Partea a II-a.
Comportamentul in oras
Experienta de condus in oras incepe cu pornirea la rece si cele 1800 de ture la ralanti, nefiind deranjant, nu avem bec albastru pentru temperatura, ci o revenire la ceas plus indicator pe tebleta care spune “rece” si “normal” dupa ce se incalzeste putin. Imi place ca arata si temperatura uleiului in grade pe tableta. La mers in oras uleiul sta mai mult rece, intre 60 si 70 de grade. Dupa cel putin 40 min da sa urce spre 80 dar scade cu fiecare oprire a motorului la semafor. Deci folosirea unui ulei subtire are sens.
Caut butonul de Auto Stop/Start si nu il gasesc nici fizic, nici in meniu. Nu mai exista. Parca era o reglementare UE care cere sa nu se mai poata dezactiva de catre utilizator. Posibil de asta sa nu mai fie.
Camera spate ofera vizibilitate buna si un unghi larg ce ajuta sa vezi bine la iesirile din parcarile de tip spic.
Cutia nu mai are mod manual si nici padele, avem doar modul Low Range si doua butoane pe volan S si I. La americani am vazut ca inca au modul manual dar sincer nu i-am simtit lipsa.
In modul Inteligent (I) sistemul incearca sa foloseasca cat mai mult bateria si cat mai putin motorul termic. Spre deosebire de altii unde este preferata rularea la liber, Subaru profita de fiecare ridicare a piciorului de pe acceleratie pentru o frana de motor ca de diesel care sa incarce acumulatorul, astfel incat inertia se pierde destul de repede si revii cu piciorul pe acceleratie. Partea buna este ca bateria micuta se incarca repede.
Daca la Foresterul e-boxer abia reuseam cateva manevre in parcare in modul EV, la Crosstrek este alta poveste. Poti pleca de pe loc si circula chiar si cu viteze de 30km la ora fara sa porneasca motorul termic. In mers, daca ai prins o panta, poate merge si cu viteze mai mari doar electric. Unde conteaza ca am reusit sa merg doar electric a fost in parcarea subterana de la munca sau cand am intrat pe strada spre casa, circa 6-800m cu 30-35km/h viteza de deplasare. Daca vreti sa il comparati cu un Prius, nu iese bine. Insa pentru scopul propus, am reusit sa nu mai poluez in spatiile inchise sau in zona rezidentiala. Asadar, misiune indeplinita. Sistemul este penalizat de consumatori. Pentru ca acestia sunt alimentati de a doua baterie de 12v din compartimentul motor si nu de bateria mare, de multe ori motorul termic a pornit desi nu aveam nevoie de el pentru deplasare, dar probabil ca era nevoie de curent pentru a mentine consumatorii. Cu totul oprit, distanta de rulare in modul EV creste considerabil si la semafor poti sta mult si bine fara a consuma benzina. In totalul de 4h 28m cat am stat la semafoare sau in trafic, bordul imi spune ca am economisit 3,56l de benzina din Auto Stop/Start. Nu e rau pentru o saptamana. 2 cafele in plus pentru mine.
Am citit ca la modelul precendent oamenii s-au trezit cu bateria descarcata peste noapte. Aici nu au fost probleme. Cum am lasat-o seara, tot asa era si dimineata in ciuda temperaturilor negative de peste noapte.
Consumul in Bucuresti, pe drumurile mele preponderent scurte a fost de 11.5%. Cu Audi A4 B9 35TFSI mild hybrid cu tractiune fata consumul este de 12, iar cu XT-ul scot in functie de temperatura de afara intre 14,8 si 16,4. Deci iata ca desi ai garda de 22cm, anvelope all season cu roti mari pe 18 si tractiune integrala permanenta, reuseste sa scoata consumuri mai bunde decat ale unui sedan cu tractiune fata si cu roti pe 17.
Sistemul EyeSight de ultima generatie (chiar mai nou decat ce este pe Outback) este absolut exceptional, fara sa devina deranjant. Toate sistemele iti dau un sentiment de siguranta si de calm in masina asta pentru ca le vezi cum urmaresc totul in fata si in spatele tau si nu doar masini, ci si pietoni si biciclisti, trotinete si motorete.
Comportamentul la drum intins
Acest mic motor electric nu este folosit doar pentru deplasarea in modul pur electric. Cei 66 Nm ai sai sunt livrati in tandem cu motorul termic atunci cand pedala de acceleratie o cere. In modul S masina chiar se misca bine. Pana la 60 accelereaza chiar foarte bine. Pleaca imediat de pe loc si abia de pe la 80 incepi sa simti ca ar merge mai multa putere, dar in oras, in general viteza de deplasare este de 40-45km/h asa ca nici o clipa nu am simtit ca masina ar fi inceata. Ce e pe hartie chiar nu este relevant. Cuplul de la electric livrat instant face masina sa se simta de cel putin 150 de cai. Poti sa pleci primul de la semafor si sa iei si avans de 2-3 masini fata de ceilalti fara probleme.
La drum intins in primul rand remarci suspensia. Este o combinatie ce le-a iesit foarte bine japonezilor. Este si confortabila si absoarbe toate denivelarile foarte bine, are putin ruliu, dar totusi sta foarte bine pe viraje. Culmea e ca bateria pusa in spate ajuta in echilibrarea masinii. Nu am gasit-o subviratoare. E chiar jucaus sasiul asta si ai ceva inertie pe spate care o face sa fie neutra.
Cruise adaptiv vede masinile de pe la 150m estimez eu si modul Standard de adaptare a vitezei mi s-a parut fix ce trebuie. Lane centering assist am crezut ca nu o sa il folosesc vreodata. Ei bine, a fost perfect sa activez cruise adaptiv + lane centering ca sa incep sa caut prin meniu unde sunt setarile de la cruise control, sa vad cum merge si in Dynamic sau Eco. Tot pe Standard mi-a placut mai mult. Si nu, nu m-a certat sistemul ca nu sunt atent la drum. Dar fereasca sfantul sa pun mana pe telefon si sa il tin in mana, ca imediat ma vede. Din acest motiv nu am putut sa fac nici o poza...
Ce mi-a mai placut la Eye Sight este ca recunoaste tipul de marcaj. Am vrut sa intru mai repede din banda de accelerare si inca aveam linie continua, a vazut-o, m-a avertizat si a opus rezistenta in volan, dar totusi m-a lasat. Asta cu tot cu semnalul pus. Din nou o spun, foarte agil sistemul asta.
Viteza la care se simte cel mai bine si inregistreaza consumuri instante de 6.x% a fost pe la 115km/h. Se poate si mai mult, reprizele sunt chiar ok, dar consumul creste considerabil, la fel si zgomotul de la vant daca vrei sa rulezi cu 130-140. Ce mi-a placut este ca motorul turat se aude bine si nu am sesizat mieunat de CVT in depasiri.
Ce s-a remarcat cel mai tare la drum intins este ca motorul electric umple acel gol dintre apasarea pedalei si timpul necesar ca motorul sa se tureze si CVT-ul sa livreze. Ai un sut instant dupa care se simte o livrare constanta de putere de la motorul termic in principal.
Bonus pentru stimabilul Muttley: Crosstrek-ul se poate compara cu Porsche Taycan. In modul de condus Sport, daca incepi sa il conduci putin mai agresiv si apoi ai o franare mai lunga, masina imita un downshift crescand turatia motorului si ciupind frana mai tare, exact cum face si Porsche in modul Sport Plus.
Comportamentul in afara drumurilor asfaltate
Chiar citeam un articol despre Crosstrek Wilderness cu titlul "All dressed up with nowhere to go" si m-a amuzat. Din fericire in tara asta inca mai avem drumuri forestiere si o multime de drumuri nemodernizate. Nu stiu cati posesori de XV sau Crosstrek vor strabate aceste drumuri in viata lor dar daca ajung acolo ar fi bine sa fie pregatiti.
Pentru aceasta sectiune o sa las mai mult pozele sa vorbeasca de la sine. Intrarea pe drumul neasfaltat a fost fix ce imi trebuia pentru a testa Hill Descent Control, adica panta + pietris. A facut fix ce zice la carte. A pastrat viteza si masina dreapta, desi mi s-a parut zgomotos.
Am pus cutia in L si am activat X-mode 1 (Mud/Snow - Nea-Pamant) intrucat nu stiam cat de adanci sunt baltile sau cat de moale este pamantul. Dar pana sa ajung acolo, am testat si inclinatia. Daca pe asfalt anvelopele Falken All Season au fost chiar ok, pe pamant chiar nu aveam nici un fel de asteptare. S-au comportat foarte bine si masina a ramas in loc pe pamant ud si la inclinatie laterala de 13 grade.
Pregatit moral de niste derapaje in forta am abordat prima balta. A plouat 3 zile la rand, apoi soare in ziua in care am iesit eu. Crosstrek-ul a trecut prin cele mai dificile zone ca prin baltile de pe asfalt. Efectiv nu s-a oprit, nu a dat in gol nici o roata, nici un pic de drama. Garda la sol a facut sa nu ating absolut deloc si iesirea la padure a fost floare la ureche. Mai mult de atat nu mi-am permis pentru ca nu este masina mea si pentru ca oricum ce am facut cu ea este mai mult decat ar face oricine doreste doar sa ajunga din A in B, situatie in care se pot ocoli anumite portiuni mai dificile. Se puteau evita baltile, dar am luat-o intentionat prin ele ca sa vad ce stie. Absolut impresionant. Nu e ca generatiile mai vechi nu pot, doar ca nu asa. De obicei patinezi si cel putin o roata da in gol. Din pacate pozele nu arata adevarata situatie din teren, dar pe acolo erau doar urme de utilaje agricole.
La intoarcere am trecut in modul normal si cutia si x-mode si a trecut la fel de usor prin noroaie. Asadar, celor care isi fac griji ca Subaru nu mai face AWD ca pe vremuri, le spun sa stea linistiti. Este la fel de capabil ca inainte, doar ca acum este si mai usor pentru cel care conduce si nu mai este nevoie de atata experienta.
Pe final de partea a II-a mai las cateva poze ca tare bine ii statea portocaliu asa cu fundalul acela verde pe care l-am evitat.