Din dorinta de a afla mai multe despre aspiratul motor de Subaru si dupa ceva cautari prin forumuri internationale, acolo unde motorul aspirat de 2.5 este cel mai des intalnit pe Subaru, am fost directionat catre sistemul PCV.
Nu am auzit pana acum mecanici sau specialisti sa vorbeasca despre asta, dar pe "afara" se discuta mult si importanta acestui sistem este luat in serios.
De altfel, tabelul de erori/probleme din manualul tehnic indica de multe ori acest sistem ca fiind defect sau ca lucreaza incorect. La noi se practica stilul schimb de ulei si filtre pana moare motorul. Acolo mai intra si alte verificari in rutina. Recunosc, si eu am tratat problema pana acum pe principiul "Eh, sunt doar niste vacuumuri".
In urmatoarele idei prezint ce am inteles eu (nu neaparat corect) despre acest sistem si de ce este foarte important la Subaru, apoi rog colegii sa vina sa ma corecteze si sa completeze.
Ce este PCV? In primul rand de ce este nevoie de acest sistem? Cum motorul se numeste motor termic, au loc schimburi de caldura, condens, raciri si asa mai departe.
Uleiul ne duce cu gandul in primul rand la lubrefiere si la racire, dar el are si rolul de a absoarbe umezeala pentru protectie impotriva coroziunii. Aceasta este eliberata odata cu o crestere a temperaturii si apa este astfel evaporata, impreuna cu vapori de ulei, benzina din ulei etc. Aceste presiuni generate in carter trebuie sa ajunga undeva si daca odata ajungeau in atmosfera, pentru ca ne pasa de delfini cum zice Muttley, acum acesti vapori sunt recirculati. Adica sunt introdusi in circuitul de ardere.
PCV este astfel un sistem de ventilare intern.
Mai jos este schema pentru Outback 2008. Exista diferente intre generatii si motoare.
Eu am schimbat 4 si 6:
4 intra in stanga sus la nr 1
Ce probleme pot aparea cu acest sistem? Cea mai importanta componenta nu este furtunul x sau y, ci supapa PCV. Asta pentru ca ea controleaza situatia in care li se permite gazelor sa reintre in circuit pentru a fi arse.
Cum bine puncta Muttley, cele 3 orificii de aerisire din chiulase si bloc elibereaza gazele inainte de clapeta de acceleratie, in timp ce supapa PCV elibereaza gazele dupa clapeta.
De aici pornesc si scenariile pe care noi le-am interpretat gresit, dar iata ca ne-am lamurit.
1. Ralanti. Clapeta de acceleratie inchisa, flux al gazelor slab, supapa PCV este foarte putin deschisa si permite unui volum mic de gaze sa intre direct in galeria de admisie
2. Acceleratie. Clapeta este deschisa (indiferent cat). Supapa PCV se deschide. Fluxul de gaze ajunge integral in admisie indiferent ca o face prin supapa sau direct prin furtunurile 2,3 si 5.
3. Rateuri (backfire) - sper ca am tradus corect - Clapeta de acceleratie inchisa. Supapa PCV se inchide.
Este importanta intelegerea sistemului pentru a asocia corect problemele cu o supapa PCV defecta.
O supapa complet deschisa poate permite aspirarea prea puternica a vaporilor in admisie la ralanti. Pe langa un consum mare de ulei, se poate ajunge la probleme de genul depunerilor de ulei pe supape, porniri greoaie sau ralanti instabil, oprirea motorului. Volumul acesta de aer nu este calculat de ECU, pentru ca este introdus dupa toti senzorii, de aici si erori de genul Sonda Lambda sau MAF/MAP sensor.
O alta mare problema este in cazul unui backfire cand presiunea este inversa si atunci se poate ajunge usor la garnituri si simeringuri deplasate. Se ajunge la pierderi de ulei in exteriorul motorului.
O supapa complet inchisa poate duce la acumularea unor presiuni mari in timpul rularii. In acel moment temperatura motorului este mare si de multe ori, consumul mare de ulei la mers pe autostrada se datoreaza unei PCV defecte. Temperatura mare a gazelor duce la presiune si uite asa uleiul poate fi impins pe langa simeringuri de supapa si asa ajung in camera de ardere.
Din experienta altora, au fost nenumarate cazuri de diagnosticare gresita a consumului de ulei si desi s-au schimbat simeringuri de supape, solutia era sa se afle ce anume duce la defectarea acestor simeringuri.
Cum identificam o supapa PCV defecta? Multi spun ca daca o scuturi zornaie. Daca nu o face, este deja blocata sau opereaza cand isi aduce aminte. Totusi, chiar si daca se curata sau zornaie, o supapa PCV tot poate fi defecta si merita schimbata pentru 20 USD cat costa una.
De altfel, daca se observa efectele descrise mai sus, merita verificata si supapa PCV.
In acelasi timp, nu ignorati total furtunurile. Sunt din cauciuc si se intaresc. Am concluzionat de mult ca dupa 6 ani se poate incepe schimbul de furtunuri la Subaru. Cam atat duc. Nu va aventurati cu furtunuri de tot felul. Cele de vacuum sunt facute sa nu se gatuie. Cele de apa sunt facute sa nu explodeze. Cumparati mereu furtunul original de la o sursa credibila.
Cand se schimba? Este greu de spus sau prevenit. Depinde totul de utilizare. Pentru un condus majoritar extern se poate duce viata unui PCV la 150.000km (atentie!
pana la 150.000). In cazuri extreme se poate ajunge si la schimb pe la 50.000km daca drumurile sunt scurte.
Ce are de aface drumul scurt? Drumul scurt inseamna ulei care nu are timp sa se incalzeasca sau sa stea cald suficient de mult pentru a transforma apa in vapori si a o elimina. De aici pleaca doua probleme. 1 este defectarea supapei PCV mai rapida pentru ca oxideaza. 2 este efectiv degradarea uleiul care in timp nu mai lubrefiaza si isi pierde din proprietati, inclusiv acei aditivi care sunt responsabili pentru a absoarbe apa.
Cum se schimba? Va recomand sa mergeti la reprezentanta Subaru, pentru ca fiecare constructor are specificatiile lui pentru PCV. Iar motorul Boxer nu poate fi mai diferit de alte motoare.
Daca totusi va aventurati sa o faceti voi, in cazul unui Outback se deconecteaza bateria, se scoate cotul de la admisie, se scot fisele 1 si 3 si se coboara bobina de inductie, apoi accesul este direct. Aveti nevoie de o cheie tubulara lunga de 19mm.
La montarea noii supape se folosesc substante de etansare. Bine sau nu, eu am folosit banda teflonata pentru filet metalic (garantat pentru retele de gaze, apa etc).
Va rog sa continuati voi cu idei si situatii. Cam asta am inteles eu dupa lectura indelungata.