Buna seara , tuturor celor care au instalatii GPL sau LPG montate pe masina sau urmeaza sa monteze asa ceva , sunt detinatorul unui automobil Subaru Forester din 2009 , cu instalatie GPL adus din Germania , masina se comporta foarte bine pe gaz dar si pe benzina
Este adevarat ca instalatia este Teleflex SGI , de care fug toti , si nu inteleg de ce ?. este o instalatie ca oricare alta are aceleasi componente si face acelasi lucru ca majoritatea instalatiilor gpl .
Am sa incerc limpezirea unor lucruri despre instalatiile astea care dau batai de cap unora si satisfactii altora, sunt convins ca multi dintre dumneavoastra stiu cu ce se manaca aceste instalatii .
Voi vorbi despre functionarea motorului cu GPL, din punct de vedere tehnic si anume : inainte vreme cand a aparut gpl-ul pe masini instalatiile nu erau asa de performante , dadeau rateuri ,se spargeau carcasele filtrelor de aer, topeau katalizatorul , ardeau supapele, distrugeau sondele lambda si asa mai departe.
Acum cand tehnologia a evoluat spectaculos , nu mai sunt probleme majore , dar totusi sunt ,oare de ce ?
Pai, pentru ca am uitat sa mai reglam culbutorii ,acest aspect este foarte important , pentru o buna functionare a unui motor , dupa cum stim cu totii la dacie mai mereu ii reglam , si masina mergea mai bine dupa ce ii faceai un ACT , acelasi lucru trebuie sa facem si acum , chiar daca timpul nu ne permite , vrem mai repede si mai ieftin .
Principiul de functionare a unui motor este acelasi, intretinerea unui motor din 1936 nu difera fata de unul din ziua de astazi , principiul de functionare a unei instalatii de gaz nu este atat de complexa precum pare sau se spune , ci problemele mecanico-hidraulice din interiorul motorului sunt de fapt cele care genereaza neplaceri .
Cred ca sunt multi cei care stiu ca ,, gazul are o temperatura de ardere mult mai mare decat benzina si aici ma refer la momentul exploziei in interiorul cilindrului , si mai este adevarat ca gazul are o ardere uscata , adica dupa ce se face evacuarea gazelor din interiorul cilindrului nu raman reziduri unsuroase in cilindru, cum ramane dupa arderea benzinei,
De ce la dacie se reglau culbutorii mai des , ca doar nu mergea pe gaz , din cate stim combustibilul nu era de cea mai buna calitate , trebuia reglat avansul mai mereu in functie de ce benzina bagai , acum face calculatorul acest lucru si noi nici nu stim , doar bagam de seama ca ne consuma un pic mai mult sau motorul nu functioneza cum trebuie la relanti.
Supapele fie de admisie fie de evacuare in timpul functionarii motorului se invart nu stau pe loc , acelasi lucru se intampla si cu segmentii , nu vor ramane in aceasi pozitie in care au fost montati cand s-a nascut motorul .
Este normal sa se schimbe jocul supapelor dupa un anumit nr de km si de aceea necesita reglaje, chiar daca motorul functioneaza pe gaz sau benzina , daca jocul supapei devine foarte mic , acea supapa nu se va inchide cum trebuie si cu timpul risca sa se arda , adica se topeste in zona in care nu inchide etans pe scaun , si nu se arde pentru ca materialul din care este facuta ,nu ar fi de calitate , ci pentru ca pe suprafata care nu etanseaza sunt pierderi de presiune din interiorul cilindrului .
Datorita temperaturii ridicate de ardere a gazului si uleiul are o uzura mai accentuata , adica necesita o schimbare la un nr de km mai mic decat daca ar functiona pe benzina .
Este foarte adevarat ca datorita motorului boxer la Subaru , reglajul supapelor nu este ceva simplu , cum cred multi , o data pozitiei motorului pe masina si spatiul destul de restrans si faptul ca foarte multi mecanici fug de acest tip de motor , poate si pentru ca isi aduc aminte de Olcit si faimosul lui carburator .