Astazi doresc sa va impartasesc in experienta ultimei luni.
Citind pe mai multe siteuri de specialitate, inclusiv acest forum, despre functionarea motoarelor Subaru, am ajuns cam la aceleasi concluzii care s-au mai scris pe aici, dar pe care uneori nu le-am inteles sau am trecut peste ele cu usurinta sau cu neincredere.
Mai jos va prezint experienta mea, ne-avand pretentia ca am descoperit adevarul absolut, piatra filozofala, sau ca ce spun este complet si corect.
Tot la fel de adevarat, bineinteles este adevarul asa cum il vad eu, este ca motoarele Subaru, chiar daca sunt performante, au si un grad scazut de fiabilitate, pe termen mediu si lung. Spun acest lucru prin comparatie cu multe alte masini, europene, americane sau japoneze, pe care le-am condus in ultimii 30 de ani.
Si acum intru in subiect. Acesta se refera la acele sincope, ezitari, “dat in nas”, balbaituri, etc ale motorului, mai ales in plaja 2000-3000 rot/min.
Le-am avut si eu. Si m-au scos in minti. Si am tot cautat cauze si solutii. Am si inlocuit multe piese la motor, si de fiecare data, mersul acestuia s-a imbunatatit, dar nu a ajuns la forma ideala, sau aproape ideala, pe care eu sau fiecare din noi, ne-o dorim.
Senzorul de detonatii. Montat pe blocul motor, intr-o pozitie destul de putin accesibila, dar nu imposibila. Isi face treaba sesizand acele aprinderi necontrolate ale carburantului, si ajunstand avansul in consecinta. Dupa un numar semnificativ de asemenea evenimente, ECU invata modelul si rescrie hartile de avans.
Acum, toate bune si frumoase, dar ce se intampla cu un motor mai vechi si cu uzurile firesti ale trecerii timpului si folosirii? Al meu motor are 13 ani si 210.000 km. Au aparut jocuri in lagare, tacheti, la fustele pistoanelor etc si care, la un moment dat produc sunete pe care senzorul de detonatii le interpreteaza ca aprinderi necontrolate. In plus chiar si senzorul acesta are 13 ani si a obosit si el.
Daca citesti DTC pentru erorile de senzor de detonatii, vezi ca valoarea rezistentei electrice ori a impedantei acestuia trebuie sa fie in mod normal in plaja 400-700 kohmi. Modificarea acesteia poate sa apara ori in urma defectarii senzorului , ori, daca el functioneaza corect, a aparitiei detonatiilor si inducerii unei rezistente suplimentare in circuitul intern al senzorului.
Masurand valoarea rezistentei electrice a senzorului de detonatii am gasit ca are valoarea de 560Kohmi. Deci corecta, la mijlocul intervalului mentionat mai sus. Si m-am gandit sa il inlocuiesc cu un rezistor cu aceasta valoare. In acest fel, ECU citind o valoare constanta, nu vor mai apare acele modificari de harti de avans.
Bineinteles ca aceasta interventie elimina complet posibilitatea citirii de catre ECU a detonatiilor. Dar este o decizie pe care mi-am asumat-o. Dupa ce am cumparat masina nu am auzit niciodata sunet de detonatii. Si de fapt nu am mai auzit la nici o masina pe care am condus-o asa ceva, in ultimii 25-27 de ani. De pe vremea cand aveam Oltcit, si chiar si la ala, detonatiile apareau foarte rar, cand fortam motorul si era f cald afara, motorul incins puternic.
Asa ca am inlocuit senzorul cu acest rezistor, de 560 kohmi. Acum cam o luna. Am facut cam 2000 km. Concluzia: motorul merge perfect, fara ezitari, batai, detonatii, balbaieli. Are nerv si cand apas acceleratia, raspunsul motorului este proportional si constant.
In poza apare conectorul in care in mod normal se introduce senzorul de denatii. Eu am introdus acel rezistor de 560 kOhmi, invelit in tub termocompresibil. Pentru protectie.