Ce este IACV?IACV inseamna "Idle Air Control Valve". Traducerea ar suna cam asa: "Supapa de control a aerului la ralanti". Aceasta supapa contoleaza cantitatea de aer din admisie la ralanti. Ea este responsabila pentru setarea turatiei la ralanti.
De ce trebuie curatata, cand si ce probleme poate cauza?Oricat de bine si-ar face treaba filtrul de aer, se stie ca aceste supape se murdaresc relativ repede si pun probleme in special modelelor mai vechi. Cam la 2-3 ani sau 80.000km ar trebui verificata si curatata. La masinile mai vechi, nu doar mizeria pune probleme, ci si garnitura care este subtire, este supusa vidarii si se dilata la fiecare pornire a motorului. In plus, sistemul este racit cu apa, asa ca se poate ajunge chiar si la apa in admisie in cazurile foarte grave, dar si foarte rare. In cele mai multe situatii, o garnitura rupta poate duce la un ralanti instabil, caderi de turatie sau cresteri mari, chiar si la oprirea motorului.
De ce piese si unelte ai nevoie?In prealabil trebuie sa cumparati si garnitura originala de la Subaru. Pe mine m-a costat putin peste 20 lei. Codul il gasiti in pozele de mai jos. Garnitura mea era intacta, probabil schimbata in trecut, dar daca tot faci asta, e bine sa nu te zgarcesti si sa schimbi si garnitura. Aveti nevoie decat de o surubelnita cu cap drept (una ceva mai lata).
ATENTIE! Suruburile sunt foarte moi. Unii recomanda schimbarea lor cu unele ceva mai rezistente. Daca lucrezi cu atentie si aplici presiune, nu ar trebui sa ai probleme. Nu folosi surubelnita cu cap cruce, altfel s-ar putea sa iti para rau.Cum se face?In primul rand, pentru ca sistemul este racit cu apa, operatiunea trebuie facuta dupa 2-3 ore de la oprirea motorului sau mai mult.
- Deconectati bateria (negativul e suficient).
- Scoateti mufa din IACV.
- Desfaceti cele 2 suruburi.
- Ridicati piesa de metal (va curge putin lichid de racire, dar foarte foarte putin).
- Curatati foarte bine piesele cu alcool sau benzina. Bucata detasabila am luat-o in casa si am incercat toate produsele de curatat aragazul, baia, geamuri etc. si o periuta de dinti. In final am curatat cu spirt (alcool medicinal), vata si chibrituri (puteti folosi scobitori, betisoare de urechi, pensule subtiri etc.). Apoi am clatit bine si am folosit un uscator de par pentru a ma asigura ca nu ramane apa.
- Partea care ramane montata pe admisie a fost curatata si ea cu alcool si vata. Aveti nevoie de multe! Am scos funingine ca din cosul de la soba. Nu folositi alte produse pentru piesa montata pe admisie pentru ca se va curata greu. Alcoolul nu face prea mult rau motorului si oricum se evapora repede. Alte produse pot dauna admisiei/motorului.
- Montati noua garnitura (curarati locul ei cu o carpa uscata in cazul in care este ceva lichid de racire in acel canal).
- Reasamblati in ordinea inversa pasilor de mai sus. Este mai usor sa reconectati mufa si apoi suruburile.
- Reconectati bateria.
- Porniti motorul si asteptati sa se incalzeasca, apoi verificati daca sunt pierderi de lichid de racire.
- Rulati normal 5-10 minute si verificati din nou daca sunt pierderi de lichid. Urmariti si evacuarea pentru fum. Daca vedeti fum, inseamna ca a intrat lichid de racire in admisie. Daca este foarte putin fum, nu va faceti griji, probabil au curs cateva picaturi la inceput, dar daca vedeti mult fum, opriti masina si contactati un service specializat.
Poze... Am pus de la muttley, caci pozele mele au fost sterse de pe site-ul vechi de stocare si nu le mai aveam nici eu pe calculator. Pacat, caci erau mai multe si mai detaliate, dar si astea sunt suficiente.
Am folosit decarbusolv, jprei de frane, carpe, pensula, betigase de vata, garnitura noua.
Inca nu ma pronunt.
Nota: Autorul nu este responsabil pentru posibilele daune aduse masinii dvs. daca urmati pasii de mai sus.
Impresii personale: La pornirea motorului si rece si cald am observat ca nu se mai simt vibratii asa de tare. Cat despre pornirea la cald, parca a pornit mai usor motorul decat de obicei. Una peste alta, e posibil sa mi se para mie, dar nu imi pare rau ca am facut aceasta operatiune. Recomand tuturor celor care au Subaru de mai mult de 5 ani si nu au curatat niciodata IACV-ul.
Numai bine!
Mihai