Demontarea ceasurilor de bord
Subaru club Romania

Demontarea ceasurilor de bord

Theophilus+Julsey

  • 842
  • 2004 Forester 2.0XT / 2009 Justy IV
Demontarea ceasurilor de bord
« on: April 13, 2020, 12:33:45 PM »
Testat pe un Forester XT 2004

1. Se da borna bateriei jos (nu știu dacă e neaparat necesar)
2. Se repoziționează volanul pe poziția cea mai de jos.
3. Cu o șurubelnița scurta sau o cheie cu cap Phillips se îndepărtează cele doua suruburi de pe partea superioară din interiorul ramei din fata ceasurilor. Aceasta are doua clipsuri in colțurile de jos care trebuie trase spre utilizator.


4. Ansamblul ceasurilor este prins in trei suruburi, unul sus și doua la colțurile de jos.


5. După desfacerea celor trei suruburi, se rotește ansamblul ceasurilor cu partea de jos înspre cel care desface, astfel încât sa fie acces la spatele acestuia.
5*. Dacă se doreste doar înlocuirea becurilor, ar trebui sa fie destul loc pentru a le scoate. 3 becuri t10 sunt pentru lumina de fundal iar celelalte becuri sunt de tip t5 (dacă nu găsiți un bec de scos la un anumit martor înseamnă ca acesta are LED direct pe PCB.


6. Pentru scoaterea mufelor, in număr de 3, se declipseaza cablurile mufelor din dreapta și stânga iar apoi apăsând butonul de pe fiecare mufa acestea ies.
(Ansamblul se scoate din mașina printre volan și bord, spațiul nu e foarte mare.)

Desfacerea ansamblului de ceasuri:
(Toate piesele sunt prinse in clipsuri. ATENȚIE SA NU MIȘCAȚI PREA MULT DE INDICATOARE, ACESTEA POT SA NU MAI FUNCTIONEZE DACĂ SUNT MIȘCATE)

7. Scoaterea plasticului transparent se face prin declipsarea celor 9 clipsuri de jur împrejur.

8. Scoaterea ramei negre de peste ceasuri se face prin declipsarea celor 6 clipsuri


9. Scoaterea capacului alb, din spate, de peste PCB se face prin declipsarea celor 10 clipsuri de pe margini și a trei din interiorul capacului.


11. Scoaterea ceasurilor se face de pe spatele PCB-ului. Se caută spatele fiecărui ceas, unde pentru fiecare motoras exista câte doua urechi metalice care țin motorasul prins de placa. Acestea trebuie îndreptate ca apoi prin apăsarea pe spatele motorasului prin gaura dintre cele doua urechi sa se împingă motorasul cu tot cu indicatorul și scrisul afara.






PS. Soclul becurilor led t3 comandate de pe olx nu s-a potrivit in butoane, forma fiind puțin diferita, deci a trebuit sa desfășori pinii la toate becurile și sa le înfășor in soclurile originale.
« Last Edit: April 27, 2020, 13:00:19 PM by Theophilus+Julsey »

MihaiFlorescu

  • *
  • 14041
  • Life is too short to drive a boring car!
Re: Demontarea ceasurilor de bord
« Reply #1 on: April 13, 2020, 13:42:50 PM »
Multumim si rugaminte: Pozele daca poti sa le pui direct pe un cont inregistrat sau daca vrei le urc eu pe server direct. Nu de alta, dar chiar zilele trecute citeam niste intrebari la care aveam tutoriale de acum 8-9 ani si cautand mi-am dat seama ca tot eu le-am sters intrucat devenisera inutile fara fotografiile sterse de site-urile de stocare pentru ca fusesera urcate cu perioada limitata de stocare.

Theophilus+Julsey

  • 842
  • 2004 Forester 2.0XT / 2009 Justy IV
Re: Demontarea ceasurilor de bord
« Reply #2 on: April 13, 2020, 19:05:17 PM »
Chiar ma uitam la butonul de sign up pe site-ul de poze și ma gândeam ce avantaje sunt...o sa ma înscriu, cu toate ca atunci când uploadez pozele pe site-ul ăla, îmi zice perioada ne determinata. Oricum vreau sa îmi copiez candva tot ce pun într-un document sau ceva sa le am de rezerva dacă pățesc ceva cu timpul :)

Re: Demontarea ceasurilor de bord
« Reply #3 on: April 13, 2020, 19:45:20 PM »
Foarte mulțumesc.trebuie sa le dau și eu jos.nu funcționează becul martor cruise control.e led pe pcb? Ca bec eu n-am văzut.

Theophilus+Julsey

  • 842
  • 2004 Forester 2.0XT / 2009 Justy IV
Re: Demontarea ceasurilor de bord
« Reply #4 on: April 13, 2020, 22:02:48 PM »
Pe PCB-ul meu scria ceva “cruise set” unde am becul de diff temp, e primul din stânga de sus, înainte de el eu am o gaura liberă care corespunde pe fata ceasurilor cu becul pentru proiectoare, dacă te uiți la ultima poza din tutorial. Cu toate astea parca știam ca modelele care au cruise pe bord, îl au in dreapta jos undeva dar poate greșesc. Chestii care nu le înțeleg sunt: de ce nu am martor pentru poziții, chiar dacă este o gaura goală sub martorul de semnalizare dr și faza lunga, de ce gaura goală din stânga corespunde pe fata cu semnul de proiectoare dar eu am martor de proiectoare pe buton și mai ales de ce unele becuri sunt led și altele halogen care se pot înlocui (și acest patern se repeta și la uși unde toate butoanele de geamuri sunt halogen in afara de usa șoferului care are leduri SMD :-X)

Re: Demontarea ceasurilor de bord
« Reply #5 on: April 13, 2020, 23:22:50 PM »
A mea e face-lift.ledul se set merge.cel..de cruise nu.
Referitor la restul...răspunsul e din cauza de Japonia.

andrei80

  • 1161
  • 7500rpm, no boost... No more. XT ftw!
Re: Demontarea ceasurilor de bord
« Reply #6 on: April 14, 2020, 10:59:51 AM »
Multumim! Foarte util!
La butoanele din stanga, sub volan, ai umblat? Acolo am ceva becuri arse si nu stiu de care imi trebuie...
Ex Forester XS 2.0 2006 MT
Ex Forester XT 2007 MT
Forester XT 2003 AT

Theophilus+Julsey

  • 842
  • 2004 Forester 2.0XT / 2009 Justy IV
Re: Demontarea ceasurilor de bord
« Reply #7 on: April 14, 2020, 11:25:39 AM »
t3 îți trebuie, dar dacă ai cele doua butoane de jos arse, trebuie sa te chinui sa le desfaci, sa scoti pinii becului din suportul mic de cauciuc și după sa infasori noul bec in același suport care intra pe lamelele butonului.




La celelalte butoane e destul de simplu, le scoti din suport cu grija (au câte o forma de cârlig jos și un cârlig elastic sus) și dacă te uit pe o latura sunt becurile cu soclu care se rotesc și ies cu o șurubelnița mică.
LE. Peste tot pe unde am zis becuri t3, consider ca e mai utila utilizarea unor leduri de 3mm 12v, acestea au pinii mai subțiri și sunt mai flexibili pentru a-i înfășura in soclurile originale.
« Last Edit: May 20, 2020, 00:03:49 AM by Theophilus+Julsey »

Re: Demontarea ceasurilor de bord
« Reply #8 on: May 19, 2020, 18:35:06 PM »
  Am fost super incantat de postare dar din pacate e incompleta.M ar fi interesat demontarea si montarea acelor indicatoare.Vreau sa schimb cadranele din mile in km.

Theophilus+Julsey

  • 842
  • 2004 Forester 2.0XT / 2009 Justy IV
Re: Demontarea ceasurilor de bord
« Reply #9 on: May 19, 2020, 23:58:47 PM »
Poti zice ca e incompleta sau sa iei in considerare ca pe undeva am specificat faptul ca dacă se scot acele indicatoare se dereglează ceasurile. Cel mai bine ar fi sa se blocheze cumva axele care ies din motorașe, ca acestea sa rămână pe poziție și sa încerci sa scoti acele astfel. Pana acuma nu am găsit pe nimeni care sa fi documentat o astfel de reușită fără sa dereglează ceva.
Dacă vrei sa încerci ești binevenit sa spargi gheata, și eu vrei sa îmi schimb fetele la ceasuri deoarece culoare verde e data de acestea :o

MihaiFlorescu

  • *
  • 14041
  • Life is too short to drive a boring car!
Re: Demontarea ceasurilor de bord
« Reply #10 on: May 20, 2020, 09:59:42 AM »
Alte ceasuri. Sunt accesibile și nu mai riști nimic.

Re: Demontarea ceasurilor de bord
« Reply #11 on: May 22, 2020, 21:18:46 PM »
 afisajul original era in km si a fost modificat cu unul de benzinar in mile.e destul de aiurea .turometru mai ales.motorasele nu au ax ,axul e pe ac (la impreza/xv 2012).deci au fost date jos si puse la loc.incerc sa vad ce iasa.

Maul

Re: Demontarea ceasurilor de bord
« Reply #12 on: June 24, 2020, 22:50:12 PM »
Multumim Teo pentru tutorial!

Vreau sa ma apuc de inlocuit becurile la ceasuri, ca de abia se mai vede ceva. As avea o intrebare: ai gasit undeva caracteristicile becurilor T10 si T5 care lumineaza fundalul? Sau daca poti oferi un link sau cod de piesa, as aprecia. Am gasit pe site-urile de la noi doar ceva w5w (T5, cred). Eu am varianta de Forester facelift, banuiesc ca e similar.

Las aici un link catre un tutorial asemanator, dar pentru Impreza. Spre sfarsit are si un PDF  in care sunt notate pozitia fiecarui bec si ce lumineaza: https://www.instructables.com/id/Replace-instrument-panel-lights-on-2000-2007-Sub/
2007 Forester 2.0X

Theophilus+Julsey

  • 842
  • 2004 Forester 2.0XT / 2009 Justy IV
Re: Demontarea ceasurilor de bord
« Reply #13 on: June 25, 2020, 00:51:54 AM »
Eu am luat de la tipul asta de pe olx, mai sunt și alții ca el:
https://www.olx.ro/oferta/bec-led-bord-auto-t4-7-t4-2-t5-t3-b8-5-b8-5d-12-24v-IDbgqcf.html
Pentru becurile t3 și t5, dar după părerea mea, dacă ai becurile t3 originale, mai bine îți cumperi led 12v 3mm și schimbi direct in soclul original, mie nu mi s-au potrivit t3 și a trebuit sa desfășor ledurile și sa le reinfasor pe soclul original și nu prea rezista pinii, deja le-am schimbat pe toate cu leduri de 3mm și alea t5 nu sunt așa bune, ca sa difuzeze lumina le-am smirgluit pe partea transparentă și deja s-au ars câteva. Pentru astea ai nevoie totusi de soclu, deoarece cele originale sunt de sticla. Eu am luat ledurile care s-au ars, am scos din suportul alb ledul și am pus altul de 12v in loc, cred ca merge și de 5mm ca eu am pus doua de 3mm ca sa nu bată doar in fata.
Pentru t10, tot de la tipul asta și de astea sunt foarte mulțumit:
https://www.olx.ro/oferta/bec-led-t10-w5w-canbus-cree-led-bec-pozitie-ect-IDbgkn8.html
Parca am văzut ceva și in Carrefour , dar, după cum zici și tu, opțiunile sunt limitate.
Rezultatul ultimelor modificări:

MihaiFlorescu

  • *
  • 14041
  • Life is too short to drive a boring car!
Re: Demontarea ceasurilor de bord
« Reply #14 on: June 25, 2020, 10:11:50 AM »
Puneti becuri normale si va tin cu anii. Cei din Bucuresti au ca optiune magazinele de pe strada Maica Domnului cu electrice. Te duci cu becul in mana si ii arati.
Eu stiu ca am pus becuri de instalatie de brad. Primul care s-a ars parca dupa 2 ani mi-a spus cel care avea masina in acel moment.
« Last Edit: June 25, 2020, 10:14:13 AM by MihaiFlorescu »

Maul

Re: Demontarea ceasurilor de bord
« Reply #15 on: June 25, 2020, 10:31:05 AM »
Teo, eu zic ca arata foarte bine bordul. Eu incerc sa nu pun LED-uri deocamdata, datorita intensitatii luminoase mai mari  si pentru ca nu avem dimmer pentru ele. E suficient ca noaptea jumatate din soferi conduc cu cel putin un far care te 'juleste' la ochi.
Mai pun un link, are multe informatii utile despre experiente cu becuri pe Forester: https://www.subaruforester.org/threads/replacing-instrument-dash-lights-merged-thread.41326/page-10
Cred ca pana la urma inghit galusca, si merg si eu pe desfacut, mers cu bec la magazin, experimentat si revin cu informatii cand e gata.
2007 Forester 2.0X

Theophilus+Julsey

  • 842
  • 2004 Forester 2.0XT / 2009 Justy IV
Re: Demontarea ceasurilor de bord
« Reply #16 on: June 25, 2020, 11:37:30 AM »
Dacă nu vrei leduri (unde e tot pe nimerite), cel mai sigur e cu el in mâna la magazin. Pe original nu se justifica, am dat parca 70 de lei pe trei becuri de la partea de AC, este și postare, cred cu codul de la alea. Ideea e ca dacă vrei alta culoare, cele originale sunt cam galbene dacă le dai jos mănușa verde. Eu am mers pe led ca teoretic ar trebui sa fie mai bune decât incandescentele și am dorit schimbarea culorii și a intensității, acum fiind mult mai buna decât ce era fără sa deranjeze noaptea.

malakay

  • *
  • 4765
  • IMPREZA GC8
    • www.proalex.ro
Re: Demontarea ceasurilor de bord
« Reply #17 on: June 25, 2020, 15:07:00 PM »
70 ron bucata :D la smt becul pt comenzi de clima forester sg :)
Straights are for fast cars, corners are for fast drivers. - Colin McRae

Re: Demontarea ceasurilor de bord
« Reply #18 on: June 25, 2020, 19:43:19 PM »
Munca de chinez, mai ales cand experimentezi becuri/ leduri si trebuie sa te adaptezi din mers la ce gasesti... Dar schimba cu totul interiorul, felicitari!

Pentru butoanele de la climatizare, ai scos "miezul" de plastic sau ai acces altfel la becuri?

Eu vreau sa schimb momentan miezul de plastic cu unele pe fundal negru si eram curios de modalitate, daca tu tot ai facut asta, ca nu cred sa fie diferenta intre cele non'facelift si cele cu facelift, nu se complicau japonezii cu asa ... inovatii

Theophilus+Julsey

  • 842
  • 2004 Forester 2.0XT / 2009 Justy IV
Re: Demontarea ceasurilor de bord
« Reply #19 on: June 26, 2020, 00:02:14 AM »
La AC am făcut topic separat pe forum când am schimbat cu becurile originale, dar am cumpărat alt modul, ca nu știam dacă iese ce vroiam sa vopsesc, și asta s-a dovedit sa aibă leduri lipite direct pe contactele unde s-ar monta soclurile originale. Becul led vine cu un tub in care intra ledul propriu-zis, ansamblu care înlocuiește becul incandescent.

1. Led 12v 3mm (la ceasul de apa și benzina am montat câte doua la 45 de grade in tubul de la ledurile t5, ca sa nu bată lumina drept in fata), pentru unu, probabil merge led de 5mm.
2. Led t5 (cu rezistența pentru 12v)
3. Același led t5, dar scos din suport
4. Bec incandescent de la inelul din jurul contactului (asta e de ăla de care zice Șerban ca sunt 70 de lei, chiar nu înțeleg prețul lor. Sunt doua la ceasul de apa și benzina, unu la scrumiera, unul la ceas, unul la inelul de contact și trei la modulul AC) (la inel am tăiat tubul de la ledul t5 și am montat un led de 3mm, altfel e prea înalt modelul asta de led t5 și nu se poate monta)
5. Același tip de bec, dar fără mansonul verde
6. Bec t10 incandescent (3 la ceasurile din bord și unul la lumina din portbagaj(nu știu dacă mai este undeva in mașina))

Nu știu exact in torpedou ce fel de bec e...încă nu am ajuns pana acolo ;D
« Last Edit: June 26, 2020, 00:10:41 AM by Theophilus+Julsey »