[…]
Am cautat fisa tehnica un de am citit proprietatile uleiului. Ce ma interesat in mod deosebit este indicele HTHS care parerea mea ar trebuii sa fie cat mai mare ca sa protejeze cat mai bine motorul.
Uleiul utilizat motul hybrid 0w20 are HTHS viscosity at 150°C este 2.6 mPa.s, o valoare mai mica ca la 5w30 cat se baga inainte unde HTHS viscosity at 150°C este 3.5 mPa.s.
[…]
Studiul a arătat că atunci când se utilizează uleiuri cu HTHS sub 2,4 mPa.s și la o temperatură a uleiului de 90 ° C, uzura pistonului crește numai dacă turația motorului depășește 5000 rpm.
La temperatura uleiului de 130 ° C, apare o creștere bruscă a uzurii pistonului atunci când se utilizează ulei cu HTHS de 2,6 mPa.s, începând de la 2000 rpm.
Uleiurile cu o vâscozitate HTHS de 3 mPa.s și mai sus continuă sa ofere o protectie mai buna la o temperatură ridicată."
Practic dupa parerea mea cand temperatura uleiului trece peste 130°C sau depasesti 5000 rpm uleiul recomandat de fabricatul masinii nu mai ofera ungere adecvata motorului.
Si eu am sarit de 5000 rot/min mai rar, la mine amanadoau masinile sunt automate si cand intru in depasire se mai intampla sa trec de 5000 rpm.
Eu la Forester SG XT Ej205 (2004) 177cp 245Nm folosesc Motul 5W40 X-Cess. Datele tehnice pe care le-am găsit pe net zic ca valoarea HTHS la 150*C e 3.7mPa.s . Având ceas de presiune și temperatura ulei, am monitorizat datele astea. In general, temperatura uleiului, sta pe la 75-80*C (temperaturi ambientale normale, orice fel de drum). Când e foarte cald afara, creste și uleiul pe la 90-95 pe serpentine și in oraș, pe autostrada cam tot pe la 80*C sta.
Cred ca am ajuns o singura data pe la 110*C urcând mai vioi pe serpentine, dar nu am ajuns nicio data la rosu pe ceas (120*C) indiferent ce am făcut…normal ca am lăsat-o mai moale când am văzut ca începe sa se încălzească și cred ca ajuta și schimbătorul de temperatura in care se infiltrează filtrul de ulei.
Cel mai mult ma ajuta ceasurile la rece. Când pornesc mașina dimineața, stau cam 2min pe loc, după care ma pun in mișcare fără sa o accelerez prea tare. După vreo 2min ajunge antigelul (indicatorul din bord) la temperatura de operare și uleiul e in jur de 40*C. După inca vreo 2min ajunge și uleiul pe l 75-80*C.