Primul Forester, prima mașina
Subaru club Romania

Primul Forester, prima mașina

Muttley

  • 5133
Re: Primul Forester, prima mașina
« Reply #340 on: March 11, 2019, 10:02:40 AM »
După ce am scos siguranta care tine tija, aceasta a fost trasa înapoi de solenoid

Ha? Ce solenoid iti trage tija?  :o

Deci...
WG e normal cu tija retrasa. Creste presiunea in turbo, capsula primeste presiune de la capatul presurizat dinspre IC al turbinei, tija iese si deschide clapeta de bypass. Asta e functionare pe "spring pressure". Presiunea de deschidere trebuie sa fie mai mica decat acea presiune de supraalimentare maxima, "boost target". Marirea acestei presiuni e facuta de electrovalva EBCS, care face legatura cu vacuumul din admisie. Adica presiune + vacuum = presiune mai mica. Si astfel, presiunea de deschidere poate fi crescuta.

Citeste si intelege aici: https://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=1190530

In rest scrii haotic, ba wg deschis, ba inchis, solenoizi care trag... Numai tu stii ce-i in caputzul tau.
Din poze, clapeta pare a fi fost deschisa, adica masina nu facea boost. Dar dracu stie...
WRX SW 2002

Re: Primul Forester, prima mașina
« Reply #341 on: March 11, 2019, 10:05:02 AM »
Incerc sa iti fac in rezumat la cum functioneaza wastegate-ul:

In primul rand nu prea e niciun solenoid pe la turbo in afara de boostcontroller care “da” vacuum catre capsula de la wastegate.
Cand capsula este vacuumata, tija este actionata si se deschide supapa de bypass a gazelor arse. Cand EBCS este deschis, se diminueaza presiunea care impinge tija si WG se inchide.
Nu se deschide mai mult sau mai putin ci pur si simplu are doua pozitii, Inchis si deschis.
Regimul de deschidere are o anumita frecventa (controlata de boostcontroller), practic wastegate-ul se deschide si se inchide in unitate de timp astfel incat sa intre in turbo mai multe sau mai putine gaze arse, in functie de target boost.

Daca umbli la reglajul tijei vei pretenaiona sau detensiona supapa, asta insemnand modificarea deschiderii ei, fapt explicat de Muttley.
« Last Edit: March 11, 2019, 10:20:47 AM by Pfaizzzer »
Track: 2003 Impreza STI JDM
Off-Road&Daily: 2009 Forester 2.0 NA
Ex: 2001Impreza WRX wagon

andea79

  • *
  • 4033
Re: Primul Forester, prima mașina
« Reply #342 on: March 11, 2019, 10:06:29 AM »
https://cobbtuning.atlassian.net/wiki/spaces/PRS/pages/615088215/How+Subaru+s+Factory+Boost+Control+System+Works

ideea este ca ai de citit mult daca vrei sa shurubaresti singur - si chiar gasesti documentatie doar sa vrei sa cauti (si nu ma refer doar la forumul de fata sau grupuri de facebook cu 7 poze si 3 comentarii)
eu am scris ce am scris pentru ca am avut/am impresia ca scriu degeaba pe thread-ul tau  ... in sensul ca tu doar astepti sa ti se raspunda la diverse intrebari/dileme si chiar si cand se raspunde ignori sau faci altfel :)
(e clar ca de multe ori scriu 2-3-4 cuvinte ca nu pot scrie compuneri de fiecare data la fiecare dar ma astept ca cel interesat sa caute singur pentru ca chiar gasesti informatiile )
iar legat de monitorizare - partea de ulei e super ok la ochi dar pentru restul ai nevoie de ceva solutie soft/OBD pentru ca sunt mai multi parametrii care ar trebui/pot fi verificati si multi dintre ei se schimba la intervale de milisecunde adica la ochi/ceas nu vei reusi sa intelegi nimic

Muttley

  • 5133
Re: Primul Forester, prima mașina
« Reply #343 on: March 11, 2019, 10:25:52 AM »
Eu folosesc elm327 de 30 de lei si torque pe telefon. Adica fenomenal de simplu. Iar din aplicatie, pe cazul de fata, poti seta sa-ti retina valoarea de boost maxim. Restul e doar logica + sa intelegi ce se intampla acolo, ca la nivelul asta e simplu. Chestiile complicate sunt in laptopuri.
WRX SW 2002

Theophilus+Julsey

  • 842
  • 2004 Forester 2.0XT / 2009 Justy IV
Re: Primul Forester, prima mașina
« Reply #344 on: March 11, 2019, 10:30:45 AM »
Multumesc de explicații.
@Muttley...in caputzul meu sunt multe, doar ca uneori nu se leagă.
Când am spus ca e blocat wg pe deschis a fost concluzia mecanicului pentruca unghiul brațului clapetutei de care se prinde tija era diferit de cum este normal. M-am uitat la pozele cu turbina asta, când era noua, și am observat ca acel Brat era îndreptat spre downpipe și nu aproape paralel cum e la turbo din fabrica și de asta părea ca e deschis, wg fiind închis defapt. In Weekend am separat tija de brațul clapetutei și tija s-a retras, ceea ce înseamnă ca persoana care a instalat wastegateul a tras (deci pretensionat actuatorul wg-ului) de tija ca sa o instaleze fără sa regleze ceva.

@pfaizzer mulțumesc de explicație

@andea79, îmi pare rău ca uneori sunt mai greu de cap, chiar încerc sa nu pun întrebări aici pana nu am căutat mai multe surse, problema mea e ca de multe ori găsesc informații contradictorii și la capăt nu se scrie clar ca problema a fost rezolvată.
Și eu am in plan sa încep cu o aplicație pe telefon (cum a spus și Muttley) pentru monitorizare, ce faci tu e la alt nivel de măiestrie :)

Am uitat sa zic ca am fost și la itp și am trecut cu mențiunea ca un pivot din dreapta are joc (probabil ca de acolo și bătăile care le auzeam la diferite obstacole) și bucsele sunt obosite, nu știu dacă au fost schimbate in trecut.

MihaiFlorescu

  • *
  • 14041
  • Life is too short to drive a boring car!
Re: Primul Forester, prima mașina
« Reply #345 on: March 11, 2019, 10:38:20 AM »
Daca ai turbo si wastegate diferite de fabrica, poate sa fie tija aia cum a gandit-o producatorul, in Z in S, in Y, deci nu are legatura cu ce e de fabrica.
Apoi zici ca a fost concluzia ca e deschisa dar era inchisa. Ok..

Dar in paragraful urmator zici ca ai miscat tija si s-a retras. Pai daca s-a retras, inseamna ca WG era deschis. Sau nu mai inteleg eu ce se intampla acolo...

In fine, toata treaba se putea afla simplu si fara scule sau tehnica de inginer. Cu orice OBD reader poti sa citesti o amarata de presiune in admisie si vedeai clar acolo daca face (tine) boost sau daca nu face. Daca nu facea era clar blocat deschis. Daca facea era inchis, deci ok. Daca facea mai mult decat trebuie (overboost) in anumite situatii, nu era ok si deci era blocat pe inchis.

Muttley

  • 5133
Re: Primul Forester, prima mașina
« Reply #346 on: March 11, 2019, 10:42:37 AM »
Deja am uitat ce inseamna deschis si inchis. Non-stopurile cum ie?
WRX SW 2002

MihaiFlorescu

  • *
  • 14041
  • Life is too short to drive a boring car!
Re: Primul Forester, prima mașina
« Reply #347 on: March 11, 2019, 10:49:49 AM »
PS: Vezi ca e topic cu recomandari de OBD reader. Gaseste de la variante pe cablu de sine statatoare, la bluetooth si mobil, la cablu si laptop. Bugete de la 40 lei la 800.

Theophilus+Julsey

  • 842
  • 2004 Forester 2.0XT / 2009 Justy IV
Re: Primul Forester, prima mașina
« Reply #348 on: March 11, 2019, 11:29:58 AM »
Pai probabil nu știu nici eu care e deschis și închis...pentru mine deschis e dacă gazele de evacuare pot trece prin clapeta care este deschisă, închis înseamnă ca e închisă clapeta și deci totul merge spre turbocompresor.
Problema e, ca in funcție de reglajul tijei, adică a capătului ei care se rotește și se blochează pe poziție cu o piuliță, condițiile de mai sus pot fi îndeplinite in mai multe moduri.
Clapeta închisă, tija retrasa => funcționare normala
Clapeta închisă, tija reglata scurt, deci trebuie tras de tija ca sa o montezi pe brațul clapetutei, deci e ca și când ar fi presiune in actuator, dar nu este deoarece reglajul este strâns. => cazul in care pare ca era al meu. In căzul asta, chiar și când ajunge turboul sa facă destula presiune ca sa deschidă wg, acesta fiind cu preload la maxim, adică tija reglata ca sa fie scurta, practic spațiul din fata diafragmei actuatorului se umple cu presiune de la turbo, dar nu se deschide clapeta deoarece actuatorul este deschis și clapeta închisă fiind reglajul prea scurt.
@MihaiFlorescu, o sa ma uit, mersi :)


Theophilus+Julsey

  • 842
  • 2004 Forester 2.0XT / 2009 Justy IV
Re: Primul Forester, prima mașina
« Reply #350 on: March 11, 2019, 11:47:24 AM »
Ce draguuuut :o
Hai ca ma duc sa ma educ, ca văd ca ii vast linkul asta :)

andea79

  • *
  • 4033
Re: Primul Forester, prima mașina
« Reply #351 on: March 11, 2019, 12:22:24 PM »

Celalalt

  • 1812
  • Mda...
Re: Primul Forester, prima mașina
« Reply #352 on: March 11, 2019, 13:04:03 PM »
Teo mai poti accepta si ca nu reusesti sa pricepi chestiile astea. Eu spre ex. sunt total pe dinafara. Nu reusesc sa asimilez informatia asta si prefer sa nu ma bag. Sunt altele la care ma pricep si aia e...
Aia e...


FXT '03 EJ207 STI 6MT
FXS '07 LINISTIT SI NU PREA
Impreza '95-'01 COTET SPRE H6

Theophilus+Julsey

  • 842
  • 2004 Forester 2.0XT / 2009 Justy IV
Re: Primul Forester, prima mașina
« Reply #353 on: March 18, 2019, 02:18:05 AM »
La nivel teoretic nu mi se par prea greu de înțeles, dar la nivel practic e nevoie de experimentare. Sa experimentez, cu posibilitatea de a pușca motoare nu m-aș chiar băga. Și apropo de motoare, cam cât ar fi normal sa coste un rebuilt pentru ej205?Cu prelucrarea blocului, chiuloaselor, vibrochenului, pistoane forjate cu segmenti noi și celelalte care mai intra între piston și vibrochen, pompa noua de ulei, garnituri, simeringuri, dacă mai trebuie ceva, adăugați, va rog, poate dacă știți și cât sunt piesele și cât manopera.
Mulțumesc anticipat.

Muttley

  • 5133
Re: Primul Forester, prima mașina
« Reply #354 on: March 18, 2019, 08:46:30 AM »
6 mii euro. Ca vrei pistoane fancy. Ciudat ca vezi arborele cotit rectificat si nu schimbat cu unul nou, la cota nominala.
Vezi ca pistoanele fancy-trancy duc presiune de supraalimentare mare, in rest nu te ajuta cu nimic, dimpotriva, bat in cilindri. Iar boost mare, cu blocul tau open deck, e cea mai proasta idee.
Si revenim iar la documentare ;)
WRX SW 2002

Theophilus+Julsey

  • 842
  • 2004 Forester 2.0XT / 2009 Justy IV
Re: Primul Forester, prima mașina
« Reply #355 on: March 18, 2019, 08:57:48 AM »
Pai de asta am întrebat aici...la search am găsit o singura discuție despre un h6 și se zicea ca ar fi vreo 2000€ rebuiltul, dar probabil ca doar cu prelucrarea bloc, chiuloase și restul de chestii schimbate cu piese de calitatea din fabrica (in ideea ca Pistoanele forjate ar trebui sa fie upgrade). Pe la americani am găsit diferite, de la 5-6k$ pana spre 10-12k$, dar nu consider neaparat relevant pentru noi.
Mersi de info, cu Pistoanele forjate știu ca nu ajuta neaparat, doar in caz de ceva probleme la motor, ar trebui sa reziste la temperaturi mai mari ca cele originale, ca dezavantaje, bat la rece, consuma mai mult ulei și trebuie sa încălzești motorul mai mult pana sa poți pleca :)

Muttley

  • 5133
Re: Primul Forester, prima mașina
« Reply #356 on: March 18, 2019, 09:08:31 AM »
Sunt 2 aliaje la forjate, 2618 si 4032. Coeficientul de dilatare termica de la primul este mai mare, dar rezista mai bine la boost. Al 2-lea se apropie de stock. 4032 gasesti Cosworth (desi ei il numesc "aliaj special") si Mahle. Cosworth sunt 800ish dolari, Mahle mult mai ieftin.
Deci faci pasul? Si daca da, merita?
WRX SW 2002

Theophilus+Julsey

  • 842
  • 2004 Forester 2.0XT / 2009 Justy IV
Re: Primul Forester, prima mașina
« Reply #357 on: March 18, 2019, 09:17:03 AM »
Bune întrebările...răspunsurile bat spre nu știu...cred ca contează mult și cine face lucrarea, mulți prefera o anumită rețeta pe care au testat-o si pot oferi garanție pentru lucrare :)

andea79

  • *
  • 4033
Re: Primul Forester, prima mașina
« Reply #358 on: March 18, 2019, 09:53:36 AM »
garantie pentru lucrare nu cred ca vei gasi undeva -> poate la reprezentanta facut cu piese OEM 100% dar la varsta masinii si acolo sunt sceptic ...
in rest crezi ca-si asuma vreun atelier asa ceva ? sau daca isi asuma la modul teoretic crezi ca si practic se vor tine de ea ?
daca chiar se intampla sa se imprastie ceva dupa rebuild sunt 17 cauze posibile la orice ... unele ce tin de mecanica altele de soft altele de utilizare si/sau alte motive -> eu iti recomand sa nu iti faci sperante din acest punct de vedere ...

Theophilus+Julsey

  • 842
  • 2004 Forester 2.0XT / 2009 Justy IV
Re: Primul Forester, prima mașina
« Reply #359 on: March 18, 2019, 10:07:18 AM »
Și tu, @andea79, cât zici, după cunoștințele și experiențele tale ca ar fi un rebuild la ej205?