare, vreo 15mm diametru. A functionat neasteptat de bine, turatie mare si n-are treaba, nu zboara nimic, scoate bine si controlat.
Initial, bacurile de alezaje ale sublerului intrau cu oarecare frecare pe 17mm. Am luat pana au intrat asemanator pe 20.
Poza comparativa, sus e cea largita, inca nefinisata.
Constat ca, din ce am citit pe la americani, am bride si suporti de GC, cu un singur surub. Eu am comandat niste bucse din poliuretan, dar sunt "tipul nou",
cu umeri. Variante: nu le mai comand, si-mi iau
ansamblu complet heavy duty, sau las comanda in picioare si le modific. As merge p-a 2-a, e mult mai ieftin. Sau, acu-mi pica fisa, a 3-a varianta, comand bucsele de GC. Mai sap.
Uns bucsele la interior cu vaselina sintetica (sper), uns si bridele la interior pentru ca erau
ruginite pentru ca sare, si cam asta fu tot.
ARB de 20 pe troaca!...
___________________________________
Si am trecut la felul 2.
Mai jos o poza de anul trecut, unde se vede cuplajul elastic dintre coloana de directie si caseta, piesa specifica subaru non-STI.
Am scos-o.
Chestii utile, poate si pentru altii. Americanii, intr-un topic de pe nasioc de zeci de pagini, toti lasa caseta sa coboare pentru a scoate cuplajul de pe caneluri. I-am crezut pe cuvant, fara sa cercetez prea mult. Scos scutul din plastic al cutiei, desfacut cele 4 fixari. Caseta NU a coborat deloc, cumva e lipita de cadru. Poate din cauza cremei de maini pe care am folosit-o la montajul mansoanelor Whiteline...? In fine, cert e ca n-a coborat. Dar cuplajul a iesit. Ce trebuie facut... Evident, scoase ambele suruburi, ca sa permita culisarea libera pe ambele caneluri, pe toata lungimea lor. Impins cuplajul inspre coloana, unde e canelura mai lunga. Scos de pe caseta. Scos de pe coloana. Montajul invers. Ajuta enorm ungerea canelurilor cu un spray penetrant. De fapt e esential.
Piesele, una langa cealalta.
Ca o curiozitate, un amanunt despre care citisem deja, si-l detaliez si aici...
Cuplajul de STI, cel din dreapta, malakay l-a scos de pe o masina de UK, cu volan pe dreapta. Ca urmare, piulitele sudate sunt asezate invers, pe cealalta parte. Motivul - acces surub. Probabil coloana de RHD are canalul de impanare pe partea cealalta. Cert e ca a trebuit sa bag si sa strang suruburile de deasupra, insa exista acces si nu-i deloc o problema.
Si o recomandare calduroasa, ca eu era sa fac o tampenie mai mare decat mine.
Cu cuplajul scos, stergeam cu o carpa canelurile. Si de tampit ce sunt, m-am apucat sa invart de coloana, ma fascina ca se invarte usor. De-odata, am avut un moment de genu' "ba boule, asta nu e Dacie, are airbag!!!!". Apucasem s-o-nvart vreo 2 ture, ca greutatea volanului ii induce un comportament de pendul, atarna pe pozitia centrata a volanului. Am iesit speriat de sub masina, m-am dus la volan, si l-am rotit incet si cu mare grija la capat dreapta, pana s-a agatat in panglica airbagului. Am rotit la stanga, numarand turele, pana s-a agatat iar. Vreo 5.5 mi-au iesit. Am dat inapoi 3 ture, pentru ca, logic, rotile erau drepte, si cautam pozitia de mijloc. M-am urcat pe scaun, si cu capu-ntr-o parte, ca sa nu-mi iau un airbag in mecla, am pus contactul. Am asteptat sa se stinga martorul de airbag, si s-a stins. Sper.... ca e ok.
Montajul noului cuplaj a mers fara probleme, paradoxal, mai bine decat demontarea, pentru ca erau canelurile curate si unse. Am strans suruburile, am iesit, am tras putin de volan. Insa soc si groaza, pe pozitia de mijloc a volanului, rotile erau uuuusor bracate. Inapoi sub masina, desfacut, decalat canelurile de pe caseta (singurele care permit acest lucru!!!) un dinte. Strans la loc, verificat, volanul si rotile aliniate perfect! Remontat scut, si gata si cu asta.
...si cuplajul rigid pe troaca:
Note to self: conductele de directie curg binisor. Una de pe caseta, un colier slab banuiesc, care nu ma deranjeaza prea rau de vreme ce schimb caseta. Dar curg si cele de sus, de la motor. Poate ar trebui scoase de pe masina si duse la sertizat.
____________________________
Strans scule, iesit in probe. Mai intai, plinul cu Petrom 99, intreruperile au disparut. Se pare ca ceva nu-i place cu nivel scazut in rezervor, poate circuitul de vapori, habar n-am.
Incep cu directia.
Inainte de a pleca la plimbare, am luat 2 prelungitoare de tubulara, le-am infipt lateral in articulatiile cardanice ale cuplajului de WRX si l-am rotit fortat in directii opuse. Ma asteptam sa vad flexare puternica in tamponul elastic de la mijloc, insa surpriza... absolut nimic, nu s-a torsionat absolut deloc! Concluziile mele:
1) cei care spun ca e o porcarie piesa asta, ca e directia elastica sau cu joc din cauza ei, cred ca au flexiblocul ala franjuri. E legatura pur mecanica dintre volan si caseta, forta e cea din bratele soferului, servo nu lucreaza pe piesa asta. Daca eu n-am reusit sa deformez nimic cu levierele alea... nu stiu ce sa zic. As zice totusi ca nu strica nimic in feelingul directiei, daca e in stare cat de cat buna. Daca e fleasca, normal ca e moartea pasiunii.
2) totusi, Subaru a folosit cuplajul rigid la STI. Probabil ca-n regim de actionare viguroasa a directiei, gen circuit cu sicane, jaloane, habar n-am, cuplajul elastic s-ar deforma, si s-ar simti.
3) utilitatea celui elastic de la WRX in jos... Gropi, macadam, d-astea. Din cauza asta, sunt indecis, daca sa-l pun la loc pe cel elastic sau nu...
Ca urmare, n-am simtit nicio imbunatatire la raspunsul directiei, pentru ca nu s-a schimbat nimic la mers normal spre anormal moderat. Insa directia merge mai usor si nu inteleg de ce! Ori mi se pare, ori ceva e ciudat. Articulatiile cardanice se invart la fel de usor la ambele. As miza pe "mi se pare"...
Bara.
Ok, acel "cu 60% mai rigida" nu inseamna ca spatele masinii are cu 60% mai putin ruliu, nicidecum. Bara antiruliu are doar o mica contributie, pe langa arcuri de exemplu. O fi mai putin ruliu, dar nu e nimic "wow, e alta masina!". N-am simtit mare lucru in oras si pe centura, poate un drum mai lung sa fie mai elocvent.
DAAAAAAAR... s-a schimbat enorm stabilitatea! Fix ceea ce urmaream, sa-i iau din comportamentul subvirator de vaca chitita pe lucerna care nu asculta orice i-ai face. I-am dat omoru' in cateva giratorii largi si cu asfalt bun, si a devenit extraordinar de neutra. La limita aderentei reusesc surprinzator de bine sa alternez subvirarea cu supravirarea dintr-o corectie destul de fina a acceleratiei.
Asta explica si faptul ca Subaru a pus bara asta pe WRX doar pe bugeye sedan si imediat, odata cu blobul, au trecut la 17mm - un comportament neutru poate fi usor scapat in supravirare si balarii.
Momentan asa ramane, cu 20mm atat fata cat si spatele, se comporta excelent. Cand oi trece la 6MT, cu mai mult cuplu pe spate, si va deveni tail-happy, am sa-i pun un 22mm pe fata, ca s-o readuc pe neutru.
Din nou am scris mult, dar e entuziasmul mare. Imi era foarte dor sa surubaresc la ea