Asa a fost si cu diesel ul. Userul Knemu stie cel mai bine. Era o balbaiala , putina furtuna pe forum si pana la urma le a sarit sarmaua in brate. Mie nu mi par simple cazuri izolate 2 sau 3 sau 4 cutii la noi. Stam cu ochii pe coada de la butelii si urmarim
Ai intr-un fel, dreptate.
Totusi, dpdv statistic lucrurile nu stau chiar ca la diesel.
Nu am gasit date privind numarul de masini cu motorizare diesel vadute de Subaru, dar avand in vedere faptul ca acest motor a fost disponibil doar pe piete cu cifre de vanzari relativ mici - Europa, Australia, etc - unde, in total, vand mai putin de 100.000 de masini pe an, nu cred ca in anii de glorie sa fi vandut mai mult de 50-60.000 de masini cu motorizare diesel.
De exemplu, in Europa, vanzarile Subaru au fost, incepand cu 2008, au fost de maximum 50k masini/an (in 2008) cu o medie de 35-38k / an):
http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/subaru/CVT-ul, in prima generatie de Lineartornic a fost ”lansat” in 2012 (
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Subaru_transmissions#Subaru_Lineartronic_CVT_TR690_and_TR580 )
Incepand cu 2012, doar in USA, au vandut peste 3,6 milioane de masini :
http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/subaru/Dintre acestea, mare majoritate au fost cu transmisie automata (recte CVT). Asta ar insemna in ultimii 7 ani minimum 2 milioane de masini cu CVT vandute.
Ca au aparut niste probleme, e cert dat fiind faptul ca Subaru a extins garantia cutiilor CVT la 10 ani/100.000 mile pentru masinile produse pana in 2015 (cca. 1,5 milioane de bucati).
Aici am gasit informatii cu privire la problemele aparute, mod demanifestare si modele afectate:
http://www.subarucomplaints.com/cvt/Ce-i interesant, este faptul ca - din cate spun ei acolo - rata de probabilitate a aparitiei unor probleme este mult mai mica la Legacy ( 4,41 % generatia 2015 - 2019 / 5,4 % generatia 2010 - 2014) si Impreza ( 7,11 % pentru generatia 2012-2016) si semnificativ mai ridicata la Outback (17,19 % gen. 2010-2014 / 14,34 % gen. 2015-2019), Forester (16,69 % gen. 2014-2018) sau WRX (13,03 % gen. 2015-2016).
Probabil asta tine atat de puterea / cuplul motorului cat si de modul de utilizare/abuzare a cutiei.
Cu Legacy si Impreza se circula, de regula pe asfalt, in regim normal, cu Forester si Outback se mai face off-road, se mai tracteaza remorci/trailere/barci iar cu WRX ...
Bine, nu stiu daca astea-s date obtinute din defecte reale constatate sau este doar o previziune bazata pe calcule statistice.
De asemenea, pare-se ca problemele au inceput sa se manifeste, in medie, dupa cca. 5 ani.
O cauza poate fi si gaselnitei de marketing cu ”maintenance free” pe care majoritatea utilizatorilor au luat-o ca atare - nu schimbam uleiul niciodata !
Ramane de vazut cum vor evolua lucrurile in viitor.
Eu unul am de gand sa schimb uleiul din cutie la fiecare 30k km.
Dupa cum spunea un nene citat mai sus - e mai ieftin un schimb de ulei decat o cutie de viteze !