Etrierele Brembo au o problema urata, se sudeaza chimic suruburile etrierelor de fixare pe portfuzeta. In special daca se umbla rar la ele. E ce am patit si eu cu condensorul de clima. Proprietarul, inainte de-a mi-o lasa, a rectificat discurile fata, ocazie cu care s-a constatat ca etrierul dreapta nu prea mai are filet.
Variante:
1) etrier dreapta nou, sehaj, uatevar;
2) il repar eu.
Apoi...
2a) il dau cuiva sa-l repare;
2b) il repar eu cu heli-coil, dar il dau cuiva sa-l gaureasca perfect;
2c) il repar eu cu heli-coil, il gauresc eu perfect. Dac-o dau de gard, vezi p1.
Cum ma mananca rau de fel si las mult de dorit pe parte de incredere in altii, am ales 2c).
Masina de gaurit vertical n-am. Iar la magazinul meu de bricolaj preferat erau asa:
- stativ la vreo 70 lei;
- stativ la 120 lei;
- stativ cu cremaliera la 450ish lei;
- masina de gaurit vertical la 1100 lei.
Maine e trackday la Prejmer si n-am bani de benzina, d-apai de intrare. Am stat 10 minute in magazin si am balit la Boschu' la 1100 lei, dar am plecat cu stativul de 120 lei, pe motiv de ncsf.
Deci aveam tot ca sa repar etrierul. Ma rog, strictul necesar.
Am parcat cotetu' langa muza mea si m-am pus pe treaba.
Inca nu ma pot obisnui cu gabaritul Brembo-urilor. Mana mea in poza pentru comparatie, si am ditai laboantele.
Pentru a nu pierde lichid, capatul racordului l-am imbracat in degete de manusa de latex, iar etrierului i-am infipt un M8 infasurat in cauciuc de camera de bicicleta.
Primul meu contact cu heli-coil a avut loc in urma cu 19 ani, cand i-am dus unui vecin, inginer in fabrica de la Savinesti de langa Piatra Neamt, 2 biciclete cu filetele duse la urechile de schimbator spate. Pe vremea aia, urechile nu erau detasabile. Imi amintesc ca le-am carat in locul banchetei spate a Daciei si am asteptat in parcarea fabricii, in soarele verii, juma' de zi sa mi le aduca indarat. A murit la cativa ani dupa. Nu conteaza, dar ma mir ca-mi amintesc toate prostiile, si uit ce am lucrat cu o zi in urma la serviciu. Si se si uploadeaza greu pozele.
Asta e kitul cumparat pentru reparatie, M12x1.5. Contine tot ce trebuie. Burghiul de 12.3mm, tarodul de 12x1.5, 10 insertii, aplicatorul si ceva dorn de rupere a urechii. Am folosit un cleste cu varful subtire pentru a le rupe p-alea.
N-am poze cu filetele busite din etrier, nu m-a dus capul
Promit, erau busite bine. Motiv pentru care, etrierul era aaaabia strans, vreo 5-10Nm. Sau s-o mai fi deteriorat si slabit cat am mai mers eu cu masina, ca am desfacut suruburile cu puterea mintii.
Cam asa arata aranjamentul de gaurire. Precizez, partea cu adevarat critica a reparatiei.
Critica pentru ca abaterile de coaxialitate cu gaurile din portfuzeta sunt toootal nepermise.
Motiv pentru care am verificat de 30 de ori inainte de gaurire, am aliniat, reglat si nivelat de 50 de ori si mi-am oprit pulsul pe perioada penetrarii.
(vereicsul atomic e in spatele usii din poza)
Am riscat cu un stativ ieftin pentru ca materialul e moale si pentru ca eu aveam nevoie doar sa raschetez niste spire distruse.
Mno, un zoom si pe gaurica cealalta...
Si mai mult zoom pe ce a iesit.
Am verificat ambele gauri, discretele urme ale vechilor filete erau perfect uniforme pe toata circumferinta si generatoarea, semn ca traiectoriile gauririlor au fost bune.
Acum linistit fiind ca partea grea a trecut, m-am apucat de tarodare. Cum port-tarod n-am, as fi putut folosi un prelungitor de clichet de 1/4". Dar am vazut ca n-am nici asa ceva
Asa c-am folosit cea mai idioata scula pentru un tarod de 12. O cheie fixa.
Sunt curios cate zile o sa ma tina amorteala mainii. Ca n-am nici menghina, deci cheia o puteam invarti doar cu o mana, cu cealalta tineam dihania aia de etrier.
Sebi, sa-mi faci cadio o cutie de betigase de vata. Ca n-am avut nici compresor ca sa suflu spanul.
Partea asta a durat cam 2h, fara nicio exagerare.
Pozele cu ambele gauri dupa filetare:
Iar, la final, partea placuta, introducerea insertiilor.
Aici trebe tehnica. Am rebutat 3 insertii pentru 2 gauri, o rata de rebutare tragica, dar am prin spilul, compus din:
- gaurile trebuie sa fie luna. Le-am curatat cu carpa, apoi le-am spalat cu jprei de frane;
- cu Loctite-ul trebuie exagerat, folosit din abundenta. Daca aluneca, e perfect. Daca nu aluneca, spira se strange si sare 2 pasi mai incolo. Moment in care rebutezi;
- pe aplicator nu se apasa. Acelasi risc ca mai sus.
Si rezultatul, adica 2 filete de etrier noi, de data asta din otel. Adica astea nu mai patesc nimic veci.
Si proba cu suruburile...
Etrierul reasezat pe visinie, de data asta strans gospodareste, pana a iesit zeama din suruburi, 110Nm.
Bun, noapte era, eu inca nu mi-am montat lumini de lucrat la masini pe pereti, vecinii plecati, Pfaizar probabil dormea la ora aia... Cum sa fac aerisirea etrierului?
Raspuns: simplu, singur!
Adica prin cadere. Adica piiiicatura cu picatura, pana frecventa de picurare a picaturilor care de fapt erau picaturi chinezesti se stabilizeaza, gen semn ca nu mai iese aer. De 4 ori, de 2 ori pe fiecare parte, pentru siguranta.
Ia, care aveti inclinatii spre tinichigerie, se pot repara contrapragurile? Din 4 puncte de ridicare, fix toate 4 sunt zapacite.
Serios, as duce-o undeva sa le indrepte daca se poate, ca-mi omor cricurile ridicand de lonjeroane.
Iesit in proba, nu e aer, toate-n regula.
Continuarea dupa ce vin piesele. OEM din Bucuresti, suspensie de la Wrangler, crec-a si uitat sa se uite in cutia postala dupa amortizoarele spate, caseta e pe vapor, blingul de motor in avion.
Va urma sigur.