Optiuni:
1. trimite-o inapoi. In inima Siberiei? Dau pe mere ce iau pe pere.
2. scoate-o la vanzare. Cine naiba are nevoie sa schimbe o turbina pe o masina care a fost lansata cu un an in urma? Si chiar daca i s-ar strica, i-ar fi schimbata in garantie.
3, chinuie-te si monteaz-o.
A fost 3. Am reusit, dupa ce am colindat 2 luni de zile prin Bucuresti si imprejurimi in cautarea unui strung CNC care sa-mi converteasca doua blocuri de aluminiu in doua flanse prin intermediul carora sa-mi pot monta furtunele pe turbina lui Ivan Turbinca. Dar asta nu inseamna ca am si rezolvat intreaga problema. Mai aveam de facut o adaptare, la imbinarea cu DPF-ul. Flansa DPF-ului/catalizatorului meu avea o cu totul alta forma decat gura de iesire a turbinei. Slava cerului! ca macar alimentarea cu gaze era aceeasi, ca pe aia nici mama tuning-ului nu reusea s-o schimbe sau modifice.
Optiuni:
1. O flansa intermediara, intre turbina si DPF, cu un contur care sa permita prinderea ambelor piese; practic, urma sa rotesc DPF-ul in jurul axei astfel incat triunghiul de la gura turbinei si triunghiul de la gura DPF-ului sa se intercaleze, rezultand un soi de stea cu 6 colturi pe care se puteau prinde si una si alta.
Zis si facut. Plan esuat. Gaura de intrare in DPF nu este concentrica cu cilindrul care compune de fapt DPF-ul, motiv pentru care rotirea DPF-ului in jurul propriei axe il aducea in contact cu baia de ulei. Asta ca sa nu mai mentionez ca daca s-ar fi putut roti astfel, ar fi trebuit sa tai cotul de la iesirea DPF-ului pentru a-l aduce in pozitia corespunzatoare prinderii pe galeria de evacuare, iar pe acea pozitie ar fi trebuit sa fie prins si sudat din nou pe corpul DPF-ului.
2. O alta flansa, la prinderea DPF-ului pe turbina. Taiata cea existenta si inlocuita cu una noua. Obstacolul era ca, renuntand la flansa deja existenta, ieseam in deficit cu cei 10 mm grosime si pierdeam aliniamentul cu evacuarea.
3. O alta flansa, cu un contur exterior identic cu cel al turbinei si cu un contur interior in care sa intre un decupaj din flansa deja existenta pe DPF. Teoretic, cel mai simplu ar fi fost de decupat un cerc in jurul gaurii, cu un diametru mai mare cu vreo 2-3 cm. Dar nu stiam nici vreun utilaj si nici vreo mana umana care ar fi putut performa operatiunea astfel incat sa reiasa un cerc perfect. Asta ca sa nu mai vorbesc despre dificultatea de a stabili pozitia relativa a noii flanse in jurul gurii DPF-ului – cum potrivesti un cerc pe altul? Asa ca am recurs la a decupa o forma in interiorul careia intra gaura DPF-ului dar care avea si 2 unghiuri drepte care sa permita alinierea – forma literei D, mai exact.
Cu flansa a fost relativ usor. Odata localizat otelul de 1cm grosime, a fost debitat pe exterior si interior la jet de apa. In 15 minute a fost gata, cu tot cu plata. Cu DPF-ul a fost un pic mai greu. Mi-a luat juma’ de zi. Cu flexul. Iar dupa ce am terminat de taiat cu flexul, m-am apucat de polizat cu flexul astfel incat forma ramasa la gura DPF-ului sa se potriveasca in interiorul flansei. Desigur, nu cu duhul blandetii, ci dupa o jumatate de ora de persuasiune cu ciocanul – chiar imi doream sa intre fortat, pentru a-l avea intr-o pozitie cat mai fixa la momentul in care urma sa fie sudat.
Nici banala sudura n-a fost usor de rezolvat – deja intrasem in sezonul concediilor si toti cei la care sunam se evaporasera pe la mare. In cele din urma am gasit un domn pensionar, ce fusese sudor in aviatie, si caruia i-am pus in brate atat DPF-ul, cat si o lucrare ceva mai delicata – ultimul obstacol in calea montarii unei turbine Euro 6 in locul uneia Euro 4. Era vorba de conducta de ulei care, pe langa faptul ca se monta intr-o cu totul alta pozitie, avea si un alt diametru la gura de alimentare a turbinei. Din fericire, rusnacul imi lasase pe turbina lui capatul in chestiune si o bucata de teava pe care eu urma sa le sudez pe conducta mea, odata ce decapitam prinderea ei originala. Am rezolvat surprinzator de repede – le-am dus seara, le-am luat dimineata, dupa cea mai de succes negociere de pret din viata mea – am obtinut un discount de 50%.