Am folosit 3000rpm, o turatie normala in practica, nici mers Lorianistic, nici neeconomic.
Anvelopele alese apar in poza.
In linii mari, sunt la fel.
Acum, daca OCD, aia de XV e etajata mai fluent, caderile de turatie la schimbari sunt intr-o progresie aproape ideala. Foresterul are caderi pe 3-4 si 4-5 la fel. Iar a 6-a e mai okish pentru aia cativa km de autostrada din tara asta.
Pe bune, arata foarte fain graficul pe XV.
marr, pe intelesul oricui. Graficele din poze se cheama
diagrame fierastrau si se deseneaza (de regula) la turatia de putere maxima a motorului. Se dimensioneaza transmisia astfel incat, atunci cand se schimba treapta la turatia de putere, noua turatie, aferenta treptei urmatoare, sa fie mai mare decat cea de cuplu maxim. Intervalul dintre Pmax si Mmax se cheama "domeniu de functionare stabila a motorului", e plaja in care, atat in teorie cat si in practica, indiferent de incarcare, rampa, vant din fata (aka viteza), la pedala plina, viteza creste orice ar fi.
Exemplu practic: pe Transalpina, in plina urcare, cu 5 oameni in masina si 3 porci in portbagaj, daca turezi un benzinar la 6000rpm in 2 si ii dai direct in 4, viteza va scadea. Asta pentru ca intr-a 4-a cazi la, sa zic 3200rpm, care e sub turatia de cuplu maxim, de exemplu 4000rpm. Daca-i dai 3 si turatia cade la 4500, masina va continua sa accelereze.
Asta-i una.
Alta e progresia dintre trepte. Dintii fierastraului NU trebuie sa aiba aceeasi inaltime. Dintele 1-2 e cel mai mare, iar inaltimea va scadea progresiv, astfel incat, unite punctele de turatie aferente schimbarilor de treapta, alura curbei astfel obtinute sa fie o parabola lina. La forester, in poza de mai sus, in punctul 2405 exista o inflexiune unde parabola trece din convex in concav, promit. In practica n-o sa se simta nimic. Eu am simtit la STI-ul unui coleg de forum, motiv pentru care, bla bla, nu insist.
De ce progresia? Pentru a ajuta motorul sa accelereze in treptele superioare, unde cuplul la roti scade.
Iar m-am pierdut in aberatii... dar marr, ai zis ca esti inginer, deci ai sa intelegi tot.
Si alt caz practic. WRX din 2002. Motorul suficient de puternic incat ultima treapta sa fie dimensionata pentru 230km/h. Din pacate insa, doar 5 trepte. Din alte pacate, motor turbo, adica lesinat sub o anumita turatie. Rezulta dintii aia ai fierastraului enormi, si un Muttley destul de nemultumit de situatie. Strecurarea unei a 6-a trepte in poveste ar micsora dintii, Muttley in extaz. Solutia de compromis - schimbare trepte de viteza peste 3500 rpm. La aspirate mari problema se rezolva partial. La motoare mici dispare de tot. La masinile in discutie aici, nu vad nicio problema. Mihai, cauta altundeva diferentele alea lipsa la acceleratie si consum. Nu e din etajari