Nu am uitat de continuare si le cer scuze celor care asteptau impresiile de condus ceva mai devreme.
Revenim la subiect...
Comportamentul in orasNu stiu de ce ai vrea sa mergi cu masina asta in oras, dar daca trebuie se poate. Ba stiu! Am spus si mai sus ca este primul Subaru dupa care intorc capul si femeile. Deci daca esti in cautare de atentie, poti merge si in oras.
Revenind la lucruri concrete, masina este mica, ai vizibilitate buna si de parcat lateral sau cu spatele o poti face in doi timpi si trei miscari. Garda la sol nu este de speriat. Desi in ultimii ani m-am invatat sa am garda la sol mai mare decat aveam nevoie, si BRZ-ul a fost gandit totusi sa poata fi condus pe majoritatea drumurilor.
Motorul se incalzeste destul de repede, asa ca nu trebuie sa stai cu ea mult pornita pana sa pleci, desi o sa auzi niste sunete ciudate cauzate de sistemul de injectie directa de la Toyota combinata cu port injection si alternanta lor, ambreiajul este usor, normal, ca la orice masina de zi cu zi si se conduce usor.
Acum vin si cu singurele lucruri care nu mi-au placut la BRZ si asta pentru ca masina nu este una de oras. De aici si introducerea...
La mers normal, schimbat la 3000-3500 RPM sau mai jos masina se comporta ca o Impreza. Nu inspira nimic, nu este altceva decat o masina normala, ca oricare alta si te intrebi de ce sacrifici confortul si banii pentru o masina care merge ca una de oras de buget. Ba mai mult, directia mi se pare usor imprecisa sau intarziata intentionat la viteza mica si acceleratie mangaiata. Iei de volan si parca intarzie sa vireze rotile. E un lag acolo ciudat.
Suspensia este sport, asa ca vei simti majoritatea denivelarilor, dar sunt totusi amortizate. Adica nu le simti direct in cervicala.
Un alt motiv pentru care nu vad de ce ai merge cu asa ceva in oras, decat fortat, este pentru ca in Bucuresti te trezesti de multe ori ca ai o portita in trafic de care trebuie sa profiti pentru a schimba directia la stanga. Poate sunt eu obisnuit cu AWD, dar volan rotit si plecare puuutin mai rapida si te trezesti cum pleci de pe loc cu fundul in lateral si diferentialul te impinge ca si cand ai vrea sa le arati tuturor ce masina sport ai tu. Este distractiv, dar ineficient si poate atrage priviri nedorite de la
Un alt lucru care poate atrage priviri cu spranceana ridicata este comportamentul semnalizarii. E maneta din aia care sta pe pozitie si ca sa opresti semnalul trebui sa dai un click in partea opusa, dar m-am trezit de multe ori ca dupa ce am semnalizat stanga, am semnalizat apoi dreapta si apoi iar stanga pana am reusit sa opresc semnalul care nu se opreste singur.
Sa mergi la birou cu ea? Sigur, se poate, dar dupa ce am dat cu capul in stalp incercand sa ajung cu badge-ul la cititor sa mi se ridice bariera, am descoperit ca viata de zi cu zi intr-o masina sport nu este doar lapte si miere.
Nu ai senzori de parcare sau EyeSight, dar ai o camera spate cu un unghi larg, ce te ajuta sa iesi din parcarile in spic foarte usor, iar portierele sunt frumos decupate incat sa le deschizi peste bordurile inalte, in cazul parcarii laterale.
Repet, comportamentul in oras este absolut normal, se conduce ca orice alta masina obisnuita, nu se aude evacuarea, nu te chinuie nici un ambreiaj, ai cuplu destul cat sa nu fii nevoit sa turezi motorul ca derbedeul ci sa mergi la 2-3000 RPM, doar ca nu vad de ce ai aduna kilometri cu o asa masina in oras. Atat.
Comportamentul in afara orasuluiEeeh! Pentru asta a fost facuta masina asta. Tot ce am scris mai sus se poate sterge cu buretele. Dar inainte sa o facem, mentionez ca daca doar vrei sa ajungi din localitatea A in localitatea B, fara drama si fara costuri uriase, masina asta consuma extrem de putin pe DN-uri si pusa pe Cruise Control deja scoti din rezervorul de 40l cat duce un Forester cu rezervorul de 60l. Consum de 5.4 pe Cruise Control pe DN1.
Sa incep cu motorul. Trecerea la 2.4 se simte in special atunci cand esti in treapta gresita dar vrei sa accelerezi pentru o perioada scurta. Plusul de cuplu este fix ce ii trebuia modelului. Si daca ai gasit un drum virajat si putin circulat, trage ca nebunul constant, liniar de la 3000 pana la capat. Si o face intr-un mod ce si acum imi da furnicaturi cand ma gandesc la asta, pentru ca vrea sa se tureze, pare ca nu ramane fara aer niciodata si ca vrea mai sus in ture si mai sus si mai sus... si te uiti la vitezometru si te gandesti ca mai bine franezi decat sa mai schimbi o treapta.
Nu se simte nici un torque dip, desi pe grafic pare ca inca este ceva mic acolo, dar chiar nu il simti.
Am condus multe masini pe benzina, de la 1.0 aspirat 60 cai, la 4l pe 718 GTS 4.0 si V8 de Mustang, dar acest H4 de 2.4l are propriul sau caracter. Daca as putea sa il descriu comparandu-l cu alte motoare, as zice ca este o combinatie intre dorinta de a se tura specifica motoarelor Honda de prin anii 90-2000 combinata cu liniaritatea, lejeritatea si cuplul de pe 2.5-ul boxer aspirat de la Subaru pe o caroserie usoara, mica si cu simpla datorie de a pune in miscare doar doua roti.
Directia este altceva. Daca in oras si la mers normal pare ciudata sau chiar neplacuta, odata ce bagi piciorul in acceleratie, directia se intareste si oriunde intorci volanul si oricat de rapid, acolo se duce si masina. Chiar urmareste ce vrei sa faci cu precizie maxima si dorinta de a schimba directia este o placere pura. Poate ca in oras ar fi prea mult si de asta au setat-o asa. Nu stiu...
Suspensia, din punctul meu de vedere, are tot ce ii trebuie pentru un weekend pe Transalpina sau la circuit. Ai ruliu, dar in acelasi timp sta bine si ai nevoie ca masina sa se aseze pe drum, nu ai nevoie de o scandura pe puntea spate sa piarda aderenta fix cand nu te astepti. Setarea este facuta pentru "maximum grip". Mai tare de atat cred ca vrei doar pentru concursuri de drift. Cel mai tare imi place la ea ca atunci cand pleci mai tare sau chiar si daca o iei din mers la alergat, simti cum lasa fundul, se "cracaneaza" geometria (scuzati vocabularul) si masina sta acolo, puterea e pusa jos literalmente. Este o senzatie greu de descris in cuvinte, dar cine a mai condus BRZ-ul a confirmat, sau cei cu experiente in RWD stiu despre ce vorbesc probabil. Este vorba si de siguranta, dar si de aderenta. Chiar interesant si foarte misto sasiul setat pe puntea spate. Pe fata mi-ar placea sa fie o idee, doar putin mai tare, dar in 90% din cazuri e ok. Poate pe circuit sa se observe ca in anumite situatii are o usoara tenta de subvirare.
Nu am avut ocazia sa o conduc pe circuit, dar sunt sigur ca ar fi superba. Este genul de masina pe care sa o conduci pana la circuit, te dai toata ziua si apoi te intorci cu ea acasa linistit.
Ce nu este? Nu este masina de autostrada. Aici memoria s-ar putea sa imi joace feste, dar tin minte ca la 120km/h in treapta 6 motorul statea la 3500 RPM si consumul instant era pe la 8 si ceva. Dar, nu cred ca a fost gandita pentru asa ceva.
Concluzii de finalBRZ 2024 este masina ideala pentru weekend pe drumuri mai putin circulate sau pentru circuit. Este o distractie diferita fata de STI cu AWD. Nu se pot compara. Dar, faptul ca in 2024 exista asa ceva pe piata, la care sa simti cat efort s-a pus in dezvoltarea sasiului, o experienta atat de pura si sa vii acasa cu un consum mediu de 12 si putin... jos palaria, Subaru!
Ar fi o masina ideala langa un Crosstrek sau Outback. Cred ca pretul lor va creste in timp, pentru ca nu mai exista pe piata un 2+2 aspirat cu tractiune spate in categoria asta de pret si din pacate nici nu vor mai putea fi vandute in Europa incepand cu vara acestui an.
Unde pui ca ai si garantie de 8 ani din bara in bara, premiera in industria auto, mai ales pentru o masina de genul acesta.
Subaru BRZ 2024, o minunatie de sasiu
, un motor care se tureaza ca nebunul si un diferential destept pe spate... ce poti sa vrei mai mult de la o masina sport?