Multumesc.
Off road am facut destul de mult. Cam asta fac in fiecare vacanta de vreo 7 ani incoace. Am facut ture in multe tari, daca esti amator, iti recomand Montenegro, e fantastica tara, e aproape de Ro, poti campa oriunde, si pentru o tara f mica au mii de km de trasee, de la usoare si moderate pana la f grele. Albania e misto si aia, dar trebuie prudenta, gen ca in muntii din centru esti foarte izolat, traseele sunt mai dificile. Daca intri in caca, ai noroc daca faci 15 km pe jos pana ajungi undeva sa ai semnal, sau sa dai de careva. Spania si Portugalia le pot numi raiul Subaru. Aproape fiecare vanta de pasti acolo ma duc. Nici 40 de grade, dar nici foarte frig. Ai zeci de km de drumuri zici ca sunt din CollinMrae, iar in centru, desertul Monegros, f putin cunoscut si absolut superb, ca sa nu mai zic de Pirinei si coasta.
De fapt prima mea vacanta de camping/offroading a fost cu un Subaru Forester SG cumparat SH, acum multi ani, in Spania, am pleacat de la mediterana la Atlantic urmarind muntii Pirinei, cam 1200 de km, din care 800km off road,facuti in vreo 3 spatamani. Cred ca a fost cea mai tare vancanta a mea . in ciuda unor dificultati, dar asta e alta poveste.
De asta am si trecut de la Wrangler la Outback. Stoc e cel mai bun la off road, dar compromis complet la tot restul . Si pentru ceva zile de concediu pe an si cateva week-enduri nu merita. De 3 ani incoace, nu cred ca am mai fost la off road cu adevarat serios, care sa imi puna probleme. Nici nu caut asta, eu vreau sa ajung in locurile frumoase. Daca exista o alternativa mai usoara, o aleg pe aia. Din multe motive. In primul rand sunt in concediu. Unora le place sa stea in namol pana in gat, sa sape, eu sunt mai comod. Scopul meu e sa ajung ajung intr-un loc mai frumos si cu cat mai putin lume, asta inseamana ceva ne - asfaltat de regula, dar nu caut necazul.
In schimb trebuie sa fii pregatit. De asta am avut in general vehicule cam overkill. Eu plec singur( gen nu 2- masini, dar cu neavasta, copil +caine ) , in tari straine, unde poate nu vorbesc limba locala, orice patanie devine o chestie extrem de neplacuta si costisitoare ( cu wrangler a murit pe autostrada si am dat 2000 de euro pe o tractare in Germania, dapoi sa fi fost pe un coclau la off road... )
Pe langa Yokohama am avut si Toyo open country AT, all season si alea.
Yokohama le cunosc bine, si de aia le-am tot folosit pe toate masinile, ca am fost multumit. Ca orice cauciuc, faci niste compromisuri.
Pe autostrada, clasa E la consum, dar cred ca sunt cele mai silentioase gume AT. Spre deosebire de alte gume AT sunt relativ bune si pe ploaie, C nu e rau, dar nu cred ca reflecta realitatea, eu cred ca sunt mai bune decat C, cel putin la acvaplanare si franare. Poate sunt altele AT mai smechere in viraje. Pe ud se intampla belele multe, si sunt sensibil la asta, merg f mult pe ploaie/ud. Unde stau eu ploua 220 de zile pe an, sunt chiar ok. NU sunt niste michelin de ploaie,dar sunt f bune pentru o guma AT.
Wrangler a venit cu niste Bridgestone Dueler AT, la prima ploaie i-am pierdut fundul cand am plecat mai tare la un sens giratoriu. Cu Yokohama, era mult mai bine.
Iarna, nu sunt doar MS, au si 3PMS, adica certificare de furtuna severa de zapada. Bune inclusiv la franat. Tin o vesnicie. Cu disco 4 am facut 40k inainte sa il dau, nu aveau nici 1/3 uzura, masina de 2.4 tone goala, V6 cu 600 nm cuplu parca. Pe drumuri forestiere cu pietricele, e excelent, gen aproape number 1.
La o guma AT in general, in princupal le pui sa poti lasa din presiune fara sa il strici, si a doua chestie -- sa nu faci pana. Yokohama are peretele lateral din nu stiu chestie proprietara, nu e marketing isi face treaba, desi nu are 10 pliuri. Yokohama astea la 40 de grade in Albania, niste piertre super ascutie, cam printre cele mai grele si tehnice trasee facute de mine, mergeam numai in L3, masina incarcata varf, am zis ca nu e adevarat, nimicar o ciupitura. Cand am iesit de acolo, am pupat si masina si pe ele. ( am ajuns din greseala, aveam informatie perimata despre dificultate ) Multi o sa iti zica povesti cu namol, ca unele MUd dedicate sunt imbatabile bla bla.. baliverne. Iti spun eu, nimic nu e bun pentru namol, decat lopata, max trax si troliu. Am ramas in namaol de 10 cm, intr-o padure in Franta, o argila de nu mai vazut in viata mea asa ceva, eram in Hilux cu blocant central si spate. Dupa mine vine un cu un dirt bike, sa dat si ala jos si impingea. Am facut 250 de m in 45 de min, cu maxtrax-urile . Namolul este cel mai a dracul lucru, imprevizibil, nasparliu, cu niste muddies dedicate, vei ramane si cu alea impotmolit si compromisul restul timpului e prea mare. Arma principala e capul si experienta, lopata, cric inalt, si maxtrax, iesi cam din orce in afara de rauri. Probabil febra musculare, dar ajungi acasa. Sau mai bine inveti sa mai si renunti si te intorci la timp.
Avand in vedere astea, Yokohma reprezinta un compromis bun.
Toyo sunt teribile pe ud si mai zgomotoase, dar la off road probabil mai bune ca yokohama. Bridgestone Dueler AT - sufera pe ud rau. La off road proaste si faci si pene .
Referitor la comfort. Cele mai confortabile masini avute de mine au fost in ordinea asta. Disco 4, Saab 9-3 2.0 T break si Mazda 6, prima generatie de skyactive D. cred ca prin 2014, nu mai stiu. In ciuda faptului ca mazda 6 a fost cumparata si aia noua, si mai tanara binisor cu vreo 8 ani decat Saab-ul, Saab-ul era mai bun per total. Eu masina gandita si inginerita ca aia nu am mai vazut. Si acum plang dupa ea. Cred ca de aia au si dat faliment, erau prea bune pentru pretul luat pe ele. .Mazda 6 nu stiu cum or fi astea mai noi, banuiesc ca mai bune.
Outback e comparabil cu toate 3 la nivel de zgomot, putin mai mult poate decat o mazda 6, dar e foarte ok. Suspensia e marfa. Ergonomie, cam scartie, ecran cu comenzile de clima pe el, e prost gandit meniul, trebuie sa iti iei ochii de la volan.. in sfarsit, sa zicem ca il setezi odata cand pornesti la drum si asa moare. Ca sa ma pronunt trebuie sa fac un drum de minim 8h si vad cum ma dau jos din el. Am auzit lucruri bune. M-a dus un prieten cu un XC 60 2023 sa o ridic. Zgomot la vant un pic mai mic, dar repet, in Outback auzi ca e vant, dar poti avea o conversatie in masina in soapta la 120 km/h, deci e foarte bine. Materiale sincer cam la fel, dar asta avea piele. Desi teoretic XC 60 2023 e cam la fel cu ala din 2020, e o diferenta enorma intre XC 60 pre si post pandemie, au taiat din cipuri, au taiat pana si mufe, inca nu au carplay wireless, nu poate conecta telefonul la carplay ca nu are mufa USB la indemana, e doar in cotiera, si nu e loc lasat pentru fir, deci trebuie sa ascunzi telefonul cu totul in cotiera, si omul nu vrea asta. Tipul turbeaza, ala la test drive, model 2021 era mai ok. Cand face 3 ani ii face vant