"Cutia CVT
Una din cele mai simple si eficiente transmisii de tip automat este, fara indoiala, cutia CVT. Adica Continuously Variable Transmission, in traducere libera fiind transmisia variabila continuu. Acestei cutii i se mai spune si cutia de viteze cu o singura viteza, transmisie-scripete sau transmisie fara intrerupere. Deoarece, spre deosebire de orice fel de alta cutie automata, adica o cutie fara pedala de ambreiaj ce face ca automobilul sa accelereze automat, cutia CVT nu are viteze care se schimba intre ele. Functioneaza pe un alt principiu.
Scurta istorie a cutiei CVT
Prima tentativa de a realiza o cutie CVT dateaza din 1490, cand Leonardo da Vinci a schitat un sistem de crestere a vitezei folosindu-se de o transmisie fara intrerupere cu ajutorul unui con cu diametre diferite la capete. Cateva sute de ani mai tarziu, in 1879, Milton Reeves a dezvoltat o varianta de CVT conectata la un motor cu abur care amplifica miscarea de rotatie si o accelera prin schimbarea diametrelor rotilor. Acest sistem era folosit la taierea cherestelei.
Primul patent inregistrat pentru o cutie CVT in domeniul auto a fost realizat de Daimler Benz in 1886. Fiind insa epoca experimentelor, au urmat cativa producatori de motociclete care au pus astfel de cutii pe vehiculele lor, folosindu-se de aceeasi idee, cea a schimbarii gradual a diametrului rotii pe care calca cureaua de transmisie.
Au mai urmat diverse incercari si proiecte de masini si motociclete cu transmisii CVT, insa toate s-au dovedit a fi ineficiente, greu de intretinut si limitau viteza maxima. Insa
in 1926, romanul George Constantinescu, inventatorul automobilului Constantinesco, a fost cel care a rafinat cutia CVT si a apropiat-o de forma pe care o intanim azi in masinile noastre. Constantinescu a realizat un convertizor de cuplu montat in motorul cu 2 cilindri care functiona pe baza maselor inertiale. Adica cu cat calcai pedala de acceleratie, cu atat motorul se tura si datorita fortei de inertie, niste greutati faceau ca diametrul celor doua roti intre care era legat lantul de transmisie se modifica.
Cutia CVT inventata de romanul Constantinescu a fost prima cutie cu adevarat eficienta care permitea si o performanta crescuta. Principiile dezvoltate de roman se folosesc si azi in cutiile CVT, motiv pentru care putem spune ca el a inventat-o."
Sursa:
https://www.4tuning.ro/ghidul-soferului/inventata-de-un-roman-folosita-de-toata-lumea-cum-functioneaza-transmisia-automata-cvt-35280.html