Am reusit astazi sa montez rotile de iarna. In momentul schimbului pe bord se adunasera 7025 km.
A durat mai mult pentru ca au fost initial cateva neclaritati dar s-au dovedit ca nefondate. Initial am mers la vulcanizarea unde imi faceam pana acum schimbul la Suzuki si la prima vedere totul parea sa fie ok. Au dat jos rotile de vara si cand sa le stranga pe cele de iarna au zis ca nu se potrivesc piulitele, ca sectiunea conica e prea mica. Intradevar la jantele cumparate de mine zona conica de la gauri este ceva mai adanca dar conform certificatului de conformitate are acelasi unghi de 60
o. In plus s-a dovedit ca nici nu pot programa cu aparatul lor noile serii de senzori in modulul TPMS de pe masina. Asa ca am pus la loc jantele cu anvelope de vara si am plecat.
Le-am scris apoi un mail la cei de unde am cumparat jantele si raspunsul a fost ca nu se poate sa nu se potriveasca doar daca nu cumva Subaru a folosit alte suruburi la jantele de 18" fata de cele de 17". Urmatorul drum a fost la un dealer Subaru si aici raspunsul a fost nu, suruburile sunt identice indiferent de marimea jantelor, adica M12x1,25 conice la 60
o si inaltime de 25,5. In plus mi-au spus ca au intampinat si ei aceiasi problema la jantele ce le ofera ei cu pneuri de iarna dar ca e ok daca sunt stranse la valoarea din certificatul de conformitate, in cazul jantelor mele e vorba de 120 Nm.
Problema era ca acest dealer avea locuri libere pentru schimb de roti abia saptamana viitoare, vineri. Cum de luni se anunta temperaturi negative si posibile ninsori am plecat sa caut alt dealer. Am gasit unul mai mic unde am reusit sa fac azi schimbul de roti fara nici o problema. Au strans piulitele la 120 Nm si totul pare ok, am facut intre timp cam 50 km si la verificare nu se slabisera. Au programat si modulul TPMS cu noile serii de senzori fara probleme, totul a durat cam cinci minute. Dupa ce am parcurs mai multi km cu o viteza mai mare de 40 km/h dupa cum scrie in manual, martorul din bord a ramas stins, semn ca masina a recunoscut senzorii si totul e ok. Am avut ceva emotii cu privire la senzorii care au venit pe rotile comandate pe internet pentru ca in factura scria ca transmit in frecventa de 433 MHz iar pe net am vazut ca Subaru foloseste 315 MHz. Dupa ce am mai citit se pare ca frecventa de 315 MHz e la masinile vandute pe continentul nord-american iar in cele din Europa folosesc frecventa de 433 MHz.
Ca si o comparatie cu fostul Suzuki S-Cross, trebuie sa recunosc ca sistemul folosit de Subaru nu e la fel de prietenos cu posesorul. La fiecare schimb de jante sistemul trebuie reprogramat cu noile serii de senzori iar pentru asta iti trebuie un aparat ce se conecteaza prin mufa OBD. Cum nu am un astfel de aparat trebuie sa fac o vizita la reprezentanta. Poate cu timpul apar si pe internet la preturi avantajoase.
La Suzuki pur si simplu senzorii compatibili vin cu datele de identificare gata scrise, ii montezi pe jante si masina ii recunoaste singura, fara nici un fel de interventie umana. In plus sistemul folosit pe Suzuki iti arata in bord si presiunea din fiecare roata in parte si e capabil sa reinvete pozitia rotilor la un eventual schimb, astfel ca intotdeauna cand apare mesajul de presiune insuficienta poti verifica direct roata cu probleme. La Subaru trebuie sa le verifici pe toate patru.
Dupa atat polologhie sa pun si cateva poze.