Ingrijirea rotilor
Subaru club Romania

Ingrijirea rotilor

MihaiFlorescu

  • *
  • 14044
  • Life is too short to drive a boring car!
Ingrijirea rotilor
« on: August 28, 2011, 14:00:48 PM »
Din experienta am sa va spun ce trebuie facut ca sa va pastrati jantele si cauciucurile aratand ca noi pentru multa vreme.

Jante

Ce? Pentru jante am folosit faimoasa ceara Rim Wax. Este mov si miroase a liliac, dar nu recomand sa o mancati. Pentru maini recomand manusi intrucat usuca foarte tare pielea. Puteti folosi orice ceara carnauba (ceara solida) si nu neaparat Rim Wax. In trecut am mai folosit ceara solida de la Turtle Wax si efectul este acelasi. Puteti folosi o ceara lichida, dar efectul nu este de durata in acest caz.

Cand? De preferat ceara se aplica pe jante inainte de montare. Daca jantele nu sunt noi sau reconditionate, janta trebuie spalata bine cu un detergent degresant si in functie de caz efectuata o decontaminare cu argila care va scoate punctele de asfalt si murdaria intarita care nu iese la spalat. Daca jantele sunt noi sau reconditionate munca este mult usurata si trebuie doar sa va asigurati ca nu sunt prafuite.

Cum? Aplicati un strat subtire de ceara cu un aplicator sau cu o carpa moale pe o parte a jantei. Unii recomanda folosirea buretilor, dar eu cred ca pot zgaria suprafata. Stratul de ceara trebuie sa fie subtire si translucid. Lasati ceara sa actioneze 20-30 minute pana cand stratul translucid se transforma intr-un strat alb. Lustruiti cu o carpa din microfibra sau o carpa speciala de lustruit pana cand obtineti luciul dorit. Repetati procesul si pentru cealalta parte a jantei. Urmatorul strat de ceara se aplica dupa cateva ore sau 2-3 zile (eu am lasat sa treaca o noapte).

Curatare

Jantele se spala una cate una. Nu incercati sa le spalati pe toate odata sau in acelasi timp cu masina pentru ca puteti ramane cu pete de apa, detergent etc. Daca doriti sa spalati si masina, eu recomand sa spalati inainte jantele si apoi caroseria. Desi in multe cazuri apa sub presiune este suficienta, eu am folosit si un detergent cu pulverizator de la Turtle Wax special pentru jante. Se aplica substanta si se lasa sa actioneze 30sec. Nu o lasati mai mult pentru ca este puternica (discurile mele de frana s-au inverzit). Clatiti bine de tot si lasati sa se usuce sau stergeti cu o carpa din microfibra.


Cauciucurile

La ce buna o janta frumoasa si curata daca pe ea avem montata o anvelopa murdara cu un aspect cenusiu-albinos. Cauciucurile se spala in acelasi timp cu jantele si se poate folosi un burete si un detergent obisnuit. Dupa uscare eu am aplicat un gel de cauciucuri Turtle Wax care a redat aspectul umed al cauciucului. Nu aplicati gelul pe cauciucul ud intrucat nu va avea nici un efect.

Daca aveti seturi de roti diferite in functie de sezon (vara/iarna) recomand reluarea procesului de ceruire descris mai sus inainte si dupa folosirea lor. Daca nu, reinprospatarea stratului de ceara de doua ori pe an ar trebui sa fie suficienta.

Spor la curatat!
« Last Edit: April 19, 2021, 19:30:55 PM by MihaiFlorescu »

ipman

  • 137
Răspuns: Ingrijirea rotilor
« Reply #1 on: August 06, 2015, 11:24:57 AM »
Incercati pentru jante Sonax Full Effect. Nu contine acid si se transforma din verde in rosu cind dizolva praful de placute de frana.
Apoi curatati cu apa (sub presiune de preferat) si aplicati un sealant pe jante.

P.S. Nu am nici o legatura cu Sonax sau cu vanzarile de piese auto.

Răspuns: Ingrijirea rotilor
« Reply #2 on: August 06, 2015, 15:48:06 PM »
SFE ofera intr'adevar un raport bun calitate/pret. Eu l'am folosit inclusiv pe partea inferioara a caroseriei inainte de decontaminare si s'a vazut clar cum lucreaza.
Cam tot p'acolo e si Bilberry, insa la noi nu a prins prea bine.

SFE'ul l'am folosit chiar si diluat 1:1 si tot a actionat bine.

Fara o ingrijire periodica (macar cand se schimba pneurile), dar si mai frecvent la kilometraje mari, solutiile de curatare vor deveni insuficiente

MihaiFlorescu

  • *
  • 14044
  • Life is too short to drive a boring car!
Re: Ingrijirea rotilor
« Reply #3 on: April 19, 2021, 19:29:13 PM »

In primul rand trebuie mentionat ca nu ai cum sa ajungi la un rezultat satisfacator fara contact fizic. Deci, orice solutie chimica se alege, trebuie insotita de o manusa de spalare, o pensula si o perie pentru anvelope ca un minim necesar.

Grosul il dai jos cu sampon auto daca sunt protejate jantele recent sau cu All Purpose Cleaner de la brandul preferat. La indemana sunt produsele de la Mafra si Sonax. Dilutia o explica fiecare producator in functie de ce vrei sa cureti, deci iti trebuie si o cana gradata, biberon vechi etc. ce se gaseste la indemana. Eu folosesc APC de la Bilt Hamber si alternativ Koch Chemie si pe vremuri si Pulimax de la MaFra, dar primele doua sunt mai puternice si mai economice, mai versatile in opinia mea. Aplicate, lăsate 1-2 minute apoi frecate cu mănușă sau cu pensula.

Pentru anvelope trebuie neaparat APC ceva mai concentrat si frecat bine cu peria, clatit si repetat de 1-2 ori mai ales daca treci ca mine prin noroaie.

Pentru ce nu a iesit se foloseste apoi o solutie dedicata de jante sau pentru indepartarea particulelor de fier. Tot asa, la indemana exista Sonax sau MaFra care sunt un amestec de mai multe solutii. Eu prefer sa folosesc ceva ce reactioneaza doar cu fierul (Iron & Fallout remover). Momentan folosesc ceva de la Bilt Hamber, doar ca fiind UK made si acum avand taxe, cred ca nu o sa mai renteze la pret si trebuie sa caut altceva.
Se aplica solutia, se asteapta 2-3-5 minute cat poti fara sa se usuce caci pateaza, apoi se agita cu manusa sau pensula. Se repeta procesul daca este cazul. O sa fie cazul pentru jantele ce nu au avut protectie niciodata. Poate si de 2-3 ori.
Avertizare! Aceste solutii miros urat si usuca pielea, deci obligatoriu purtati manusi.

Optional: Daca mai sunt puncte negre ce nu reactioneaza la solutia de mai sus, inseamna ca sunt puncte de bitum, nu de fier. Se foloseste atunci un Glue & Tar remover.

Ultimul pas este sa se foloseasca argila de decontaminare pentru acele cateva puncte ramase ici colo. Eu folosesc tot o argila de la Bilt Hamber, dar exista numeroase produse disponibile si la noi.

O ultima clatire si uscare si gata.

Apoi protectia preferata. Eu am de multi ani un borcan de Rim Wax de la SmartWax (Chemical Guys). Nu se mai termină... Face treabă bună și nu are rost sa iau altceva.

Andrei știu că folosește hi-temp wax de la Finish kare, fiind iar o ceară cunoscută, de încredere și buna.


Rezultate:








Apoi capacele un mic polish foarte fin cu un produs All-in-one și burete fin...




Iar jantele un strat proaspăt de ceară apoi pe suport cu ele până la toamnă..




Re: Ingrijirea rotilor
« Reply #4 on: April 19, 2021, 19:45:08 PM »
Ca o completare, urmarind ce a punctat Mihai in primul post, eu pot recomanda urmatoarele produse:

- curatare generala:
Mafra Pulimax. Disponibil doar la ambalaj de 4.5l (din cate stiu eu), se foloseste in dilutii 1:10-1:20 in functie de suprafetele de curatat si gradul de murdarie, deci un bidon d'asta pentru uz personal ajunge f mult (eu inca am din cel cumparat prin 2015, posibil sa fie expirat  ::))
Valet Pro Citrus Pre-wash. Disponibil la 1 sau 5 litri, se poate folosi in dilutii 1:10-1:20 (se pare ca e ok si ptr tapiserii, folosit diluat 1:80 - nu am incercat, dar mirosul l'ar recomanda)

- decontaminare
Sonax Full Effect - cel mai ieftin se gaseste la Carrefour, aprox 43ron/ 750ml (sau pandit la reduceri de 20%, care apar cam la 1-3 luni). Solutie conceputa sa dizolve depunerile de fier, isi schimba culoarea din transparent in rosu/mov pe masura ce neutralizeaza fierul de pe jante/ vopsea
- Nextzett Acrysol, solutie conceputa sa dizolve depuneri de bitum, rasini, grasimi. Se pulverizeaza pe zona dorita, se asteapta cateva secunde sa actioneze si apoi se sterge de preferat cu o laveta, pentru a inlatura cat mai bine depunerile dizolvate.
Argila Bilt Hamber. Eu o folosesc pe cea medie. Am ales'o pentru ca pentru lubrefierea zonei de decontaminat se poate folosi doar apa, nu vreo solutie speciala, cum e cazul la alte argile. La fel, cutia de argila o am de multi ani si inca mai am din ea, am decontaminat doar caroseria masinii de cateva ori

- protectie
Finish kare 1000p - ceara sintetica, rezistenta la temperaturi mari.
Eu am luat initial o cutie de 56gr si apoi cutia mare. Cutia mica am lasat'o cuiva cam 1/3, iar din cutia mare cred ca o sa apuce si fii'miu sa foloseasca. Se aplica usor cu un aplicator de spuma, se asteapta cateva minute pana ceara incepe sa se usuce si apoi se sterge cu un prosop

Evident ca nu merita sa te apuci sa cumperi produse de detailing auto doar pentru jante, dar cum produsele mentionate aici pot fi folosite si la restul masinii, adaugand cateva produse se poate face usor un  "arsenal" pentru o minima intretinere

Ca perii folosesc chestii generale, luate cand mi'au cazut ochii pe ele, pentru uz personal din cand in cand parca nu'mi vine sa platesc preturile pentru cele dedicate detailing'ului auto
« Last Edit: April 19, 2021, 19:46:43 PM by andrei0241 »

andea79

  • *
  • 4035
Re: Ingrijirea rotilor
« Reply #5 on: April 19, 2021, 22:03:25 PM »
daca pun niste poze cu rotile mele .... va dau lacrimile :)

Re: Ingrijirea rotilor
« Reply #6 on: April 19, 2021, 22:30:31 PM »
Atata timp cat inca's rotunde, nu e bai.
Noi am terminat totul pe partea mecanica, ne concentram pe estetic de'acum  ::) Fiecare cu ce se pricepe  ;D

MihaiFlorescu

  • *
  • 14044
  • Life is too short to drive a boring car!
Re: Ingrijirea rotilor
« Reply #7 on: April 19, 2021, 22:36:41 PM »
Pulimax se gaseste si gata de utilizare. Cred ca este pregatit 1:10 la sticla cu pulverizator. E pregatit pentru interioare de piele si plastice.

Prousele Sonax se gasesc la pretul cel mai bun in Carrefour iar MaFra am gasit la oferta prin Metro si Selgros.

Pensule se gasesc in magazine de bricolaj cu maner de plastic integral, deci fara risc de a zgaria ceva.

Data viitoare intram in detalii si cu produse care se gasesc exclusiv la magazine de specialitate.
« Last Edit: April 19, 2021, 22:39:43 PM by MihaiFlorescu »

Re: Ingrijirea rotilor
« Reply #8 on: March 12, 2024, 09:26:09 AM »
Salut,o sa am si eu de curatat ceva la ele:

Pe fata arata ok , dar pe spate, jale , dupa cum se vede.

Nu am nici o solutie de curatare cumparata , inteleg ca as avea nevoie de un Sonax Full Efect , o argila medie , o perie si multa rabdare . Nu stiu cum sa procedez la zona de contact, mi-ar trebui o masinarie rotativa si ceva hartie abraziva , dar oare ce granulatie? Masina nu o am, o sa incerc manual inainte.
Cat despre protectie am un Soft99 12M , deci tot ceva sintetic si parca nu as mai lua inca o ceara dedicata gen Hi Temp.
« Last Edit: March 12, 2024, 09:27:23 AM by Sorin03 »

MihaiFlorescu

  • *
  • 14044
  • Life is too short to drive a boring car!
Re: Ingrijirea rotilor
« Reply #9 on: March 12, 2024, 10:16:19 AM »
https://automobilus.ro/solutie-curatare-jante-neutra-cu-martor-rosu-koch-chemie-magic-wheel-cleaner-mwc-500-ml
https://automobilus.ro/solutie-curatat-jante-felgen-beast-sonax-1l
https://automobilus.ro/solutie-decontaminare-oxid-de-fier-soft99-iron-terminator-500ml

Le-am incercat pe toate. Toate sunt bune dar in final am ramas la ultimul din lista, desi sonax felgen beast are mirosul cel mai placut... mai bine zis mascheaza cel mai bine mirosul ala de oua clocite de la solutia activa cu ceva aroma de citrice.

Iti recomand sa aplici solutia pe janta uscata si sa o lasi sa actioneze cateva minute fara sa se usuce, clatesti cu presiune daca ai cum, aplici iar solutia si de data asta vii si cu pensule, perii si incepi sa freci la ele.

Orice protectie e mai buna decat nici o protectie. Dupa curatarea intensiva initiala este important sa te tii de curatat mereu cu un sampon si atat, fara sa le lasi sa ajunga iar ca in pozele de mai sus. Si daca nu mai este nevoie de solutii agresive, atunci o sa reziste si protectia mai mult.

Pentru zona de contact poti incerca o bormasina cu acumulator si un cap abraziv. Sau doar o perie de sarma din aceea galbena moale apoi tot la mana hartie de 320 as incerca.... poti sa iei bucatele din mai multe granulatii si vezi pana gasesti cea mai buna varianta.

« Last Edit: November 17, 2024, 20:00:40 PM by MihaiFlorescu »

MihaiFlorescu

  • *
  • 14044
  • Life is too short to drive a boring car!
Re: Ingrijirea rotilor
« Reply #10 on: March 12, 2024, 10:23:10 AM »
Ah, si din punctul meu de vedere nu prea ai ce sa faci cu argila pe jante OEM de Subaru. Suprafata interioara este aspra si semi-finisata. Adica inca se mai vad de multe ori urmele de prelucrare peste care este un strat fin de vopsea si lac.
Argila merge la jante reconditionate sau finisate complet, la fel cum este si caroserie.

Pentru bitum, ai nevoie de o solutie dedicata. Asta face o treaba decenta: https://automobilus.ro/solutie-indeparat-bitum-si-adezivi-carpro-tarx-1000ml

Cam tot ce ti-am recomandat se poate folosi si pentru caroserie in mare parte, dar cu atentie si cu ceva clatiri intensive dupa aplicare, chiar spalat iar cu sampon si clatit iar mai ales scurgerile.
« Last Edit: March 12, 2024, 20:57:15 PM by MihaiFlorescu »

Re: Ingrijirea rotilor
« Reply #11 on: March 12, 2024, 13:34:57 PM »
Multumesc Mihai! Sunt fan produse Soft99 si Bilt Hamber , asa ca ,daca ai testat , raman la ala. Cat despre argila, mai am ceva ramasa de cand am restaurat un cadru de bicicleta , o folosesc pe post de radiera :) , stiu cum e suprafata interiora la jantele OEM . Vad eu ce iese, nu sunt pretentios, intodeauna am ales functionalitatea inaintea design-ului/finisajului. Am gasit si jante tzipla OEM , am vazut ca sunt refinisate - diamnond cut si powder coated - i-am zis ca Enkei nu e de acord cu metoda lui si i-am urat succes la vanzare 😅.

Re: Ingrijirea rotilor
« Reply #12 on: March 13, 2024, 19:11:33 PM »
Pare doar depunere de praf de placute acolo si ar trebui sa iasa f ok cu orice produs dedicat. Eu folosesc de mult timp SFE, il iau din Carrefour cand il prind la reducere si acum e din nou, parca pana prin aprilie - SFE
Prima oara insa as da un APC sau o spuma si abia dupa as intra cu SFE, iar la sfarsit orice ceara va ajuta la intretinerea ulterioara
La suprafata de contact peria de sarma o vad ca de baza si oricum nu te poti astepta sa scoti suprafata ca de noua

Re: Ingrijirea rotilor
« Reply #13 on: March 13, 2024, 19:49:45 PM »
Nope, vreau doar sa elimin cat se poate, nu insist f mult . Vedem cum se prinde ceara pe interior, pe exterior ar trebui sa fie ok. Tot incearca unii si altii sa ma prosteasca cu protectii ceramice, le-am zis sa plimbe ursu , ca masina e un utilaj, nu un bibelou. Pun si eu o ceara sintetica si alte protectii pe masina , dar strict sa fie functionale si la pret decent.

Re: Ingrijirea rotilor
« Reply #14 on: March 14, 2024, 20:56:36 PM »
Singurele ceramice pe care le'as incerca sunt alea gen aliexpress, macar sunt ieftine. Iar p'alea nici nu le'as incerca pe caroserie :D