Rotile-s un capitol tare dubios al modelului astuia, inca din 2007.
De la ZC31S (2007) pana-n prezent a fost o singura dimensiune, 195/45 cu 17x6.5, offset 50, 5x114.
Flancuri super joase, janta ingusta. Confort praf, rezistenta redusa la gropi.
Daca 195 era okish la cei 125 cai si 150Nm ai primului model, aici, la +230Nm, deja sunt coplesite, multi pun autoblocant, si mai multi pun anvelope late si lipicioase. Ma intreb de ce n-au schimbat vreodata, si ma pot gandi doar la masa masinii, care a scazut constant.
Oricum, eu nu merg cu 195/45/17 nici batut de RAR. P-aia dinainte renuntasem la 17 definitiv si ramasesem cu 195/55/16, "ilegal" cum ar spune comunistii din institutie. Arata oribil, dar nu se mai putea.
Aici inca nu stiu ce fac, ca pe 16 arata ingrozitor. Probabil cresc niste dimensiuni in anvelopa, dar inca nu stiu.
Astept sa fac primele drumuri, incerc si 17, si 16, masina vine cu ambele seturi "omologate".
Apropo, la 16, cica "dimensiunea recomandata de iarna", am incheiat citatul din manual, 195/50. Care ca diametru al rotii e mai mic decat aia de vara. Alta chestie inexplicabila, dar ce stiu eu...
Subiect greu asta, inca in aer, dependent de lowering springsurile pe care i le voi pune (cu fender gapu' curent nu ramane), samd.
___________________________________
De fapt, sa pun poze cu generatiile de Swift care au avut "Sport" in denumire. Ca a fost si Swift GTI prin anii '90, dar p-ala nu-l cunosc deloc.
HT81S, s-a numit Swift pe unele piete. 1.5, 140Nm, 109CP, 5 trepte. 910-930kg, depinde de autor.
Cea mai faina dinamic, de departe as zice. De fapt e spectacol pe un drum virajat si cu asfalt bun. Experienta condusului cea mai pura, motorul cel mai echilibrat.
Dar si cea mai neconfortabila, tortura curata.
ZC31S, 1.6, 150Nm, 125CP, 5 trepte. A crescut ca dimensiuni, cutia de viteze a ramas la fel de imposibil de scurta. Subiectiv, dpmdv, cea mai frumoasa dintre toate, mi-as fi luat una, dar erau scumpe, si am sfarsit la vremea aia cu una noua, generatia urmatoare. Si cele mai frumoase jante, de departe.
Am condus vreo doua, retin clar ca ducea lipsa rau de cuplu jos. A fost si cea mai grea, aproape 1100kg. Dar ca trasatura specifica, 7200rpm. Cea mai rev happy dintre toate. Probabil si motivul lipsei de cuplu, ca totul e un compromis.
Ah, aici au inceput-o cu evacuarile duble pe bara spate, trasatura lor specifica, si n-au mai renuntat la ele.
Poza de pe wikipedia.
ZC32S, acelasi 1.6, dar aici impins cumva la 136CP si 160Nm. Redline mai jos totusi, 6900.
Pe parte de confort, o evolutie majora. 6 trepte (inclusiv primele 5 usor mai lungi), cruise control, deja alta experienta la drum lung, am plimbat-o si la Londra, fara sa ma plang de confort. I-a scazut si masa, in 3 usi era la 1045kg. Personal nu m-am putut impaca niciodata cu controlul clapetei de acceleratie. Eu franam violent, ea accelera. Coboram muntele la 5000rpm, ca ea tinea clapeta deschisa, adio frana motor. Altfel, o masina superba, daca n-ar fi fost problema asta, ar fi ramas.
Si ZC33S, obiectul topicului.
Principala schimbare e trecerea de la vechiul aspirat (M16A) la turbo de pe Vitara (K14C). 230Nm si 140CP declarati. Real, mai sus.
Din pacate, se termina pe la 5000-5500rpm. Eu unu' n-am neaparat o problema cu asta, ca nu-s fan ture (extrem de) multe, dar am zis sa zic, fiind totusi o schimbare majora. Masa a scazut spectaculos la 960-970kg, desi se vinde din nefericire doar in 5 usi. As fi luat 3 usi fara sa stau pe ganduri, aia e.
E alta platforma, alta tehnologie, alt tot.
Pentru Europa (si altele), din 2022 au adaugat hibridizare pe curea accesorii. Masa a crescut, puterea a scazut, scopul imi scapa cu desavarsire. Or insasi evolutia asta m-a determinat, printre altele, sa fac pasul si sa cumpar. Cumva, am sentimentul, si totodata certitudinea, ca s-a terminat cu ICE pur.
Overall, masinile-s extraordinar de fiabile, dar se simte din avion ieftinul. La Ignis am lucrat mult, am desfacut mult, m-a enervat mult si des lipsa de acces la componente, mi-am jurat ca nu mai iau niciodata Suzuki. Sigur vor urma episoade in care s-o-njur si p-asta noua, n-are cum altfel.
Ceva ce la Impreza n-am patit, e cu totul altceva, cand sunt probleme, exista si justificare. La Suzuki nu.
Deci n-as zice ca sunt fan al marcii. Dar au farmec, nu pot nega. Au ceva al lor, un fel de autentic specific, mai ales HT81S. Poate e calitatea perceputa jalnica, care aminteste de un Logan din 2004. La urma urmei, aia si este Swiftul, cheap shitbox.
Adica nu-s fan, dar le apreciez.