Dupa cum bine spun colegii, nu rezolvi nimic schimband vilbrochenul !
Din cate se stie, problema nu este (doar) de la vilbrochen. Problema este de la cuzineti si/sau modul lor de prindere in blocul motor.
O alta opinie exprimata de un bun prieten. inginer cu state vechi in auto si fost sef de service Subaru este ca problema ar fii data de ungerea insuficienta ( nu mai retin exact ce si unde).
Anyway, vilbrochenul se rupe datorita faptului ca se blocheaza cuzinetii si astfel nu-i mai permit sa se roteasca. La ce forte sunt dezvoltate in cilindri si transmise prin pistoane in vilbrochen, este usor de intuit ce se intampla cand acesta nu se mai poate roti ...
O alta varianta a problemei, ar fi atunci cand, in loc sa se blocheze, cuzinetii capata un "joc" iar vilbrochenul aflta in rotatie, nu-si mai mentite axa de rotatie. Si ajunge sa loveasca in blocul motor. Vilbrochenul este din otel inalt aliat iar blocul motor din aluminiu, Ghici care crapa primul !
Astea doua variante mi-au fost expuse la AutoKino cand am inlocuit si eu motorul ( si nu, la mine nu s-a rupt vilbrochenul .... dar incepuse sa genereze o serie de zgomote ciudate de la motor).
Ca sa rezum - sa schimbi (doar) vilbrochenul nu inseamna decat niste bani ( si nu putini) aruncati degeaba !
Bine, poti cere o parere mai avizata de la AutoKino sau SMT ( daca ti-e greu sa suni, vezi ca ambele au topic dedicat pe sectiunea de service si reprezentante a forumului).
Din punctul meu de vedere, ai doua variante:
1. Lasi masina in pace, te bucuri de ea DAR schimbi uleiul cat mai des si doar cu ulei de calitate ( nu recomand Motul - vezi ca este o luuunga discutie legata de uleiuri pe forum ). Eu am folosit aproape exclusiv Mobil 1 ESP Formula si m-a dus motorul pana la 184k km. De "bine" se zice si despre Amsoil, Red Purple, etc.
2. Daca vrei sa stai linistit muuulti ani de acum incolo - cere o oferta la AutoKino si schimba short-block-ul cu unul de generatie noua, cel putin teoretic, "bug-free".
Dar asta nu-i o investitie deloc de neglijat ( cel putin 5000 Euro - parca pe-acolo se invartea oferta primita de mine inainte de aprobarea inlocuirii motorului pe "garantie").
Sincer sa fiu, eu as merge pe prima varianta dar, in paralel, as pregati niste banuti in cazul ca ... Doamne Fereste !
Vorba unui clasic in viata: " Spera la ce-i mai bine si pregateste-te de ce-i mai rau !"