!!!Atentie, edit la sfarsitul postarii!!!
Incep cu concluzia:
Cu swapul de volan de hawk pe bug, pe scurt, e asa:
-
americanul zice ca merge;
-
australianul zice ca nu merge si trebuie si alt clock-spring (nu tocmai simplu).
In cautarea unei aproximative elucidari a enigmei pentru romanul cu tigaie EDM, m-am dus pe ebay. Dupa comparatie varii poze, concluzionam eu azi pe la amiaza:
- capsula pirotehnica ("capsa" conf malakay, mai simplu) airbag USDM, adica ala cu emblema momo cacanie, merge pe airbagul mai nou;
- capsa EDM si canguri, probabil si japonezi, airbagul cu emblema momo gri, nu merge, sunt cele 4 fixari mai cracanate.
Deja imi planificasem cu Sese sa-i fac o vizita maine si sa cautam solutii. Sese, nu mai vin, da' ramai tare de treaba, mersi!
Iar pe Musiu il imbiam la un schimb de volane, ca vereicsu' lui blob are logo-ul cacaniu.
Sunt tampit...
Mai multa teorie OCD
aici, da' nu cred ca se vad pozele fara cont. Am detaliat pe forumul dacia pentru ca acolo sunt multi membri priceputi, care sunt activi pe forum, n-o ard pe uatsap. Luati-o ca pe-o critica, asta si este
Ca urmare imi ramanea sa desfac in seara asta si sa verific pe viu daca laturile formate de cele 4 piulite au vreo treaba intre cele doua airbaguri. Si a escaladat, dupa cum se vede in primele poze
Voi pune poze si explicatii sumare cu ce mi s-a parut mie notabil in toata afacerea asta.
Astea sunt airbagurile. Ala mare si gras e de bug, ala mic e hawk. Spre imensu-mi noroc, fixarile celor doua descriu patrate identice! Asta a fost reusita principala.
Capsele. Cea de bug are o o ramura de cablaj in plus, cu o mufa intermediara, mare si galbena. Presupun si banuiesc doar ca cea de hawk se branseaza direct. Eu n-am primit nimic pe langa volan si airbag si nici de pe net nu m-am lamurit.
O comparatie de inaltime intre flansa de fixare si botul capsei. Nu stiu daca are vreo urma de relevanta, atat m-a dus capu' sa cred ca merge verificat. Sunt la fel.
Asta ramane pe configuratia originala dupa scoaterea airbagului.
Mufa neagra in care intra multe fire si iese doar unul e claxonul. Presupun doar ca alea multe fire din stanga sunt la comun cu USDM, unde fericitii aia au Cruise Control. Chestie buna la urma urmei, ca vreau si eu sa-mi pun CC. Insa fiind chestie inclinata grav spre electrica si electronica, am sa-mi bag coada-ntre picioare unde-i este locul, ca ma depaseste total subiectul.
Mufa galbena e airbag. Se fixeaza de jumatatea cealalta prin cea mai nemernica clipsare de mufe pe care am intalnit-o-n viata mea. Mersi Mihai pentru calmare si ajutor.
Revin putin la mufa neagra. De fel sunt obsedat de fixari si de piese care nu se misca liber. Pe volanul original mufa se fixeaza direct de carcasa din spate. P-ala nou n-are unde. Aveam de gand sa fac ceva in privinta asta, am fixat ramura stanga de cadrul volanului nou cu un colier din plastic, insa-ntr-un final am renuntat. Spatiul la hawk e mult, mult mai inghesuit, si... nu stiu, eu am fost de parere ca mai bine le las sa-si gaseasca singure locul cel mai bun decat sa le constrang eu intr-un mod nefericit.
Diferenta e si la configuratia claxonului, legaturile-s pe alte piese, dar nici nu-mi mai bat capul sa-mi amintesc cum, ca-ntr-un final fac acelasi lucru, inchid un contact simplu de masa. Ce m-a interesat insa e ca firul de pe bug e nituit, timp in care hawkul are un papuc. Am taiat firul si am legat un papuc de el, logic. Asta face volanul nevandabil, insa e plin olx-ul de ele. Va sta bine pe peretele garajului, cand voi avea unul.
In poza fixarea de bug.
Si o alta diferenta, conturul interior al carcasei. Bug e rotund tot, hawk are o forma complexa jos, nuj de ce. Nu m-a-ncurcat cu nimic.
Totusi, o observatie. In chenarul galben din poza, carcasa are conditiile perfecte pentru inca o fixare cu holsurub. E gaura in sasiul volanului, are si carcasa corespondent. Si am vazut acum, scriind postarea, ca americanul (linkul nasioc) are acel holsurub! Insa n-are de ce sa-mi para rau, e doar o carcasa de plastic. Jos are clipsuri, nu pleaca. Da' oricum, ciudat.
Mufa intermediara galbena a airbagului e fixata pe un cadru din plastic la bug. Normal c-am vrut sa pastrez configuratia, dar acest cadru nu avea loc in inghesuitul de airbag de hawk. Am fost nevoit s-o ciopartesc cu un dremel in mai multe zone.
Odata ingramadita pe pozitie am constatat ca se apasa greu claxonul. Asa c-am taiat-o si mai mult. Nu mai am poza, n-are rost, se taie "dupa gust".
Am bransat mufele, au urmat cateva incercari de asezare, renuntarea la colierul ala, suruburile laterale si aia fu tot.
Inca o poza din profil.
Se vede aici cheia de 10. PRIMUL lucru care se face e sa se debranseze bateria, sa se calce frana, sa se "porneasca" motorul, tot ce trebuie ca sa moara tot curentul electric din instalatie. Chiar si la final, la rebransare, am inchis usile, am zis ca daca pocneste nemernicul, sa nu ma emotionez. Fu ok, am pornit-o, martorul de airbag se stinge, totul pare in regula. Nici nu vad de ce n-ar fi, n-am taiat fire, n-am modificat deloc sistemul.
Piulita volanului - 17mm, am folosit Loctite si am strans-o la 35Nm, dupa ce am cautat fugitiv pe net informatii. Unii spun ca tre' 44Nm, insa comparand efortul de desfacere cu forta de strangere pentru 35, mie mi-a dat bine si suficient.
Si in ce consta schimbarea la urma urmei, de ce tot deranjul... Am vrut volan mai mic. Originalul e cat un bou. Pe de alta parte, n-am vrut sa renut la airbag, ca o viata am si Impreze s-or mai gasi, vieti nu. Iar volanul de hawk mi s-a parut singura optiune. Are 370mm fata de 385 cel vechi. Ca chestie, Swiftul Sport are tot 370, si ala e la fix.
Si mi-a mai suras ideea de a avea 3 spite. 4 spite pe masina agitata e din mileniul trecut, parerea mea subiectiva.
Impresii la rece... Senzatia perceputa este ca e mult mai mic, desi 15mm pare nimic. Logo-ul momo, desi mai cocalaresc as zice, era mai frumos, mai elaborat. Asta e mic si jumulit, desi volanul are doar 41k mile. Per ansamblu insa, la fel de subiectiv, asta nou se potriveste mai bine cu specificul masinii.
Impresii la cald dupa ce-oi merge cu ea, preferabil un drum mai lung. Asta dac-o fi ceva de zis, insa ma astept la ameliorarea senzatiei de sofer de basculanta
Si cu asta am terminat cu modificarile pe directie.
Recapitulare: caseta rapida, cuplaj rigid pe coloana, putin poliuretan pe fixare caseta, acum si volan mai mic. Nu cred c-am omis nimic... Insa sa nu se mire nimeni daca ma sucesc mai incolo. Un unghi de fuga putin mai pronuntat nu m-ar deranja, si e posibil sa fac un discret si artizanal surogat de ALK, dupa idei proprii. Sau nu, habar n-am, nu arde.
Ar urma indreptarea jantelor care s-au indoit la soare. Si tot nu stiu unde
Later, dupa ce am mers putin cu ea si-mi sta volanul usor pe stanga
Edit, notita personala: am deschis convergenta dreapta, juma' de tura (3 laturi). Acum sunt ambele deschise 2mm.
Urmeaza inchidere dreapta 2 laturi, deschidere stanga 1. Aveam fata de reglaj pe stand +3 deschidere, ajung la 3-2+1=2.
Much Later Edit: se pare ca la aceasta manevra am avut un noroc monstru, de care urma sa aflu abia 2 ani mai tarziu.
Si anume faptul ca a mea capsula pirotehnica originala de pe masina a fost una din cele 2 versiuni plug and play.
Variantele, urmare a investigatiilor facute-n ultimele zile sunt...
1) capsula 2000-2002 (nu stiu ce luna) - nu merge. E imensa, are alt cablaj scurt. Nicio sansa. Trebuie spira volan a volanului nou. Asta e cea mai raspandita.
2) capsula 2002 (nu stiu ce luna) - 2002 (nu stiu ce luna) sau 2003. E ce am eu, e ce am facut mai sus. E rara rau, pare a fi o configuratie de tranzitie de la vechea capsula la cea noua, pastrandu-se prima versiune de spira volan.
3) capsula 2002 (nu stiu ce luna) - 2003. E airbagul in 4 spite cu emblema mica, maronie. Asta e scenariul cel mai fericit, capsula e deja identica cu cea de pe volanul de hawk iar cablajul de pe spira volan a fost deja actualizat. Doar se schimba volanele, pur si simplu.
Deci am avut noroc. In cele mai multe cazuri, montajul ar fi ceva mai problematic.