https://www.autoblog.com/2018/04/17/subaru-trademark-evoltis/In general nu m-am lansat in comentarii (inca nu detin un autovehicul Subaru, fapt ce spersa se schimbe in scurt timp) , dar in ce priveste evolutia catre electro-mobilitate imi permit sa intervin, pentru ca sunt destul de bine pozitionat ca sa fac cateva evaluari.
In primul rand, va prezint cateva cifre interesante, in ce priveste benzina/bateriile (Li-ion)/ celulele cu combustibil:
-benzina: 13 kWh/kg (9,6 kWh/l)
-baterii: 0,075 - 0,2 kWh/kg ; 3500 cicluri complete incarcare-descarcare
-celule cu combustibil: 0,8- 10 kWh/kg ; 120 000 km inainte de reducerea cu 10% a performantei (Direct Methanol Fuel Cell (DMFC))
Din aceste valori, se poate vedea clar ca benzina castiga "hands down" intrecerea, urmata indeaproape de DMFC.
DMFC-urile sunt penalizate de
trei doua constrangeri:
- utilizeaza hidrogen, a carui producere face apel la electroliza apei, fenomen energofag, care va polua si va ridica pretul unitatii de volum;
- hidrogenul este inflamabil, ceea ce face ca tehnologia implicata in transportul si stocarea lui sa ridice foarte mult pretul unitatii de volum.
Si acum este cazul sa revin putin la baterii, cu o aplicatie practica ce va va ajuta sa intelegeti impactul masinilor
plug-in asupra retelei electrice nationale:
Orasul Bucuresti (si Sectorul Ilfov) este deservit de trei statii Transelectrica, a caror putere maxima este de aproximativ 1450 MVA (sau MW, ca sa fie mai simplu). In prezent, in Bucuresti se utilizeaza (la varf de sarcina, seara), aproximativ 1100 MVA. Tot in Bucuresti +Ilfov mai exista proximativ 1,4 milioane autovehicule. Presupunand ca toate ar fi
plug-in, este normal sa ne imaginam un scenariu foarte conservator, in care 100 000 de masini (7% din total) au nevoie de incarcare pe timpul noptii si ca pe toate le incarcam de la prize trifazate, la 400 V, cu 16 A. Acest scenariu insemna ca avem nevoie de aproximativ 11 kW pentru fiecare masina, deci un total de aproximativ 1100 MW in total. Avand in vedere ce v-am spus mai sus, va rog sa concluzionati daca acest scenariu poate fi implementat, au ba... Iar scenariul, repet, este unul conservator. Baietii au inceput sa se intreaca in creterea puterilor pentru prizele de incarcare auto, pana la 250 kW. Minunat, n-am ce zice...
Din acest punct de vedere, bateriile sunt un moft, o "aroganta" imbratisata de natiuni potente financiar, cu populatie redusa (a se vedea Norvegia, Olanda, Luxemburg etc.).
Daca as trage niste concluzii la materialul prezentat, acestea ar fi:
1. Motoarele cu combustie interna nu au adversar pentru inca 20 de ani;
2. Masinile alimentate prin celule cu combustibil nu pot prelua in viitorul apropiat rolul masinilor "traditionale", dar sunt inlocuitorul cel mai probabil;
2. NU SE POATE schimba intregul parc auto actual cu masini
plug-in3. Necesitatea urgenta de indepartare a poluarii din orase, coroborata cu constrangerile de la punctele 2 si 3, conduc la concluzia ca cel mai probabil se va lucra la MODIFICAREA NEVOII INDIVIZILOR de a poseda o masina (taxe etc.). Trist pentru iubitorii sinceri ai fenomenului auto, din care am vazut o multime pe acest forum...